5 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa l Memleket Haberleri ı İki Şerir BE köslüyü Vurdular Orhangazi, (Hususi) — Ka- zanın Narlıca köyünde tüyler ürpertici - bir hâdise oldu. Genç Osman isminde bır köylü gece evinde yatarken vurulmuş ve şu ses işitilmiştir: “Kapıya in, para vereceğiz. » Genç Osman aşağı inip kapıyı açınca harşısında tabancalı iki adam görmüştür. Bu iki şerir bir an içinde tabancalarını ateşliyerek — zavallı Osmanı öldürmüşlerdir. Osman kendi- sini vuranların isimlerini söy- liyebilmiş ve gözlerini kapa- mıştır. Şerirler takip edili- yorlar. M. h. Her Tarafta Soğuk Var Gönen, ( Husust) — Bir haftadanberi havalar müthiş surette soğuk gidiyor. Âdeta kış havası hüküm sürüyor. Soğukla beraber yağmur da devamlı şekilde yağmaktadır. Gönende Bir Cinayet Gönen, ( Hususi) — Bu civarda Haydarobda bir cina- yet oldu ve birçok kaçakçılık vak'alarının faili olduğu anla- şılan Himmet biri öldürüldü. Katilin kim olduğu henüz anlaşılamamıştır. Fakat birkaç kişiden şüphe edil- mektedir. isminde A. Cemal Köylünün Borcu Cebelibereket, (Hususi) — Ceyhan Ziraat Bankası çifçi- lerin — borçlarını muvakkat bir müddet için tecile karar- vermiştir. Fakat teşekkül eden bir heyet köyleri dolaşacak, borcunu vermek — kabiliyeti görülen köylülerin borçları, yüzde yirmi beşi tediye edil- mek şartile tecil olunacaklır. Borcunu ödeyemiyecek va- ziyette olanlar hakkında- ise ayrıca bir karar verilecektir. D. Ülvi İki Şeririn Cinayeti Alâiye, (Hususi) — Kızılca- şeyhi köyünde birkaç gün evvel bir cinayet olmuştur. Hâdise şöyle geçmiştir: Köy- de çalışkanlığile meşhur elli yaşlarında Eğri oğlu Hüseyin İsminde biri, bir gece evinde uyurken dört silâhlının taar- ruzuna uğramış ve feci şe- kilde öldürülmüştür. Yapılan tahkikata göre, cinayeti iş- leyenler zavallı köylüde gizli para olduğunu zannetmişler ve köylüyü bu paraları çal- mak için öldürmüşlerdir. Hal- buki şerirler ancak birkaç lira bulabilmişlerdir. M. Âsım Keresteler Satılamadı Köycegiz, 3 (ALA) — Bu sene Köyceğiz ormanlarından 15 bin metre mikâbı kereste imal edilmiştir. Keresteler her sene Mısıra sevkedilirken bu sene Rusların rekabeti yüzün- den satılamamıştır. Üzüm Ve İncir İzmir, 3 (A.A.) — Bugün 382 kuruştan 54 kuruşa kadar 3208 çuval üzüm ve 7 kuruş- tan 32 kuruşa kade 1346 çuval İncir satılmıştır. İtalyan Dııülfnııunu profe- sörlerinden Arnaldo, tahmin ettiği üzere, kalp hastalığın- dan vefat etmişti. Fakat —ölümünden — sonra garip bir hâdise olmuştu. Ölünün cesedi yatak oda- sında yatakta duruyordu. Ev, ölüyü ziyarete gelen akraba ve tanıdıklarla dolu idi. Ölü- nün yanında da talebesinden iki kişi nöbet bekliyordu. Bu sırada profesörün dost- larından Mm. Rigoni geldi. Ölünün — bulunduğu — odaya girdi. Odada bulunan insan- ları dışarı çıkardı. Herkes onun, profesörle olan siki dostluğunu bildiği için odayı terkettiler. Mm. Rigoni içerde kaldı. Biraz sonra bir ruvelver sesi işitildi. Herkes ölünün bulun- duğu odaya koştu. Madam Rigoni sapsarı ve sarsılmış bir halde duruyordu. eşya açılmıştı. Kadın kendini toplayıp 0- dadan dışarı çıkıncaya kadar kimse birşey ıâyluıııedi Son- atağın yanında | lünün üzerindeki | SON POSTA GENÇ KIZ, HOCASININ ÖLÜ CESEDİNE NİÇİN KURŞUN SIKTI Ölümünden sonra kendisini bir daha öldürten İtalyan profesö- rü Arnoldo ve profesörün cesedi- ne kurşun sıkan kadın ra merak İçinde kendisine bakanlara döndü ve: * — Profesörün karısı ve çocukları tarafından tutulamı- yan bir yemini yerine getir- dim,, dedi ve çıkti. Bir müddet sonra profesö- rün karısı, cenaze etrafında matem tutan hısım akrabaya, sağlığında hakikaten vadettik- leri şeyi yapamadıklarını izah | etti. I Anlaşılan şudur. ki: İtalyan | profesörü uzun müddet Hin- 1 distan ve Şark memleketle- rinde seyahat etmiş ve garip Künantler edinmişli.” Fa bi yük korkusu diri gömülmekti. Onun için karısından, çocuk- l larından ve dostu Mıdıııı Ri- | göniden, — kendisi öldükten sonra, kalbine bir defa da kurşun sıkacaklarına dair ye- min almıştı. İşte Madam Rigoni bu ye- mini yerine getirmek için, profesörün ölü cesedine kur- şun sıkmış, onü ikinci defa lâlıl(hmüııu ——Memleketten Mektuplar lüsü Çok Çalışkandır, Fakat Tefeci Sarraflar Bunların Başına Musallat Olmuştur Ceyhan Köy Adana, (Ceııup vilâyetleri umumi — muhabirimizden) Adanaya çok yakın olan Ce- belibereket vilâyetinin Ceyhan kazası şirin bir kasabadır. Fakat bu kasaba Üç seneden- beri çok — felâket gördü. Çekirğe, sune haşeresi, su baskıni ve dolu, bu kaza köy- lülerine çok zarar verdi. Cey- han köylüsü yalnız çiftçilikle uğraşır, ancak — yetiştirdiği mahsulün mühim bir kısmını faizci sarraflara ödemek mec- buriyetinde kaldığı için ken- disine müreffeh bir hayat te- min edemez. Halk çok ça- lışkan olmasına rağmen yaka- sını tefecilerin elinden kurta- ramadığı için belini bir türlü doğrulamıyor. Burada halk mektepsizlikten de şikâyetçidir. Mevcut mek- tepler ihtiyaca kâfi değildir. Esasen mühim bir vilâyet merkezi olan Cebeliberekette bile bir lise yoktur. Halbuki burada lise ihtiyacı çok faz- lâdır. Bu vilâyette tahsil çağı- na gelmiş bir hayli çocuk var- dır. Fakat bunlardan ancak bir kısmı mektebe gidiyor. Mühim bir kısmı ise sıra bekliyor. Bu arada muallim ihtiyacı: nı da tabil unutmamak lâzımdır. Hulâsa: temiz, asri mektep ve genç mualiim. İşte bu vilâ- yette halkın istediği. Eskiden kalma gayri sıhhi mektep Yukarda: meşhur Yılan kalesi. Aşağıda: Ceyhan ovasında bir köylü kadın koyun sağıyor binaları artık tarihe karışma- lıdır. Cebelibereket vlâyeti köy- lerinde henüz köy kanımu tatbik — edlmiyor. — Halbuki | köylü, bu kanundan istifade | etmek istiyor. Birazda alışverişten bahse- | deyim. Ceyhanda perşembe günü pazar kurulur. Pazarın geçen haftaki piyasası şöyle- dir: ) Bir keçi 60 kuruş, eskiden | (100) Tiraya alınan bir öküz bugün (20) liradır. |— Ceyhan ovasının bir ucunda meşhur bir kale vardır. Bu- nun ismi Yılan kalesidir. Size bir — resmini göndenyorıım. Kaleye giderden yolda bir koyun sürüsünece — tesadüf ettim ve köylü kadın süt sa- tarken bir resmini aldım. Durmuş Ulvi Bir Haydutluk Adana, (Cenup vilâyetleri umum! muhabirimizden)— Bir kaç gün evvel Ceyhan civa- rında bir soygunculuk hâdise- si olmuştur. Ceyhan paza- rına mallarını satmak için gelen köylülerden Ceyhana tâbi Kırmat nahiyesinden Tum- lulu Molla Ali, Hacı Osman, İsmail, Ağalar işlerini bitirmişler ve köylerine dönmek için yola çıkmışlardır.Fakat köy civarına yakınlaştıkları sırada önlerine dört silâhlı adam çıkmış, köy- lülerin — bindikleri arabanın atlarını, üzerlerindeki paraları ve köylülerin ev için aldık- lari eşyayı kaparak savuş- muşlardır. Bu hâdiseyi yapan şerir- lerle bundan on beş gün kadar evvel bildirdiğim, Mer- cimek köyünde bir arabacıyı ayağından — vurarak — öldüren haydutlar arasında münasebet bulunduğu ve her iki hâdiseyi yapanların ayni adamlar ol- duğu tahmin olunmaktadır. Bundan iki gün evvel de Mehmet isminde bir köylü de kurşunla — öldürülerek — soyul- muştur. Bir jandarma müfrezesi bu Çolak Hasan ve Ali | italyan Tacirlerinin Bir Müracaatı Bari Sırgııınde açılan Türk paviyonunun faideleri tahak- kuk etmiye başlamıştır. Pa- viyonda — mahsulâtımızın nü- munelerini gören İtalyan ithas lât firmaları İhracat Ofisine | mürcaate başlâmışlardır. Bl müesseselerden biri sergide | teşhir edilen incir ve üzüm | lerimizi çok beğendiğini bil- dirmiş ve nümunelere tevfikan derhal mal — gönderilmesini | rica etmiştir. Ofis derhal bu mektubu İzmir İncir Koo- peratifçiler Cemiyetine gön” dermiştir. İncir İhracatı Son hafta zarfında İzmir limanından ecnebi memleket- lere 2,639,163 kilo incir ihraç | edilmiştir. Mevsim bidayetin | den 27 Eylüle kadar İzmirden | ecnebi memleketlere: yapılanlı incir ihracatı 7,263 - tondur. | Geçen sene ayni müddet zari fındaki ihracatımız ise 9,279 ton idi. Üzüm Satışı İzmir Hmatindan son haftaj zarfından harice 457,766 kilo üzüm ihraç edilmiştir. Mevsim bidayetinden 27 eylüle kadar yapılan ihracat 6,325 tondur. | Geçen sene ise ayni müddet zarfında 11,497 ton ihraç edilmişti. Pamuk İhracatımız 1930 - 1931 senesi ihracat mevsiminin son ayı olan ağus- tosta — Mersin — limanından) 306,640 lira kıymetinde 5,967 balye pamuk ihraç edilmiştir. Ucuzluk Tedbirleri İhracat Ofisine gelen ma- lümata göre Bulgristan hükü- meti Bulgar ziraatinin muh- taç olduğu sınai — mahsulât için azami fiat tayin eden bir kanun neşretmiştir. Bu kanun eşya fiatleri Üzerinde yüzde yirmi beş derecede bir. ucuzluk vücuda getire- cektir. Arpa Satamıyoruz Ticaret Odasımna gelen ma- lümata nazaran Lehistan hü- kümeti biralık arpa zeriyatı- ni kuvvetlendirmek ve bira ihracatını tanzim etmek üzere yeniden bazı kararlar ittihaz etmiştir. Memleketimiz ise dünyamıt | en iyi biralık arpasını yetiş- tirmektedir. Fakat — ihracat henüz tanzim edilmemiştir - Ticaret Odası ihracatın tanzi” mi için tetkikata başlamıştır. Dünya Pamuk Buhranı Mısır hükümeti pamuk zeri” yatınıyüzde otuz nispetindt tenzile karar vermiştir. Avus* turalyada da istihsalâtın azah tılması için bir lâyiha hazır” lanmıştır. Bazı Amerika hü” kümetlerinde de zeriyatı azalt” mak için müzakere cereyaf etmektedir. a | şerirleri şiddetle takip etmek” tedir. Birkaç güne kadöf yakalanacakları anlaşılmakti” D D. Ulsi