8 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayıfa e Halkın Sesi # DAHİ İlk Mektepleri ıGalatada Beyeniyor Musunuz? Nâzmm B, (Kumkapı'da Çifte gelinlerde 15 numarada) — İlk mektepler talim yeri olmaktan ziyade bir terbiye yeridir. Halbuki bugünkü program- lar yüklü olvfuğu için talebe nefes alamıyor. Terbiye ve sıhhat ciheti noksan — kalıyor. arasıra çocuklara dayak atıl- dığını okuyorum. Dayak - atıl- mamalıdır. Son sözüm şudur ki iyi muallim ve iradeli, sıhhatli talebe yetiştirmelidir. * Ahmet Halit B. (Muallim) — Bugünkü ilk mektepler eski mekteplerden hiç şüphesiz çok daha iyidir. Umumi harp başlarında çok iyi mektepleri- miz vardı. Fakat bunlar mahdut idi. Bugün iyi mektepler daha çok- tur. Ancak ilk mekteplerimizin tamamen maksadı temine kifa- yet ettiğini iddin etmek doğru maz. Bence şu noktalara riayet edilmek lç(:rtile ilk mekteple- rin ıslahı kabildir: 1 — Evvelâ iyi muallim lâ- zımdır. Muallim mekteplerin- den iyi ve mebzul mahsul alınıya çalışmalıyız. 2 Mekiep - kitaplarını düzeltmek icap eder. Düşünmeliyiz ki ilk mektep çocukları (8-14) yaş arasında- dir. Halbuki kitaplarımız — kıs- men — orların seviyelerinden yüksektir. Bunlar daha basit ve muhtasar bir hale getirilme- idir. 3 — İlk mektep mezunları ekseriyet itibarile, hemen ha- yata atılmaktadırlar. Bu cihe- © düşünerek dersleri daha amelf yapmalıdır. 4 — Mahalli ihtiyaçlara gö- “re programların lzğişlixîlm& sine imkân vermelidir. Bursa çocukları ipekçiliği, Adana ço- cukları pamukçuluğu, Kasta- mecnu çocukları keresteciliği ilk mektepte Aamelf olarak öğrenmelidi llr. Bu şartlara riayet edildiği zaman — mesele — halledilmiş demektir. Laypzig Panayırı Bu sene Laypzig'de bir sonbahar panayırı açılacaktır. Spor, kumaş ve inşaat eşyası teşhir edilecektir. Bizi de davet eylemişlerdir. Gazetelerde | Kule, Gazino Mu Yapılacak.. Galata yangın kulesine asan- sör konulduktan sonra kulenin ziyaretçilerinin Aartacağı ümit ediliyor. Hatta yalnız seyyahlar de- gil, yerlilerden de gezmek ar- zusunde bulunanların çıkması muhteldir. Şu halde burasının güzel, as- ri bir gazino haline getirilerek istifada edilmesi fikri Emanet mahafilinde makul görülmek- tedir. Şimdiye kadar bir talip çıkmamıştır. Böyle bir arzu gösteren müteşebbisin müra- caatı nazarı — dikkate * alına- caktır. Kimya Enstitü- sünün Seyahati Darülfünün kimya enstitü- sü son sınıf talebeleri yakında ilmi bir gezintiye çıkacaklardır. Sınat kimya ile alakdar olan bu seyahate enstitü müdürü Cavat Mazhar Bey riyaset edecektir. Seyahat Balıkesirden başlı- yacaktır. Balya madenlerinde simli kurşun istihsalinin tat- bikatında bulunulacaktır. Uşakta — şeker — fabrikası gezilecek, şekerin 'nasıl çıka- rıldığı görülecektir. Oradan İsparta civerındaki Keçiburlu kükürt ocaklarında tetkikat yapılacaktır. İsparta da - halı ipliklerinin nasıl bo- yandığı tetkik edilecektir. Ta- lebe bu seyyahatte tatbikat ta yapacaktır. İlk Tedrisat Müfettiş- lerinin İmtihanı Maarif Eminleri kongresi bundan böyle ilk tedrisat mü- fettişi olacakların bir imtihana tâbi tutulmalarına karar ver- | Maarifte Yeni Kararlar Maarifte yeni bazı kararlar alınmıştır. Meselâ mekteplerin sarfiya- tına ait ispat kâğıtlarında ek- siklik görülürse, bu iş çabuk halledilecektir. Mektep tamir- lerini "Maarif idareleri kabul edecektir. SON POSTA Lİ HABERLER Komünistlik Tahkğkatı Ne Yolda? | Taksîm’de Maznunlar Fazla Bir Şey Söylemiyorlar Kamarot Ahmet Henüz Burada lv Nusret, Cazim Beylerle Gar-on Ziya Ef. I ehri- İzmir, 4 Hususi | — mizin — muhtelif beyanname attıkları iddiasile tevkif edilen Cazim, Nusret Beylerle garson Mehmet Ziya Efendi hakkında — tahkikata devam edilmektedir. Sorguları müddei umumi muavinlerinden — Fuat, — Polis müdürü Ömer Beyler yapmak- tadır. Cazim Bey, İbrahim Bey namında — Giritli bir tacrin oğludur. Oldukça tahsil gör- müştür. Evvelce gen mü- nistlikten maznunen mahküm olmuş ve Diyarıbekir hapisane- sinde (3) sene yatmıştır. Son ifadesinde diyor ki: *“Ben vaktile bu gibi işlerle meşgul — olmuüştum. Mahküm oldum. Sonra yaptığım işin ve tuttuğum yolun nekada boş ve yanlış olduğunu anladım; vaz geçtim. Geçenlerde İstan- buldan - kamarot Ahmet'ten bir mektup aldım. B: raya buraya tevzi edilmek üzere, beyanname gönderece- ginden bahsediyordu. Cevap Ele vermedim. Fakat bir gün yazıhanemize gelince bir de- ana, şu- Kırtasiyeciliğin Bir İlhamı Sokak - isimlerini gösteren levhaların sokaklara asılmasına başlanmıştır. Rumca, Arapça isimler de- ğiştirilmiştir. Ancak Kadıköy'- deki Kâğıtçıbaşı — sokağının ismi — Kırtasiyecibaşı — sokaği diye kabul edilmiştir. Kırta- mahallerine | Arkadaşım Nusret beyle eğ- lenmiye gitmiştik. Korkum- dan bunları attım. Daha evel bunlardan polisi malümattar etmeyi düşündüm. Fakat esa- sen zan altında bulunduğum için cesaret edemedim. Nuset B. ise haberi olma- dığını - söylemektedir. — Yalmız beyannamelerin arkadaşı tara- fından yere atıldığını tasdik et- mektedir. Bu beyannameler (35) tanedir. | — Mehmet:Ziya efendi, İsmet | bey * gazingsunda — garsondur. Diyor ki : “—Bana beyannameleri Ad- nâh vapurunun kamarotu Ah- met ve Cazim efendiler ver- diler. Bunların duvar ilânı ol- duğunu söylediler. Para mu- | kabilinde bunları duvara ya- | pıştırmaklığımı “ teklif —ettiler. 'ânbul ettim. Mesele bundan ibarettir. ,, Ahmet efendi henüz İstan- bul'dan getirilmemiştir. Tah- kikat bugünlerde - bitecektir. Nüğret Bey, su kumpanyası memurlarındandır. Hayvan Vurul- malı Mı? Mezbahada hayvanların bı- çaklarla kesilmeyip, bususi ta- banca ile öldürülmeleri düşü- nülmüştür. Öğrendiğimize nazaran bu usul muvafık görülmemiştir. Di a ae B Fi | siyeci kelimesi kâğıtçıdan da- ha mı Türkçedir, acaba? Bir İşaret Lâm- bası Konacak Şehxeılıııeü——'l';kıı-A' meyda- eni bir işaret lâmbı koya yumiı. eleyi Z ÜĞ arübi. Şe ralhey Sibİ nakıl vasıtalarına yol göste- recektir. Ayni zamanda geçilmemesi icapettiği zaman — gene lâmba “dur,, işareti verecektir. Bu lâmbaların sokak isim- lerini gösterenlerinden bütün sokaklara — konulacağı — yazıl- mıştı. Bu haber doğru değildir. 1100 Lira Aylık Balıkçılık — mütehassısı M. Veberman ile (1100) lira aylık- la (3) senelik bir mukavele yapılmıştır. Otomobilli Seyyahlar Evelki gün Paris'ten otomo- bille şehrimize gelen M. Antu- van ve Martino isimli iki Fran- sız seyyahı bu Pazartesi Ace- mistan, Efganistan ve Çine gitmek üzere hareket ede- ceklerdir. M. Martino —birkaç sene evel de yalnız başına motosik- letle Sahrayıkebiri geçmiştir. MEKTEPLERDE Ecnebi Lisan Dersleri Çoğaldı 1 — Bu seneden itibaren liselerin dördüncü smıflarından başlamak üzere 1lise birinci, ikinci, ve Üüçüncü sınıflarına iki ecnehi lisan konulmuştur. 2 — Herlisede ikinci devre talebesinin okuyacakları iki ec- nebi lisanın Fransızca, Alman- ca, veya İngilizce olduğu o mek- | tebin isim kadrolarında gös- terilmştir. 3 — Haftalık ders cetvel- leri bu esaslar dahilinde, ya- ni: Dördüncü sınıfta (5) ve (4) olmak üzere (9) saat. Beşinci sınıfta, (5) ve (5) ol mak üzere (10) saat. Altıncı sınıf Fen şubesi'ne (5) ve (2) olmak üzere (7) saat ecnebi lisanı dersi konulacaktır. — Ağustos 8 | Günün Tarih u Malzeme İstikraf Mukavelesi Dül İmzalandı.. Ankara, 6 (Ar A) — Nafla Vi tinden tebliğ olunmuştur : Alman Sanayi mümcasillerile Vekâleti arasında kredi ile M malremesi tedariki essama İstinat mukayele bugün imzalanmıştır. . lemin ana hatları şunlardır : 1 Muhtelif Alman fabrikaları 934 4€ nesine kadar inşalarn mukarrer hati lâzım olan ray, makas, muhtelif ” köpel ler ve diğer malzeme ile adai vagonlar ve yedek - parçaları, | fenerleri, tamirane malzemesini diği zaman hükümete teslim edecekl dir, Bu malsemenin tutan yüzde —& üale 10 milyon 138 bin dolardır. Banun $ milyon 177 bini 930 - 81 - $ 33 senelerinde —fabrikalara — verilecel diğer 6 milyon 961 bin dolar da 94-5 36 senelerinde faizlerile birlikte ot edilecektir. 4 Sabık Hidiv Abba Hilmi Paşa — Milleti i terse tekrar Mısır'ın mukadde” ratını eline alacağını ve İngil tereye taraftar olduğunu sö) X4 Zaro Ağa — Ediso reklâmdan müteneffir ğ için Zaro ağayı kabul etmt” miştir, zevcesinin Zaro ağa! ziyafet verdiği haberi de landır. 3f Verem Kongresi — Par riste 21 milletin iştirakili açılan koöngrede bizden İh Sami Bey bulunmuştu. Müz#” kere — neticesinde ( Kalmet aşısının — faydası — noktasınd ittifak edilmiştir. * Radyo Şirketi — Flip | şirketi ile dün mukavele) imzalamıştır. Mukavele bir y dım esasına müptenidir. 36 Alpullunun Şekerleri Bu sene mahsulünden - olar: ilk defa dün piyasaya çık? rılmıştır. *« Düyunu Umumiyede İara suiistimali tahkikatıfbitmi Vekâlet Düyunu —Umumi: idaresini mes'ul tutmaktadır. 3k Yalovada — Kapi müdüriyeti tarafından bu | şam .bir balo verilecektir. *« Bulgar Gazetelerinde- Türk dostluğu lehinde neşri) devam etmektedir. | * Oktruva Cetvelleri! de — İktısat vekâleti bir nik tar daha tenzilât yapı'm lâzım — geldiğini Emanetimi bildirmiştir. * Emanetin Barem C etvel! Maliyeye verilmiştir. * Mücrimleri Değişme — İçin Bulgaristan'la yaptıği Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 1 — Hasan Bey — Ağalar... Burada ne yapıyorsunuz ? Amı ele — Ankara etrafına asfalt yol yapıyoruz , 2 — Hasan Bey — Bu yollara ne kadar para gidecek? Vekil — Dört milyon gidecek, Hasan B. Pazar Ola Hasan B. Ve Yol Meselesi j Allah Allah... kararları? 3 — Hasan Bey — (Kendi kendine ) Hani para yol Buhran vardı? Nerede o tasarruf, iktısat ktu? Hani 4 — Hasan Bey — ( Vekile) Gözümüt nuru efendim... Bu memleket yolsuzluktaf böyle mi kurtulur zannediyorsunuz ?