16 Ekim 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

16 Ekim 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

ON ALTINCI Dâhi Türk Amirdii ASIRDA TÜRK DENİZCİLİĞİ BARBAR © SS öldükten sonra da şuların sesini dinlemek için “Beni, denizin sesini duyacağım bir yere gömünüz,, demiştir. İvazan: CEMÂLEDDİN SERVER uzgâr'ın muhalefetine karşı R tevkalâde cesür müdebbir fe- kat o nisbetde mütevekkil; olan «Hayruddin Paşa» göğsü iman- lı, dini bütün bir müslümandı. He- men «Kitabullâh» a sarıldı. “Bu bi- zim Peygamberimizin mucizesidir, diyerek iki «Âyet-i. Celile» seçti ve gemisinin sancak iskele borda- gına agdı. ağlam imanına ihlâs dolu kal- binin şiddetli <«Niyâzsı da inzi- mam edince - İlâhi bir lütfi mah- süs olarak - rüzgör istikametini değiştirdi ve pek az sonra durdu. Düşmanın yelkenli, heybetli ge- mileride hareket edemiyerek ol- dukiarı yerde kaldılar. Hayuddin Paşa yanar dağ gibi ateşler saçarak saf saf dizilmiş düşman «Kalyon» larını topa tuttu. Şaşır- ücı ve sıkıştırıcı manevralarla Ân- drea donanmasını allak bullak et- di. Bizim «Kadırga»ların içi bin- lerce çengâvenerle dolu olduğun- dan top güllesi ve tüfenk kurşunu yağmur Kibi yağıyordu. İki taraf duman içinde kalrmıştar, âdeta bir- birini seçemez olmuşlardı. Tekrar edelim ki: Türk donanmasında 188 top taşıyan 122 «Kadırga» Halbuki düşman tarafında ise yalnız 2595 top yüklü 622 büyük harp gemisi vardı. Bunlardan 163. danesi «Kadirga», diğerleri yelkenli idilerr Düşman amiralinin elinde bu kadar müdhiş ve muazzam bir kuvvet olduğu halde korkuyordu. Savaşı sonuna kadar takib eden Murâdi, “Fetihnâme .sinde “Der beyân-ı“ hücüm-i- Paşa, o başlıklı başlıklı menzümesinde bu korkunç çarpışmayı şöyle tasvir ediyor: Na'rasından topların çarh inledi. yer, gök inledi, derya gümledi. Heybetinden doldu öfeşle cihan Od'a yandı sanli zemin-ü- âsman.. “ Garbde büyük Amiral tanınan Andrea, neye uğradığını bilemedi. Bir kaç def'a me'yüsâne cesaret göstemeğe teşebbüs etdiysede ölüm kasırgası gibi karşısına dikilen Bar- baros'un önünde büsbütün şaşırdı, ezildi ve kaçacak yer aradı. Zâten “Paşa, nın şöhreti o derece idi ki ismini duyan kal'a teslim olurdu. Akşama kadar devameden muha- rebe neticesinde bir çok düşman gemileri yandı ve bafırıldı. İki «Kadırga» zabt edildi. Diğerleri de karanlıktan istifada ederek Korfa'ya kaçmağa mecbur oldular. Andrea Dorya müdhiş bir mağlübiyete uğ- ramış ve tam 133 parça gerdi gayb etmişdi. Donanmasının bu şekilde hiç ihtimal vermediği ve hayalin- den bile geçirmediği halde darma- dağın olduğunu görünce gemisi ile kaçanların arkasına düşerek canını — Resât Barbarosoğlu'na — güç kurtardı ve mağlübiyetinin kederinden eline iki gülle alp dö- ğünmeğe, saçlarını, sakallarını yo- lup hüngür hüngür ağlamağa ko- yuldu. — (3 Cümüâdel-Ulâ 945 - 27 Ey- lü 1538) — İşte Türk yüreği, Türk kanı, Türk imanı buna derler. İlâve ede- lim k; «Preveze Hızırı» nın Andrea Dorya donanmasında açdığı yara, asırlara rağmen kapanmadı. Nete- kim müverrih Leynpol'de şu şeha- detde bulunuyor: <...Tunus gölünü Akdenizden ayı- ran dil üzerinde «Barbaros Hayrud- din Paşa» nın inşa etmiş olduğu üç kat divar, el'an fark olunabilir.. Bu mevki” kazılırken Iki yüz kadar iske- letle bir hayli İspanyol parası, gül- leler ve parçalanmış silâhlar keşi olunmuştur. «Barbaros'un» karakteri Barbaros'un bir büyüklüğü de - mahviyet ve tevazuudur. Eekilerin 4Gınây-ı-kalb> dediği gönül serve- tine ve manevi emlâke malikdi. Onun nazarında fâni olan bu âle- min, gelib geçici olan dünya sal- tanatının kıymeti yoktu. hayatı tedkik edilince görülüyor ki cihan hazinesini bir «Gaza» nın muzaffe- riyetlne değişmemiş, insana nec&- bet vermiyen fâni şeref ve zevk- lerin hepsini istihkar etmiştir. — devamı gelecek sayıda — Türk topraklarında, Türk sularında, Türk göklerinde Türk bayrağı. 258 — Servetifünun — 2356