4 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

4 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

, is ir “İn si —— —————-—- — | SPOR , | Beşiktaşın Yalovaya tenezzühü Spor mevsimi hitam buldu. Sıcaklardan bilistifade deniz ge- zintilerine sıra geldi. Beşiktaş Kulübümüz senenin ilk deniz tenezzühünü Hakimiyeti Milliye bayramında 7 Ağustos perşembe günü Seyrisefain'in en lüks va- puru olan “Kalamış, ile Yalo- vaya tertip etmiştir. Vapur sa- bah saat 10 da Köprüden kal- kacak Beşiktaş, Üsküdar, Kadı- köy, Heybeli, Büyükada'ya uğ- rayıp (o Yalova'ya (gidecektir. Banyo ve plâj gezintilerinden sonra mebtaptan istifade için saat Yedide Yalovadan dönüle- cek, Büyükada da bir buçuk sa- at tevakkuften sonra ayni iske- lelere uğrayarak saat 12 de Köprüye gelinecektir. Valovada Şehir cazbandı, ince- saz ve temiz bir büfe vardır. Bütün bu seyahat bir buçuk lira gibi küçük bir ücretle halkın is- tifadesine arzolunmuştur. Kari- lerimizin bu ailevi tenezzühe iştiraklerini tavsiye ederiz. Mimar ve mü” hendisler Bir tenezzüh tertip ettiler Istanbuldaki mühendis ve mi- marlar perşembe günü Yalova- ya gideceklerdir. Bu seyahati Emanet fen heyeti tertip et- miştir. Sabahleyin dokuzda gi- | dilecek, gece yarısı dönülecek- tir. İstihzarat ikmal &dildiği tak- dirde ayni gün Yalovada Millet giftliğindeki evvelce beton kıs- mi #ekiz metre ileriye” alisan ahşap kısmı da' nakle ledilecektir. Istanbuldan giden mimar ve mühendis'er bu nakil ameliyesinde hazır obulunncak- lardır. Güzel San'atlar Birliği mima- ri şubesinden: 7 ağustos per- şembe günu mühendis ve mi- marlar tenezzühü miştir. İştirak etmek istiyenlerin saat beşten sonra birlik müdü- riyetine mürzcaat etmeleri. Emanette maaş veriliyor Emanet para tedarik etmiş ve dünden itibaren memurlara maaş verilmeğe başlanmıştır. Ekmek fiatı Emanet narh komisyonunca ekmek fiatı 12 kuruş, fırancıla yirmi para noksanile 17,5 kuruş olarak tesbit edilmiştir. ——— Balaban camisi harabe- sinde bulunan şeyler Lâleli apartımanları arkasında- ki muhterik Balaban camii ha- rabesinin arsasında bafriyat ya- pılmıştı, Asarı Atika müzeleri müdürlüğünce yaptırılan hairiyat neticesinde bu arsada daire şek- linde bir bina bulunmuş, bunun Bizans devrine ait olduğu tesbit edilmiştir. Bulunan bu binanın vaktile bir türbeye ait olduğu zannedi- iyor. Bu binaya merbut bir ki- lise veya manastırın bulunması da muhtemel görülüyor. Bu ci- hetin tayini için yeniden tetkikat yapılacaktır. | : Diğer taraftan bulcaan bir lâhtin da imperator Konstantine ait ölup olmadığı tetkik edilmek- tedir, tertip edil- | Mİ şe İN Para veriliyor Malüller cumartesiden itibaren para alacaklar Komsiyonun yerdiği ö kararlar ön vilâyette malöllere a dağıtacak olan komisyon ale narak bu kararları vermiştir; 1 — Malül gazilerle yetimle- rine ve şehit yetimlerine para tevziine 9 Ağustos 930 tarihine müsadif cümartesi gününden iti- baren başlanacaktır. 2 — Kura sırasile birinci haf- ta (Aksaray), ikinci hafta (Eyüp) üçüncü hafta (Fatih), dördüncü hafta (Süleymaniye), beşinci haf- ta (Kocamustafa paşa ), altıncı hafta (Sultanahmet) askerlik Şu- beleridir. Bu şubelerde mukay- yet bulunan malüllerle “malül yetimlerinin ve şehit yetimlerinin haftası içinde müracaat etmeleri lâzımdır. Haftasi içinde müra- caat etmiyenler eh sonra bira- kılacaktır, 3 — Bu şubelerde malüllerle (Malül yetimleri et Şehit . yetimlerinin yalnız aile reisleri) maaş cüzdan ve senedi resmi ve sair vesaiki ve Üç kıt'a vesika fotoğrafını bâmilen her gün sabahları saat 9 buçuktan 12 ye kadar vilâyet mektupçu- luğunda müteşekkil “Komisyona müracaat etmelidirler; 4 — Yalnız berhayat malâlle- rin evvel emirde Bayazıtta müte- şekkil eski kayıtları ayırma he- yeti riyasetin müracaatla ilişikleri olup olmadıklarma dair bir ves sika aldıktan sonra mürâcdat etmeleri lâzımdır, 5.— Keza malülindeği ve ima“ lâl yetimlerile ve şehit yetimle- rinden olup ta 10 senelik maaş- larını alınış olanlar da İstanbul Zat maaşları muhasebeciliğinden bir vesika alarak müracaat et- meleri muktazidir. Istanbulda para alacak olan malüllerin miktarı 800 kadardır. Değrincşk para da 93 bin lira- ır. Üç Polis Karakolda dayak e üçer ava mahhâm oldular Aksarayda Mehmet ağa is- minde birisini döğmek, kendisi- o Mies etmekle maznun po- 1s met, Mahir, efendilerin anka kn gır ceza mahkemesinde bitmiştir. Müddei umumi Burhanettin ti ani yapıldığını usulü airesinde sabit mem, > cak o bakkında Gi meli tahkikat yapılan Mehmet ağa- nın karakolda şiddetle döğül- düğü sübut bulduğunu ileri sü- rerek, maznunlara ceza istemiştir, Reis Hasan Lutfi, öza Asım ve Nusret beyler, dün verdikleri karari | bildirmişlerdir. Talebe uygun olarak ittifakla vörilen karar mucibince, her üç polis de ceza kanununun 245 inci maddesinin ikinci fıkrasına şöre üçer ay hapse, altışar ay me- murluktan mahrum olmağa mah. küm edilmişlerdir. Ayrca 350 i kuruş tedavi ücreti vereceklerdir, Reis Hasan Lütfi bey, karar verildikten osonra © maznunlara nasihat etmiş, şöyle demiştir: — Devri cümhuriyet, devri medeniyettir. Dayak atılmaz. Bu sakim itiyattan vaz geçiniz. Mütenebbih olunuz! Derterdacıkte Şefik B. Adaları" teftiş etti Defterdar Şefik B. dün Ada- ,lara giderek maliye tahsil şube- lerinde teftişler yapmıştır. Neti- cede bazı yerlerde tahsilâtın tam olarak yapılmadığı görül- müştür. Bu yerlere bir tahkik memuru gönderilecektir. Beyaz Rusların emlâki Kınalıadada beyaz Ruslâra ait bazı emlâk hükümete intikal etmektedir. Bu emlâkin miktarı ve yerleri tesbit edilecektir. lede edilecek emlâk 862 parçadır Yunan emlâkinin iade edile- ceğini yazıtıştık, Bu emlâk he- müz sahiplerine iade edilme- miştir. Yalınız Defterdarlık mal- lardan el , İade edile- cek emlâkin mıktan 862 dir. A çicaret odasında: İtbalât ve ihracatımız Ticâret odası'son altı aylık ticaret vaziyetimiz hakkında bir rapor. hazırlamıştır. Buna göre ilk üç ay ihracatımız ithalâta göre biraz fazla olmuş müteakip aylarda ihracat azalmıştır. Umu- miyetle umum ithalât ve ihracat yekünu geçen seneye nazaran azdır. İhracatın azlığı bu sene pamuk, tiftik, afyon gibi maddelerin az ibracindan ileri gelmiştir. Sürşar-jlı pullar Posta ve. telğraf umum. mü- dürlüğü Sivas - demir / yollarının açılması münasebetile bir © hatı- ra olmek üzere sür şarjlı pullar .sıkarmıya karar ivermiştir. Yeni: pullarin üstüne 30 ağus- tos tarihi ile Sivas. kelimesi ya- zılacaktır. , Küçük haberler Garip iş — Tophanedeki ufak 15- kelede 7 hamal çalıştığı buna mukabil ? Kahvanında bunların sırtından geçin- diği haber verilmektedir. Cigara satışı — Şimali ve cenubt Almerikada Türk sütün ve cıgarası satmak için taliplerle anlaşılmıştır. Yerli mallar sergisi — Serginin tertip ve ihzanına çelişen komite; dün Galatasıray lisesinde toplanmış * ve -inşa» at gözden geçirmiştir. Sergide biç boş saha kalmamıştır. Altısı birden — Antalya'ı İsmet B. namırıda 9 çocuk babası bir zat dün şehrimize gelerek Etfal “hastanesinde altı efkek çocuğunu birden sünnet ettirmiştir. Yunan mahsulü mahvoldu — Yunan gazetelerinin verdiği tafsildta göre Yunanistan'ın yeni sene. mahsulü şiddetli yağmurlar dolu ve nebati hastalıklar yü- ründen boğulmuş, çiftçiler yüz binlerce lira etmiştir. lie delteri — Mit taiarrof cemiyeti halkı iktsada alışırmak için bir eser bastırmışur. Kitap'a .bir ailenin aylık hesaplarını kaydedebilmesi için sahifeler ayrılmişier. Unkapanı köprüsü — Emanet Unkapanı köprüsünü yeniden tamire baş- Jamışr. Yalovada fabrikam Yalovada Gazi Hz. nin köşkünde: bir konterve fabrikası tesisi düşünülmektedir. Kolza fabrikaları — Mevcut fab- rTikalardan Başka kolza trialthanes” aç? mak emanetçe mer'edilmiğtir. Milli vapurculuk — Seyrisefsin ile milif vapur kumpanyalan erasındaki itlaf müzakereleri “devam” etmekte olup el'an neticelenmemiştir. İstakoz bolluğu — Kürhdeği ile Mudanya arasında yüzlerce istakoz ol- duğu bildirilmiştir. Fakat bunları tutacak adam çıkmamıştır. Ticaret odasında intihap — Oda hevetinden iphils eden iki Azanın intihabı Çarşamba günü yapılstaktir. SEHİR HABERLERİ İ Murahhaslarımız Yunan itilâfnamesinin onnncu mad- M. Mübadele. Buğün foplanarak hatfı hareketlerini tesbit edecekler Dün pazar olduğu için muh- telit mübadele komisyonu top- lanmamıştır. Dünkü gazetelerde neşredilen tebliğın türk aza üzerinde bırak- tığı fena tesir devam etmektedir. Tali komisyonun türk azanin haberi olmadan etabli vesikala- nnın tevzii hakkında bir karar vermesi ve tebliğ neşretmesi türk azalarca tamamen usulsüz addedilmektedir. Buna mukabil bitaraf aza bu hareketi tamamile dürüst ve usule muvafık bulmakta, Türk - desinin kendilerine bu hakkı verdiğini söylemektedirler Tevfik Kâmil B, bugün Anka- radan şehrimize gelecek, türk heyeti murahhasası umumi bir içtima yaparak hattı hareketle- rini tesbit edeceklerdir. İmdb Yunanistenda malı olanlara Istanbul © vilâyetinden : 1 — Yunanistanda kâin olan 1-8-929 tarihine kadar sahip- İrinin yedi tasarruf ve istifade- sinde kalup Yunan hükümetince vaz'ıyett edilmiş olan emlâk sahiplerinin . 1 — Sahiplerinin hakkı tasar- rufları o nez olunarak (o Yunan hükümtine intikal eden Yuna- nistanda kâin emvali gayri men- kule derünunda kalmış olan emvali menkule sahiplerinin. Muhtelit Mübadele komisyonu Türk heyeti murahbaşası, riyağ&; tin müracaatları o lüzumu olunur... © . VUKUAT | Karakolda taarruz Haydarpaşa (o hamallarından olup kaydi terkin edilmiş bulu- nan sabikalı Muharrem dün Haydarpaşa karakoluna gitmiş, polislere hakaret etmiş, camları kırmıştır. Sabıkalı o Mubarrem yakalanmıştır. Kıymetli helilar çalındı” Osmanlı Bankası müdürü M. Düserliyenin (evinden kiymetli halılar çalınmıştır. Hizmetçiden şüphe edilmektedir. Tabkikata başlanmıştır. Çarpıştıler İngiltere sefaretine âit motör Boğaziçinden gelirken akıntıya kapılarak Salıpazarı önünde de- mirli bulunan Balyo vapurunun Üzerine düşmüştür. Motör hasa- ra uğramıştır. Kadını yaralamış Usturacı Hüseyin o isminde birisi Dolapderede Madam Kal- yopinin. evine zorla girmiş, ka- satura ile kadını ağır surette yaralamıştır. Hüseyin * kaçmıştır. Kadın hastaneye yatırılmıştır. Mevlidi nebevi İstanbul müftiliğinde,: 27-7: 930 Rebiulevvel iptidası olmasına nazaran Ağustosun: altıncı Çörşamba günü akşamı | Perşembe gecesi | Mevlidi nebew ok duğu ilân olunur. Ekmek ve ER fiatları Şelremanetinden: Ağustosun beşinci Salı gününden itibaren Ekmek ön iki ve Francala on yedi buçuk kuruştur. dahilde 1 aykğı Kuruş 150 Yür 0 0 . 7 Z. . 4 Rebiülevvel 1349 Bu geceki Ay Göneşin doğuşu 4.58 — baby : 10,23 | Ayım doğuşu : 17,05 — "batış : 29,40 | Namaz vakitleri Sabah İkindi Akşam Yatm İmsak İÜ ii 1414 1923 2110 259 Hava: Bugün rüzgâr (opoyraz esecek, hava açık olacaktır 1 Dün hararet âzami 28, as- gari 20 derece idi. saar-19 bando | 1 — Bando bir hubder, Üvertür. 4 2 — Vomino, luvar. i 3 — Uhenbah fantezi, lafı döten- | bur, major. p | 4 — Gone fantezi, avot İ 5 — Get bori, eblebici borbor. 6 — Majoli, 7 —Fridman, marş ganaimi- zalet, Günün müzayede ve münakasalar! Müzayedeye konulan Fetihte senı güzelde çıkrıkçı Kemalettin mahalle. | sinde imim -$okağında mükerrer beğ | numaralı atsa için 14-16 ya kadar İstanbul dördüncü icra memurluğuna İl bizzat veya bilvekile mürenat edilebilir. |. AA Kadıköy Zühtü paşa else havuz | lat etik 6 - 8 cedit 1-1 Köşkün müze. | yedei kat'iyesi İstanbul dördüncü icra- | sında yapılacak... ! A Din ton yerli kok kömürü müna- | kaşısı, Ankara devlet demiryolları. $. 1520 N | A Yeni çarşı caddesi parke kaldı- nm tâmirat, Şehremaneti encümeni, 5. 14430. İ A Fotoğrafi ve kılişeler münakasssı, | Müzeler mübaysası komisyonu. $. 14. A 259 kalem ubbi. ecza münaka» | sası, Ankara devlet demiryolları ida- resi, S. 14,30. A 180,000 kilo un. Karaman satın alma komisyonu. A Sanık » odalı » dükkân. Arnavot fi köyünde kilise sokağında numara 4-8. İl Defterdarlıkta, S14,30. ; A Kasımpaşada tuz ambarlarnda yapılacak baraka münakasası, Balıkhar ne binasının üst kanda Tuz inhisar Öl baş müdüriyetinde. S. 15. İl Sinemalar :. Alkazar — Zigoto asker | Alemdar- Pompeinin son günler i Beşiktaş Hilâl — Beyaz gölgeleri Ekler — Beyaz kartal Elhamra— Kadınlara inanmam | Etuval —Kadının harbe gidişi Fransız — Manon Lesko | | | Mejik — Yeni mabutlar Opera — intikam 1 Şık — Stanley Afrikada İ Süreyya Kadıköy- Terez Raken ; Maarifte ; Yedek yelleri Bu seneden itibaren hastalık ve sair sebeplerle vazifesine gelmiyen muallimlerin yerine ça: lışmak üzere yedek muallimler istihdamına karar verilmiştir, Bu muallimler ellerinde ehliyetna. mesi olan fakat maarif teşkilâ- tında çalışmayan muallimlerden seçilecektir,