5 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

5 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Tali B. o —— Yapılan hücumlar hak- | kında ne diyor? | Birinci M. U. Gazi Hz. fa“ rafından kabul edildi Birinci umumi müfettiş İbra- him Tali bey, dün vilâyete ge lerek bir müddet meşgul olmuş- tur. Ibrahim Tali bey dün Vilâ- yette kendisile görüşen bir mu- harririmize şunları söylemiştir: — Şark vilâyetlerinden ayrı- lalı on gün oluyor. Ondan evvel- ki vekayi hakkında size malümat| vermiştim. Şimdi size yerecek yeni bir havadisim yoktur. (At tarafı 2 indi ga Bir hanım dah Şehir meclisi için namzet- Jiğini koydu Seniye H. Belediye meclisi intihabatının | yaklaşması kendilerine intihap e'mek ve edilmek hakkı verilen hanımları faaliyete getirmiştir. Bu hareket dün bir eser daha ver- miş ve esbök baş teşrifatçı İsmail mal Cenani beyin zevcesi Seniye Ismail H. Kanlıca halk fırkası merkezine müracaat ederek şehir meclisine âza olmak için namzet- liğini koyduğunu bildirmiştir. Seniye İsmail H. aynı zamanda kadınlar (birliği oâzasındandır. Mamafi namzetliğini birlik namı- | na değil, doğrudan doğruya fır | ka özesı olmak sıfatile koymuş- | tur. İ 101 kişi ile mmm A İranın Paris sefareti (M. mübadele heyeti umu- Son hadise'er münasebetile | MI mühim bir tebliğ neşretti Notamızın cevabı hazırlanıyor Iran hükümeti, notamıza henüz cevap vermemiştir. İran hükü- meti notamızı tetkik etmiş ve cevabını hazırlamağa başlamıştır. Bu cevabın bugün yarın bükü- melimize tevdii beklenmektedir. Cevabın arzumuz dahilinde ve noktai nazarımıza iştirâk mahi- yetinde olması muhtemeldir. Ak- si vaziyet esasen her hangi bir surette bizi tatmin etmekten uzak kalacak ve binnetice em- niyetimizin temini ve meşru mü- dafaa haklarımızın istimali için icabeden tedbirlere tevessül za. rureti hadis olacaktır. Mamafih uzun müddet mem- leketimizde yaşamış ve bizimle dost geçinmiş bir devlet rücülü olan şimdiki Hariciye Veziri Fur ruği Hanın samimiyet rabitaları- nın teessüsünde ehemmiyetli bir rol oynıyacağı ve bu maksat Üzerinde çalışacağı. alâkadarlarca ümit edilmektedir. Jrakfan geleri eşkıya Irak hududumuzdan Hakkâri vilâyetimiz erazisine tecavüz eden Barzan şeyhine mensup şakilerin ihatalarına çalışıldgını yazmıştık, Bu eşkiya cidi bir müsademeyi kabul etmek istemediklerinden ihatadan kurtulmuşlar, fakat ta- mamen hududumuzun öte tarafına | püskürtülmüşlerdir. Barzan şeyhinin adamları kül- liyetli mâktul ve mecruh bırak- tırmışlardır, Ağrı dağında Ağrı dağında tam bir sükün hakimdir. Yalnız günün muay- yen üç vaktinde tayyarelerimiz muntazaman dağı bombarduman etmektedir. Jraktaki Kârtler Bağdatta o çıkan o“ Eliark “ gazetesi yanıyor : Süleymaniye, Erbil gibi Kürt memleketlerinde vaziyet endişeyi mucip bir şekil almıştır. Süleymaniye Kürtleri, Irak hükümetine karşı üç sene İsyan halinde kalıniş olan Şeh Mahmu- dun kardesi Seyh Kağiri nakşi- mülâkat ! EN Bir kaç güne kadar başlıyoruz Halk arasında anket Bu günün mes'eleleri ? çümayalımızım- aynası Bir Fransız gazetesi Hududumuzdeki hadiseden bahsediyor Kotidiyen gazetesi Türk - İran mü nasebalı hakkındaki her fki tarafı tebliğlerini neşretmiştir. Bunları ay nen törcüme ediyoruz: Paris İren şefirinin tebliği Türkiye ve İran arasındaki münase batm gerginlik peyda ettiği hakkınd. son zamanda intişar eden rivayetle; üzerine İranın Paris elçiliği matbu! şu tebliği göndermiştir: “İki memleket arasındaki mün, Türkiye İran hükümetine oid- di feket samimi bir notu verdi ğunu ilâve ediyor. Çetelerin Türk toprağına. tecavüz: lerinin reddi için yapılan bütün ha İkât mahalli kuvvetler ile yapılmıştır. Ve hudutta fevkalâde hiç bir. bad olmamıştır. Bu tecavüzler hakkındı Türkiye hükümeti tarafından İran hü: İkümetine ciddi fakat samimi bir mol tevdi edilmiştir. bendinin riyaseti altında hükü- met dairesi önünde büyük. “bir nümayişte bulunmuşlardır. Bu sırada nümayişçilerin mem- leketleri için (ademi merkeziyet) istedikleri söyleniyor. Diğer bir habere göre, Erbil Kürtleri de, bu talepte Süley- maniye Kürtlerine iltihak etmiş lerdir, Ademi merkeziyet isteyenler Bağdatta bulunan İngiliz komi- serine (ve Cemiyeti Akvama müracaat etmişlerdir. Söylen- diğine göre bu harekât Şimali Irakta rol oynamağı itiyat edinen ecnebilerin desaisi neticesidir. Bağdat o gözetelerinden biri Süleymaniyeden aldığı bir tel- grafı neşretmiştir. Bunda, ma- halli eşraftan birkaçının o imzası vardır. Telgrafta memleketleri için idari istiklâl (istediklerini beyan ve kendilerine mahsus olan Cemiyeti Akvam kararının derhal tatbikini talep etmekte- | V-A-K-I.T | Hedive kuponu i No. 19 amkk iyesi bugün toplanıyor | . İTevfik Kâmil Bey dün Ankaradan geldi, neşredilen tebliğ hakkında ne diyor ? Yunan sefiri geyri mübec“ Rumlara verilecek vesikeler er işin Atinaya çağırılmaktadır. v » «dan şehrimize gelmiştir. Kendisi dün öğleden sonra da komisyonda bitaraf âza ile görüşmüştür. Dün Tevfik Kâmil Beyle görüş» tük, şu izahatı aldık: “.-— Ankaraya muhtelif işler için hükümetle temasa gittim. Ke- misyon için tahsisat teminine ça» lıştrm. Hükümet lüzum görülen tah sisatın itasına muvafakat etmiştir. Tâli komisyonun Türk âzadan habersiz tebliğ meşrinden esaslı malümatım yoktur. Yalnız anlaşıl dığına göre ortada bir. sui tefeh- büm vardır. Komisyon, tebliğin cuma günü hazırlandığı için Türk âzanın haberdar edilmediğini söy- lüyor. Haubuki bir gün daha bek- lenebileceğini (o hatırlatmak iste- rim.. Maamafih mesele izam edil ölsün göre buğün kos i ze Tevfik Kâmil B. misyonda bir umumi içtima yapıla» Mühtelit mübadele Türk heyeti cak, riyasetin tebliğile kıymet tak reisi Tevfik Kâmil B. dün Ankara Lütfen sayıfayı çeviriniz Kadın tayyareci şerefine birlikte dün bir ziyafet verildi l , Fransız kadın tayyareci Mm. Mari Marven şerefine bün Kadınlar birliğinde bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyafette birliğin bir çok azası bazır bulunmuştur. Kadın tayyareci. sayahatine ait malümat vermiş, resimler göstermiş, Türk kadınlığı hakkında yaptığı tahkikatta iyi © neticeler (o elde ettiğini söylemiştir. Musahabe bir buçuk saat © devam etmiştir. Mm. Marven bu akşam Ünyon Fransezde ikinci bir konferans verecektir. iflas mı? Bir Alman fir. ması Di İ Sanayi pirimleri Sanayi ve maadin bankası I müdürü Sadettin B.in Ankaradan İ geldiğini yazmıştık. Aldığımız malümata göre sanayi pirimleri- n'n bir ay zarfında bankaya ve- rilmesi takarrür etmiştir. Banka buna mukabil sanayi aksiyon dağıtacaktır. erbabına sili aciz halindedir malâmata Aldığımız. hususi Mütehassıs M. Müllerin insa A EŞ A AMMA A AMMAN İ | İ EDEN eğimi aç ğe dirler ; göre makina piyasasında maruf Kazırladığı Bu vaziyet vükelâ risi ile bazı | bir Alman firmanın şehrimiz | M I Mülâkat eden : nazırların ahvali hazırayı ve | mümessili 20 bin lira ile âciz ali rapor ay vaziyeti tetkik etmek üzere | haline düşmüş ve emvalinin (| Matbaamızda hazırlanıyor, bir 1 . Şimale âzimetlerini tacil ede- | bir kısmını milli bir müesseseye (| iki güne kadar karilerimize L A | N U R | B F Y cektir. Gene bu maksatla dahi- İ terhin eylemiştir. | bir risale halinde takdim liye nezareti müsteşarı Süle y-! o Tüccerin alacaklıları mahke- | edeceğiz maniyeye gidecektir. meye müracaata karar ver- A amal enini Ati tarafı 2 inci sayıfada) mişlerdir,