14 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ŞY UAŞT UY CUT ÇU | —-" N L Te ST —e P T A T a 7 YT KADIKÖY SAYFASI Vapurlarda EN TEHLİNELİ NAKLİYE VASITASI Saat 6,30 Vapurunun Manzarası Geçen haftaki sayfamızda “Dünyanın en pahah nakil | vasıtasının — Kadıköyde — ol- duğunu ,, yazmıştık. Bu haf- taki sayfamızda “ Dünyanı: en tehlikeli vesaiti nakliyesinin,, de Kadıköyünde bulunduğunu ispat edeceğiz. Şimdi siz söyleyin, ne der- siniz? acaba bu en teklikeli nakil vasıtası, Kadıköyün dar ve çapraşık sokalarında dolu dizgin giden otomobiller midir? Yoksa, bozuk yaylarına, ayarsız tekerleklerine bakmadan bir- birlerile yarışa girişen otobüs- ler mi? Hayır; bunlar da medeni bir memlekette emsaline rast- lamak mümkün olmıyan teh- likeli oyuncaklardır; ama Ka- dıköylülerin başında daha müt- hiş bir nakil tehlikesi vardır. Bu.. Bu, köprüden 6,30 da hareket eden ve Hayparbaşaya da uğrıyan Seyrisefain vapu- lur. Dünyanın — hiçbir. yerinde hiçbir makil vasıtası; alacağı yolcu miktarının haddi azami- sini; 6,30 vapurununki kadar tecavüz — ettirmez. 6,30 vapuru bir mahşerdir. Hemen hemen sintinesinden direğinin tepesine kadar salkım salkım insanla — doludur, denilebilir. Böyle yüklü bir gemiyi hare- kete getirecek cesaret ancak, Seyrisefain kaptanlarında bulu- nur. Şaka bertaraf; fakat Seyri- sefain idaresi hem kadıköylü- leri - koyun sürüsü gibi istif etmek nezaketinden! vazgeç- meli, hem de hayatımızla oy- namamak lütüfkârlığını göster- melidir. Ah, şu Sadullah Beyin Ka- dıköyde bir köşkü olsa da, 6,30 vapurile Köprüden Kadı- köyüne bir geçiverse.. Sinemada Kadıköy Süreyya — sineması Yorulmaksızın Para Kazanmak İstemez misiniz? Evinize veya işinize giderken, sokak- fa gererken veya birisile görüşürken her hangi bir vaka karşısında kalabi- Tirsiniz... Havadis nedir. biliyorsanız 6 — vakayı derhal görebilirsiniz. Bir yangın, bir hl]*:“uıhıı birer havadistir. Ras- geldiğiniz vakalardan ertesi :ıdl:dı görmek istediğiz bıı'ıh:ııı':; Thal telefonumzu açmız ve ha gazetemize haber veriniz, l'ıı.ı v'ıd: rezinizi de birakımız, Verdiğlaiz hava-| disin ehemmiyetine göre — gazetemiz mükâfatını vermeyi vazile bilir. Telefon numaramızı İstanbul * 203 “tür. şu... otobüsler..... Kış gelince, iskelede poyraza karşı potin boyatal tesadüf edemi Vapurun hareketinden en hemen bir sa- niye evvel iskeleye gelen otobüslerin yolcuları İşla, börle YN DU Çülinya koşudlar, Ah Halk Gecesî » * * Dedikoduları Kadıköy Süreyya — sinemasında filmin başlamasına bir iki dakika vardı. Birinci zil çalmıştı. Musa Efendi beyaz dişlerini göstererek acele acele biletlerin kontrolü- nü yapıyordu. Ben methale bakan balkon- dan aşağsını seyrediyorum. İçeri, büyük bir telâşla, Kadıköy'lülerin çok iyi ta- nıdıkları çok genç, sarıya çalar kumral bir banka memurile, her zaman onun yanında dolaşan şirin bir “ şimendifer kumpanyası memnru ,, olan arkadaşı gir- diler. Etrafa şöyle bir göz gezdirdiler. Sonra daha ışıkları yanan salona daldılar. Zil bir daha çaldı. Oyun başladı. Ben de seyretmiye gidiyordum ki, birdenbire deminki iki arkadaşın süratle dışarı çık- tıklarını farkettim. Merakım uyandı. İki arkadaş arkalarına hakarak - sine- ma kapısının önünde durdular. Çok geçmedi.. Bu sefer salondan iki küçük hanım dışarı çıktı ve dış kapını önünde bekliyen gençlere iltihak ettile.. E:m genç Bahariye caddesinde uzaklaştı- Ben, anlaşılan filmi beyenmediler de ondan böyle başlarbaşlamaz çıkıp giıttiler diye düşündüm.. Ve bu kanaatimi muha- faza edecektim de, fakat bir de antrakta ne göreyim? Demin çıkıp gidenler orada değil mi? Yalmız, küçük beyler küçük hanımları tanımazmış gibi, başka tarafta dolaşıyorlar.. Bu muammayı halletmek için düşünüp taşındım ve nihayet keşfet- til im. Ey kariler, siz de keşfedin bakahm: Niye filim başlar başlamaz çıktılar ve neden antrakta ispati vücut ettiler? Ve birbirlerini tanımamazlıktan geldiler? Sonbahar İstanbulun- En Güzel Yeri Sonbahar geliyor. Bütün mevsimler en el taraflarını İstanbulun Kadıköy sem- Do Bi 801 , kışı, ayrı a: elliklerle AD İ BU Eylül mehtabının beyaz serinliği içinde, Kalamış koyu sevdalı sandallarla doludur. Balıkçı gazinosu bütün bir yazda geçen in- son; damlalarını içmek istiyen- m-ı mahzun udmgkumnyy'nr Bomontide buzlu bira içenlerin gözlerinde hafif bir duman var. Belvyünün perşembe geceleri daha az kalabalık. Bana öyle geliyor ki, sonbahardan memnun olan Vef& Beydir.. Öyle ya, gene ıılnndı. Süreyya salonunda bir seri “V,, alosu tertip edecek ve orta yerde salla- narak dolaşacaktır. Geçen gün Hakkı Şinasi paşaya tesa- düf ettim yolda. Biraz mahzun görünüyor- du, kimbilir bu mahzunluk belki sonba- harın tesiri, belki de Serbest Gümhuriyet fırkasının teşekkülüdür. Velhasıl yakında Kadıköyünde yaprak- lar dökülmiye başlıyacak. Bu yaprak dö- kümü esnasında, kalplerinde, bütün bir kışı başbaşa geçirmek için, yeni çiçekler açtıranlara ne mutlu... | i—— Kadıköyde Afaba Ve Kayıklar Kadıköyün — vesaiti nakliyesi şunlar- dır: Arabalar, otobüsler, otcmobiller ve sandallar. Otomabillerin — taksimetresi — vadır. Otobüslerin, bağıra çağıra, muayyen bir bilet tarifesini temin eltirebildik. Arabalarla sandallar hâlâ pazarlık, beş aşağı on yukarı esası üzerine müşteri taşırlar. Halbuki arâıbılıll:. birçok Av- Mmemleketlerinde olduğu gibi tak- :ıiıı::tre konulması çok İyi olurdu. Zira arabalardan istifade edenlerin miktarı bâlâ büyük bir yekün teşkil etmektedir. Sandallara gelince, bunlar Kalamış, Yoğurtçu, Moda ve daha sair sahillerde yigxediı. Bilhassa akşamları ve ge- celeri saatle kiralanırlar. Fakat bu kira miktarı da pazarlık esasına istinat eder. Herhalde gelecek yazdan' itibaren san- dal kiralarınn tesbiti ve bu suretle Kadıköylülerin. en belli Laşlı istirahat, spor ve sıhhat imkânlarının tanzimi çok iyi olurdu, Yeni seçilecek Kadıköy belediye azası şu işleri beceriverse ne âlâ olur aai çeean v Kadiköyünde Radyo Herkesi “Rahatsız Eden Bir Belâ.. Kadıköyünde ııdyn..ıldı yürüdü. Bu gidişle gramofonun yerini tutacağa ben- ziyor. Yalnız bazı evlerde radyoyu pen- cerelerin önüne kuruyorlar ve komşuların geç vakitlere kadar uyumalarına biraz- cık mani oluyorlar. Bundan başka Bo- montide de hopafrlörlü bir gramofon ve bir radyo var ki bu sene bu ga- zinonun - f: kalabalık olmasına çok yardım etti. Eğer bunu gören diğer gazinolar da gelecek sene ayni işi ya- rlarsa vay başımıza gelenler.. Çünkü monti, Küçük Moda, Balıkçı gazino- ları birbirlerine çok yakındır ve hepsinde avaz avaz bağıran birer radyo veya ho- lü gramofomin icrayı ahenk et- miye başladığını d? şünürseniz, kopacak curcunayı tasavvur edebilirsiniz. Artık sonbahar geldi. Kış başladı. Kömü: €ü dükkânları noksanlarım ikmalle meşgul ve bu nevakısı ikmal eden şurda resmini gör- düğünüz manda arabalarile kömür geliren civar köylerin ha Kayışdağı Suyu Hi e A Nihayet Geldi Kayışdağı menba suyu nibayet per- şembe günü yeni yapılan — çeşmelerden akabildi. Kayışdağı menba suyunun Ka- dıköye getirilmesinin uzun ve bütün Kadıköylülerce malüm bir hikâyesi var- dır. Bu suyun gelmesinde âmil olan iki şahsiyet vardır ki bunlardan — biri eski Şehremini Emin Bey, diğeri Serbest Cüm- huriyet fırkası meb'uslarından Süreyya Paşa, Bundan dolayı yeni yapılan çeşme- | nin başında icrayi hitabet eden belediye | reis muavinlerinden Hâmit Beyin hiç ol- mazsa berayı nezaket bu iki şahsın namıni | yadetmesi muvafıkça olurdu.. Herneyse. Çeşmenin resmi küşadı için birçok davetliler İstanbuldan Kadıköyüne geldi- ler ve otobüslerle gezinti yaptılar.. Kim bilir. nedendir, bizde her resmi küşadın müutlaka bir eğlenti veya gezinti faslı » uyor. eliyeyi icra ederken biraz masraf kapı- | iarını açmadan İş göremiyoruz, vesselâm.. Kadıköy'deki Cinayet Komiser muavini Süleyman ve Bican Ef.ler Teammütle Katilden Muhakeme Edilecekler Birkaç ay evvel Kadıköyünde bir ci- nayet olmuş, komiser muavini Süleyman we Bidan Ef. ler, Cemal isminde bir mah- kümu derdest için gece evine girmiş ve bu sırada tabanca atarak kendisini öldür- müşlerdi. Dosya, Üsküdar müddei umumiliğinden İstanbul ağır ceza mahkemesine gönderil- miştir. Tahkikat evrakı seksen sayfa tut- maktadır. Yakında teammütle katilden muhakemeleri başlanacaktır, Kadıköy Şoförlerinden Bir Dilek; Otpbüslerin vapüra müşteri yetiştirmek'- seriya bu iş Of de biletçiler vapur zamanlarını bilmiyorlar, Kadıköy otobüsçülerine - tavsiye - ederiz, otobüslerin içine bir vapur tarifesi assınlar ve biletçilerle . şoförler: vapurların hareket saatlerini öğrensinler. Bu küçücük işi yap- makla hem otobüsçüler, hem de halk faydalanmış - olacaktır. Kadıköy Şoförlerine Bir Tavsiye Kadıköyde — ötomobiller - çok kârlı iş ğıpıyor denilemez. Halkın ekseriyeti oto- üsü tercih ediyor. Bunun ucuz- luktur. Şoförler eğer meselâ, Kızıltoprak veya Kalamışa dört müşteriyi bir arada 50 kuruşa götürürlerse bu suretle adam 5 lira daha rahat olduğu için, çok müşteri celbedebilir. Pireyi deve yapmadan ve bu ' HAFTADA BİR DEFA Kadıköyün SONAKLARI HÂLİ KÖY SOKAĞIDIR. İKadıköylü Bir Bisikletçi İle Kısa Bir Muhave | Kadıköyde en çok sevile sporlardan birin de motosislet | ve bisiklettir. Yollarda arka' larma birer hanım oturmuf . tozu dumana katarak, kız kar çıran bir Mogul süvarisi - gibi pürdehşet ilerliyen motosiklet" çilere herzaman rastlarsını Hele bir genç, motosikleti ile; motosikletinin terkisine aldığ! Geçen gün dolu dizgin gi' j den bir motosikletin peşindef | giden bir bisikletliye tesadüf ı ettim. Tuhaf şey; bisikletini sırtma vurmuş gidiyordu, tıpki | eşeğini sırtlıyan Nasrettin hor ca gibi. Merak ettim sordun — Bu hal ne? Bisiklete bif j tey mi oldu? Cevap verdi: — Hayır bir şey olmadı fakat bu bozuk yollarda bozur lur diye korkuyorum. İyisi mi | bisikleti sırtıma yükler gide , rim, Hem spor hem de kazadaf sakınmak.. — Fena Tf | iki iş bir arada.. Sokağın sip sivri yamr! yumru taşlarına baktım. Bisik” letliye hak verdim. Demin toz! dumana — katarak, - terkisind€ küçük hanımla uçarak gidef motosikletlinin cesaretine hay” ran oldum.. Şehir Meclisi İçtimalarda Müzaker€ Usulleri Nasıldır? İntihabatta îıqluii iyi kel | lanması için belediye kanununun V kasma git famllarını dercediyorur; di katle okuyunuz * MÜZAKERE EDİLECEK MADDELERİN REİS TARA” FINDAN-MECLİSE VERİL” huinur. Azadan herbiri dahi belediye” ait vezaif. cümlesinden bulun!” maddelere dair tekliflerde bult”