25 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

—2 Sayfa — ' |Halkın Sesi ' Halk Nasıl Fırka Görmek İster Dün, rast geldiğimiz, vatan- daşlardan — bizde nasıl fırkalar görmek istediklerini sorduk; al- dığamız cevaplar şunlar: Ercüment B.(Lâleli apartımanı 3-31). — Tabit fırka tipleri sınıf- lara, fikirlere dayanan ve onları temsil eden fırkalardır. Gayri tabit fırka lipleri ise rında fikir, sınıf, menfaat birliği olmiyan kimselerin teş- kil ettikleri fırkalardır. Buvlar kof fırkalardır. Tabii fırka tipleri ise kuvvetli olur- lar; siyasi hayattaki meddüce- zirler dolayısile iktidar mev- küne gelirler, giderler, tekrar gelirler, tekrar giderler. Bu fırkalar dejenere olmaz- lar Cemiyette ancak mensup oldukları sınıf — mahvolunca kaybolurlar. Ben, bizde bu nevi tabii fırka tiplerine ta- raftarım; x- Sebati B. (Üsküdar, Uncu- lar sokak 51) — Cemiyetteki iktısadi, iç- timai, hukuki kaymetler muh- telif sınıf ve zümreler tara- fından mulitelif telâkkilere ve muhtelif tefsirlere uğrar, bu telâkkiler, hayat dahilindeki sınıfların içinde bulundukları hayat şartlarından mülhem ol- dukları — fikirlerin tabii bir neticesidir. Fırkalar, cemiyetteki mü- esseseleri ve bu müesseseleri benimseyen veya benimsemiyen külleleri temsil edebildikleri nispette tabii, zaif veya kuvvetli olurlar. Aralarında hissi, fikri birlik olmiyan teşekküller fırka mahiyeti arzetmez. * Ömer Halit B. (Bakırköy, Yeni mahalle) — Bir cemiyette muhtelif sınıflar olduğuna göre muhte- N£ fırka teşekkülleri olabilir: Liberalist, müdahaleci, Etatist fırkalar gibi, içtimal birer wz- viyet olan insan kitleleri şeraiti hayatiyelerine mensup - olduğu kitlenin mantık ve fikirlerine göre veya bu fırkada olabilir- ler, Fırkaların tabii oluşu fikir birliklerini, menfeat birliklerini temsil — etmelerindendir. En kuvvetli fırka tipleri de bu nevi fırka tipleridir. * Muammer Lütfü B. (Hukuk fakültesi mezunlarından) Son Posta'nın .. Dün İdare İşle- rile Uğraştı Fethi B. yoktu, Tahsin B. yoktu, Nuri B. yoktu. Bina- enaleyh Serbest Fırkanın İstan- bul merkezi dün sadece idare işlerinin tanzimile uğraştı ve faaliyetin azalmasından da is- tifade ederek taşra teşkilâtına | ait cevaplarını çıkarmıya ça- lıştı. YEŞİLKÖY VE BAKIRKÖY Ocak merkezlerinin - teşkili tamamen — bitmiştir. Bkırköy şubesinin reisi sabık Atina se- firi Galip Kemali beydir. Liman şirketi baş müfettişi Kadri, dişçi Rifat, esbak Adliye müsteşarı Bahattin bey- ler idare heyetini teşkil et- mektedir. Pirinç Fiatları Da Düşüyor Bu sene bol yerli pirinç vardır; halk yerli pirinçleri kullanmaktadır. Fazla ecnebi pirinci ithal edilmemektedir. Avrupaya Gönderilecek Talebe Avrupaya tahsile gönderile- cek talebeni imtihan kâğıtları dün Ankaraya gönderilmiştir. Kazananların isimleri on gün sonra ilân edilecektir. Yeni Teşkilât Ne Halde? Dün kaymakamlar vali mu- avininin riyaseti altında topla- narak yeni teşkilâtm aksıyan noktaları hakkında müzakere- de bulundular, Irtihal Doktor İsmail B. dün gece irtihal etmiştir. Cenazesi yarınki perşemi ü saat on buçuk- ta Şirketi Hayriyenin bir ng rile Sarıyer iskelesinden Si keciye nakil ve Merkez efendiye defnolunacaktır. Cenabı. hak rahmet eylesin. — Bizdeki yeni Tarka fikir fırkası olmalıdır, * Kâmil Ef. (Cağaloğlu, 26) — Fırkalar, fikir ve menfaat sistemlerini temsil etmelidirler. Cüzüleri arasında bağlantı ol- mıyan - fırkalara “ küvvetli fir- kalar,, denemez. İçtimai hayatta kemmiyetten fazla kuvveti vardır. keyfiyetin tesir ve l BODE Anadoludan gelen - telgraf- lar bazı yerlerde bazı kimse- ler, tarafından intihabata mü- dahale — edildiğini - bildirdiler. İstanbulda da az çok şikâyet sesleri yükselmiye başladı. Bu vaziyet karşısında vali muavini Fazlı Beye müracaat ettik, intihap meselesi hakkın- da ne düşündüklerini sorduk. Fazlı Bey şunları söyledi : — “İntihap tam bir serbesti dahilinde — cereyan edecektir. Herkes istediğini — ve istediği fırkayı kazandırmak - için pro- paganda yapabilir. tihap kanunu, ne gibi şey- lerin müdahale olduğumu ve intihabatta ne gibi şeylerin cürüm teşkil ettiğini tesbit etmiştir. İntihabata fesat karıştıran Şkim olursa olsun takibattan kurtulamaz. POSTA ( DAHİLİ HABERLER | Sirkecide Vali Muavini Ne Diyor? Müdahale Görürseniz Haber Veriniz İntihabattan şikâyet eden- ler makamımıza ve kaymakam- kklara müracaat edebilirler. Rey Pusulaları Basıldı Rey pusulalarının tab'ı bit- miştir. Bu pusulalar intihap san- dıkları yanında bulunacak, in- tihap edecekler intihap ettik- lerinin isimlerini bu pusulalara yazacaklardır. BİR MÜSTAKİL NAMZET Hoşgör gazetesinin sahibi Halit Cemal bey belediye azâ- lığına müstakil olarak namzet- liğini ko: ur. İntihap edilirse | tahsisatım Tayyar cemiyetine hediye edecektir. BAKIRKÖY NAMZETLERİ Rivayet edildiğine göre Ser- best fırkamın Bakırköy namına namzetliğini - vazedeceği — aza sabık Atina sefiri Galip Ke- mali ve sabık adliye müsteşarı Bahaettin beylerdir. Portakal Tüccarları.. Vaziyetlerini Anlatmak İçin İstanbulaxı Geldiler bu sene vaziyetlerinden hiç te Dörtyol'un portakal tıdrim"_î memnun değillerdir. Dertleri vardır, dertlerini anlatmak için de İstanbul'a — gelmişlerdir. Dörtyol tacirleri Başvekile hi- taben bir açık mektup hazır- lamışlardır. Bu mektupta söy- ledikleri şunlardır : 1 — “Biz artık prim tevzü şeklini istemiyoruz. Bunun se- bebi: Rusyada Hcareti harici- yenin kapanmış olmasıdır. Rus- larla yapılacak yeni mukave- lede Rusların | teşrinisanide mübayaatta kaydına lüzum vardır. Bu ay mahsulün idrak ve toplanma zamanı olduğu için ehemmiyetlidir. Mahsulün top- lanmasına bir ay kalmıştır. Mukavelenin — biran — evvel akti lâzımdır. 2 — Portakalcılara (100) bin Kralık bir kredi temin edik melidir. 3 — Geçen sene edilen malların ihraç hepsi Resimli Hikâyesi: 1t Himan B. — Mahmüt Esat beyi O güzel gübeylânin üstünde duramazsın. Hayvan birer azgınca... > bulunmalarının | İskenderon tarikile sevkedi- miştir. (400) bin paket için | (300) bin lira ecnebilere git- »Hüniştir; ©Seyrisefkinin «-din beş günde bir bu hatta bir vapur Tişletmesini — istedik; — olmadı. | şimendifer tarifesinden hiç o İrmazsa biraz tenzilât yapılmalı- ik di ESAT BEY " Dini mücsseseler müdürü | Esat B. mezuniyet alarak İz- | mite — gitmiştir. Pendiklilere Müjde Bu sene Pendik itfaiyesinin teşkilâtı takviye — edilecektir. Bir arozöz ile birde motopomp | ısmarlanmak üzeredir. Bir Tayin P Gedikli küçük zabit mek- | tebi muallimlerinden Faik B. | Amasya orta mektebi tarih | coğrafya —muzllimliğine tayin | edilmistir. Denizde Bir Ce- set Bulundu. Bu sabah Sirkeci araba va- puru iskelesinde denizde 30-35 yaşlarında, üstü başı temiz bir erkek cesedi bulunmuştur. Cesedin 10- 15 gün denizde kaldığı anlaşılıyor. Boynunda ve başında bıçak yaralarina benziyen yaralar vardır. Üzerinde bir — anahtardan başka hüviyetini tesbit edecek bir şey bulunmamıştır. Zabıta tahkikata başlamıştır. Balıkçılık Mütehassısı Ankarada Balıkçılık mütehassısı Mösyö Veberman bazı işlerin - halli için Ankaraya gitmiştir. Şeh- rimizdeki balıkçıların kanaatine göre mütehassıstan kâfi dere- cede istifade edilmemektedir. Evkafın Sigorta Tahsisatı ettirmek için müdüriyeti umu- miyeden telgrafla tehsisat is- temiştir. Tramvay Altında Bir Kadın Çiğnendi Bu sabah Sirkecide Şahin paşa oteli önünde, Beyazıttan gelen bir tramvay arabası mu- sevi bir kadına çarpmış ve kadm'tramvay âltında “kalarak ezilmiştir. Cesedi henüz çıkarılmadığı için ismini öğrenmek mümkün olamamıştır. İzmirde İlk Sorgu Başladı İzmir, 24 (H.M.) — 161 in- €i maddeye tevfikan muhake- mesinin yapılması için asliye mahkemesine verilen Anadolu gazetesi mes'ul müdürü İbra- him Beyin ilk sorgusu dün yapıldı, muhakemesi 30 eylülk- de icra edilecektir. 158 inci ve 159 uncu mad- delere tevfikan muhakemeleri için Ağir cezaya verilen Hizmet ve Yeni Asır muharrirlerinin ilk sorguları bugün yapılacak- tır. Muhakeme gümü henüz meçhuldür. — Arkadaşlarımızın hepsi de Memleket hastane- sinde bulunmaktadırlar. eşeğe bin! Daha selâmetli hayvandır bu. 3 ; Hasan B. — Gel sen ©o attan in de, şu ı H. Fırkasındaki Münakaşalar Ankara, 23 — Halk Fırkam leyin saat onda Afyon Karahisar wsu Ali Beyin riyaseti altında toplan İlk sözü İsmet Paşa aldı, vaziyeti t etti. Muhtelif tenkitler " karşısında kesin bildiğini söylemesini İstedk — Kusurlar meydana çıksın, Bu mukaddimeyi müteakip: “Kabine bundan evvel bütü leraatını açık ve — serbest sürette — fırkaya — anlatmış fırkanın itimadile ier: bulunmuştu. — Şimdi de — tası ederse ayni suretle ieraata devâl edeceğiz.,, Dedi. Müzakere başladı, bütün mü! lar şu on bir sualin etrafında to lanıyordu, 1 — Asayiş nanil?.. ? — İnhisarlardan ceplerini dof dular.. denilen adamlar kimlerdir ?.. 3 — Cümhuriyet Halk fırkamı, 0 hükümeti ve onun rexmi ve gayri teşkilâtinda yoluzluk var mı ?.. 4 — Tütün inhisanman getirdiği milyon Hiralık varidat geldiği gibi raf kapısından çıkap gidiyor mu ? $ — Devlet bütçesinde bütüa t vf güyretine rağmen söylendiği bir daraf vaziyeti var mudır? 6 — Muzmele, kazanç, veraset lerinde tadilât yapılamaz mı? 7 — İrtişa kanunu teşdit mez mi, memleket hakikaten irtikâp deryası içinde mi yüzüye 8 — Mubalefet tahripkâr tahrikkâr unsurların faaliyetine bir nevi perde olmak vaziyetin! kalmıyor mu? 9 — İcra ve iflâs kanunul tadili kabil mi? 10 — Ecnebi sermayesi <e için karşı fırka ile Cümhurl Halk fırkası arasında prensip tilâfi var mıdır? 11 — Hükümetin — muh karşısında kabine yaziyeti İçtimada en ehemmiyetli söyliyenler arasında Celâl N (Gelibolu), Reşit (Malatya), Sami (Muş), Mazhar Müfit (Deniğ Remzi (Sivas), Besim Atalay saray), Yahya Galip ( Kırşebir' Mehmet (Kastamonu), Asaf cik) B.ler vardı. Münakaşa evvelâ hafil! başladı, Celâl Nuri bey almıştı: —“İsmet Paşa hükümet ettiği en büyük iyilik, ve : harici - itimadı - muhafi etmiş olmasıdır. Yalınz bi olsa milletin şükranını ter kâfidir. Karşımızdaki fırka muhalifler beyanatta bulu ken bize ceplerimizi dol. isnat ediyorlar. Bu bapta F dilerine nasıl cevap - verili lânmgeldiğinin — müzakı rica ederim,. diyardu. Gelâl Nuri Beyden Malatya — meb'usu Reşit (Deovamı 3 üncü savfada | Pazar Ola Hasan B. Ve Adliye Vekili..