10 Nisan 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

10 Nisan 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

diselerin içinde yaşayan bir nesil olarak esefle görmek mecburiyatindeyiz. Sami- miyetle söyliyebiliriz ki; 7 yılda kendi- mize pal pek çok iyi şeylerin belki de en Ayisini, kazanamadık. Bu zaman kaybında, okutma ve öğretme metodlarimız;h resmi ookuyup * yazma bilen yetiştirmekten ileri gidemeyişinin de büyük suçunu'gramak lâzımdır sanı- yoruz. Mamafi, yüzyillarca süren bir kül- tür sağırlığın 17 yıl gibi çok kısa bir za- manda sökülemiyeceği de söylenebilir ve belki de yanlış değildir. Ancak; dünya kültür ölçüsüne varabilmekliğimiz için normalin üstünde atlayışlar yapmak zo- runda olduğufiysu ve her imkândan faydalanarak Kökünden ve çabuk bir hâl şeklini aramak ve tatbik etmek şartıyla. Bu sahada derhal yapılabileceğini sandığımız bâzı pratik tedbirleri yazıyo- ruz : N A - Kitap ve her türlü okuma unsurunun az satılmamasındeki mesuller arasında ilk akla gelen, modern kafa ile işliyen bir (Dağıtma teşkilâtı) na sahip bulun- maklığımızdır. Her fırsatta şikâyet edilen bu aksaklık Ankaradaki son neşriyat kongresında da görülmüş lüzumuna ek- seriyetle inanılmışdı. O vakit kulağımıza gelen haberlerden bu işin; kifapcıların muayyen birer hisse ile iştirak edecekleri ve hükümetin mühimce bir para ilâve edeceği bir şirket teşkili suretiyle, halli düşünüldüğü anlaşılıyordu. Bu güne ka- dar tatbik sahasına geçmiyen bu düşün- ce gibi külfetli teşebbüsleri bir yana bı- rakarak, daha mütevazi mali imkânlar istiyen hal çarelerini aradığımız vakit mevcut Halkevlerimizi hatırlamamak ka: , kabil değil. Bu gün, Halkevinin en oz verimli bir şubesi olan (Neşriyat ve Kü- tüphane komitesi); teşkilâtlandırılarak bu dağıtma işini mükemmelen yapabilir. Tatbik edildiği takdirde çok müsbet bir netice alınacağına inandığımız bu iş, ev bütçesine hiç bir maddi külfet yükletmi- yecek, bil'akis, sahlan kitaplbrın bıraka- cağı 9 20 - 40 bâyi hisseleriyle mühim bir varidat kaynağı temin edecektir. B - İtiraf etmeliyiz; ki kitap opropa- gandasına henüz lâyık olduğu alâkayı göstermemiş bulunuyoruz. Miktarı beş- yüze yaklaşan halkevlerımizin bu sahada ne mühim bir rol oynıyacağını düşüne- Halid Fahri BAYKUŞ Bu iki değerli manzum eser Ankara caddesinde Ülkü ve ikbal kitabevlerinde satılmaktadır biliriz. Yıllık neşriyat sergileri açarak, herayın yeni neşriyatını tanıtan kısa kos nuşmalar yaparak her toplantıda kifop &v kitap sevgisini uyandıracak bir kaç sözle, kitabın kıymetli bir hediye oldu- ğunu hatırlatarak ve mhayet senenin muayyen bir tarihi (Kitap haftası) olarak yurdun her köşesinde bir kımıldanma imkânı vererek şekilde kutlulayarak. C - Gerek şahsi müşahedeler ve gerek her #ürlü neşriyata karşı elle tu- tulur bir İakaydinin bu işlerle uğraşan herkes tarafından teslimi de gösteriyorki bu günkü tedris metodlarımızda, ders vasıtası olan kitaptan başka bir kitabın lüzumu fulebeye verememek gibi mühim bir aksaklık var. Esefle müşahede etmek kabildir ki; talebe, belki de zaruri alarak ders kitabından, haşka bir kitapla meş- gul olmak imkânını bulamıyor. Fakat hayata atılır atılmaz Kitabı, büyük bir yükden kurtulmuş gibi fırlatıvermeleri ve hayatta Kitap diye lüzumlu bir mede- niyet vasıfasının bulunduğunu ebediyen ise hiç bir tevlile imkân bırakmıyan ha- zin bir hakikattir. İlk, orta, yüksek tedris müesseselerimizde çalışan terbiyecileri- mizin; Tedris vasıtası olan bir kitaplan başka bir kitabın da bulunduğu ve ga: yenin de bu kitap olduğunu talebeye anlatabilmeleri lâzımdır. Bunu yapamadı- ğımız müddetçe (Okumak ve Kitap); karın doyurmak ve keyifli bir hayat sür- mek için yutulması mecburi sayılan bir acı ilâç olmaktan ileri gidemiyecektir. Terbiyecilerimiz; kitabın bir medeniyet unsuru, en kiymetli arkadaş, ihtiraslar- dan kurtarack ideal olduğunu talebeleri- ne kabul ettirmek ve kitap sevgisini uyandırmak yollarını aramalıdır. Birbirine müvazi çalışması zaruri olan bütün bu ve bunlar gibi mühim müesse- selerin teskilâtlandırılmasından sonradır; ki ucuz kitap meselesini ele almak kabil olacaktır. Çok kısa bir zaman ölçüsünde yüz- yılların kültür sağırlığın! silerek 18milyona kara cahil olmaktan kurtaran; Cümhuri- yet rejiminin mektep seferberliğidir. Ge- niş ve sistemli bir kitap seferberliği, dünya ölçüsüne erişmiş Türk cemiyetini kazandıracaktır. Bürhan ARPAD Ozanosy'un iki eseri 249 -— Servetifünun — 2329 ) i Sulara Dalan Gözler