26 Ekim 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

26 Ekim 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

33? SERVETİFONUN No. 29534—508 edilerek Bağ sa © camiasında ve tın alındı, Sü: hedefedoğru merbank kurul: geviş bir adım du, şapka ka- daha atılıyordu. kabul €- nunu 1935 de İş- dildi, tekkeler, türbeler, zavi- yeler kapatıldı, Ankarada bir Hukuk Fakül- tesi açıldı, bey- nelmilel (o tak- vim ve sagi EM bul edildi. Görülüyor ki Türk iktisadi hayatındaki en gellerin berta- raf edilmesi ve Türk iktişadi- yatını kuvvet- lendirecek esasların kurulmasıy- le muvazi olarak içtimai inkilâplar ye hearsi icaplar üzerinde de duru» luyordu. 1926 da Türk medeni kabunu kabul edilerek Türk kadını cemi- yettemedeni haklara kavuşurken, borçlar kanunu da meriyet mevki- ine girerek orta çağ an'analarından mülhem hukuki vakıalar ortadan kaldırılıyor, kaputaj kanunu, teş- viki senayi kanunu gibi kanuular Milli iktisadiyatı kuvvetlendiriyor- du. 1927 de Ankara-Kayseri hattı işletmeye açılırken bir taraftan da yurdda ilk defa bir nüfus sayımı yapılıyordu. 1928 de Anadolu Demiryolu satın alındı, teşkilâtıesasiye kanu- bundan dine sid maddeler Büyük Millet meclisince çıkarıldı, beynel- milel rakkamlar kabul ve harf inkılâbı yapıldı. Türk inkılâbını yaratanlar : Ebedi Şef Atatürk, İsmet İnönü ile birlikte 1929 de Mersin Adana şimen- deferi satın alındı ve bir sene son- ra da Ankara-Sıvas demir yolu işletmeye açıldı. Bu sırada Türki- ye Cumhuriyeti Merkez bankası kurularak milli ekonomi de kuv- vetlendiriliyordu. 1931 de ölçüler kanunu kabul edilerek beynelmi- nel ieablara uyuluyordu. Demir yol siyaseti semerelerini vermekte devam ederek Fevzipaşa - Malatya ve müteakiben de Kütahya-Ra- kesir ve Samson-Sıvas hatları işlekmeye açılıyor, kömüre ve ba- kıra giden demir yollarının yapıl- ması kanunları kabul ediliyordu. 1931 Balkan anlaşması imza edilerek siyasi bir hareket vücu- de getirilirken soy adı kanunu ka- bul ve ictimai bir noksan tamam- lanıyor ve bu sırada şimendefer Di- yarbakıra varmış bulunuyordu. yine bu sırada Türk kadınlarına mebuş seçim hakkı da verilerek Türklük tanbul Rıhtım şirketi ve Ay- dın demiryolu satın alınarak, Kayseri bez fab rikası işletme» ye açılarak ve müteakib sene- de Afyon-Kara kuyu ve Bozan önü - Isparta demiryolları a- çılarak ve Mon- tro de Boğaz- lar mukavelesi imzalanarak siyasi ve iktisadi ba- şarılara süratle devam ediliyordı, 1936 Radyo devletleştirilerek, İzmitte kâğıt fabrikasının temeli atılarak, kulek-çatal ağzı demiryo- ha işletmeğe açılarak ve 937 de Şark Demiryollar, Satın alınarak, Karabük çelik ve demir fabrikası kurulmağa başlıyarak Nazilli bas- ma İabtikası işletmeye açılarak iktisadi programın tatbikına devam ediliyor, Diğer taraftan Türkiye-İ- ran-Irak Efganistan arasında bir dostluk paktı imzalanıyordu. Bundan &onta İzmir telefon şirketi Üsküdar Kadıköy ve İstan- bul elektirik şirketleri satın alına- rak, sun'i ipek ve merinoz fabrika- ları açılarak demiryolu Kemaha, Erzincana varıyor başarılar silsilesi devam edip gidiyordu. Mazinin acı tecrübelerinden ders alan Türk milleti keyfi ve gahai hakimiyetlere nihayet veril- Reisicümhur İsmet İnönünün, geçen yıl Üniversiteyi ziyaretinden iki intiba ,