13 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

13 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

%;-Cemal Paşa Yapmak İstediği şŞeylerı Bana Gizlice Anlatmıştı. ş—-— YAZAN: —124— | Buhara şehrini gezdikten onra yangından ve felâketten lere mahsus bir his ile imize döndük ve tekrar ola koyulduk. |— Cemal Paşa ne yapmak iğini bana mahrem olarak nlatmıştı. Fakat tasavvurunu etmek için kullanacağı nin — teferrüatını bilmiyor- » Bu dakiaka için malüm yalnız bir mnokta vardı: ana gidiyorduk, Ora- a sergüzeşte — atılacağımız takayı tesbit _İ"llhıkîk:ı tren (Merve) yi Efgan hududuna tevec- etti. Hudut — üzerinde Koşka noktası üzerinde h * | Bu sayahat esnasında Ef- * kıraliçesinin dayısı Edip (Efendi hiç te rahatsız değildi, bir üzüntü ile muazzep | İduğu hissediliyodu. Koşka arır varmaz derhal vagondan di : Efganistana ben sizden el gideyim, — istikbaliniz çin hazırlık yapayım, dedi te hemen yolu tuttu. izde bir gün sonra trenden atlara bindik ve olduk- & İ)Uylk bir kafile halinde Çet, dedi. toprağına girdik. Seya- iki gün sürdü. Hedefimiz erat ) tı. Şehrin haricinde iyi tanıdığım ( Bağışahi ) vevkiinde — tevakkuf — ettik. Burada oturacak, plânlarımızı urada yapacaktık. * Muvasalatımızın ikinci günü nal Paşayı Herat valisi ka- dostumuz ( Mehmet Ser- han)a takdim ettim. 'akat ben teşebbüsün iyi - meticeye varmıyacağına olduğum İçin vatanıma ik arzusunda musırdım. Paşaya — bir defa a müracaat ederek bana _—vemıe.sini rica ettim. Pa- yine razı olmadı: Bir müddet daha sab- iresiz. sabrettim. Fakat £ sürmeden Efgan Hariciya taretinden Cemal Paşaya be- | hakkımda bir mektup Bu mektupta: * Kâzmm Beyin siyasi belerinden istifade edil- di ve Rusya ile Efgan ara- la mevcut siyasi rabıtaların esine çalışması için Tür- da kalmasının daha mü- olacağı yazılı idi. De- ki Efganlılar da memle- inde kalmaklığımı pek iyorlardı. nal Paşa bu mektubu imca beni yanında alıkoy- tan vazgeçti : Peki, dedi, vatana dön, da çalış, gaye hep birdir. fatanda milletin mukadde- Gazi deruhta etmişti, tan uzağa kulağımıza ge- haberlere nazaran çelik şadesi ile yürütüyordu. Ce- al Paşa bunu düşünerek: edecektik. | M. KÂZIM Eski Efgan Kraliçeslnin dayısı — Şaml: Edip Efendinin muharririmize verdiği bir. resmi — Sana bir mektup vere- yim, vatana döner dönmez Mustafa Kemal Paşaya tak- dim edersin, dedi, Mektup açıktı, okudum, size de oku- tayım Herat ? Teşrinlevvel 920 Kardeşim Mustafa Kemal Paşa, Mektubumu — size takdim eden Yüzbaşı Kâzım Beydir. Harbi umumi esnasında Ka- rargâhı Umumt tarafından memuren Efganistana gönde- rilmişti. Burada yaptığı işle- rin — tafsilâlm — kendisinden alırsınız. — Kendisini — Bağ- dat valiliğim zamanında görmüştüm. bir gençtir. Bukere beraberime alarak Efganistana götürmek istedim. Ve filhakika, buraya kadar da getirdim. Lâkin ha- reminin hastalanması ve gali- ba biraz da Efganlılarla ara- sının açık olması hasebile sı yahatine devam edemiyeceğini ve memleketine avdet etmek emelinde olduğunu bildirdi Efganlılarla — bir taraftan, Ruslarla da diğer — taraftan arasının açık olduğunu delâil ile ben de istidlâl ettiğim için ricasımı kabul ettim ve mem- lekete derdim. Himayeni- ze lâyik ve Bağdat veya Şam taraflarına — murahhas — gön- dermek — istediğiniz — -halde iş görebilecek gençtir .. Maahaza tarzı - istihmdamını zatı âli- leri benden alâ takdir bu- yurursunuz. Sureti mahsusada gözlerinizi öperim kardeşim AHMET CEMAL Hâdisecler beni vatana dö- ner dönmez çarkları arasına aldı. Muharebe vardı. Cepheye koştum ve mektubu takdim etmiye fırsat bulamadım. Kiy- mettar bir hatıra olarak sakla- dim. Klişesi ilk günlerde (Son Postajyada geçen bu hatıra elân yanımdadır. (Mabadı Namuslu oralarda bir yarin) HİK ÂYE Bu Sütunda Hergün Tercüme eden: Server bedi ZAYIFLIK Meşhur — Volter, hayatinın sonlarına doğru, vücutça pek zayıftı. Çok sevdiği bir kartal yavrusu vardı. Bir gün, bu kartal yavrusu, iki borozla kavga etti ve ağır surette yaralandı. Volterin Mad!len isminde bir himetçisi de vardı ki her sabah onun karşısına gelirdi. o sıkıcı — hâdiseden sonra Volter'in hizmetçiye ilk suali şu olurdu: — Hayvancağız nasıl? Ve her vakit şu cevabı alırdı: — İyicedir, efendim, iyice. Bir gün Madlen, gülerek geldi : can Efendim, — dedi, hayvan hasta değil. Volter sevinçle bağırdı: — İyi oldu mu? Oh, âlâ, ne saâdet! — Hayır Efendim, öldü. — Öldü mü? — Hayvanım öldü mü? Siz de bu haberi bana gülerek veriyorsunuz ha? — Fakat efendim, o kadar zayıftıki ölmesi hakkında da- ha hayırlı oldu. — Zayıflı ne demek ? Ben de zayıfım. Ben de mi öleyim? Siz şişmansınız; ancak şiş- manların — yaşamıya hakları olduğunu mu samıyorsunuz ? Çıkinlz. burüden, çakıkir. Volterin yeğeni — Madam Denis, amcasının haykırışını duyarak içeri girdi ve hâdi- senin sebebini serdu. Volter anlattı. Üstüslte, hep mırıl- danıyordu : Zayıf! Zayıf! Benim de mi ölmem lâzım? artık Ve Madlene izin verilme- Bini istedi. İyi kalpli kadım, itaat eder gibi yaptı, fakat hizmetçiyi kovmadı, şatonun bir köşesinde gizledi ve Volterin gözüne görünmeden yaşamasını em- retti. Ancak iki ay sonra, Volter, yiğenine hizmetçiyi sordu ve ne halde olduğunu öğrenmek istedi. Madam Denis şu cevabı verdi: — Ah, zavallı çok fena bir halde. Cenevreye gitmış, yer bulamamış. Sizin koğduğunu- zu Ööğrenince hiç kimse onu yanına almıyormuş. — Kabahat kendisinde. Za- yıflığı yüzünden öldüğü için hayvanıma niçin gülüyordu? Fakat açlıktan da ölmemelidir. onu yine yanımıza alalım ama benim karşıma hiç çıkmasın, emi ? — Peki, amca. Bunun üzerine Madlen giz- İçldiği yerden çıldı ve edinden geldiği kadar efendisine gö- rünmemiye çalıştı. Fakat bir gün, Volter sof- radahi — kalkınca, — tesadüfen Bizmetçile karşı karşıya geldi. Hizmetçi şaşıraı, — kızardı, gözlerini önüne iğdi ve bir iki mazeret kelmesi kekele- mek istedi, Volter, hazin bir tebessöm- dedi ki: — Madlen, artık o mesele- den bahsetmiyelim, Fakat hiç elmazsa şunu unutmayınız ki her — zayılı öldürmek — icap etmez. le ae İlk Mektep Kitap-|İ ları Çok Pabalı | | Baştarafı 1 inci saytadaj kazancına ilâve olunmuş de- mektir. Diğer taraftan, rildiğine göre bu kitap- lardan — bazılarının, basıl- madan — evvel — Fiat , komis- haber ve- | yonuna verilen beyannamele- | rinde gösterilen forma adet- lerile basıldıktan sonraki for- ma adetleri arasında da fark- lar vardır. Bu suüretle bazı beyannamelerde forma adedi- nin fazla gösterildiği anlaşıl- maktadır. Bütün — bunlardan başka bir dernek meselesi vardır: Bazı kitapçılar renkli kitap- lar için daha fazla fiat takdir edilmesini istemişler ve talep- | leri kabul olunmuştur. Hal- | buki bunlardan bir kısmum | renkle hiç alâkasi yokhır.ğ Meselâ yalnız kabında âdi bir renk bulunan bir kitap | ta renkli diye iki misli fiatle satılmaktadır. | Talebe velilerini çok yakın- dan alâkadar eden bu mühim mesele ile Maarif Vekâletinin süratle alâkadar olacağını ve ı kararını — derhal — vereceğini | tahmin ediyoruz. İspanyada Tari- kat Aleyhtarlığı Madrit, 11 (A.A) — Birkaç gündenberi bazı unsurlar, pa- yıtaht sokaklarında birtakım propagandalar — yapmaktalar ve halkı klüse ile bükü- metin tefriki ve dini tarikatlerin fesbi lehinde nü- mayiş icrasına davet etmekte- dirler. Gizli olarak birtakım beyannameler — yapıştırılmış, tevzi — olunmuştur. Bunlarda ezcümle şu sözler vardır: “Bizi dint cemiyetler- den — kurtarmak — hususunda meb'uslara yardım ediniz!,, SON POSTA evmi, Siyasi, Havadis ve Halk garetesi İi risaleler kdare : İstaabul Nuruoamaniye Şaref sokağı 35 - 37 Te'efon İstanbul - 20203 Posta kutusu r İstanbul - 741 Yelgrat: İstanbul SON POSTA ABONE FİATI TÜRKİYE ECNERİ 1400 Kı, 1700 Ka ». * Ay 1600 ,, 400 ka 800 ,, MERÜR St 0 . evral 1 Sene 3elen geri verilmaz. Hlânlardan mes'uliyet —ulınmaz, Adres değiştirilmezi (20) kuruştur. sesli ve — şarkılı Pek yakında OPERA'da Beyoğlu üçüncü sulh hukuk bâkimliğindeni — Abdülüziz. Bey Melâhat, Fatma Nadire ve Mahi- şe Hanımlarla Ali Himmet Bey vesairenin şayıan tahtı tasarruf- larında bulunan Fındıklıda Molla Çelebi mahallesinde atik Ayas- paşa cedit Mollabayırı sokağında atik 19 ve cedit 77 ile 30 No, li bir tarafı Sarayarkamı — sokağı, bir. tarafı Namık Paşa veresesi | elyevm Muammer Bey hane ve bahçesi ve bir tarafı Mollabayırı | sokağı ve bir tarafı Bahçıvan çıkmazı ve Fedayi çıkmazı iken elyevm küşat edilen yeni tarikle mahdut olup sabıkan 4093 metro murabba: 78 santimetre murab- bat iken belediyece usulen yola giden kısımdan mütebaki ve safi 3708 metre murabbat 58 santi- metre murabbar arsa — izaleyi şu- yuu zımnında satılığa çıkarılmış- tır ve metresine 10 lira üzerin- den — hismedar talip olmuşsa da kıymeti muhammenesini tecavüz etmemesi hasebile ikinci arttrma ile satılmasına karar verilmiştir. İşbu arsanın Sarayarkası sokağı tarafındakl 160 metrae murabbar 72 santimetre murabbar manalli yukarda rikredilen yola gitmiş kısım — meyanında — dahil ise da henüz yola muamelesi hakkındaki merasim belediyece icra edilmemiştir yani 160 küsur metre murabbamın 3703 metre murabbar $8 santimetre murab- bamndan hariçtir. gitme 1 — Arsanın kıymeti muham- menesi 62960 lira 86 kuruştur. Şu hesapla beher metre murab- bama 17 lira kıymet takdir edil- miştir. 2 — Şartname herkesin göre- bileceği vaziyette satış memuru nezdindeki — 931-172 — numaralı dosyededir. 3—Tapuca müseccel ve gayri müseccel —hak - sahipleri tarihi ilândan itibaren müzayedesi gü- nüne kadar mahkemeye müra- eaatla haklarını tenbit ettirme- leri lâzımdır aksi takdirde gayri müseccel hak sabipleri bedeli müzayedenin paylaşmasından bariç tutulacaktır. 4 — Müzayedeye İştirak ede- bilmek için yüzde 7,S0 pey akçe i vermek lâzımdır. $ — Gayri menkulü mezkür yirmi gün zarfında yani 3 teşrini- sani 931 sahı günü saat 15 te Beyoğlu —sulh mahkemesi baş kitabet adasında arllırıması İcra olunacak ve en fazla bedel veren xzatın üzerinde bırakılacaktır. 6 — Üstünde — bırakılan zat badeli müzayedeyi beş gün zarfin- da vermiye mecburdur aksi tak- dirde muamelec fesh ve farkı flat ile zarar ziyan andan tazmin ettirilecektir. Talip olanların mü- racaatları ilân olunur. Lokanlı Dmııuı Har alşam — msagla The Orijlami Joha HA eşhur (ÇAR ) n em- rile yüzlerce mahpus SİBİRYA'ya nefi edilmiştir. Bu feci sahne VARŞOVA KALESİ filminde görünecektir. Mümessili : VİCTOR VARCONY ŞIK sinemada Mevsimin en büyük filmi olan ve LİLİAN HARVEY ve HENRY GARAT tarafından temsil edilen Gennet Yolu filminin Fransızca kopyesi muvaf fakiyetle — devam ediyor. (3 Teşrinievel Salı İstanbul — | 1200 metre 5 kilovat | 18 gramofon 19,30 alaturka saz, 20,30 gramofon, 21 alaturka konser, 22 orkestra. Ostrava — (263 metre 11 kilovat | 19; bir buçnk asır- danberi — müsamaha - fikirleri hakkında bir konferans, 12,20 cazbant, 21 Smetana salonun- dan naklen koönser. Heilsberg — (276 metre, 75 kilovat | 20.10 Klâvye kon- seri, Hamburgtan naklen Man- nin de lünn. Mühlaker — 1360 metre. T5 kilovat ) 19,45 Frankfort- tan naklen Vağner konseri, 21 komedi, 21,45 Frankforttan naklen salon konseri. Bükreş — (394 metre, 16 kilovat | 20,40 gramofon, 21 radayo orkestrası, 21,30 Mişel Jora, 21,45 konferans, 22,15 radyo orkestrası. Roma — | 441 metre 75 kilovat| 20,10 gramofon, 20,30 gün haberleri, 20,35 İngilizce 21 akşam konser, 22,55 son haberler. Viyana — (517 metre, 20 kilovat ) 19,30 hava raporu, program, gün haberi, 19,40 salon orkestrası, 20,45 hafta mikrofon — dedikodusu, 22,35 gece konseri. Peşte — (550 metre 23 kilovat | 19 Fransızca ders, 19,30 operadan maklen Faust, sonra cazbant. Varşova — (1411 metro, 158 kilovat | 21 halk kon- seri, 21,30 iki klâvye, 22,15 konferans, 23-24 konforans, Königsvüsterhavsen — | 1635 metre 75 kilovat | 19 İngilizce ders, 19,30 Hamburgtan nak- len Örg koönseri, 20,15 kon- ser, 21910 Mannin de tünn, ders, SANTRA 22,30 Hamburgtan — naklen öperet ve revü. L OBAR € n Cad. 220 SEVİLLA GIRLS k dansözlü DARİ DARİNKA DUO MİNİ WALİ Her; REAL JAZZ Sant J8 den itibaren — deneli matina İ j