26 Ekim 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

26 Ekim 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

© No. 2258—568 UYANIŞ 331 16 YILIN HÜLASASI arib ferd- - lerin mil. letlerin mukad- deratları üzerin- de nekadar mü- Yazan: M. Sami Teziş Servetifünunun Tarih Muharriri kılmağa karar verdi. 29 Birinciteğ- rin 1939 da 16 ın- gı yıl dönümünü essir olduklarını, büyük adamların milletleri daima, refah, saadet ve zafere ulaştırdık- larını, sevki tali ve tesadüfle mi)- letleri idare va- zifesini yüklenmiş olan aciz ve be- ceriksiz insanların da büyük insan kitlelerin felâket- ten İlâkete sürük- lediklerini kayde- der. Asyanın göbe- ginden dünyanın dört bucağına ya- yılan Türkler, ta- rihin binlerce 88- yıfasını şan, şeref ve zafer menka- belerile odoldur- mnş yüce bir mil- lettir. İ Bu böyle ol- duğu halde yuka- rda da işaret etti- ğgimiz gibi tasa- düflerin (osevkile büyük Türk mille- tinin idaresini eli- ne almış insanlar aşırlarca süren kö- tü idarelerileTürk lüğü inkıraz ve indiras uçurumu- nun kenarına ka- dar sürüklemiş bu lunuyorlardı. 1914-1918 har- binden sonra ar- tik Türk devleti ortadan kalkmış, Türk milleti esir kavimler arasına katılmış sayılışotdu. 19 Mayıs 1919 da Samsuna ayak basan Kemal Atatürk 24 Temmuz 1923 tarihine kadar bilfiil devam eden bir istiklâl savaşile yüce Türk milletini esaretted kurtanb bu ta- » Cümhuriyetin Kurucusu Ebedi Şef ATATÜMREK rihte Lozanda imzalanan muahede Türklüğün hür ve müstakil yaga- mak hakkını bütün cibana tasdik ettirdikten sonra, artık Türklüğün mukadderatını tesadüflerin sevk ve idaresinden kurtarmağa ve onu ken- di mukadderatına kendini hâkim idrak (ettiğimiz Cumhuriyet; bize milletlerin o tari- hinde asırlara güç sığdırılabilen say- makla tükenmez İ başarılar bahçet- i, :e w miş bulunuyor. Bu binleri ge- çen ve her bireri siyasi, içtimai, ik- tisadi birer vakıa olan başarılar da ispat ediyor ki; Türk milleti yel- nız cenkâver, ©06- sur ve merd mil- let olmak evsafını taşımakla kalma- yıp, onda bütün medeni muasır ınilletler derece- sinde yapıcı ve yaratıcı bir kudret ve kabiliyet kay» nağı da vardır. 29 Birinciteğ- rin 1923 den son ra başlanan işlere sırasile bir gözat- mak dahi muhte- lif sahalardaki ba- şarıları tebarüz et- tirmeğe ve onls- rın şumul ve ehe- mmiyetini ahlat» mağa kâlidir. 1924 yılı 1 Martında devlet tarafından demir- yolu inşasına bap- landı ve iki gün sonra demiryolu siyasetti kanun- laştınıdı. Ayni yıl içinde 3 Mart 1924de hilafet ilga. tedrişat tevhid, şeriye ve evkaf vekâletleri (kaldırıldı. Hanedan hudud haricini çıkarıldı. Müteakıb sene zarfında iktisadi, içtimai ve siyasi başarılara devam — Lütfen Sayıfayı Çeviriniz —