July 3, 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

July 3, 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Temmuz Hergün Borçlar İşinde Devletlerin Vaziyetleri ae M ZEKERİYA Amerika Reisicümhuru M. Hooverin, borçların tehiri hak- kındaki son teşebbüsünü iyi anlıyabilmek için, bu borçların ihdas ettiği vaziyeti bilmek Lâzımdır, Versay Muahedesi mucibin- te Almanya bir taraftan taz- minat, bir taraftan da harap olan yerlerin tamiri bedeli olarak mühim bir para tedi- yesine mecbur edilmişti. Al- manya bu borcu ödiyemedi. Araya © vakit te Amerika girdi. Young isminde bir. Ameri- kalı Almanyanın mall kabili- yetini tetkik etti ve tediye İçin bir plân yaptı. Young plâmı ismi verilen bu plân mucibince Almanya müttefik — devletlere — senede 385,574,340 dolar, yani 750 milyon lira kadar bir para ödi- yecekti. Bu para şu suretle taksim edilmişti: & Fransaya 199,706,880 Dolar İngiltereye 86,228,400 İtalyaya 45,448,560 Diğer devletlere 54,190,500 385,574,340 —» Borçlar meselesinde Alman- yanın vaziyeti budur. * Bu borçlar — mesclesinde Fransanın vaziyetine gelince, Fransa bir — taraftan Alman- yadan, bir taraftan da mütte- fiklerine ikraz etliği paralar- dan senede (201) milyon dolar miktarında bir meblâğ temin ediyordu. Bu paranın takriben —40 milyon dolarını borçlarına mah guben Amerikaya, 64,790,000 dolarım — İngiltereye veriyor, mütebaki 986 milyon dolar kendisine kalıyordu. * İngilterenin börç vaziyeti de şudur: Almanyadan Fransadan 64,790,000 İtalyadan 22,819,000 ,, Diğer devletlerden 6,860,000 — ,, Yekân 180,697,400 İngiltere düşmanından — ve eski — müttefiklerinden aldığı bu paranın - 159,927,000 — dola- rını Amerikaya, 1,214,000 do- larını İtılyıyıı veriyor, 19,556,000 doları da kendisine alıkoyuyordu. 86,228,400 dolar İtalyanın borç vaziyeti de lur : İtalya Almanyadan 45,448,000 Dolar İngiltereden 1,214,000 aliyordu. Bu paradan ; İngiltereye 22,819,000 Amerikaya 14,601,000 » veriyor, kendisine de 9,242, bin dolar kalıyordu. * Amerika umum! harp esna- sında itilâf devletlerine yardım etmiş, karzen para vermişti. Bu alacağına mukabil onlardan senevi şu parayı alıyordu: Fransadan 39,993,000 dolar lıây.d:: a 'îî;îâı’jâââ Diğer davletlerden 8,670,000 Ayrıca Almanyadan 15,745,000 Yekün 238,936,000 * Amerika bu alacağını bir tene için tehir etmiye razı oluyor, fakat buna mukabil borçlu devletlerin de Alman- yadan alacaklarını — bir sene btememelerini şart koyuyor. _B:E_t_ı €a büyük Ffedakür- » » « - 1 — Bir devletin bütçesinde bulunması bize gayri tabil görünür. Ku- Mmarıa getireceği varidata güvenilebilir. mi? kumar faslı olabilir mi ? 2 — Bunun gibi bir ferdin de hayatında kumar faslı bulunmasına hayret etmek lâzımgelir. Kumar, bir varidat membaı SON POSTA 3 -- Kumar, kır’ındıklnlıı hezlmetini istilzam eden muvaffakıyeti intaç edebilir. Kazansanız bile, bunu başkasının felâketi hesabına kazanmış olursunuz. Kaybederse« niz, o da başka. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ YENİ TARİFE Tren Ücretlerine Bir Miktar Zam Yapıldı Ankara, 2 (Hususi) — Tren ilcretleri için yeni bir tarife tanzim olundu. Yeni ücretler eskisinden biraz yüksektir. Yeni tarifeye göre, Anka- radan aşağıdaki istasyonlara birinci, ikinci ve üçüncü mevki Ücretleri şöyledir: İstanbula 2564, 1871, 1190. İzmite 2169, 15T1, 999. Eski- şehre 1180. 855, 544. Afyona 1902, 1377, 876. Konyaya 3118, 2258, 1436. Mersine 4870, 3549, 2190. Adanaya 4471, 3454, 2195. Malatyaya 6418, 6464, 3054. Kayseriye 1696, 1229, 779. Sivasa 2691, 1948, 1238. İzmire 3844, 2884, 1963. Hariciyede.. Bazı Müdür Ve Memur- lar Değiştirildi Ankara, 2 (Husust ) — Ha- riciye Memurin Müdürü Hâmit B. İstihbarat Müdürlüğüne, İs- tihbarat Müdürü Kemal B. Memurin Müdürlüğüne, memur- lardan Şadan B. Anvers Kan- çılarlığıma, Anvers Kançıları Ahmet B, Barsilon Kançılar- lığına tayin edilmişlerdir. Barselon Kançıları Vekâlet emrine alınmıştır. Ağır İtham Bir Avukat Evrak lmak — Töhmetile ahkemeye Verildi Ankara, 2—(l:|ınu.î) -— Te rada avukatlık yapan Cevat Demir Alp B. aleybinde şaya- nı dikkat bir ihbar yapılmış- tır. Bu zat, İcra dairesinden hasım tarafa ait kefaletname- leri aşırmak veya aşırtmakla itham ediliyor. Tahkikatı — başlamış — olup yakında muhakemesi icra edi- lecektir. Sahte Makbuzlar İzmir, ( Husust ) — Burada İstanbuldan geldikleri anlaşılan üç kişi türedi. Bunların sahte makbuzlarla bazı müesseseler- den para sızdırdıkları anlaşılı- yor. lığı Amerika yaptığı için diğer devletlerin derhal muvafakat cevabı. vermeleri - beklenirdi. Fakat Fransa kendisine kalan 96,756,000 doları feda etmiye ran olamıyacağını, biç olmazsa tamirat — bedelinin — tediyesini istiyor. İşte Hoower teklifinin mali tarafı bundaa ibarettir, I 931 Bütçesinin Millet Mecli- * * * || sinde Müzakeresi Yakınlaşıyor Ankara, 2 (H. M.) — Umumi vergilere ait lâyihalarla 981 bötçesine ait son vaziyet şudur: Maliye Encümeni kazanç vergisi İlâyihasının tetkikile meşgul oluyor. Encümen dün İstanbul avukatlarının gönderdiği heyeti kabul etti ve heyetin vergi hakkındaki mütaleasını dinledi. Bütçe Encümeni de İktısat Vekâletinin masraf bütçesine ait tetkikini bitirdi. Encümen bugünden itibaren mülhak büt- eleri tetkike başlıyacak, Yakında da yenibütçenin esbabı mucibe ç mazbatasını hazırlıyacaktır. Yeni bütçenin bir haftaya kadar heyeti umumiyede müzakeresine başlanması muhtemeldir. Bu takdirde Millet Meclisi bu devre mesaisini 20 Temmuzda bitirebilecektir. Muamele vergisini yeniden gözden geçirecek olan Muhtelit Encümenin bugün dik İçtimamı yapması muh- temeldir. Verem Hastanesi, Ahlâksız Baba İstanbul beiedîyed İlk Adımı Attı Belediye Verem hastanesi inşasında ilk adım olmak üzere Cerrahpaşada (15) bin liraya bir arsa satın almıya karar vermiştir. Arsa yakında alınacak, ve Belediyenin 931 bütçesi An- karada tasdik edilip buraya gelince de hastanenin yapık- masına başlanacaktır. 58 Bin Lira Çalmış Adana, (Hususi) — Burada posta idaresi memurlarından Zihni Efendinin mühim mik- tarda para çalarak kaçtığını evvelce yazmıştım. Son bir tahkik neticesinde çalınan pa- ranın 58 bin lira olduğu an- laşılmıştır. —— Ağiır Cezade Muhakeme Ediliyor | “Ankara, (H. M.) — Abimes'- tta Elgan köyünde İsmailin üvey kızı 16 yaşımda Ayşanin bikrini bozduğunu ve tevkif edildiğini bildirmiştim. İsmailin Ağırceza mahke- mesinde muhakemesine başlan- dı. İsmail cürmünü inkâr etti, fakat bütün Müddeiumumi ve muavinleri şahit olarak mah- kemeye çağırıldılar. Müddeiumumiler — odalarına mevkufen getirilen İsmaile: — Bu işi neden yaptığını sor 'uklarında İsmailin: — Bir - cahilliktir ettim. ,, dediğini söylediler. İsmail kızı berbat etmiştir. Gelecek cel- | sode karar verilecektir. Ankara, 2 (H — Halk Fiırkası Umumi merkezi eski Türk ocağı binasına taşındı. Halk Fırkısıuîaımyor İster İnan, İster İnanma! Hüseyin Cahit B. eski harflerle “ Oğlumun Kü- tüphanesi , ismi altında bir seri kitap neşrine baş- lamış ve yeni harflerin kabulü zamanına kadar, galiba kırka yakın da, eser neşretmişti. Yeni harfler çıktıktan racaat ederek bu kitap- ları yok bahasına satmak istemiş, fakat müşteri bu- lamamıştır. Bunun üzerine eski ki- tap alan kitapçılardan bi- rine bötün külliyatı okka Dile satmıya mecbur ol- sonra bu esorler satıla- | madı. Bir köşeye atılıp kaldı. € Nikayet — birkaç evvol Hüseyin Cahit Babılli kitapçılarına mü- muştur. Bu akibeti gördükten sonra bizde kıymetli eser- ler okunduğuna, ve mu- harrirlerin — yeni — ecerler nakil ve telifine cesaret edebileceklerine, İster İnan, İster İnanmal YUNAN ASKERİ Fesatçılara Ateş Açmak İçin Emir Aldı Selânik, 1 (A.A) — Yahudi mahallelerine yaklaşacak şüp- heli şahıslara karşı silâh kul- lanmaları için askerlere emir verilmiştir. Zabıta şehrin mer- kezindeki sokak ve caddeler- de dolaşarak komünistlere ateş Açmıştır. Komünistler dağılıp kaçmış- lardır. Adliye ve hava işleri nazırları Selâniğe gelmiş'erdir. Atina, 1 ( Husust ) — Selâ- nikte Musevilere karşı yapılan hareket neticesinde (200) ka- dar Musevi evinin yakıldığı ve birçok Musevinin öldürüldüğü bildirilmektedir. Kargaşalık Almanyada Komünistler Azıttılar Berlin, 1 (A.A.)— Dün ak- şam şehrin şark — kısmında mühim bir yolda toplanan bin kadar komünist alay halinde şehrin —merkezine ilerlemek istemiştir. Bu haberi alan bir ııb:î:m kuvveti — yolu kesmek istemiştir. Komlünistler — polisleri — taş yağmuruna — tutmuşlar, ayni zamanda nümayişçiler tarafın- dan kırk el de silâh atılmıştır. Bir polis memuru öldürülmüş- tür. Yirmi kişi tevkif olun- muştur. Rus Manevrası Varşova, 1 (ALA) — Fim- landiya sahilleri yakininde bun- dan altı hafta evvel batan bir tahtelbahiri aramak baha- nesile Sovyet filosu manevra- larına devam etmektedir. Büyük Bir Dava Nevyork, 30 (A. A.) — Kibrit frlıı.lı.lııı'ırııclı(ııı'ıdı%ıı,ıı 25 ıny; 'angın iadesi için res- mi Sovyet "î'icıreı Mâııınııili tarafından ikame olunan dava- rüyeti esnasında Amerika hü- kümet mümessili Sovyetlerin Amerika tarafından — resmen tanınmamış olduğunu beyan ederek bu mesele hakkında mahkemenin ademi salâhiyet kararı vermesini istemiştir. Grat Zeppelin Havalandı Londra, 1 (A.A) — Graf Zeppelin balonu dün sabah Fredrihshafen'den uçmuş — ve öğle Üzeri Kromer Gzerinden 110 metre yüksekliğinde geç- ' Sözün Kısası Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- miştir. Matbuat Kanunu Esaslı Surette Tadil Edilecek (Baş tarafı 1 inci sayfada) —| Bugün müşkül günler geçirilse bile bu tarzı hareket ati için . bir kazanç olacaktır. İ Başvekil bu noktai nazarmı müdafaa ederken yalnız kal- mamiış, başta İzmir meb'usu | Vâsıf B. olmak üzere Meclisin | bariz simalarından bazı müza- hirler bulmuştur. Lehte ve aleyhte münakaşa cereyan ederken matbuat ka- nununa da temas edilmiş ve | kanunda yapılacak tadilât arası- na gazete davalarının azami hafta içinde kat'iyet kı p mesi kaydının konulması 4. istenilmiştir. ç Neticede kat'i bir karar ve- rilmiş değildir. Mesele pazar günü meclise aksettiril . orada aleni surette münakaşa | edilecektir. Pazar Celsesi Ankara, 2 ( Husust) — Millet Meclisinin pazar uktedeceği — celseye burada ehemmiyet veriliyor. Hükü- | metten istizah için bir takrir bazırlandı. T Bugün meclis reisliğine ve- rilecektir. Birçok — meb'uslar eski matbuat kanununun bugün kü ihtiyaç karşısında bir işe yaramıyacağı — fikrindedirler. | Ekseriyet yeni bir matbut | kanunu hazırlanmasını, bunda | meş'uliyetin mes'ul müdürl di fakat gazetelerde yazıyı y:ğı ve yazdıranlara tah- mil edilmesini muvafık Meclisin pazar İçtiman _si son neşriyat etrafında b hatipler ve bu meyanda m takil meb'uslar da söz yeceklerdir. Dahiliye Vekili. | Öğle Trenile Şehri- ( mize Geliyor : Dahiliye Vekili Şükrü Kaya radan hareket etmiştir. Bugtı öğle Üstü buraya mu - na intizar edilmektedir. Şükrü Kaya B. burada cw- fi martesiye kadar kalacak, o akşam tekrar Ankaraya hare» ket ederek Meclisin pazar |) içtimama yetişecektir. Remazanzade Vakfı B Adana, (Hususi) — Bu valide çok zengin ve emlâk ve akaratlara sahip olan mazanzade vakfı mütevvollili ne Posta Müdürü Celâl tayin olunmuştur. Kâğıt Meselosi Ankara, 2 (Hususi) — him Alâettin B. (Sinop) e leketin kâğıt ihtiyacını temin | meselesinin Fırkada mesini ileri sürmüştür. $ Yeni Bir Lise | Bahkesir, (Huzusl) —- Y ders senesinden itiberen şeh- rimizde bir lise açılacaktır. Bir Tayin Lüleburgaz İbe î Gevket B. İstanbul üçüacü müş- | Laatikliğine tayin edilmiştir. bâkimi — Akı