30 Ocak 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

30 Ocak 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

S E R V Sahibi ve milossist A. İhsan Tokgöz Maşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. E T i F UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ —SOSYAL— HAFTALIK GAZETE o Kuruluşu 1091 UN U NN ra 50 — cın 99) No. 2319 Telgraf : Sorvatifünun İslanbni Telefon: 21013 30 İkincikânun (941 Perşembe HAFTA HASBIHALI Karakış — Kara muharebe — Kara maharebenin ne tarafa akacağı ihtimalleri — Trablusgarb ve Bingazi harbleri — 30 sene evvelki ayni muharebe ile mukayese — Servetifünunun 1911 cildlerindeki İngiliz gazetelerinden naklolunan musavverler Yazan : Karakış manzarası karşımızda; derece sıfırdan aşağıya düştü, ks- rayel şiddetle esiyor. Geçen hafta ile ölçülmez bir mevsim farkı gös- teriyor! Eskiler: İstanbulda kış ile yaz yoktur, poyraz ile lodos vardır demişler. Ne doğru söz. Çıkan pa- zar günü lodos rüzgârile geceleri bile sıfırdan yukarı 12 derece gö- rünürken 24 saat sonra sıfırdan aşağı 2 oldu. Herkes sobasının mangalının başına koştu... Kalö- riferli dairelerde yaşayanlâr tabit müstesna! Bunların çoğu da ha- vanın değiştiği zaman adamakıllı titremişler ve apartımanların ka- picılarına iyi ısıtın diye hücüm etmişler. Bana sorarsanız, kış sefasinı bi- raz da mangal ve soba başında du yarım. Hele çocukluğum hatırıma geldiği vakit büyük anamın tandır sefası gözümün önüne gelir. Bunlar insanın ruhuna tatlı hisler veren kış mevsimi hâtıralarıdır. Damların ve kırların beyaz kar tabakalarile örtüldüğü zaman sıcak odanın pen- ceresinden dışarı bakmak bile tatlı bir keyfdir; iş ki kafalar ve yürek- ler üzüntüden uzak olsun! 1941 sene- sinde kafa ile yüreğin üzüntüden Ahmed İhsan uzak olması çok zor bir şey oldu! Nasıl olmasın! Bütün Avrupa şim- diye kadar tarihlerde görülmemiş umumi fırtına içinde, ama kış fır- tınası değil adamların doğurduğu fırtına |! Her tarafta ölmek, yanmak, yıkılmak ve harap olmak. Mnhtelif memleketlerden gelen resimli gaze- telerin sahifeleri dahi insanın ruhu- nu fena haldesikan yıkılma ve ya- kılma fotoğraflariyle dolu! Bu gö- rünür felâketlerin arasında radyo işliyor, türlü türlü haberler verili- yor. Bu sabahki gazetede haritalı ve oklu üç resim gördüm. Mihver devletlerinin akabilecekleri taraf- ları gösteriyor, O resimlerle bera- ber onu “görenler kendi kendine soruyor? Acaba birinci resim gibi hücum Britanya adalarına mıf Yoksa İtalyayı Sicilysyı güzergâh yaparak Afrikaya mı? Ve nihayet Balkanları aşarak Yakın şarka mıf Bu susllere cevap vermek kolay değildir! ve söylenecek sözler ha- yalden ibaret kalır, Burada bir tek düşünce ve birtek söz vardır o da şudur : Bize dokunulmadığı takdir- de bizim kimse ile zorumuz yoktur, Bizim varlığımızı ve istiklâlimizi sarsmağa cur'et edenlere mukabe- TOKGÖZ İstanbul 29 » 1 - 1941 leye hazırız, Türk milletinin dört elle sarıldığı bir kıymetli malı vardır; oda kendi hürriyeti ve ken- di vatanının hür kalmasıdır. Üç cepheli haritaya bakıyorum ve âsha iyi düşüne bilmek için Serveti . Fünun koleksiyonunun 1911 yılı cilâlerini karşıma aldım. Önümde 41 inci çild var; nüsha numarası 1064 tarihi 24 Teşrini- evvel. Nüshanın ilk eahifesinde kumlar içinde devesi ile giden Trablusgarbli ve Bingazili araplar. İki sahife çeviriyoruz, Tarablus garbe tecavüz eden İtalyanlardan kaçıb Maltaya iltica etmiş biçare Tarablusgarb aileleri! Aynı sene- nin 1 Teşrinisani nüshasına geçi- yorum. İtalyanlarIa Osmanlı İm- paratorluğu arasındaki Truhinm- garb harbi manzaraları var, (il meğe başladım. İtalyanlar Trülw lusgarbde ve Bingazide ne kadar eonebi gazeteci varsa topunu bir istlmpota doldurub memleketten çıkarıyor. Hep bunlar istilâ, teca- vüz, bür memleketleri esir etmek hırsının mahsulüdür. 1056 numa- ranın 610 uncu sahifesinde Tablus- garbde italyanlara karşı koyan -- Lütfen sayfayı çeviriniz — Gazetemizin bu haftaki nüshası basılımakta iken dost Yunan milletinin Başvekili Metaksasın vefat haberini aldik ve çok müteessir olduk, Gelecek nüshamızda bu elim kayıb hakkında daha etraflı; yazacağız.