30 Ocak 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

30 Ocak 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

5 yerli halkın birbirlerine zincirlerle bağlanub şehir meydanının bir köşesinde kurulmuş olan İtalyan Divanıharbince idam hükümlerinin verildiğini, parmaklıklı zindanlara atıldıklarını ve sonra bir büyük dıvar dibinde kurşuna dizildikle- rini gösteren fotoğraflar var. En dikkate şayan tarafı da bu resim- lerin hepsinin İngilizce Grafik ga- zetesinden nakledilmiş olmasıdır. 1067 numaralı nüshanın bir sahi- fasında Türklerin Bingazide bırak- tıkları büyük kışlanın Vittorio Emanuel İtalyan zırhlısı tarafın- dan 3ö0 gülle atıldıktan sonraki yıkık manzarası! Daha ileriki ga- hifalarda, gene İngiliz musavver- lerinden alınmış olmak üzere kur- şuna dizilenlerin ve gürüklenüp öldürülenlerin cesetleri! En ecı manzara 23 Teşrinisani 1911 nüs- hasındaki bir levhadır. Trablus garbli kadınlar cesetleri, yerde ya- tan babalar, (kocalar, ve evlâtlar arasından asker muhafazası altında şehirden çıkarılıyor. Bu resim İngilizce Dayli miruar muhabiri. nin fotografisinden Servetifünuna naklolunmuştur. Kolleksiyonumuz aşağıya doğru böyle yürekler ya- kıcı manzaralarla doludur. Otuz sene evvel çıkan Serveti- tünunda İngiliz müsavver gazete» lerinden nakledilerek okuyuculara gösterilmiş olan bu manzaraların hepsi bugün tarihin tekerrürden ibaret olduğunu bir daha gösteri- yor. Şimdi İtalyan kışlaları, asker- leri ölüyor, Otuzbine yakın İtal- yan esiri oralardan toplanıp Hin- distana doğru sevkolunuyor! Ken- disini Emperyalist bir imparator- luk olarak geçen sene ilân eden İtalya, otuz sene evvelki istilâ gi- yasetinin omukabelesini görmüş oluyor. O istilâ siyaseti yapılırken türklerin Afrika kıyısında birer vilâyeti olan Tarabulusgarp ile Bingazi ana vatanımıza çok uzaktı. Denizden vasıtalarımız hemen hiç yoktu. Böyle olduğu halde türklük en canlı fedakârlıkları yaptı; ora- Isrı kurtarmağa koşan vatan &66- verler arasında yüksek Cümhuri- yetimizin başında vazifeler almış fedakârlar vardır. Tarihi vak'aların fedakâr hükümet adamlarımıza verdiği dersler, ve onlardan âlınan ibretler bize kâfidir. Tarihten ders dlumüşmuları diyecek söz yoktur. Ahmed İhsan TOKGÖZ 122 — Servetifünun — 2319 AKTÜALİTE Beyoğlu Halkevi : Türk karikatür sergisi İKarikatür sergisi: Müthiş münekkid Nurullah Ataç (Zahir Güvemli) Beyoğlu Halkevinde memleketi- mizin en güzide karikatür eleman- larımızdan mürekkep bir grup bir «Türk Karikatür Sergisi» açmıştır. Müteveffa Chamberlain (Rauf İsmet Ulukut) Sergide: Necmi Rıza, A. Dino, Salih Erimez, Bedri Rahmi Eyüb- oğlu, Muvaffak İhsan Garan, Cemal Nadir Güler, Zahir Sıtkı Güvemli, Sedat Nuri İleri, Fikret Muallâ, Maz- har Nâzım Resmor, Rauf İsmet Ulu- kut, Orhan Ural'ın eserleri teşhir edilmiştir, Parti espektörü Reşad Mimar- oğlu'nun bir hitabesi ile açılan ser- giye bütün İstanbul halkı ziyaret etmiş ve alkışlamıştır. Şehir Tiyatrosu komedi kısmında seyirciler (M.N. Resmor) Sergide edebi ve sanat adam- larımızın karikatürlerini çizmekte ihtisas edinmiş olan Zahir Güvemli nin ,Müthiş münekkit Nurullah A- taç., “Değerli şair Necib Fazıl. ve “Değersiz şair Asaf Halet Çelebi. Krokileri şayanı dikkatti. Sonra Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun «Kahvehane» Cemal Nadir Güler'in Türk erpirisinin nimuneşini temsil edecek gibi gizgiye hâkim resim- leri herkesin yüzünden bir tebes- süm çıkarmıştır. — Devamı 127 ine sayıfada— Radyo: Bugünkü yemek listemiz Blayket dövo... Şokolalı Sufle... Bay — Eyvaaah bu akşam yine peynir ekmeğe yatacağız. (Cemal Nadir)