25 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

25 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Hergün Üçüncü Bir Fırkaya İhtiyaç Yok Mu? M. Zekeriya Geçende daha sol üçüncü bir fırkaya ihtiyaç olduğunu yazmıştım. Bu fırka ihtiyacını anlatmak için de amele ve köylü karilerimizden aldığımız mektupların bir ikisini naklet- tim. dükümet ve Halk Fırkası gazeteleri bu fikri beyenmedi- ler. “Halk fırkası köylüyü düşünüyor. Ameleyi düşünmiye ise ihtiyaç yoktur, çünkü bizde amele sınıfı yoktur. , dediler. Hükümetin köylüyü düşündü- ğüne misal olmak Üüzere de fşarın kalkmasını gösterdiler. Bu arkadaşlara yanıldıklarını vak'alarla göstermek isterim. * Halk fırkası - köylünün sır- tından âşarı kaldırdı. Amenna. Fakat bununla köylünün derdi bittimi? Uşak fabrikası tecrü- besinde yanan üç milyon lirayı çıkarmak için köylüden ağnam vergisi alındı. Âşar kaldırıldı, fakat arazi üzerinden ağır vergi alınıyor. Âşar kaldırıldı, fakat onun yerine her sene köylüden mahsulünün yüzde on ikisi iane olarak alınıyor. Âşar kaldırıldı, fakat köylü hâlâ Ziraat bankasından ve yer- leri eşraftan ağır faizlerle aldığı paranın esiri oluyor. Bu köylü artık himayeye ve müdafaaya muhtaç — değil midir? Onun hakkını müda- faa edecek bir fırkaya İlüzum yok mudur? * Memlekette bir amele sını- fi yoktur diyorlar. Şuurlu bir mmele sınıfı İyoktur, amenna. Fakat Galatasarayda — teşhir ettiğimiz yerli malları işliyen- ler Türk amelesi değil midir? Adana'da pamuk fabrikala- rında, İzmirde inçir ve üzüm imalâthanelerinde, İstanbul, İz- mir ve Samsun'da tütün de- polarında — çalışanlar Türk amelasi değil midir? Türkiye'de binlerce fabrika vardır. Bun- larda çalışan Türk işçileri de- ğil midir? Hatta yollarda çalı- şanlar Türk amelesi değil midir? Bunlara haklarını veren, bunları himaye eden bir iş kanunumuz bile yok. Daha ne çalışma saatleri, ne de ça- lışma şeraiti tanzim edilmiştir. Bizdeki sây şeraiti medeni dünyanın hiçbir. yerinde yok- tur, Bu amele himaye ve mü- dafaaya muhtaç değil midir ? » Kendimizi aldatmıyalım. Bü- tün medeni dünyanın tanıdığı bir hakkı inkâr etmiyelim. i bu — memleketin efendisini köylü olarak kabul ediyoruz, o halde bu efendi- ye hiç olmazsa söz söylemek verelim. İki Yankesicilik Üi h caddesinde Şevket isminde biri ile arkadaşı tarafından evrakı bususiyesi ile iki Brası kesicilikle çalınmıştır. Şev- et tutulmuştur. 2 — Seyrisefain doktorla- Yından Besim B.in tramvaya binerken 55 lirası çalınmıştır. Bir İntihar Teşebbüsü Aleksandr. isminde bir fo- toğrafçı dün intihara teşebbüs €etmiş, — kurtarılmıştır. Sebebi Zaruretlir, Bir Çobanı Vurdu Kadıköyde, Acıbademde ©- ran Tacettin Ef. ineklerini Otlatan Sami ağa ile kavga etmiş, av tüfeği ile çobanı Muhtelif yerlerinden — yarala- Mmıştır. 1 — İasan adımımı atarken ayağını nereye basacağını bir defa araştırır. Sonra bu bir itiyat halini alır. Artık otomatik bir surette yürür. 2 —Veznede para bozan kasa- dar buna o kadar alışmıştır. ki bunu yaparken zihnen hiç meşgul olmaz. Parayı otomatik bir surette sayar. 3 — Çocukken bisiklete bin- dinizse bilirsiniz ki ilk günlerin sıkıntı ve tereddüdü zail olur, ve bisikleti otomatik bir surette yü- Fütürsünüz. 4 — Yazı makinesinde çalışan daktilograf, parmaklarını hangi harf üzerine koyacağını düşün- mez. Parmaklar kendi kendilerine barflerin yerini bulur. Herşeyi böyle otomatik yapar- sanız vakit kazanırsınız. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Kaçakçılık| randa İhtilâl Devam Ediyor Bir Un Fabrikası| İsfahanda Tehlikede Tahran Hükümetile Asiler Ara- sında Müsademeler Oluyor Neler Yapıyor? Bursa, 21 ( Hususi ) — M. Kemalpaşa kasabasm- da Muharrem Hasbi Bey na- mında bir zatın sahip olduğu un fabrikasında muamele ver- gisi kaçakçılığı mevcut olduğu- na dair bir ihbar yapılmıştır. Bunun üzerine fabrikaya gön- derilen Dft güzide memurlarından Mehmet Nuri Bey zekâ ve basiretle tedbir alarak bir milyon kilodan fazla unun resmi deftere kaydedil- mediğini görmüş ve cezasile beraber on beş bin küsur lira muamele — vergisi — tahakkuk ettirilmiştir. Vergi kaçakçılığına cesaret eden müessese ayrıca mahke- meye verilmiştir. ır Cemal Recep Bey Geldi Nafia vekili Recep B. dün akşam geç vakit Yalovadan şehrimize gelmiştir. Bir Cinayet Dün gece Kasımpaşa'da Börekçi sokağında ahçı İranlı Abdülrifat, Arnavut Sait, Mus- tafa ve Ahmet, aralarında münazaa zühur ederek bunlar- dan Abdülrifat ve arkadaşları tabanca ile Mustafa'yı tehli- keli surette sağ kulağından yaralamışlardır. Mecruh hastaneye kaldırıl- mış, maznunlar kâmilen tutul- muştur. Bir Rusun Ayağı Kesildi Dün gece saat birde hare- ket eden (90) numaralı yük katarı Çatalcadan Kabakçaya doğru giderken Anderya Ber- ka isminde asker elbiseli bir Rusu çiğnemiştir. Ayağı bile- ginden kesilmiş, Çatalca dis- panserine yatırılmıştır. Yetim Kızlara İkramiye Bugünden itibaren dağntıla- caktır. Şimdiye kadar müraca- atte bulunmamış olanlar zat işleri müdüriyetine müracaat etmelidirler. BAŞVEKİL ŞEHRİMİZ'DE Yalova, 24 (H.M) — İsmet Paşa dişlerinin tedavisine de- yam etmek üzere yarın İstan- bula gidecektir. Ankara 24 (H.M) —_lr;ıdı | yapılan | ihtilâl çıktığı haberi, tekziplere rağmen doğrudur. Tahtran Bükümeti bir. müd- det evve' hudut civarında bu- knan aşiretlere -— silâh dağıt- mış, son zamanlarda. ise bu geri sebep olmuştur. Aşiretler ile hükümet askeri | istemiş, bu hareketi ise isyana | arasında muhtelif mahallerde müsademeler devam etmektedir. Sön gelen haberlere göre isyan tevessü etmiştir. Isfahan ve Şiraz - tarafların- da da memnuniyetsizlik alâ- metleri görülmiye başlanmıştır. Maamafih Tahran hükümetinin bu hureketi bastıracağı ümit edilmektedir. İrana Verdiğimiz Cevap.. Dostane Bir Lisanla Yazılmıştır Tahran ile Münasebatımız Gergin Değildir Ankara, 24 (H.M.) — Tahran | hükümetine gönderdiğimiz şifahi notanın çok dostane bir lisan ile yazıldığı muhakkaktır. Notada İranın asilere karşı aldığı tedbirler memnuniyetle kaydedilmektedir. — Maamafih İster İnan, İster İnanma! noktai nazarımızda israr et- mekteyiz. Atide hadise — çıkmaması için hududun düzeltilmesi lâzım geldiğini söylemekteyiz. Bu- nunla — beraber Tahzan - ile münasebatımız gergin değildir. Sabun köpüğünden bir cı0ise, insanı hem peri gibi gösterir, hem de zayıflatmıya yararmış. 24 Saatte Yapılan Hırsız- lıklar 1 — Küçükpazarda Kasnak- çılar sokağında 5 numarada oturan Aziz Ef, nin evine giren | bırsız 50 liralık bir saat çal- mıştır. 2 — Kantarcılarda Mustafa Ef, nin fırımına giren hırsızlar görüldüklerinden kaçmışlardır. 3 — Filorya'da Küçük plâj- da soyunarak denize giren Ve- bern'in 63 lirası çalınmıştır. 4 — Tahtakale'de Hiristo'- nun dükkânı ındaki dükküna / gireti aha ı-ıım:' nun duvarını delmiş; çekmece- den 78 İirayı çalmıştır. 5 — Sabri B.in üç koyun ve bir tiftik keçisi uzum ça- yırdan çalınmıştır. 6 — Kasap İlyas mahalle- sinde Şeyhülmuharrem soka- ğ:ndı oturan Arakil oğlu Ser- is'in evine hırsız girerek bazı eşyayı çalmıştır. — ımpaşa'da Hacı Hus- rev mahallesinin Araplar s0- kığıııdılı oturan lehmedin evine hırsız girmiş, bir alamadan kaçmıştır. A Mahkemeye Gitmiye Hazırız.. (Baş tarafı (1) inci sayfada) GKST edecektir. ,, Hayri beyin bu cevabını mütcakip Son Posta'nın maruz kaldığı ikinci topçu ateşine gelince, bu bataryanın kuman- dası İktısat vekili Şakir beyin elindedir. Ankara'dan gelen şu telgrafa bakınız: Ankara, 23 (Telefon) — İktisat — vekâletince — çiftçilere tavsiye edilecek olan teraktör- lerin tocrübesi devam ediyor. Bu tecrübeler üç hafta kadar daha sürecektir. Tecrübeleri tetkik için sabık İktısat vekili Rahmi beyin riyasetindeki jüri heyeti faaliyetine devam edi- yor. Binaenaleyh henüz zürraa hiçbir traktör tavsiye edil- memiştir. Bu traktörlerin sa- tıldığı hakkındaki neşriyat ta bittabi doğru değildir. İktısat Vekili Şakir B.in İsmet Pş. ile görüştükten sonra, hakktndaki — neşriyata cevap vermesi — muhtemeldir. Vekil Bün ayrıca ikamei dava et- mesi ihtimalinden de dilmektedir. Alpullu şeker fabrikasının büyük bir kârla yeni teşekkül edecek olan İlimtet sirkete devredileceği hakkındaki neş- bahse- Sözün Kısası Siyasi Tügatten Bir Sayfa Da ha “B,, Harfi Barem — Mürekkep bir ke- lmedir. Birinci hecesi olan _"Bır.. kelimesi küçük memur için “yük, manasına gelir ve Farisidir. İkinci hecesi olan “em,, kelimesi büyük memur- lar için “emmek,, mastarından emri hazırdır ve “bütçeyi em,, manasınadır. Belediye — “Belâ,, ile “di- E,, hecelerinden mürekkeptir, naf: “Bilâ diye geliyori, belâ diye ğeliyor! ,, diye diye bele- diye olmuştür. Borç — Bazı hükümetlerin ne alabildikleri, ne de vere- bildikleri nesnedir. Borsa — Öyle bir terazi- dir ki bir kefesinde İngiliz li- rası, öteki kefesinde de hükü- met oturur. İngiliz lirası yük- selirse hükümet düşer. Balta — Poletikada iki ma- n:f. gelir: —“Birinin başına balta olmak, yahut ta: “Bir baltaya sap olmak., Fakat birinciyi yapmadıkça ikincide ınııvıifık olmak güççedir: Balon — Poletika dilinde şayia demektir. Yükselmek is- tiyenler bir balon uçururlar, kendileri de içine binerler. Bakalım — Poletika dilinde: “Kat'iyen olmaz!, demektir. Basamak — Poletika mer- diveninde hiç bulunmıyan şey- dir. Birçok basamaklar birden atlandığı için buna lüzum gö- rülmemiştir. Baskın — Artık kullanılmı- yan bir hükümet düşürme usu- lüdür: Bu kelime, poletika lisa- nında “üstün,,manasına da gelir: “%ı_mlır onlardan baskın çıktı!,, gibi. Bitaraf — Poletikada, han- gi tarafın muvaffak olacağını henüz keııiremımı adam de- mektir. Onun tar: muvaffa- kiyetten sonra belli olur. BİR RESMİ KABUL Ankara, 24 (M. H) — Irak kıralımn yevmi mahsusu olmak münasebetile dün sefaretanede bir müsamere verilmişti. riyata gelince; bu h: Vekâletin tavsiyesini fabrika reddetmiştir. Binaenaley fab- rika müstakil bir müessese ha- linde kalacaktır. Karilerimiz Hayri — Beyin söylediklerini,Ankaradan gelen telgrafı okuduktan sonra müşlerdir ki: v Her ikisinde de (Son Posta) nın söyledikleri hakkında tek bir cevap bile yoktur ve mev- züvn canlı noktasında değil etrafında dolaşılmakta, tehdide geîilmekte, aleyhimize de dava açılacağı söylenmektedir. Buna yapacağımız mukabelt AŞ efendiler, di — Buyurunuz efendiler, yoruz, vesikalar cepte, hakikat te meydanda olduktan sonra korkmayız. Gideceğimiz yer padişahlar devrinin engirzisyo- nu değil, Cümhüriyet idaresi- nin yüksek mahkemesidir. Evet efendiler, korkmayız ve susmayız. Bildiklerimizi yas zıyoruz. ve yazacağız. İnnnıaı. sanız müteakıp nüshalarımız! takip ediniz. ve lütfen cevap veriniz : | — Alpullu şeker fabrl: kasi kimin serma edilmiştir? İ 2 — Hükümetten kaç lirs/ alınmıştır? 3 — Hisse senetlerinin ©© ve Ziraat bankasında buly* lar haricinde kalan kısmy dedir? 'i | | | İ'! ', j | yesile teşl /ı j