16 Ocak 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

16 Ocak 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

S E R V Sahibi ve müessisi A. İhsan Tokgöz Nagriyat Müdürü : H. Fahri Ozamsşoy Fiyatı 15 Krş. E “# ü gr UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ —SOSYAL— HAFTALIK GAZETE g Kuruluşa 1891 Ü ya 50 — cıt 99 No. 2317 Telgraf ; Servetifünun İstanbül Telefonı 21013 16 İkincikânun 1941 Perşembe HAFTA HASBIHALI Bal arısı — Bal yapmaz arı — İsviçrenin bal arısı L'abeille gazetesinde sevgili yurdumuza aid resimler ve yazılar Yazan : Malüm ya, arı üç türlüdür. Bi- zim dilimizde onlara Bal arısı, bal yapmaz arı ve eşek arısı deriz. Üç türlü arının en kıymetli ve sevgi- lisi tabii bal arısıdır. Tatlı tatlı yaptıkları balları yeriz, Bal arıları- nın hayatlarındaki intizam ve bağ- ılık insanlar için çok güzel nü- mune ve ders teşkil eder. Diğer iki arıya ise, bizden yzak olsun derler, bu da pek doğru sözdür. Fransızcada L'abcille kelimesi arı manasınadır ama bu kelime bal arısı için kullanılır. Diğer iki türlü faydasız anları başka isimlerle anlatırlar : Bu sabah postanın getirdiği bir gazete paketini açtığım zaman ser- levhası L'abeille olan İsviçre ga- zetesini gördüm. Dediğim serlevha Kütahyada bir sokağı, ortasındaki zarif minareyi gösteriyordu. Keyfle gazetenin sahifelerini çevirmeğe başladım. 16 Teşrinisanide intişar edip acı muharebenin doğurduğu tatsız ka- rışıklıktan dolayı ancak şimdi eli- mize gelen L'abeille resimli gazete- sinin onyeği onsekizinci sahifelerile 30 ncu sahifesini La Turguie ser- levhası altında, mubarek yurdu- muz& hasredilmiş olduğunu mem- nuniyetle gördüm. Teşekkür ederiz İsviçrenin bal arısı gazetesine. Ö- nümdeki resimler Ankaranın meş: Ahmed İhsan hur beyaz, bal peteği gibi güzel ve yazıları da bal gibi tatlı! Sahi- İfelerin başında Ankaranın Vekâ- letler mahallesi ve Yenişehirin bir kısmı beraber görünüyor. Sonra Nümune hastahanesi geliyor, onun yanında Merkez Bankasi var, daha gonra çinilerile dünyada kendini tanıtmış olan Küteahyaın umumi mânzarâğı, Çavdarhisarda bir köylü ve Çavdarhisardaki eski Romalı- lardan kalma köprüyü görüyoruz. Hepsinin üstünde Milji Şefimiz sevgili İsmet İnönünün resmi bu- Junuyor. İsviçre bal arısının 23 Teşrini- sani 1940 tarihli diğer bir nüsha- sında yine bize aid bir makale daha gerlevhası : «Türk gençliğinin ça- lışma hayatı» Barada sporcu bir Türk delikanlısı, sonra Kütahyada balı dokuyan ve çini desti işliyen iki köylü kızı ve nlhayet Ankara Kız Lisesinde çalışan iki kız tale- bemiz ve Kütahyanın sevimli ço- cuklarla dolu bir sokağı, Bal arısı “resimli gazetesindeki bu fotoğraf- ları seyretmeğe doyamıyordum"”. Bunun bir sebebi daha verdir; o da muharebe, bomba tayyaresi, yı- kılmış binalar resimleri görmekten zavallı gözüm hem yorulmuş hem usanmıştı, Onun için bana İsviç- renin Bal Arısı gügbtesi baldan daha tatlı geldi. Kurpıma küyün- TOKGÖZ İstanbul 15 « 1 - 1941 ğu manzaralar muharebe ile alâ- kadar değil ve benim sevgili yur- dumun sevgili ve rahat köşelerini gösteriyor, Bu mecmuanın maka- lesinden birkaç satırı aşağıya nakle- diyoruz : «Bir vakitler, çok uzak zaman evvel değil yakın, onbeş yirmi yıl evvel Türkiyeye gideceğinizi du- yanlar bin türlü tatsız hülyalar kurarlardı. Halbuki şimdi hiç öyle değildir. İtimatla ve zevkle Tür- kiyeye gidiniz. Orada evvelâ şarka mahsus en büyük misafir severlik görürsünüz. Türkiyenin birinci merbalesi tabii olarak İstanbuldur. Onun türk tarihi dörtyüz yıldan ziyadedir; çok mühim sayıfalar ih- tiva eder. Galatanın sokaklarında gezenler Piyer Loti'nin hayalinde canlanmış levhalar arar. Fakat yüksek Türkiyeyi kurtaran ve ku- rap Mustafa Kemal Atatürkün eseri olan manzaralar büsbütün değişmiştir. Köprü başında bir takım fena dükkânların ve yapı- ların arkasında gizlenmiş olan türk şaheseri Yenicami dahi şimdi meydana çıkarılmıştır. o Caminin etrafı temizlenmiştir. Anadolunun ortasında Hitit zamanının harabe. lerile dolu ve denizden 9009 meire yüksek ve İstanbuldan 600 kilo- metro uzak bir saha vardır. İjite — Löyen sayfayı şevirimiz — 97 — Servetifünun — 73817