4 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

4 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

13 90e8 yal» sayı 4515 Pazartesi 8191 ay Ağustos j 1930 V-A-K-I.T Hediye mta 18 No. İL smnimnmmki >< Tamamile Türk hududu | içine almalı ve burası şakilerin vatani olma- malıdır İbrahim Teli 6. Dünkü gazetelerden biri şark vilayetlerimizde vuku bulan isyan hareketinden bahs ettiği sırada bunun mes'uliyetini birinci mınta- ka müfettişi İbrahim Tali beye alfediyor ve kendisini istifaya davet eyliyordu. Biz bu tarzda bir hareketi çok garip ve haksız buluruz. En kat'i ve resmi vesikalar şarkta vuku bulan son isyan hareketinin ku- dutlarımız haricinde hazırlanmış, oralarda hazırlandıktan . sonra, “budütlarımız dahiline sokulmuş olduunu göstermektedir. Eurtun içindir ki hükümet kom- şumuz İran devletine bir nota verere': bu memleketi vazifesini ifaya davet etmiştir. Memleketimiz haricinde ihzar edilmiş müsellah eşkiyanın hudut- larımız içerisine sokulmuş olma- sindan mütevellit bir isyan hare- ketinde Ibrahim Tali beyin nasıl bir mes'uliyeti mevzuu bahs o- labilir? Ve böyle bir zamanda böyle bir mes'uliyetten bahs et- meğe kalkmak hudut haricindeki mes'ullerin cürümlerini hafiflet- mekten başka nasıl bir netice vere İran menabii Tür- kiye - Iran tahdidi hudut komis- yonunun İran hey'eti riyasetine Iran büyük hariciye memurların: Refiğlmülkü. tayin edilmiş YT ön 4 üncü sayfada) | | Amerikalı dostumuz Kendisile görüşen muhatritiniiz Nevyork Türk muhipleri cemiyeti hakkında kıymetli malümat almıştır am amman man o Dostamuz Vekillerle görüştü, Ocakiz konferans verdi Amerikada yeni teşekkül eden Ame- rikan Türk muhipler cemiyeti kâtibi umumisi ve ayni zamanda Nev-York darülfünunu içtimaiyat ve terbiye pro fesörü doktor Fredrik M. Thrasher İzmir, Ankarâ ve İstanbulda kısa bir tetkik seyahati yaptıktan" sonra dün akşamki (pazar 3 ağustos) ekspresle Viyanaya hareket etmiştir. Doktor Thresher burada ve bilhassa Ankarada memleketin en mühim şahsiyetlerile temas derek temsil ettikleri cemiyetin maksat ve gayeleri hakkında görüş- müştür, Doktor Thresherin beyanatmda bu sene Amerikada yeni teşekkül eden bu cemiyetin misyonerlik ile kat'iyen alâkası olmayıp yegâne gayesi iki mil let arasında mütekabil dostluğu ve an- laşmayı temin etmek ve iki memleket halkmı birbirine alduğu gibi tanıtmak olduğunu söylemiştir. Cemiyetin Ame rikada yirmi kişiden mürekkep bir he yeti idaresi vardır ki, kısmı Âzami ge rek Amerikada, gerek Türkiyede | iyi tzunmuış simalardır. Bunlar meyanın»| gı da en felâketli senelerimizde bile bize n karşı samimi bir dest olarak kalmış! olan Amiral Bristol cenapları, büyük filozof ve terbiyeci Grg. John Dewey, Amerikanın en büyük ye nüfuzlu vevyork Türk muhipleri cemiye: umumi kâtibi Prof. Dr. Thrasher mi gazetesi olan New-York Times tadır. Cemiyetin Türkiyede bulunan heye- ifa, edeceklerini söylemişlerdir. ti idaresi on kişiden ibarettir ki bunla.) (© LA/£ tarafı 4 üneli sayfada) rın dördü Türkiye cümhuriyeti vekti- ler heyetine mensup zevat, beşi Hima- yei Etfal mümessilleri ve biri de Mr, Jennings isminde Amerikalı bir zattır. Türkiyede içtimal, sıhhi ve terbiyeyi sahalarda yapılacak bilümum teşeb- büsler hakkında ilk teklifin Türkiyede. ki heyetten gelmesi talep olunmakta olduğu gibi bu husustaki son söz de gene herhangi bir sahada lüzum görü- len faaliyet evvelâ 'Türk komitesi tara. fından tesbit edilecek ve bu hususta Türkiyede sarfı icap eden meblâğın nısfı burada tedarik edilmek şartile diğer nısfınm da Amerikadaki komite tarafından tedarik edileceği taahhüt olunmaktadır, Kadın namzet Pendik Belediye meclisi âzalığına iki kadın namzet vardır Ara namzeli Eiweri H. Dün refiklerimizden biri Pendik Belediye intihabınm (yapıldığını ve âzalığa on iki kişinin intihap edildiğini yazmştı . Yaptığımız tahkikata nazaran henüz böyle bir intihap vaki değildir, Yalnız halk şimdiden bu on iki kişinin namzetliklerini tesbit etmiştir . İntihaba (eylül ( bidayetinde başlanacaktır. Namzetler arasın- da iki tanede hanım bulun- maktadır. (Bunlardan O Enveri hanımın resmini yukariya derc- * ediyoruz. Doktor Thrasher Ankara seyahatin- en pek büyük hir hararet ve memnu- iyetle bahsetmiştir. Adliye ve maarif yöv.| resinde kabul buyurarak böyle hayırlı bir teşebbüsü büyük bir merinuhiyetle /muharriri Dr. Finley, ve Rokfeller mü.) Karşıladiklarını ve insaniyet noktai na- €ssesesl sabık müdürü Mr, Vincent gibi| #armdan bu cömiyetten pek 'hâyırlı idaha bir çok mümtaz zevat bulunmak,|işler beklediklerini" ve ulidelerine dü- Şecek vezifeyi kemali memnuniyetle Feriha Tevfik Hanımın mektubu Atlas okyanosundaki Kanarya adala- rından gazetemize mektup gönderiyor Kıraliçe Feriha Tevfik, birazda gazeteci Feriha Tevf'k oluversin Laspalmss adası “Kanarya sdaları, 13 temmuz 1939 Size bu mektubu Atlantik üzerinde Afrikanın yalçın Garp sahillerini kaplıyan Kanarya ada- larından: biri olan Laspalmas adasından postaya veriyorum. Size bu mektubumla Türkiye hudutlarını © terkettikten sonra Kanarya adalarına kadar gör- düklerimden, işittiklerimden bahs- edeceğim.. Mektuplarıma başla- madan evvel okuyucularıma bir noktayı anlatıvermek istiyorum. Okuyucularım © bu yazılarımda Atlantiği aşmakta olan bir Türk gazetecisinin müşahedelerini ara- sınlar. 1929 Türkiye güzellik Kralıçesi Feriha Tevfik gazeteci Feriha Tevfikin kontrolü altın- dadır. Icap ederse gazeteci Fe- riha, Kıralıça Ferihayı tenkit bile edecektir. Buna emin ola- Sofya arı gibi çalışan bir şe- hir; bir karakterislik tarafı boyu- na inşaat yapılmasıdır.. Her ta- rafta dülgerler çalışıyorlar, ame- bilirsiniz. leler yeni binalar kurmak için * » » ia malzeme taşıyorlar... Canınızı sıkmıyayım... Ben Evliya çelebi veya'Mar- köpolos gibi “bir seyyah diğilim Sırbistana doğru ilerliyoruz. Coğrafya kitaplarının vereceği raalğmatı, size buralardan gön- dermekte bir mana yok... Fazla şairane sözlerlede kim- seyi uyulmak istemem, *x * Bulgaristan (o araz'si insana yabancılık hissi vermiyor. Burası bizim topraklara ne kadar ben- ziyor. Hele Bulgar evleri ne güzel? Güzel bir bahçe içinde asılı bülbül kafesleri gibi. naat ana den Fehim Efendi gömüldü San'at âlemimize mensup bir çok zevat cenaze merasiminde hazır bulundular ZER Niş.. ne gözel şehir? Sonsuz yeşillik içinde kırmızı damlı beyaz beyaz evler.. Sağımızdan solumuzdan kaçıyorlar. Sırp köyleri de ayrı bir âlem; bele o domuz sürüleri gerçi biz domuzu sevmeyiz ama sürü içinde mini mini domuz yavruları peku tuhaf bir yenilik yapıyor. (Alt tarafı 2 inci sayıfada) Bi Merhumun nâşı öğle vakti Aksarayda Küçük Langada Kürk- çü başı caddesindeki evinin ö- nünde cenaze otomobiline ko- nulmuş, otomobil Darülbedayi, Güzel San'tatlar Birliği Tiyatro Ölümünü dün teessürle yaz- dığımız sahnemizin en li san'atkârı Ahmet Fehim Efendi, dün - san'at ve irfan âlemine mensup bir çok zevatın hürmet ve hüzniyle #arılı olarak toprağa tevdi edilmiştir.