9 Temmuz 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

9 Temmuz 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

.— — —çWçş—ğ—ğ2ğşş—ş—>-—e«Ww—— — Bütün memleket derin teessür içinde Riyaseticümhurun tebliği : Ankara 8 (a.a) — Kıymetli Baş- vekilimiz Dr. Refik Saydam İstanbul- da tetkik vazifeleri yapmakta 'iken dün gece saat 24 te kolp sektesin- den ansızın vetat etmiştir. Yurddaş- İarımıza bu açı haberi verirken iş başında hayata veda eden merhuma sonsuz rahmet diler, gilesi efradile bütün yurddaşlarin acılarına iştirak ederiz. Bay Dr. Fikri Tüzer Dahiliye Vekili ve Başvekâlet Vekili Başvekil Dr. Refik Saydam İstan- bulda vazife tetkikleri esnasında kalp sektesinden ansısın irtihal etmiştir. Yeni hükümetin kat'i olarak teşek- külüne kadar Başvekâlet vazifesinin vekâleten Dahiliye Vekili Dr. Fikri Tüzer tarafından ifa edilmesi tensip edilmiştir. Relsicümhar smet İnönü Dr. Refik. Saydamın hayatı ve hizmetleri Doktor Refik Seydam, 1881 de İstanbulda doğduğuna göre henüz ihtiyar denmiyecek bir çağda bulu- nüyor ve fihakika üç senedirdün- yanın en buhranlı bir devresinde Türkiye Başvekilliğini kifayet ve ehliyetle idare etmesi kendisinin en faal, eu verimli hizmet yıllarını km 86 — Servetifünun — 2394 Tüzer ifa edecek 0 A Merhum Refik Saydam'ın. âlicenabliğı Ölümü ile memleketimizi derin bir teessüre gark eden Dr. Refik Saydam'ın büyük fazilet ve me- siyetlerinden biri de herkesçe, bil hasta Basın mensuplarınca ma- tüm olau yüksek nesaketiydi. Re- fik Saydam asil ve &lieenab bir ruh sahibiydi. Bunun en son mi- salini aşağıda nakledeceğimiz hâ- disede de bulacaksınız. Merküm Başvekil ölümünden bir gün evvel İstanbuldaki ona dir dakika bile boş vakit bırak- mtyan mühim işleri arasında, rahalsızlığı dolayısiyle son ayla- rın Meclis içlimalarına iştirak edemiyen başmuharririmizi kalır- lamış ve matbaamza telefon ederek Ahmed İhsan Tokgöz'ün hatırını sormuştu. Biz, Başveki- ln bu âltenablığını Değirmende- redo bulunan başmuharririmize bildirmeğe vakit bulamadan, muh- terem Refik Saydam aramızdan ayrıldı. Burada onun kıymetli Adhrası ve manevi varlığı önün- de bir defa daha iğilmekien ken- dimizt alamıyoruz. Servetifünun yaşamakta olduğuna müspet bir de- lil teşkil ediyordu. Doktor Refik Saydam Askeri 'Tıbbiyeden çıktıktan sonra ordu kadrosuuda senelerce dürüst ve va- zife sever bir meslek adamı olarak REFİK SAYDAMI KAYBETTİK Başvekâlet vazifesini muvakkaten Dahiliye Vekili Dr. Fikri çalışmış, bu meziyetlerile tanınmiş ve sevilmiştir. 1919 yılı, Türk vatan ve mille- nin olduğu gibi Dr. Saydamın da hayatında büyük bir dönüm nokta- sı teşkil etmişti. Sıhhiye müfettiş- liği yapmakta olan Refik Beyi, 1919 senesi içinde, Osmanlı hükü- meti kadrolarındaki hizmetinde de- vamı reddederek Jıvas kongresinde Mustafa Kemale iltihak etmiş gö- rüyoruz- Refik Saydam bu büyük dehânın milli kurtuluşu yaratacak olduğuna ilk iman edenlerden ih- tilâl ve inkilâp yolunda onun izle- rinde ilk katılanlardandır. Bu imandaki samimiyeti ve memleket hizmetlerinde steşini kaybetmiyen ideal ve gayretlidir ki, kendisini uzun yıllar Cumhu- riyet devrinin ilk ve büyük Baş- vekili İşmet Paşanın yakın arka- daşı olarak Vekilliğe, ve aziz Milli Şefimizin millet başbuğluğuna ge- çişinden bir müddet sonrada Türk mukadderatının sevk ve idaresinde en büyük hükümet mes'uliyetini ellerine almak derecesine yükselt- $ir. Beklenmiyen anda gelen kara haberin acı tesirleri altında onun kıymetlerini ve rollerini daha ge- niş surette belirtmeğe manlesef imkân bulamıyoruz. Fakat kısa ve veciz olmak üzere diyebiliriz ki, Dr. Refik Saydam bütün hayatı imtidadınca tek ideal olarak va- tana hizmet içiu çırpınmış, bütün enerjisi, bütün smimiyetile büyük Türk milletine, her gün biraz daha fazla hizmet etmek, onun refahını, — Devamı 9ö nci sayfada —