30 Ocak 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

30 Ocak 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

Opera Sanatı ve Üstadlâri Yazan: pera Milanoda doğan, ors. da büyüyen, inkişaf eden bir sanat olduğundan bu sahada en büyük üstatla- nn yine orada yetişmesi lâzımdı. Ve öyle oldu. Beethoven Bununla beraber müzikde üstat olarak yetişiiren diğer mwemteket- lerde de biiyük opera bestekârları görülmüşdür. Bilhassş. geçen asırda Alşıan- yada, opera sanatına büyük bir değer verildiğini görüyop. ve anlıyoruz. OAlman müzisyenleri Schubert 126" — Servetifünun — 2319 O Kk tay opera üzerinde çok durmuş ve ça- lışmışlardır. Birçok büyük Alman kompozitörleri: Beethoven, Mozart, Wagner, Weber, Gluck, Haendel, bu tarz üzerine eserler verdiler, Büyük senfoni üstadı Beethoven bile “Fidelio. adlı biricik operasını yazmakdan geri kalmadı. Mozart “Don Juan., “Sihirli Flüt. Wagner “Lohengrin., "Tanhguser., Weber “OÖberon., “Ebu Hasan,. Haendel “Almira., “Rodrig., gibi operalar yazdılar, Fransız bestekârlarıda bu saha da geri kalmadılar. Bizet, Saint- Saens, Ch. Gounod gibi üstatlar- da bircok operalar yazdılar, Bizet “Carmen.i, Gounod “Fas ust.u, Saint-Saens “Samson ve Da- lila.y yazdılar. » Fakat hiçbir vo gin 0 üstatlarınınkinden yüksek olmasa- na onlara yakın bir eser veremedi, Milano operaları daimaen ön- deki yerini kaybetmedi ye kimse- ye vermedi. Milano kompağitör- lerinin yarattıkları operalar daima heryerde muvaffakiyetle karğılaşdı. Çünkü Milano operaları giğer memieketlerin gperalarına nazaran İncelik, müzik kudreti bakımından çok daha yüksekdi. İtalyan sanatkârları Öperg tek. niğini ruhlarına sindirmişlergi. İtalya bu sahada dünya kadar büyük adamlar yetişdirdi Verdi, Puecini, Rossini, Donizetti. Bellini V. S. gibi... Bu opera yaratıcılarının eser- leri onları ebediyete ulaştıran bir yol oldu, Verdi : “Travlata., *“Aida., “Ötel- lo. “Travatore,, “Rigolette Puçcini : “La fosco., “Mödeme Butterfly. Ressini : “Barbier von Seyila. Bellini : “Norma., “Somnani ul. Rundan başka Ponizetti gibi Konipozitörler bu ER a heser sayılan egerler verdiler. A K B A L Yukarda saydığımız İtalyan üs- tatları arasında bilhassa Verdi ve Puccini opera vadisinin ölmeşdeğE iki şahsiyetidir. Verdi : Geniş ruhlu ve kudretli bir dram bestekârıdır. “Alda., "O- Strauss tello., «Rigoletto., “Travatore. “Trd- viata. gibi ölmez eserler verdi, Bu eserlerin yalnız bir tanesi bile onu ebedi yapmaya yeterdi, Verdi opera sahasında yetişen büyük bir kompozitördür, Puccini : Bazı operalarıyle Verdi! yi bile kıskandıracak kadar fovka- lâde eserler veren bir adamdır, Her operası onun dev ruhunun seçdığı ancak küçük bir kıvıloım-