18 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

JA— y e V3 SAT S S - Kanunu Halkın Sesi — Gazetelerin Bir Haftalık Çehresi — Ve Halkın Fikri Yeni Matbuat Kanunu tat- bik mevkiine gireli bir hafta, on gün oldu. Bu müddet zarfında matbu- atın resinde ne gibi bir değişiklik olduğu hak- kında halkla temas - ettik ve şu mütalenları top- ladıki Ali Riza Bey (Sultanhamamı Katır- eroğlu hanında 49 — Bir haftadanberi tatbik sahasına giren yeni Matbuat bazı gazetelerimizin çehresini tanınmıyacak kadar değiştirdi. Açık, saçık, müs- — tehcen yazılar ve resimler gör- — müyoruz. Birer kahraman gibi kabirlerine çelenk konan inti- — har edebiyatı okumuyoruz. Bu — çeşit yazı ve resimlerin gaze- Bir İ İ telerde bulunmaması bir boş- luk yaratmadı. Fakat şimdi gazetelerde yokluğunu ve ye- rinin boşluğunu bissettiren bir şey vardır. O da samimi tenki- | İ: din büsbütün ortadan kalkmış olmasıdır. Halbuki gerek ka- munun ruhu ve gerekse bizzat " İsmet Paşa bu samimti tenkidi Hb'or Bunu Cümhuriyet mef- lımıı da esasen amirdir. <0 x Ap“_”"'f (Nurvosmaniye Halh — Yeni Matbuat Kanunu tatbik edilelidenberi gazate- | — lerde adamakıllı bir tahavvül ı Ki A' N f ; - y oldu. Gözlerimiz şatafatlı inti- har vak'alarına, uydurma kah- ramanlıklara o kadar alışmış ki şimdi gazetelerde bunları görmeyince bir tahaf oluyor. Ben esasen müstehcen yazıları okumadığım için bilmem bun- ları arıyan gözler de var mı? v Maamafih kanunun bu hava- B — İyatı ve hayasızlığı menetmesi gok iyi oldu. Çünkü bu yazı- — lar ahlâkımızı tahrip ediyordu. — Siyasetle hiç meşgul olmadı- B ıı ; — Garp için diğer şeylere pek ak- ermez. * Halil B. (Bakırköy Cevizlik — cad- Kanunun, içtimat Hhıyeınul kemiren müstehcen ve resimleri menetme- Si ahlâk Üzerinde ihtiyatkâr -— bir tesir yapacaktır. Bir hafta- danberi — gazetelerimiz biraz matbuatına — benzedi. Buııdııı çok ııemmın oldum. Asım B. (n.yııu Çayır mahallesi 72) — Yeni kanunu okuma- DAHİLİ Sahte Vergi Memurları Üsküdarda Bir Kömür Tüccarının Evinden Na- sıl Para Koparmışlar? Beşiktaşta, Hayrettin iske- lesinde odun ve kömür tica- reti yapan Leon Efendi Üskü- darda oturmaktadır. Dört| gün evvel, evinde hem- şiresinden başka kimse olma- dığı sırada eve vergi memuru olduklarını söyliyen iki kişi gelmiş, evin (44) lira tutan vergi borcundan ilk — taksit olan (22 liranın verilmesini istemişlerdir.. Kadın okumak, yazmak bilmemektedir. -Âyrr ca bu gibi muamelere de vâ- kıf değildir. Müracaat eden adamlara istenilen perayı ve- remiyeceğini, esasen okumak bilmediği için de verilecek makbuzdan birşey anlıyamı- yacağını söylemişse de herif- ler çam sakızı gibi yapışmış ve vergi O gün verilmiyecek olursa kadının hapsedileceğini söylemişlerdir. Cahil bir ka- dın olduğu halden de anşılan ev sahibinin hemşiresi, bu ısrar karşısında çikarmıp (22) lirayı — vermiş, adamlar da bir makbuz bırakarak savuş- muşlardır. Makbuzu —akşam eve geldiği zaman — tetkik eden Leon Efendi sahte o- duğunu görmüştür. Tifoya Karşı Sıhhat Müdürlüğü Be- lediyeye Müracaat Etti Vilâyet Sıhbat Müdürlüğü Belediyeye müracaat ederek civarlarında kanalizasyon bulun- mıyan ev ve apartımanların arka- larına çok mahfuz birer lâğım yapılması lüzumunu bildirmiş- Hir. Sıhhiye idaresi, bu suretle şehirde tifo ihtimalinin önüne geçilmiş olacağı — mütaleasın- dadır. mi adabı ihlâl eden yazılar- la, intiharlar ve cinayetler es- kisi gibi ulu orda yazılamı- yor ki bu bir kazançtır. Fakat eskiden gazetelerde ciddi ten- kitler ve İrşat yazıları — vardı. ’ dim. Fakat gazetelerin çehre- | Şimdi bunlar da yapılamıyor. dıdııı bunu anlıyorum. Umu- Bunun sebebini anlayamadım. SON POSTA Battal Ediliyor Mektep Kitapçılarının rŞikâry_eti De Bundan İleri Geliyor, İstiyorlar Ki Bu Zarara Kısmen Hükümet Te İştirak Etsin Örta tedrisat müfredat programında yapılan tadilât, geçen sene yazılıp basılan mühim bir kitap İstokunun iptal edilmesi neticesini — vermektedir. gruplarına ait kitaplardır. Tam 40 Bin Lira Öğrendiğimize göre, prog- ram tadili neticesinde artık okutulmaması lâzımgelen ki- tapların satış İiymeti. ( 40 ) bin İirayı bulmaktadır. Bunların yerine husust ko- misyonlar — tarafından yazılıp Devlet — Matbaasında hesabına — basılan okutulacaktır. Üzerlerine battal damgası maarif kitaplar vurulan kitapların miktarı şöyle tesbit edilmektedir: (60) bin tarih, (15) bin hem> dese, (15) bin hesap, (12) bin hayvanat kitabı. Mektep — kitapçılarının, bu büyük zarara karşı maa- riften istedikleri ise — şöyle hulâsa edilmektecir : Bunlar tarih, riyaziyat ve tabiiyat En Son Karar Battal edilen kitapları Mı—! arif Vekâleti satınalmak — su- retile tazmin etmeli ve Devlet Matbaasında bastırdığı kitap- ların satış hakkını da xarar gören kitapçılara vermeli. Verilen yeni malümata göre Maarif Vekili Esat Bey kitap- çıların talebini Talim ve Ter- biye —Heyetinde — mevzubahs edecek, kat'i karar ondan sonra verilecektir. Bu kararın ne mahiyette olacağını bilmi- yoruz. Fakat tadilât bir ihti- yaçtan doğduğuna göre bu kararı tatbik ile mükellef olan- ların bu azim zararı çekecek- lere kolaylık göstermeleri bir hak ve kanun icabı olsa ge- rektir. Yaş Meyva İhracı Ciddi Çalışılacak Olursa Mem- lekete Servet Ketirebîlir_ Son aylar zarfında Avrupa- nin bazı memleketlerine Tür- kiyeden kavun ve karpuz ihraç edilmek için teşebbüslere giri- şildi. Bu işte Ticaret Odasile İhracat Ofisi Snayak oldu. Teşebbls henüz büyük bir semere vermemekle beraber bizim tetkikatımıza göre mey- va ihracatı yakın bir istikbal- de memlekete hariçten mühim servet temin edebilecek isti- dattadır. Hatta alâkadar tacir- lere göre, yaş meyva ihracatı ciddi faaliyet neticesinde ileri- de tütün kadar mühim varlık gösterebilir. Fakat şimdiki halde ihracat çok az bir yekün tutmakta, her sene binlerce yaş meyva ve sebze çürüyüp atılmaktadır. 6 Geçen 930 senesinde muh- telif memleketlere — (385,852) kilo yaş Üzüm, — (6,027,000) kilo da taze erik, kayısı, elma, armut ve (709,929) kilo da kavun ihraç edilmiştir. Başlıca ,müşterilerimiz Mısır, Suriye, Filistin, Yunanistan ve İtalyadır. Almanya ve Ayvusturyaya bu sene başlıyan kavun ibra- catının inkişafı hakkında bü- yük Ümitler beslenmektedir. İhracat ofisi, yaş sebze ih- racatı temin edildiği takdirde kuşkonmaz — ve domateslerin ibracında büyük bir muvaffa- kıyet gösterileceği kanaatin- dedir. ı HABERLER | 40 Bin Liralık Kitap | Kanalizasyon FHalıcı Dolduracak Mı? Yapılan Tecrübe Ha- vuzunun Tecrübeleri İyi Netice Vermiş Unka, da — kanalizasyon için son sistem olduğu söyle- nen bir tasfiye havuzu yapıldı. Fakat buna rağmen, bu ha- vuzdan geçerek denize dökü- lecek suların Halıcı berbat bir hale getirmekle beraber dol- duracağı da iddia ediliyor. Bunu nazarı dikkate alan Belediye, bu gibi işlerde ihtı- sası olan profesör (M. Vilt ) i davetle onun önünde tecrübe- ler yaptırmıştır. Bu tecrübelerin neticesinde görülmüştür. ki havuzdan ge- çerek denize dökülen sularda hiçbir pis koku olmadığı gibi denize çöp gibi, süprüntü gibi şeyler ışepıu'ılp dbkşılmeklo%ıır Bu neticeye göre profesör, yapılan iddialar hilâfına, ka- nalizasyonun işliyebileceği mü- taleasında bulunmuş, bu tec- rübelerde hazır bulunan bele- diye erkânı da ayni kanaati Bir Esrar Kahvesi Beşiktaşta Hasfırın cadde- sinde Murat kaptanın kahve- sinde esrar içmiye mahsus bir kabak ve müşterilerden Yor- ginin Üzerinde de bir miktar esrar bulanarak musadere edil- miştir. Garip Şey Makbuz Var. Fakat Telgraf Meydanda Yok İstanbul kambiyo borsasın- da her akşam muamele bittik- ten sonra ogünkü fiatlar mem- leketin her tarafındaki ticaret odalarına derhal telgrafla bi dirilmektedir. Fakat Bartın ticaret odası borsaya müraca- at ederek iki aydanberi fiat telgrafı almadığını bildirmiştir. Borsa komiserliği derhal tahkikat yaptırmış, iki aydam- beri Bartına muntazaman fiat bildirildiği, telgraf makbuzla- rının tetkikile anlaşılmıştır. Borsa komiserliği, bu telg- rafların — niçin — verilmediğini Poğtatlaı Sörmuştar. Kulüp — Açılıyor Eski Türk Ocağı binasının, gençlere mahsus bir kulüp haline getirilmesi düşünülmektedir. * Günün Tarihi Yerli Mallar aa Sergisinde Yerli Mallar Sergisini döt yine binlerce kişi gezmiş ve bif hayli perakende satış yapılmıştır. Sergi heyeti, vitrin müsabar kasında muvaffakıyet kazanacak olanlara madalya ve diploma dağıtacaktır. Madalya ve diplo- maların hazırlanması için bir müsabaka açılmıştır. Sergi heyetinden verilen ma” lümaâta göre dün akşama kadar ziyaret edenlerin adedi ( 120) bini bulmuştur. Sergide mal teşhir edenler on beş günlük müddetin az olduğunu söylemişler ve müddetin uzatıl ması İçin müracast etmişlerdir. Vergi Kalktıktan Sonra İhracat maddelerimizden alın- makta olan yüzde iki buçuk mü« amele vergisinin — kaldırıldığını yazmıştık. Bu verginin kalkması, şimdiye kadar vergi yüzünden ihraç edilemiyen bazı maddelerin ihracımı temin etmiştir. İhracat Ofisi, evvelce vergi yüzünden ihracat yapmıyan ta- eirleri şimdi teşvike başlamıştır. Memleket İpekçiliği Memleketimizde ipekçiliğin te- — rakkdal karşısında Fransa hüküe meti Bursa konsolosluğunu lüğ- vetmiye karar vermiştir. Amerikaya Giden Gençler Bazı gençlerin bir takım kim- seler tarafından aldatılarak iş bulmak için Amerikaya gönderil- dikleri, fakat orada sefalete düş- tükleri ve bu işin başında bulu- manların para koparmak maksa-» dile hareket ettikleri anlaşılmıştır. İdam Mahkümunun Beraeti Evvelce idama mahküm edil. mişken İzmirde otuz sene gizle- men Sabri Efendi yeniden muha- keme edilmiş, berset kararı ale mıştır. Konya - İzcileri Konya Lisesi izcilerinden 2$ kişilik bir grup şehrimize gel- mişti. Gençler dün Konyaya gite mişlerdir. Bentlerde Süzme Havuzu Belediye su bentlerinde süzme havuzları yaptırmıya bâşlamıştır. Bir müddet sonza da su yolları tecdit edilecektir. Karpuzcular Ceza Verecek Cadde üstlerine kavun ve karpuz sergisi kuran yetmiş ka- dar esnaf hakkında Belediye ta» rafından ceza kesilmiştir. Ofise Bir Müracaat Litaanyadan bir müessese | İhracat Ofisine müracaat ede- rek İstanbuldaki Türk ticarete hanelerinden bazılarımın Liute anya mümessilliğini deruhte et- mek istediğini bildirmiştir. Ofis alâkadarlari haberdar etmiştir. ——— I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve Dil Anketi I ; 11 Muharrir — Hasan Bey, bizim Dil 2: Hasan Bey — Haydi gel şöyle yürü- 3: Hasan Bey — Dil, kimi adam için 4: Hasan Bey — Yalayıp yutucuları dil lerine kınıtıvıııııl- Türk dili yutmak IÇ" ılylııı uıı yımııııqu : Aıhillçhuıdı bhwlawyklııkılıı. yelim de ben sana düşüncelerimi anlatayım. llom kimi adam ldıyılıyıp yıtıııyı yarar. b ni barı ei eee <.