31 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

31 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa DHaln silnsi Türkiyenin Sulh Tavassutu... Uzak şarkta Çinlilerle Japanlar biribirlerine girmekle bütün milletlerin imzaladıkları sulh muahedelerini de ihlâl etmiş oldular. Hükümetimiz bunlara imzalarını hatırlatmak için bir nota verdi ve cevap ta aldı. Bu hususta halkın kanaati şu merkerdedir : lagıp B. ( Yeşilköy Kilize sokak 13 ) — Dünyanın şark — ucunda Japonlar Çinlilerin topraklarını işgal ediyor. Cemiyeti Akvam bu işgale evvelâ seyirci kalıyor, Sonradan yaptığı teşebbüs fayda vermiyor. Hükümetimizin bu iki devlete sulh ve sükün tavsiyesini çok beğendim. » Hüsnü Bey (Sultanahmet Çatladıkapı 27) — Bence Cemiyeti Akvam bir heyulâdır. Zaten harbi umu- minin tadını tatan milletler harp- ten pek nefret ederler. Fakat Çinliler ve Japonlar bu amumi harpten okadar zarar görmedikleri için böyle ehemmi- yetsiz sebeplerden istifade ede- harp açarlar. Emin olun ki Cemiyeti Akvama dahil bulunan diğer devletler arasında da harp olsa bu cemiyetin vaziyeti yine böyledir. Dünyanın sulhünü bu cemiyet değil, harp kokusu te- min ediyor. Ali B. (Galata Pu:ıbı'ııın 107 — Çin Japon devletlerine ver- diğimiz nota bizim sulhperverliği- mizi ve samimiyetimizi gösterme- Bi itibarile çok iyidir. İrfan Bey ( 'ıllh.Atpııın 97 ) — Japonya ten zarar gör- ıııeyeııJ p:le!lem dir. Şızııdı İngillerenin başı — dönmesinden Amerikanın Almanya ve Avrupa devletlerile meşğul olmasından istifade ederek Çini istilâ ediyor. | Cemiyeti Akvam bu işi durdur- malıdır. Durduramazsa — kendi kendinin lüzumsuzluğunu ilân et- melidir. * Emin B. (Beşiktaş Akaretleri 43) — Balkan” Konferansı mem- leketimizde sulh işlerile uğraşır- ken hükümetimizin Japonya ve Çine bir nota vererek barışma- larını tavsiye etmesi bizim sulh için — çalıştığımızı dünyaya ilân elti. * Sudi Bey (Sultanselim Fıstıkdibi 17) Yirminci asrın medeni vasıtaları dünyayı — yekareleştiri- yor. Dünyanın her hangi bir nok- | tasında patlıyan bir silâh bütün dünyanın rahatını bozar, Bütün insanlara zarar verir. Türkiyenin bu sulh tavsiyesi çok yerinde oldu. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: CUMA PARASI Belediye Nispetleri ve ge . Değiştirdi Yeni Belediye Kanunu mucl- bince küşat ruhsatiyesi resminin iki buçuk lira ile dört lira ara- sında, cuma ruhsatiyelerinin de on lira ile elli lira arasında tah- sil edilmesi lâzımgelmektedir. Kanun bu hususta ayrıca de- rece tayin etmemiş, bu hakkı Şehir Meclisine bırakmıştır. Şehir Meclisi geçen içtima devresinde küşat — ruhsatiyesinin — gayrisafi iradın yüzde beşi, cuma ruhsati- yesinin de yüzde onu nispetinde alınmasına karar vermişti. Ancak otelciler bu karara İtiraz etmiş- ler, tayin edilen nispetlerde hak- sızlık olduğunu ileri sürmüşlerdir. Belediye daimi encümeni bu iti- razı doğru bulmuş, nispetlerin yeniden tayinini lüzumlu görmüş- tür. Bu işle mesgul olan Belediye İktısat Müdürlüğü küşat ruhsati- yelerini (2,5, 4, 6, 8 ve 10) liralık nispetlere ayırmış, cuma ruhsatiyeleri için de bütün otel, bar ve dükkânları beş sınıfa taksim etmiştir. Bunların nispet- leri de (10, 20, 30, 40, 50) lira olarak tespit edilmiştir. Bu yeni teşebbüler Şehir Meclisinin — önümüzdeki — içtima devresinde tetkik edilecek, ka- bul olunduğu tekdirde — tatbik | edilecektir. Ayni zamanda eskiden fazla —alınan paralar da geri ve- rilecektir. Şurup Ve Likör | Belediye Bunlar İçin Bir Talimatname Yaptı Belediye Sıhhat İşleri Müdür- lüğü şekercilerin sattıklarılikör ve şuruplar için bir talimatname ha- zırlamıştır. Bu talimatnameye göre içinde ispirto bulunmıyan ve üze- rinde Müskirat İnhisar İdaresinin bandrolu olmıyan şerbetlere likör | ismi vermek memnudur. Bunlara | şurup denecektir. Daimt —Encümenin tasdikından geçtikten sonra muteber olacak- tır. Dahiliye Vekilinin Soyahati Ankaradan alınan haberlere göre Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey 6 teşrinisanide Anado'uda bir teftiş seyahatine çıkacaktır. Talimatname | Bu Küçüğü Tanıdınız Mı ? 4 Fotoğraf muhabirimiz dün yol- dan geçerkeıı bu küçük yavrunun resmini çekmiş, bize getirdi. Biz de gazeteye bastık. Şimdi soruyoruz: bu sevimli yavru kimin çocuğudur. Eğer annesi veya babası resmi tanırsa gazete ile birlikte idarehanemize gelsin. Ço- cuğa İş Bankası kumbarasının be- delini hediye edeceğiz. Dün Bir Genç Ken- dini Zehirlendi Dün Üzsküdarda garip bir zehirlenme hâdiscesi — olmuştur. Tahkikatımıza göre - İhsaniyede oturan — Şemseddin isminde bir genç vücuduna morfin şırin- gası yapmış, fakat biraz sonra mosmor kesilmiştir. Şemsettinin zehirlendiğini anlıyanlar kendisini | hastaneye kaldırmışlardır. Kadın Kadını Yaraladı Tavukpazarında oturan kah- veci Mehmedin zevcesi Mis H. su almak meselesinden Madam Maryamı gözünden yaralamıştır. Bir Sahte Memur tutuldu Sultanahmette oturan makinist İhsan isminde biri Galatada ken- dine memur süsü vermiş ve yaka- kalanmıştır. Bir Kaçakçı Tutuldu Üsküdarda — oturan Mehmet isminde biri 215 dirhem esrar satarken yakalanımıştır. | PARA TiCARETİ : lBorsada Alım, Satım iDurgundur Aldığımız haberlere göre Es- | ham ve Tahvilât Borsasında kam- biyo alım ve satımı hissolunacak derecede azalmıştır. Birkaç hafta evveline kadar günde 5- 10- 14 milyonu tecavüz eden frank alım ve satımı Üç milyona kadar düş- müştür. Bankalar artık hararetli alım ve satımlarda bulunmuyorlar. Borsa mubayaacıları alış verişin azlığından şikâyet etmiye başla- mışlardır. Bu durgunlukta dünya buhranının tesiri olduğu kadar son zamanlarda yerli mal kullan- manın da alâkası vardır. Türk Gazeteciliğinin Yüzüncü Senesi Yüzüncü yıldönümönü — idrak eden Türk matbuatının tertip et- tiği sergi, yarın Galatasaray sa- lonuada . Bu münase- betle Matbuat Cemiyeti tarafından Türk gazeteciliğin bir de tarih- çesi vücude getirilmiştir İlk gazetelerin birinci sayıfa resimleri ile süslenen bu eser, kıymetli bir vesikadır. Türk ga- zeteciliğinin — geçirdiği — hayatı merak edenlerin birer tane edin- meleri cidden istifadeli olur. Yunanlı Seyyahlar Dün şehrimize 150 kişilik bir Yunan seyyah kafilesi gelmiştir. Behçet Bey Eski Bir Arkadaşıı'nıııı Felç Geldi Eski”gazeteci arkadaşlarımız- dan Behçet Bey evvelki gün ani bir surette hastalnmıştır. Muaye- ne neticesinde olduğu anlşılmış, Etfal hastane- sine yatırılmıştır. Arkadaşımıza âcil şifa temenni ederiz. Kalafatçılar Himaye İstiyor Şehrimizde kalafat işile uğra- şanlar İktısat Vekâletine müracaat ederek kendilerinin ve san'atleri- nin himayesini istemişlerdir. Bun- lar himaye gördükleri takdirde ziraat aletleri, körek, kazma ve pulluk gibi şeyler yapabilecekle- | rini söylemektedirler. umumi bir felç | | hududumuzda kaçakçılık Balkan Devlet Reis- lerinin Telgrafları Gari Hz. Balkan konferansının hitami münasedetile bütün Balkan devletleri relslerine birer telgraf keşide etmiş- lerdi. Romanya, Arnavutluk, Bulgar Yugoslavya kırallarile Yunan Cum- hur reisi cevabi telgraflar gönder- mişler ve hararetli dostluk temenni ve arzuları izhar etmişler, Gazi Hz. tebrikte bulunmuşlardır. Bulgar Başvekilini Davet Ettik Sofya, 29 (A. A.) — Sefiri- miz Tevfik Kâmil Bey dün başvekil M. Mouchanoff'u ziyart ederek — Türkiye — hükümetinin kendisine Ankaraya avdet ettiğini memnunen tebliğ etmiştir: Bulgar Başvekili aglebi ihtimal gelecek ay zarafında Ankaraya hareket edecektir. Maarif Vekilinin Tebriki Ankara, 29 (A. A.) — Maarif Vekili Esat B. Cümhuriyet Bay- ramının dokuzuncu — yıldönümü münasebetile bütün Maarif teşki- lâtına birer tebrik telgrafı göne dermiştir. Milli Müdafaa Vekâleti Binası Ankara, 30 (Hususi) — Mili Mü. dafaa Vekâleti binasının küşat resmi yapıtmıştır. Bulgar Ve Yunan Gazeteci- lerinin Teşekkürü Memleketimize gelerek Matbuat Cemiyetimiz tarafından misafir edilen Bulgar ve Yunan meslektaşlarımız Istanbuldan ayrıldıktan sonra Matbuat Cemiyetimizin reisi Hakkı Tarık Beye birer telğraf göndererek teşeke kürlerini ve dostluk hislerini bildir- mişlerdir. Bulgar gazetecilerinin tele grafı Svilengrat istasyonundan, Yunan gazetecilerinin telgrafi Patris vapu- rundan telsizle çekilmiştir. Telgraflar şunlardır : Misafirperver topraklardan ayrıs hrken bütün meslektaşları kardeşça selâmlar ve gösterilen samimi hüsnü kabul ile orada bulunduğumuz gün. lerde hakkımızda mütemadiyen ibzal edilen dikkatlere en har teşekkür- lerimizi takdim eder ve bugünlerin hatırasının ruhlarımıza derin bir su- rette makşolmuş — olduğunu — ilâve ederiz. Bulgar gazeteciler kom!tesl Taneff Türk sularını terkederken bütün | meslektaşlarımıza dostane setâmla- rımızı iblâğ ederiz. Unutulmaz ve çok müessir hüsnü kabulünüzden metehassis olarak dönüyoruz. Ruh- larımızda kardeş dostluk hisleri ya« ratan hatıraları muhafaza ediyoruz. Kraniotakis Kaçakçılık Niçin Artıyor? Suriye hükümeti cenup hudutla- n yerlerde kaçak eşya menetmediğinden cenup artmıştır. Gümrük müfettişleri meseleyi hükü- metimize bildirmiştir. Pazar Ola Hasan B. Ve Şark Yıldızı 1 : Hasan B. bir Türk kızı “Hollivu!,, Gidip şunun babasını göreyim. — Selma H. ta yıldız olmuş. isminde ı kada yıldız. olmuş. 2 : Hasan B. — Maşallah efendim, | tebrik ederim, kerimeniz hanım Ameri- 3 : Selma Hasan B., Hanımın babası — Evet kız alıp başım Amerikaya gitti, ben de onunla hesabı amma, yıldız. olunca yıldızımız barıştı. kemiştim 4 : Hasan B. yerde buldum,, derler; sen kızını yerde ararken, gökte buldun ha?.. “Gökte ararken