5 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayıfa Halkın Sesi Şehrimizdeki|l İranlılar Ve Şarkı' Hadiseleri... | Şarktaki isyan hadisesi, gü- nün meseleleri arasında şüp- hesiz en ehemmiyetlisidir. İs- yan — tafsilâtını — gazetemizde takip eden karilerimiz, bu arada biz de “İran,, mesele- si çıkmış olduğunu görmekte- dirler. Bu vaziyeti şehrimizde- ki İranlılar acaba nasıl görü- yorlar? Bir muharririmiz - bunların | fikirlerini - topladı. Neş redi- yoruz * Hüseyin Ef. (İkbal kütüpa- nesi - sakibi) — Bence son hadiseler do- layısile — dostluğumuzun — ihlâl edilmemesi şayanı arzudur. Her iki millet uzun zaman kardeşçe geçinmişlerdir. Şark hadisesi dolayısile bu kardeşliğin bozulması doğru değildir. x Hasan Ef. (Sirkecide An- kara caddesinde No. 159) — Biz, Türklerle daima dost geçinilmesi taraftarıyız. İraniler Türklerin eski dos- tudur: Eski dost düşman ol- maz, bu fikirdeyim. * Ali ve Mahtumları ticaretanesi sahiplerinden Ek- mel B. — İran ile Türkiye arasında bir mesele yoktur. Olabilmesini de kabul edebilmek için man- tık ve muhakeme hudutlarımı aşmak icap eder. Bence birbirlerine en yakın olan ve öylece kalması icap eden şarkın iki kardeş milleti yarsa onlar da Türk'ler ve | İranlı'lardir. Bu eski ve kök salmış bağ- | ların yabancı el ve emeller tarafından çözülemiyeceği açık bir hakikattır. * Naci Kasım Bey (Babıâli'de | Neşriyat Yurdu sahibi) —Bence bir İran ve Türk meselesi yoktur, hakikat te böyledir. Fakat arada beş, altı yüz senedenberi — cereyan — eden vak'alar vardır. Binaenaleyh bendeniz, — sualiniz ilmi bir şekilde ise cevap verebilirim. Evvelâ meseleyi üçe ayır- mak lâzımdır: 1 — Yeni tarihin hulülün- den evvelki İran ve Türk an'a- neleri. Bunları İran'ın —“1000,, sene evvelki şairleri ve müver- rihleri şöyle tasvir ederler: “İran ve Turan Feridun'un iki oğlu, İr ve Tur'un yaşadık- Hasan Bey — Pazar ola, Sıhhiyeci başıl.. Senin Maliye vekâletinde işin ne? Sihhiye vekili — Maliye vekili Avrupaya 'SON PÖSTA Ağüstos 5 DAHİLİ HABERLER Yalanmış Civanni Serbest Bırakıldı İzmir'den İstanbul'a bir Ci- vanni meselesi aksetti. Kızları- nın iddiasına göre, güya bu adam, her ikisinin de ismetle- rini berbat etmiş. İlk verilen haberler, hadi- senin İzmir'de cereyan ettiğini bildirdi. Hakikat te ©o mer- kezde idi. Fakat Civamni, kız- ları ile beraber İstanbul'a- geldiği için tahkikat burada Dyapıldı. Haber aldığımıza göre. be- şinci istintak dairesi tarafın- dan tetkik edilen bu mesele neticelenmiştir. Müstantik, meselenin — eni- ni, boyunu tetkik ettikten sonra Civanninin, kızları tarafın- dan isnat edilen işi yapmadı- ğına kani olmuş, serbest bırak- mıştır. ları kardeş memleketlerdi. Dastan böyle başlar. 2 — İslâmiyetten sonra müslümanlık Türklüğü ve Acem- Bği kaldırdığı için Türkler ve Acemler kardeş halinde yaşadılar. Yalnız Osmanlıların hilâfeti aldıkları zamandan muharebeleri başladı. Bunların arasındaki muha- rebeleri Matbai Amircde bası- lan Feridun Bey münşeatında bulabiliriz. Sonra umumi harpte"30,000,, İranlının Türk ordusu saflarında harbettiğini unutmamak İâzım- dır. Bunların hepsi de gönüllü idi. 3 — Bugünkü Kürt ve İran meselesine gelince: Bir kere etrafımıza dikkatle ba- kalım : £ — Yunan 2 — Bulgar 3 — İtalya 4 — İngiltere 5 — Fransa 6 — Rusya 7 — İran Bu devletler içinde, dost ve düşmanı tayin edemiyenle- re hayretle bakarım. Son xa- manda Erivan'da basılan bir harita, bence vaziyete daha ziyade sarahat veriyor. Bence bir Türkiye düşmanlığı ola- maz. itibaren | Sultan ,Selim ve Şah İsmail | Son zamanlarda yalnız isim- | leri olüp tacisimleri - olmiyan | bazı gazeteler namina - şekil, | şekil dolandırıcılıklar yapılıyor. | Bu arada bazız hayali gezim- tiler de tertip — ediylior. Geçen gün bazı ecnebi ban- kalarının memurları bu - nevi | dolandırıcılıklardan birine kur- | ban olmuşlardır. | Kelli felli bir adam Osmanlı bankasından başlıyarak diğer banka ve bilhassa ecnebi mü- esseselerini dolaşmış, fiatları | “1-3-5, er lira arasında değişen birer bilet satmıştır. Bu kâğıtlarda, “Yalova gez- mesi için nakliye bileti,, iba- resi yazıldır. ve Türkiye Tica- ret gazetesi tarafından tertip edildiği, “3ll1, ve “2361,, numaralı — tahriratla — İstanbul vilâyetinin murakabesi — altına konulduğu - kaydedilmiştir. Bu - biletleri alanlar, değil cuma günü köprü'de vapur bulmak, * bu gazetenin — gez- mesi ile alâkadar bir sandala bile rast gelememişlerdir. Doğ- rusu hayret! Yalovadaki | Gazi Köşkü Yalovadaki Gazi köşkünün teras ve beton kısmı dokuz metre kadar ileri alınmıştı. Bu hafta içinde de köşk yürütülecektir. Emanet fen heyeti ve bilhassa mühendis Galip B. bu işle meşguldür. Kadın Birliği Hazırlıkta | Kadın birliği idare heyeti, | dün, havanın sıcaklığından ola- | cak, toplanamamıştır. L Birlik bugün Fransız tayya- recisi matmazel şerefine saat | “16,, da bir çay ziyafeti vere- | cektir. Hanımların intihabat konferansları g ek hafta | | başlıyacaktır. Gazi Köprüsü Gazi köprüsünün insasında* kullamılacak malzemenin sipa- | rişi için açılacak münakasa müsaadesi henüz Emanete teb- liğ edilmemiştir. Aşağı yukarı (220,000) İngiliz lirası tutacak olan bu işte Valde Mektebi Aksaray'da — yeni — yapılan * Valde ,, mektebi orta mektep olarak kullamlacaktır. Belediyeleri Teftiş! Şehremaneti muavini Hâmit Bey dün bazı belediye daire- lerini teftiş etmişti Hasan Bey — Senw doktorsun, Maliye işle- rinden anlar misın ki? Sıhhiye vekili — Bütçe hasta olduğu için * tiüe Hunkklen Hep Kağıt Üzerinde Emanet şehrin ana yollarını asfalt yapmayı düşünmektedir. Herşeyden evel para mese- lesi olan bu işler mümkün oldukça yapılacakmış. Fakat şimdiki halde Emanet bütçesizlik yüzünden âtıl bir vaziyette kalmıştır. Bütün yapılacak, edilecek değilen şeyler hep kâğıt üze- rinde kalmaktadır. Yalova Sanayi Mıntakası! Yalovanın imarı için faaliyet devam ediyor. Burasınım - bir sanayi mmtakası haline geti- rilmesi — ihtimali bililin dikkatler buraya sarfe- dilmektedir, deniliyor. İstinyede Ziftleniyor İstinye —yolunun — asfaltlan- masına devam edilmektedir. Yolun nmısfına yakm kısmiı azami dikkat edilmek isteniyor. İziftlenmiştir. Vatanda; Paramızın yükselmesini, Hayatın ucuzlamasını, Memleketin zengin olmasını YERLİ MALI KULLAN! Milli İktısat ve Tasarruf Hasan Bey — Bütçeyi muayene ettin de | ne hastalık buldun? Sıhhiye vekili — Biraz abur cubur yemiş, | | kanımlar. Dün bunu | olduğundan | istersen: || .. v .. | Bu Dolandırıcılığı Kim Yaptı? | ugun de U_ydurma Gezintiler Yemek Yerine İçin Bilet Satıyorlar Fakat Gezintiler Yaptırılmıyor Dayak Ziyafeti Evvelki akşam Samatya'da bir sünnet düğünü yapılmış; akşam üstü davetliler gelmiş. Yeme, içme hazırlıkları başla- mış, fakat her nasılsa bir ara davetlilerle ev sahibi arasında kavga olmuş. Davetliler — zerde - pilâv yiyip şerbet, şarap içecekleri- ne ev sahibinden güzel bir dayak yemiş, — düğün terketmişlerdir. Ekmek İndi Bu hafta Ekmek fiatı “10,, para, Francala da “20,, para daha inmiştir. evini Namuslu Bir Odacı Mülkiye müfettişleri odacısı Niyazi Ef. dün ziraat banka- sından müfettişlerin — maaşları- nı almış, fakat bir de görmüş ki iki yüz lira fazladır. Niyazi Ef. geri dönüp paraları iade etmiştir. Aferin Niyazi Efen- diye. Bir Tekzibin Tekzibi Pendik halkı belediye inti- habıni yaptı. Aza'arasında iki de kadın var. Zehra ve Enveri yazdık, Fakât | henüiz - intihap' ummumt surette başlamadığından aza- lığa ” seçilenler birer namzet gibi gösterilmektedir. Hakikatte ise bu intihap yapılmıştır. Bir gazete bu ha- berimizi tekzip etmek istiyor. Asıl tekzip edilecek şey bizim verdiğimiz habör doğil, © ga zetenin yapmak istediği tek- ziptir. Çalınmamış, Kaybolmuş Dün şu mektubu aldık: “Muhterem gazetenizin 29 ta- rihli nüshasında, pansiyonu- muzda yapıldığı bildirilen bir hırsızlık haberi görülmüştür. Çalındığı yazılan bu parayı sahibi neredü kaybeltiğini bil- memektedir. — Tahkikat bu noktayı tesbit etmiştir. ,, Şark pansiyonu sahibi: Mehmet Hasan Bey Günün Tarihi Bir Zabitimiz Şark Sahasında | Şehit Düştü Tayyare zabitlerimizden | Şükrü Beyin Şarkta şehit düş- tüğünü haber aldık. Merhum Türk milletine zevcesi ile üç evlâdını emanet bırakmıştır. 34 Tevfik Hadi B. — Ye- ni Emniyeti umumiye müdürü yana Ankaraya- varacaktık, X4 Bu Senenin Mahsulü — Geçen seneye nazaran Anado- lu'da 2,5, Trakya'da üç misli fazladır »4 Etabli Vesikası — Ve. rilecek- Rumların adedi - (90) bindir. X Üç Polis Memuru — Geçenlerde eshabı müracaattan birini dövdükleri için üçer ay hapse mahküm edilmişlerdir. X4 Malâllere ParaTevzii — Cumartesi başlıyacaktır. Dağı- tılacak para 93 bin liradır. * Fransız Maliye Müte- hassısı — Mösyö Rist müliye: den yeni malümat istemiştir. * Radyo Şirketi — Ec- nebi grupla anlaşarak - işlerini düzeltemezse Posta idaresine devredilecektir * Ege Vapuru — İçin Ho- lândaya giben heyet dönmüş- tür. Vapur yoldadır. 4 Altı Ay Evvel — Hakkı Tarık Beyi yaralıyan muallim Bedi Beyin muhakemesi 14 | eylüle kalmıştır. # Kesikbaş Cinayeti —Maz: nunu Ömerin muhakemesi 24 ağustosta yapılacaktır. * Segrisefain — Tarafın- dan Yalovada 7 Ağustosta veri- lecek baloyu Gazi Hazretleri- nin şereflendirmeleri muhte- meldir. 4 Sadullah B. — Yalo- vaya gitmiştir. * Gazi Hazretleri — Ahi- mes'ut çiftliğinin idaresini köy- lülere terketmişlerdir. 4 Yalovada Konserve Fab- rikası — Yapılacaktır. * Türk Gazetecileri — Şerefine Bulgar Hariciye na- zırı bir ziyafet vermiştir. Na- zır bu ziyafette bir nutuk söyliyerek Gazi hazretlerinden minnctle bahtetmiştir. B. M. M. Reisi Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Pş. dün vilâyette muavit | Fazlı 'Beyle görüşmüştür. — Acaba ne yemiş te hazmi | dememiş, midesi bozulmuş? Sıhhiye vekili — Fazla miktarda para yf