5 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa SON POSTA — Halkın Sesi Atina Tezahüratı Karşısında Başvekil İsmet Paşa Atina- v da Yunanlılar - tarafından misli görülmemiş bir teza- hürat ile istikbal edildi. Ta- ribin en mühim bir faslını teşkil edecek olan bu vazi- yet karşisında halkın fikir ve mütalcasımı — yazıyoruz: Rahinl B — (Mahmutpaşa Örücüler kapısı 23 ) — Yirminci asırda —düş- manlığın manası değişmiştir. Asırlarca kan davası gütmek iptidal —insanların bir şiarı olarak kabul ediliyor. Yuna- nistan ve Türkiye Başvekilleri bunu bir defa daha ispat et- tiler. Biz Türkler; istiklâlimize hudutlarımıza, cümhuriyetimi- ze dokunmıyan her: memleket ve milletle dostuz ve doöst kalacağız. * İsmall Hakkı Bey (Hırkalşerif Ak- seki mahallesi 17) — Dün Anadoluda boğaz- laştığmız bir milletin payı- tahtımda dalgalanan bayrağı- mız cümhuriyetin bir zaferini daha ilân ediyor: Türkiye istiklâline hürmet edildikçe cihanda yegâne bir sulh amili olacaktır. Komşularından da bu sulhperverliği istemektedir. * Şadi B. (Çemberlitaş #okak 7) — Venizelosun İsmet Paşa- yı kucakladığını okurken ken- di kendime: Hey Allahım bu Peykhane siyasetin ne garip cilveleri vardır dedim. Cephede biri- birinin canına, kanına kaste- den iki milletin bayrakları ve başvekilleri biribirile öpüşüyor. Ben bu haberi harbı uzak- laştırıcı bulduğum için doğ- rusu çok sevindim. x Nüzhet B. - Beykoz Yalıköy Çayır caddesi 53 - — Harbı umumiden bütün milletler gibi biz de ezgin bir halde çıktık. Milli istiklâ- limizi kurtarmak için de çok orulduk. Şimdi Sulh ve sü- ün içinde garp medeniyetine etişmek için çalışacağız. Bize Lı ırsatı veren her komşu milletle dost olacağız ve dost geçineceğiz. t Kimuran Bey (Beşiktaş İhlamur cad- deal 72) — Türkiye Avrupa ile As- yanın birleştiği bir yerde ya- ratıldığı için mazide oldu- ğu gibi istikbalde de milletler ve medeniyetler arasında mü- him bir rolü vardır. Komşu bulunduğumuz bütün devlet- lerle iyi geçiniyoruz. Yalnız cenup hududumuza yerleşti- rilen Ermeniler bizim huzu- rumuzu — bozmak - istiyorlar. Doğru yoldan yürümiyen bu hainlerin cezasını bütün dün- ya birden vermelidir. » M Vınl;ıla — Hasan lendirmek için musikişinaslar çağırdım. Hangi havayı istersen çalsınlar, İsterling Kararsız Gidiyor Tacirlerinin Vaziyetini Tetkik Ediyor Dün pazar olduğu için bor- sada muamele yapılmamıştır. Bu sebeple İngiliz lirasının son vaziyeti ancak bugün belli olacaktır. Fakat İsterlin- gin kararsız vaziyeti uzun müddet devam edecek gibi görünmektedir. Şehrimize gelen malümata göre, isterling buhranının ti- cari vaziyete yaptığı tesirleri tetkik için ayın 23 ünde Pa- riste beynelmilel bir toplanti olacak, burada muhtelif mem- leketlerde tacirler arasında ak- tedilen mukavelelerde yazılı olan İngiliz lirasının hangi para ile ödenmesi lâzım gel- diği hakkında karar verile- cektir. Şimdi at tacirleri- miz bu karara intizar etmek- tedirler. Diğer taraftan İktısat Vekâleti Ticaret Umum Mü- dürü Naki Bey dün şehrimize gelmiş ve doğru İzmire git- miştir. Orada, isterling yü- zünden çok müteessir olduk- ları söylenen İzmir tacirlerinin vaziyetini tetkik edecektir. Bir Taarruz Beyoğluı;da Bir Kahve- nin Camlarını Kirdiler Enver isminde biri öteden beri arası açık olan Beyoğlun- da Derviş sokağında Necip Efendinin kahvesine taarruz etmiş ve kahvenin bütün cam- larımı kırdığından yakalanmıştır. Helâya Atılan Çocuk Akbıyıkta — Tütün — İnhisar idaresi imalâthanesi kadınlar kısmı helâsında meçhul bir kadın - tarafından - terkedilen 3 aylık bir çocuk bulunmuştur. 100 Lirası Çalınmış Meçbul bir yankesici Beyoğ- lundan geçmekte olan Hilmi Efendi isminde bir <zatin, içinde 100 lira bulunan cüz- danını çalarak kaçmıştır. Gümrükte İmtihan Bu ayın 19 unda Gümrük kumlsyoncularının imtihanı ya- pılacaktır. Bunların Miktarını Tahkik Ediyor. Bir İlkmektep “dershanesinde ... Hilâliahmer Cemiyeti bir- kaç sene evvelden başladığı hayırlı bir işe bu sene de devam — edecektir. Cemiyet ilkmekteplerdeki fakir talebe- ye, geçen senelerde olduğu gibi, bu sene de meccani öğle yemeği verecektir. Haftanın muayyen günleri için yapılan bu gıda yardımı ekmek, pey- nir, zeytin, helva gibi şeylerdir. Haber aldığımıza göre, ce- miyetin İstanbul şubesinde bu hususta dünden itibaren faa- liyete başlanmış ve Maarif Müdürlüğünden şehrimiz ilk- mekteplerindeki yardıma muh- taç talebenin miktarı isteni- miştir. Bu yardımdan geçen | Gümrük Kursu Tatbikat Mektebinde Derslere Başlanıldı Şehrimiz gümrük idaresinde her sene 9 ay devam etmek üzere bir tatbikat kursu açı- maktadır. Kursun yedinci dev- resi cumartesi günü tedrisata başlamıştır. Bu devreye 41 kişi iştirak etmiştir. Bunların | üçü İstanbul haricindeki güm- | rüklerden on sekizi gümrük | umum müdürlüğünün İstanbul- daki şubelerinden, üçü büsbü- tün hariçten ve mütebakisi fatanbul gümrüklerinden gel- ea miştir. ı sene üç bin kadar talebe İsti- fade edebilmişti. Cemiyet bu sene yardımın daha geniş şekilde tatbik çarelerini araştırmak- tadır. Belediyede bu yardıma bir miktar nakti tahsisatla İşti- rak edeceğini Hilâliahmere bildirmiştir. Diğer taraftan her ayın ilk cuması vapur, tramvay ve tren biletlerine cemiyet namıma yapılan birer kuruşluk zamlar da bu gıda muavenetine tahsis edilmekte- dir. Ayrıca geçen seneden de bir miktar para artmıştır. On gün kadar sonra fakir talebeye — yemek — verilmiye başlanacağı zannolunmaktadır. İthalât Bir Ayda Dört Buçuk Milyon Fazladır Memleketimizin931senesinin ağustos ayı harici ticaret ista- tistiği, gümrük istatistik daire- since hazırlanmıştır. Bu ista- tistiklere göre — ağustos Dayı — zarfındaki — ithalâtımız 11,286,446 Hira, — ihracatımız ise 6,708,265 liradır. Buna nazaran ihracatımız dört bu- çuk milyon lira kadar noksan- dır. Geçen senenin ayına na- zaran ise ithalâtımız 15 bin lira, ihracatımız da 1,400,000 lira noksandır. DAHİLİ HABERLER Hilâliahmerin Fakir Talebeye Yardımı İktısat Vekâleti İzmir| İlkmekteplerde Yardıma — Muhtaç Talebeye Bu Sene De Öğle Yemeği Verilecek, Cemiyet [Belediye l Para Cezası Alacak Müstahdemlerden Tes- cil İçin Müracaat Eden- lerin Adedi Çok Azdır İstanbuldaki — müstahdemle- rin muayene ve tescilleri müddeti 15 teşrinisaniye ka- dar temdit edilmişti. Müd- detin sonlarına doğru her gün iki üç yüz kişi müra- caat ettiği halde son günler- de müracaat edenlerin mik- tarı günde dört, beşi geç- memektedir. Halbuki mahalle muhtarlarının maballelerindeki hizmetçi ve işçileri gösteren defterlerine göre Belediyeye müracaat etmesi İâzımgelen müştahdeminini miktarı ( 15 ) binden fazladır. Bu son müh- let içinde müracaat etmiyen- lerden (5) liradan (50) liraya kadar ceza alınacaktır. Adliye Müsteşarı Adliye Müsteşarı Ferit Bey dün müddeiumumilikte tefti- şine devam etmiştir. Meb'usların Tetkikatı İstanbul — meb'uslarından bir kımı mülhakatta gezerek tet- kikat yapmışlar ve halkın temen- nilerini tesbit etmişlerdir. Tifo Kalmadı Yetmiş Bin Kişiye Aşı Tatbik Edildi Geçen sene Galata tarafla- rında merkeri bir vaziyette tifo vak'ası görüldüğü — için (50) bin kişi aşılanmıştı. Bu sene ağustos ve eylül ayları içinde şurada buarada tabil halden biraz fazla görületi tifo vak'aları son günlerde azalmış ve tabil bir dereceye inmiştir. Bununla beraber belediye ve sıhhiye memurlari bu zaman içinde (70) binden fazla aşı yapmışlardır. Bundan sonra hastalığın artık ihtimali kalk- madığı söylenmektedir. Yemişlere Etiket Sattıkları yemişlerin ve sai- renin Üzerine fiatlerini bildiren etiket koymıyan manavların takip ve tecziyeleri Belediye- den alâkadar memurlara ta- mim edilmiştir. Günün Tarihi İstanbulun Kur- tuluş Yıldönümü Yarın İstanbulun ecnebi işgar Nüden kurtuluşunun — yıldönümü- dür. Bu münasebetle bir merasim programı — hazırlanmıştır. Bu program mucibince büyük mera* #im yapılacak, şehrin kurtuluşu tezahuratla ten'it — edilecektir. Nutuklar söylenmesi için Taksim- de tribün ve kürsü İnşaatı yaptl- maktadır. Kahvecilerin İntihabı İstanbul kahvecileri dün yenl İdare Heyeti —azasını İntihap etmişlerdir. Kazananlar şunlardırı Celâl, İsmall Hakkı, Galip, Ah- met, Mustafa Ramazan Beyler. Vekiller Heyetinde Vekiller Heyeti dün öğleden sonra Başvekâlet vekili Refik Beyin riyasetinde toplanarak bazi işleri tetkik ve intaç etmiştir. Profesör Yansan Ankaraya giden şehir mütes hassısı M. Yansen orada Ank şehrinin plânı üzerinde tetkikatı- na başlamıştır. M. Yansen yeni inşaatla plân arasında mukayese yapmaktadır. | 'Gazi Hazretlerinin Cümleleri, Gazi Hazretleri şehrimizi ilkk | teşrifleri zaman Dolmabahçede | bir nutuk aöylemişler ve bunda | İstanbul hakkında iltifatta bulun- | muşlardı. Bu cümleler bir mor» mer üzerine hakkettirilerek Şehir meclisi salonuna asılmıştır. Berberlerin Cuma Tatili Berberlerin cuma tatili «se. nelerdenberi uzayıp giden, fakat bir türlü bitmiyen bir dedikodu- dur. Ancak Berberler bunun için yeni bir şekil bulmuşlar ve bir istida ile Vilâyete bildirmişlerdir. Bu şekil cuma gönü 12 den cu- martesi günü 12 ye kada (24) ı sant kapalı kalmaktır. Tiyatro Turneleri Tiyatro mevsiminin başlaması münasebetile bu kış şehrimize Avrupanın mühtelif şehirlerinden birçok tiyatro, operet, vessire — gruplar gelerek burada oyunlar — Teaği bbbi d aa | Balıkçılık Tetkikleri | Balıkçılık — mütehassısı — M | Veberman geçenlerde yeni balık — emisile aradenize — açılmıştı apılan tetkikatta açık denix balıkçılığının daha kârlı bir. iş — olduğu neticesine varılmiştır. Meşhur Sinema Rejisörü Amerikanın maruf sinema Re- fisörlerinden ( Sesil B. dö Mil) — evvelki gün şehrimize gelmiştir. Bir bafta kadar burada gezdik- ten sonra tekrar Amerikaya gis j decektir. Recop Bey | Halk fırkası Umumi Kâtibi — Recep B. bugün Ankaraya gidecektir. Recep B. bir müde det sonra firka - teşkilâtına tetkika çıkacak, bu arada bilhassa İzmiri dolaşacaktır. Be,, seni eğ- mesto Tatavla... 2: Hasan Bey ve Venizelos — Karoçeyi trava, karoçeyi trava, epamesto Tatavla, epa- 3: M. Venizeles — Haydi bir de Zeybek havası çalın onu da oynuıyalım bakalım. silâbları ıslarır! —— di l Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve Venizelos İ 4 M. Venizelos ve Hasan Bey — Sarl zeybek şu dağlara yaslanır, yağımur yaya'