16 Ekim 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

16 Ekim 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

Kırk sekiz Yıl Evvelki Servetifünun'dan: RAMAZAN 10 Mart 1893 tarihli ve 158 numaralı “Servelifüyun,, dan: İstanbul Postasından : Ramazanın verdiği zevk, ile mevsimin güzelliği birleşerek orta- ya büyük bir letâfet veriyor. Sabahleyin uykudan uyanıp ta tenbel bir hareketle elini yastığın al- tındaki saate uzatarak esatin kaç olduğunu, akşama ne kadar kaldı- ğını, öğrenmek isteyenlerin gözleri, odanın penceresinden girerek içe- riyi doldurmuş olan güheş ziyasıy- la kamaşan o hâl akşama kadar lâtif bir günün devâm edeceğini müjdeler ve kâlpte tatlı bir his ya- ratır. Tatlı his ile başlıyan böyle günleri insan mütebessim bir yüz ile geçirir. Binaenaleyh, herkesin yüzünde bir tebessüm vardır. »', Şehzadebaşının gündüzleri sa- at dokuzdan başlıyarak tâ sabaha kadar devâm eden hoş şeyleri, in- sanları İstanbulun muhtelif ve uzak yerlerinden cezbedip getiriyor. Ak- şamları, geceleri, kalabalık tatlı oluyor. Denizaşırı köylerimizde Rama- zanın onundan beri gece vapurla- rı da işlemesi işe daha çok güzel- lik veriyor. Bütün yıl, üstleri çay, kahve tesisi, yğüt nargile şişesile, kib- ritf ko ndan, bezik çuhasiyle tavla tahtasından başka birşey gör- meyen kırsathâne masaları da bu sâyede, top zamanı yaklaşınca be- yaz örtü altına giriyor. Örtünün üstünde iştahı açan bir sofra takı- mı yeralıyor ; kıraathanelerin kah- vehânelerinde muvakkaten teşkil edilen iokantalar, Şehzâdebaşı te- SOHBETLERİ nezzühüne gelenlere iftar ve ye- mek yetiştiriyor. İşinin başından ayrıldıktan son- ra köyüne gece avdet kararile câ- milere, sergilere uğrayanlar, Şeh- zadebaşına gelerek, Remazaniye ve iftariye olarak lokantalarda karın- larını doyuruyorlar, gece eğlence- lerine iştirâk edip; köprüye vapu- ra dönüyor. Eger Boğaziçine gidi- yorsa «ll» vapuruna binip otu- ruyor. «*, Ehli tecrübenin kararını 80- Tarsanız, arasıra « Osmanlı» tiyat- rosunda güzel oyun seyretmek şar- tiyle, büyük kıraathânenin lâtif nağmeli (Omusikisini (dinlemek, yanındaki karısiyle tatlı sohbet et- mekle kalıyor. Lâkin şu sahifede bizim yap- mak istediğimiz de tatlı bir sohbet- ten başka nedir * Sanat köşesi — 255 inci sayfadan devam — radox» a meyli müsâvidir, ayni «dandy» jestlerile hareket ederler, ayni derecede muazzam, estetik kültüre sahip ve ayni derece- de rezildirler. Bunların söyledikleri ile Oscar Wilde'ın, «Niyetler» (İntentions) adlı eserindeki fikirlerin tamamen aynl olduklarını gözönünde tutar- sak, bu dört şahsın da Oscar Wil- de'ın bizzat kendisi olduğunu an- larız. Wilde'ın piyeslerinde kahraman rolünü slan aktör, zamanında bu- nu meşhür yapan âforizmalı ko- nuşmasını onun dandy jestlerini etüd edip oynarsa muvaffakıyet elde edilmiş demektir. Bu rolleri alan aktörler, edebi malümatından ve Wilde'ın hayatı hakkında yazılan yazılardan ken- âine bir temel vaparak oynar. Fakat, sureti katiyede elzem olan bu edebi ve tarihi malümatı 264 — Servetifünun — 2356 Yeni neşriyat Pitigrilli : Kokain. Türkçesi : Avni Insel. Seçme eserler serisi: 1 Pitigrilli *nin meşhur « Kokain» adlı romanı, orijinâline yakın tat- ln bir üslüpla yorulmak bilmeyen Avni Insel tarafından lisânımızı nakledilmiştir. Bu fevkalâde eseri, üzerinde duracağımızı vâdederek, okuyucu- larımıza tavsiye ederiz. elde etmemiş olan ve yalnız met- nin kuru satırlarında kalan aktör, bu meşhür estetik filozofu Ve modern Petroniuş'u bir eptal bir kibirli ve fazla iddinli bir ukalâ olarak tanıyacak ve tanıtacaktır. Cavit YAMAÇ >Â CAVlT YAMAÇ Maymun Sokağına Güneş Vurdu Yalnızlığın Kitabı İçinde kendinizi, günlerinizi, akşamlarınızı , bulacağınız kitap. mevsimlerinizi