13 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Türk - Yunan Dostluğunun Manası Selim Ragıp ent - m *.. Yi iile ve Hükümeti ile büyük dostluk itilâfını yaya gelen heyet De bir gazeteci olarak yola çık- tığım zaman gi veril» iş kararım şu idi: ; miş ia a resmi hiçbir rüknü ile resmi birşey konuş- mamak, bütün neticeleri halk bile temastan ve müşahedele- rimden çıkarmak, Yunanistan ziyareti müna- sebetile “ Son Posta , ya yaz- dığım yanlarda bu kararıma tamamen sadık kaldım. Yunan devlet ricalile okadar sıkı bir münasebet ve temas mevcut- tu ki ber an, hermevzu hakkin- da bunlardan birinin mütalea- sını almak ve yollamak müm- kündü. Hatta Başvekil Müsyü Venizelosun — bile. Fakat resmi söz, mibayet resmi bir kıyafete girmiş etiketli bir insan gibidir. Az, çok merasimlidir. Maksat ve ma- hasım sal arasından okumak icap eder. Halbuki halkın bali, sözü, ibtisasını beyan etmesi, daha pek çok manidardır. Kaldı ki Türk-Yunan dost- luğunda asıl mühim olan nokta, iki tarafın biribirine “Dostuz,, kelimesini tekrar etmesi değil, bunu hakikaten de böyle düşünmesidir ve bunda da cidden samimi ol- masıdır. Milletlerin dostluğu, dünkü gibi hisse istinat eder birşey değildir. Meufaatleri biribirine en uygun olan kütlelerdir ki bugün en çok dost olabilme- eri mümkün olanlardır. Buna tabiatlerin az, çok benzeyişini de ilâve ederseniz böyle bir dostluğun tahakkuk etmemesi mümkün olmaz. İşte bugün Türkiye ile Yu- nanistan böyle bir vaziyette- dirler. Bu vaziyeti anlıyan İsmet Paşa ile M. Venizelos, daha çok evvel, bu menfaat ve bis müşareketini maddi bir eser haline getirmeyi düşün- müş, fakat nihayet, fırsat ve imkân şimdi müsait olabil- miştir. Atina ve Pireyi gezerken göze çarpan umumi manzara şudur: Memleketin mimarisinde Türkiyeyi andıran bir yakın- lık vardır. Halkının âdetlerin- de, münasebetlerinde de Türk âdetlerini canlandıran büyük bir benzeyiş görürsünüz. Buna iktisadi ve menfaatlerdeki ez de ilâ- ve ederseniz bu iki milleti biribirinden ayırmadaki mana- sızlığı derhal anlayabilirsiniz. İsmet Pş.nın görüşündeki isabet, iki milletin bu müşterek ve temas noktalarını Yunanis- tanı gezip görmeden evvel keşfedip anlamasındadır. her gün bir parça ka rışan Avrupa karşısında böyle bir anlaşmanın verebileceği feyizli neticeleri şimdiden yek mak hem lüzumsuz, bem — iddia olur. Zaman, iki milletin areketir isabeti çok ge” meden gösterecektir. Çünki her harici itilâfin Yapıcı o bütçeye bir miktar Zam demek olduğunu unut mamak lâzımdır. pa Fındık Ticareti aradenizden gelen haber- göre fındık satışları ba- Yaretlenmiş, Hamburg ve Tri- *steye fındık sevkine baş İt. Rusların bu sene but, ie mikyasta m inyağı, yapağı, tu gin islami siyasamısdali i rzunluğu gidermiştir. siyasi İşleri İere iii an 25 Son Postanın Resimü iW Kendimizi başkalarının gözile görebilmiş olsaydık, gözümüze inanmıyacaktık. ——m. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ KONGRE Ticaret Odaları Ayın 27 sinde Toplanacak Ankara, 18 (Hususi) — Bu- rada ayın 7sinde toplacak olan Ticaret Odaları Umumi Kongresi ayın i7sine tehir edilmişti. (Fakat Avrupada bulunan İktisat Vekili Mustafa Şeref Beyin o güne kadar Ankaraya avdet edemiyeceği anlaşıldığınnan kongre tekrar 27 teşrinievvele talik edilmiş tir. Bu kongreye ecnebi mem- leketlerdeki Ticaret mümes- sillerimizin de iştiraki takarrür etmiştir. Nevyork, Berlin, Marsilya ve Brüksel Ticaret Mümeesil- lerimiz bundan haberdar edil- miş ve ayın 27 sinde Anka- rada hazır bulunmaları bil- dirilmiştir. Mübadelede... İhtilâflı İşlerden Halledildi Muhtelit mübadele yonundaki Türk ve Yunan murahhasları arasında birkaç ihtilâflı mesele çıkmış, bunla- rın halli için bitaraf azanın hakemliğine müracaat edil- mişti. Bu ibtilâflardan biri olan Parga müslümanlarının mübadeleye tâbi olup olma- dıkları meselesi Türk tezine uygun olarak halledilmiş, yani bunların aslen Arnavut olmaları hasebile mübadeleden istis- maları kararlaştırılmıştır. Suikast Tahkikatı Suikast tahkikatına devam edilmektedir. Mevkuf bulunan Agop Apikyamn hudut hari- cine çıkarılıp çıkarılmıyacağı hakkında benüz kat'i karar verilmiş değildir. Gayrimübadil Bonoları Gayrimübadiller © cemiyeti, bonoların Borsaya kabulü için Maliye Vekâletine müracaatte bulunmuştu. Ankaradan bik dirildiğine göre Vekâlet bu talebi muvafık bulmamıştır. Balkan Konferansında Balkan konferansında en olarak şu meseleler cektir: . Bilye - Yunan ve Bulgar - Romanya akalliyet ibtilâfları, Bulgar-Sırp akalliyet, arazı ve Makedonya ihtilafları, iyii tanda (okalan Arnavutların vaziyetleri v8 bir de iyii | rm denizlerde ticari bir ma Birisi komis- esaslı Hitler Diyor Ki: “Rahat Yaşamak İçin Versay | Muahedenamesini Yırtacağız...,, Berlin, 13 (Husust) — Pazar günü Beray reyi (Had bur inde tıkları nümayişte rit Milliyetper- yerler Koll elma) ddeti Bir mutuk söylemiş ve demişiz ki: “Versay muahedesi parçalanmadıkça dünya rahat yüzü göremiyecek, tehlikeden kurtulamıyacaktır.,, N Hitler işaretini “Bolşeviklere £ hücum, şeklinde (tesbit etmiştir. Siyasi mahafilde temin edildiğine göre Her Brliningin yeni teşkil ettiği kabine en tehlikeli dakikalarını yaşamakta- dır. Kabinenin sukutu takdirinde iktidar mevkiinin milliyet- perverler eline düşeceği kanaati umumidir. Fakat milliyetper- verlerin,kabineyi devirmenin zamanı gelip gelmediği noktasında henüz kat'i bir hüküm vermedikleri anlaşılmaktadır. Fransız Gazeteleri Endişe Ediyor Paris, 12 (A, A.) — Bugünkü gazeteler Had - Harzbourg nümayişini çok büyük dikkat ve alâka ile takip etmektedir. Bu gazeteler Hitler, müfrit milliyetçiler ve |Çelik miğfer teşkilâtı erkân harp heyetlerinin Brüning kabinesi ve sulh o muahedesi aleyhinde: bir Roâlisyon vücuda getirmiş olduklarını az çok © endişe ile: beyan etmekte ve böyle bir milliyetçilik feveranının Fransa tarafından zihinlerde sükün hâsıl (o ectmiye matuf © gayretleri tehlikeye odüşürmesinden korkmaktadırlar. (Bu hüdiseye mit tafsllğti 5 inci sayfamızda okuyunuz.) 2» amam Tütüncüler İnhisarın Faaliyetini Bekliyor Izmir, 12 (H. M.) — Bu sene Akhisarda tütün satışı maalesef beslenen ümide tevafuk etmedi. Fiat ilk günlerde iyi giderken dün düştü. Fazla olarak ta çıkan müşterinin adedi matlup dereceyi bulmadı. Binnetice rençber mal alacak taciri ayağına kadar giderek aramak mecburiyetinde kaldı. Bu vaziyiyet tabilmidir, değilmidir, alolâde bir arz ve talep kaidesinin tezahürü şeklinde addolunabilr mi, olunmaz mı? Bu svallere kat'i şekilde cevap vermek müşküldür. Fa- kat bazılarının iddialarına göre fiatı düşürmek için büyük tacirler arasında bir anlaşma yapılmış olması ihtimali hatıra gelebililir. Eğger bu ihtimal doğru İse rençberi kurtaracak olan yegâne müessese İnhisar İdaresidir. Fakat maalesef İnhi- sar İdaresi henüz harekete gelmemiştir. Eğer biraz daha ge cikecek olursa müildabalesi fayda vermiyecektir. Akhisar | tütüncüleri Iktısat Vekâletine bir rapor gönde- rerek bu şerait altında tütüncülükten © vazgeçmuk © mecbu- riyetinde (kalacaklarını bildirmek © arzusundadırlar. & Akbi- sarda olduğu gibi (Tire) de vaziyet aynidir. iz — İster Inan İster 5 İnanma ! İstanbulda bir balıkçı- | tiyoruz. Fakat bu tetkik lık o müessesesi (o vardır. | seyahatlerinden (şimdiye Buraya yüksek maaşla | kadar ne netice alınmış- ecnebi bir de mütehassıs | tır? Bunu kimse bilmiyor. getirilmiş, iki seneden- Şimdiye kadar aradan beri bir çok da para | iki sene geçtiği halde sarfedilmiştir. “| hiç birşey yapılmamasına Bu müessesede çalışan | ve getirilen mütehassısın mütehassısın ne yaptığını | da zaten mukâvelesinin bilmiyoruz. Yalnız arada | bitmek üzere olduğuna sırada tetkikat yakmak | göre, artık, bu mücssese- üzere Marmaraya veya ! nin bundan böyle de bir Karadenize çıktığını işi- | şey yapabileceğine, İster İnan İster İnanma! il idir. reç temini meselesidi İRLANDADA Gizli Bir İsyan Hareketi Keşfedildi Londra, 12 (A. A.) — Daily Herald Dublinden is- tihbar ediyor: Birkaç aydanberi müfritler, birçok esleha tedarik etmiye muvaffak olmuşlardır. Memur- lar, yakında bir isyan zuhu- rundan ve bu isyanın 1922 is- yanından daha (vahim olma- sından korkmaktadırlar. Mü- sellâh muhafızlar, meb'usları himaye ve müdafaa etmekte- dir. Klare ve Kerbi kontluk- larına takviye kıtaatı gönde- rilmiştir. Ticaret Mukavolesi İtalya ile ticaret mukavelesi müzakeresine başlanmıştır. Müzakereyi Roma Sefiri Süat Beyle İ Hariciye nazını Bulgar Bulan; M. Malinof İktidar Mevkiinden Çekildi Sofya, 12 (Hususi) — Baş- vekil Malinof istifa etmiş ve istifası Kıral tarafından kabul edilmiştir. Yeni kabineyi teş- kile Dahiliye nazırı Moucha- nof memur edilmiştir. Eski Borçlar Eski Osmanlı borçları için geçenlerde Hâmiller mümes- silerile müzakereye ( başlan» mış, fakat sonu getirileme- mişti. Ankaradan bildirildi ğine göre müzakereye ya- kında tekrar başlanması muh- temeldir. Piyango Bahtiyarları Tayyare piyangosunun (100) bin Jiraık Obüyük ikrami- yesini oOkazanan numaranın nısıf parçası İzmirde Kar- şıyakada Mimar OKemalet- tin Beyin kerimesi Nermin H. da, onda bir parçası Ba- latta seyyar satıcı Matmazel Anjelde, yine onda bir par- çası Pangaltı Maliye Tahsil şubesi memurlarından Şeref Beydedir. 75 Alman Âlimi Dün şehrimize Şiller aka- | demisine mensup (75) Alman âlimi - gelmiştir. Bunlar ara- sında (15) kadın profesör vardır. Profesörler Darülfünun namına karşılanmışlardır. | Açıktaki Belediye Memurları Şörayi devletçe verilen bir karar mucibince memuriyetle- rinin lâğvi dolayısile açıkta kalan belediye memurlarına da tazminat verilecktir, | | Nasıl Görürler » | Sözün Kısası | İİ Münderecatımızın çok: | luğundan dercedileme- miştir. Bir Dava Açıldı (Başlarafı 1 inci sayfan) | © dava lâyihası vermiş ve lâyib: Hüseyin Cahit Beyle İsmail | Müştak Beye tebliğ edilmiştir. || Fakat bunlar henüz ce verememişlerdir. Davacı mevkiinde bulun bu zat iddiasını ispat ii piyasadan (15) tacirin ismi 12 şahit olarak mahkemeye bik * dirmiştir. Bu zat bu davadaı başka ayrıca şu üç esası da || ileri sürmektedir: S1 I — Şiketin bütün defter (| leri üzerinde kanunun kabul | etmediği şekilde yanlışlıklar yapılmıştır. 1 2 — Mukavele mucibince ! şirketin vereceği senet ve bonolarda ortaklardan il z imzası bulunmak lâzım gelire” ken Cahit B. bu şarta riaye etmemiş ve yalnız kendi irsi zasını kullanmıştır. 3 3 — Hüseyin Cahit B. zamanlarda kumüsyon ücreti olarak elektirik Şirketinden (20) bin, İş Bankasından d — (15) bin lira almış, fakat bu paraları o kaybettiğini ei sürmüştür. Haber (aldığımıza bu üç iddiadan sonra diseye zabıta da karışmış Galata polis merkezi İsm Müştak Beyi çağırarak vap etmiş, sonra hüviyet ve ii ikamegâhını tesbite (lüzum! görmüştür. ie. Son bir iddiaya göre de şirketin Devlet Demiryolları idaresinden de (100) bin lira kadar bir alacağı vardır. Bu? işte Devlet. Demiryolları ida resil | bir ihtilâf çıkmış ve nihayet bu da mahkem 1 intikal etmiştir. Koleraya Karşı Ankaradan (| bildirildi göre Basrada zuhur kolera oOEmmuare (| istike metinde ilerilemektedir. killer o Heyeti hasi memleketimize © sirayet memesi için İrak hudud hastalığın devamı müdd kapatılmasına karar vermi; Vilâyete Bir İhbar Şark Musiki Cemi; de bir suiistimal olduğu Vilâyetr ihbar edilmiştir. “l Masonluk... © Mahmut Esat B. Yazı larına Devam Ediyı İzmir, 12 (Hususi) —M ıh mut Esat Bey Masonluk aley* hinde yeni bir makale Diyor ki: “ Masonlar telâşa düştülere! Buna müteessifim. Bir güm Türk milleti ağliyacağına var sın Masonluk üzülsün. Mücasi dele devam edecektir. Korki muz yoktur. a Masonluk milliyet ve © farkı gözetmeksizin Rumları, Ermenileri, Yahudi leri, İngilizleri kardeş yapn istiyen mutaassıp bir mesle a Masonluk siyonist Yahudileri! elinde bir soygunculuk sai olmuştur. o Masonluk düşmüş Türk gençleri rimizden koparılmış sevgül Prensinlerin düşü miyiz. Yoksa şulusların değiks# | 1 | lerdir.