16 Ekim 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

16 Ekim 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SER VETİIFUNUN Sahibi ve mülessisi A. İhsan Tokgöz Meşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ—SOSYAL— HAFTALIK GAZETE * Kuruluşu 1891 yu 5) — cu 90 Ne. 2358 Telgraf ; Servetifünun İstanbul Telefon: 21013 16 Birinciteşrin 1941 Perşembe HAFT A Türk - Alman iktisadi mukavelesi — HA S B Bu hayırlı işi II HAL | yapanları tebrik — Avrupa büyüp harbinin doğurduğu sıkıntılara ilâçlar — Von Papenin nutku Yazan : Bu hafta çok tatlı bir nefes al- dık. Ankarada Hariciye vekâleti- mizde Alman hey'eti ile birlikte imza edilen mukavele Türkiye ile Almanya arasında dostluğu daha çok kuvvetlendirecektir, İki tarafa da çok faydalar temin eyliyecektir. Bu iktisadi mukavele, ölçülemiye- cek derecede kıymetlidir. Avrupayı kasıp kavuran büyük ihtilâl dö- güşme ve boğuşmasının en ateşli zamanında Türk ve Alman mille- tinin böyle eser vücude getirmeğe muvaffak olmaları tarihde parlak bir sahife tutacaktır ve bütün dünys- ya ibret dersi verecektir. Biz harp dışındayız; fakat büyük harbin de- gurduğu iktisadi buhranlaria ve mahrumiyetlerle sarsılıyoruz; bu pek tabiidir ve şaşılacak yeri yok- tur. Böyle zamanda Alman dev- let adamlarının ve bilhassa Alman- ye büyük Elçisi Von Papen'in bize karşı gösterdiği samimi ve derin dost luğu takdir etmek hepimize borç- tur. Çünkü Cümhuriyetimiz ricali- nin yüksek anlayışı ve ekselâns Von Papen'in iki yıldır devam eden gayretile vücude gelen bu anlaşma, bizim mahsullerimizi Almanyaya göndertecek, biz de Almanyadan muhtaç olduğumuz Ahmed İhsan ve samimilik pek çok mamulâtı alacağız. Mu- harebe dışında olan Türkiye, bü- yük muharebenin doğurduğu mâh- rumiyet ve sikıntıların bir çoğun- dan bu sayede kurtulacak ve İs- tanbul ile merkezi Avrupa arasın- da iktisadi her türlü nakliye yol- ları açılacaktır ve açılıyor. Burada bizim Hariciye Vekilimize ve Nu- man Menemencioğlu'na çok min- netdarız. * / Siyasi ve iktisadi olan çok kıy- metli Türk ve Alman anlaşmasının kıymetini günler geçtikçe daha iyi anlıyacağız. Bütün makinelerimi- zin parçaları gelecek, aşınmış olan parçıların yerine konunca sanayii- miz canlanacaktır; lokomotif ile gonl li tl ktir. Sih- hat noktasından her türlü ilâçları kolayca elde edeceğiz. En mühim nokta bütün bunların dediğim gibi kısa yol ile çabuk gelmesi olacak- tır. Anlaşmanın kıymetini iyi ölç- mek için Avrupanın haline bir daha bakalım: Bütün Avrupa, gerbten şarka kadar, ateş, ölüm ve yıkım fırti- nası içinde bulunuyor! üçyüz mil- yondan ziyade Avrupa nüfusu aç TOKGÖZ İstanbul - 15 Birinciteğrin - 1941 ve mahrum kalınacağız diye müd- hiş endişe ve korku içinde yaşıyor! Her tarafta hastahaneler ağızla- rına kadar yaralı ile doludur. İn- sanlık ne oldu ve daha ne olacak! Bunlar halledilmesi değil, düşüntül- mesi bile çok zor ve faydasiz dü- güncelerdir. Avrupa kıt'asını kasıp kavuran ateş ve ölüm kaynaklarının içine karışmadığımız için bizi bu felâketlerden koruyan Cümhuriye- timize ve onun çok iyi gören büyük Milli Şefine candan ve gönülden bağlı olarak saadetimizin kıymeti. ni bilmek en mukaddes vazifemiz olmalıdır. Avrupa kıtasını saran karanlık istikbalin ve içindekileri yakan ateşin dışında kalmakla büsbütün belâlardan kurtulmuş o- lamıyacağımızı, iktisadi mahrumi yet ve sıkıntıların pek çoğunu göreceğimizi, bu vadide yazı yaz- dıkça daima tekrarladık; onun için israftan kaçalım istihsali artıralım istihlâki azaltalım sözlerini baş düstur yapmalıyız dedik. Btrafı- mıza bakmak bu görüşlerin ne kadar doğru olduğunu her dekikş daha ziyade anlatıyor. Cümhuriyef - hükümeti elinden gelen hşr gay: reti yapıyor; fakat büyük muhare- — Lütfen sahifeyi çeviriniz — 253 -— Servetlfünun — 2356 ve