16 Nisan 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

16 Nisan 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

“SERVETİFÜNUN,, 52 YAŞINDA SERVETİFÜNUN Türkiyenin en eski gazete ve edebi mecmuası olan «Gervetifü- nun - Uyanış», bu bafta çıkan 2380 sayılı nüshası ile, neşriyat hayatının 52 nci yılına basmıştır. 52 yıl çıksan bir haftalık gazete ve edebiyat mecmuası... Bu hâdisenin ehemmiyetini, Tür- kiyede yakından veya uzaktan neşriyat hayatı ile alâkalı bulu- nanlar bilhassa takdir ederler. Bu memlekette, 52 yıl bir mecmusyı yaşatmak, tıbbın ölüme çare bul- ması gibi, müthiş bir muvaffakı- yettir. Bugün Türkiyede “Servetifünun- Uyanış,,dan daha eski bır gazete veya mecmug yoktur. Servetifünun en güzel talihi, yurdun bu en eski mecmuasının bütün hayatı boyun- ca, daima en yeni ve en genç fi- kirlere beşik olmasıdır. Servetifü- nunu kurâ#n ve bugüne kadar ya- satan Ahmed İhsan 'Tokgözün Türk fikir ve san'at, Türk basın tarihine yaptığı hizmetler, bir baş- ka memlekette her halde bizde ol. *'duğu gibi derin bir süküt ve lâ- kaydi ile karşılanamaz, Bu mecmuanın tarihinde ve ciltlerinin uçsuz bücaksız sahifeleri arasında, bütün, bütün bir mem- leketin san'at ve fikir kalkınması tarihini bulabilirsiniz. 25 yıl bakkallık eden vatandaşa mensup olduğu esnaf cemiyet jü- bile tertip ediyor. Servetifünune ve Ahmed İhsan Tokgöze kim jü- bile yapacak “Son Telgrej, Reşad FEYZİ kapım daha açıldı. Allah yardıme- mız olsun Hasşa atan rine A öperek sizi Hakka emanel 6 Müstak ve DR Abdülhak Hâmid İkinci imehtub - aslı karşıki sahifededir (1930) «Benim e yaşına basan Ah- med İhsan Allah teni nice yıllara yetiştir. (Servetifünun) un da milletin «Servetifünun» un elli ikinci yaşına basması dolayısıyle, Matbuat Umum Müdürü, Sayın Selim Sarper, Başmuharririmiz ve gazetemiz kurucusuna aşa- ğıdaki telgrafı göndermiştir: - “Servetifünun, gazetesi Müdürlüğüne Jatanbul Elli ikinci yılımızı tebrik eder saygılarımı tekrarlarım, Matbuat Umum Müdürü Selim SARPER Matbuat Umum Müdürü sev- gili Selim Sarper'in telgrafına başmuharrir ve gazetemiz ku- rucusu aşağıdaki telgrafla ce- vap vermiştir : Matbuat U. Müdürlüğüne Anhara Telgrafınızı derin sevgiyle aldık. Yüreklen teşkkürlerimi sunarım, Ahmed İhsan TOKGÖZ eyadii istifadesinde daim etsin. Her nereye gülse kırk senedenböri onun bir karii derbederi ve sahibinin yet- va yedi yaşında pederi olan Abdül Hümid ikinizi de canı dilden Za eder. Sen mevoul olmasaydın, (Servetifünun) un ismi ve cismi Ad- hr: hayale bile varid olmazdı. Ve (Servetifünun) mevlidi yakut velâ olmasiydı, bugünkü Abdülhak Hâ- mid, belki bir cismi camtd olurdu. Bu sözümü makviyet ve mubalagaya hamletme. Bilmelisin ki mahfeli ü- 52 yıl ve bir insan “Servetifünun-Uysnış,, ın 52 nci yılına girmesi, bize bir kere daha, azimli bir insanın neler yapabile- cağini ispat etmiştir. Sayın Ahmed İhsan Tokgöz, 52 yıldanberi, önüne çıkan her manji aşarak, ileriye doğru yürü- mekten bir dakika geri kalma. mıştar. O, bir çok nesillere kucağını Aç- mış her devirde daima “yeni, ve “iyi, olanı tereih ederek, önderii- ğini ifa ettiği nesle bunları aşıla- muştur. Hiç bir edebi mecmua 52 sene ayni gençliği, ayni tazeliği ve ay- ni «yenir liği taşımağa muvaffak ö- lamamıştır. Lâkin «Servetifünun - Uyanış» 52 inci yaşina bassrken, bütin gençliğini ve tazeliğini muhafaza etmektedir. Bu üzerinde, uzun dügünülme- si lâzım gelen bir hâdisedir. Sayın üstad, yarım asırı aşan mecmuasıyla bütün gsabâlarin üze- rinde bulunmaktadır. Ahmed İhsan Tokgöz gayesine varmıştır. Çünkü onun meomuaşı bugünde, -her devirde olduğu gibi- sayfalarında en mümtaz genç ve yeni kalemlerin satırlarını bülun- durmaktadır. Sayın üstadın, Türk edebiyatın- da oynadığı büyük xolü, gelecek nesiller - muhakkak ki - bugür- den daha çok takdir edecektir. Oktay AKBAL ii debaya, cidi bir kıyafetle olmak üze ro, o bedrikai marifetin deldleti şai- kanesiyle dahil ve dahi olmeş gibi- yim, Hdld bile birçok esatizei edebin re- fakatiyle o yolda gidiyorum. Ve onum füshatabat safhatında bazan kendi namı naçizimi de görmekle kesbisü- rur ve mübahal ediyorum. Sizi yak mz tebrik değil hem de sizinle ieber- rük ettiğimden emin ol, isin ver de ğa irfanın bir kere daha öpe- Abdülhak Hâmid 255 — Servetifünun — 2982