31 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

—4 Sayfa | ö SGN' Ankara Mektubu Haşmetlü Ev Hz. ! Mektep Ankarada ne güzel bir kadın, ne kıymetli bir mücevher, ne büyük bir servet, ne yüksek bir şöhret; ve gıpta uyandıramaz. Yalnız ve yalnız tuğla ve beton yığınından | ibaret olan bir ev veya apartıman şayanı hürmettir : Önünde eğilir- ler. Şayanı gıptadır: Önünden geçerken göğüs geçirirler, ismi eçtikçe imrenirler. ç ç:nçkırıdı servetin, nın, güzelliğin, zevkin, ilmin, muvaffakıyetin miyarı evdir. Ankara kadın sakinleri arasında moda, ev modasidır. Ev modası, tuüvalet, şapka modasını Fersah fersah geride bırakmışlır. Hanımlar — burada biribirlerinin tuvaletlerini güzel- liklerini tenkit veya methetmi- yorlar. Ayşe Hanımın - evinin harict manzarasının, Hatice Hamı- mın evinin renginin, Fatma Hanı- mın evinin istampasının güzel veya çirkin oluşu onları daha zi- ade Işgal 'or. Evleri modaya ı’ıyıııu:lıâ için tadil ettiren an — hanım- ofı.d;ll vardı! ciddi meclis- lerden tutunuz da en hafif meş- rep toplantılara varıncıya kadar bütün bunların konuşma mevzu- çalışma- ları evdir. Türkler eskiden evlerine fakir- hane derledi. Fakat bu tabir Ankarada kıymet ve manasını kaybetmiştir, ölmüştür. Ankarada fakirhane değil (Haşmetlü Ev Hı.) yardır. Ankaradaki bu ev iptilâsi ve €v inhimakinin sebeplerini araş- tıracak değilim. Yalnız bu iptilâ ve inhimak şu şekilde belki ka- bıll izahtır. Birkaç sene evvel Ankara yeni kurulurken müthiş bir ev buhranı vardı. Her odada üç dört kişi yatmak şartile dahi mevcut binalar Ankaranın kesafet peyda eden nüfusuna kâfi gel- miyordu. Ovakit kerpiç ve topraktan yapılan eve benzer küçük bir klübe bile Ankarada oturanların nazarında bir saray ihtişamı uyandırıyordu. Gerçi o gün bu gündür yüzlerce apartıman, bin- lerce ev yapıldı. Ev buhranı kıs- men zail olmuştur. Kiralar ucuz- lamıştır. Fakat o günkü buhranın aksülâmeli hâlâ devam ediyor. Varsa da ev, yoksa da ev! ! Sabahattin Reşit Amele Ne İstiyor? lrak Hükümeti Umumi Bir Grevden Korkuyor Bağdat, (Huııııl) — Hükümet San'atkârlar ve Amele Gemiyeti merkezinde taharriyat yaptırmış, cemiyete ait evrak ve dosyaları alarak kapatmışlır. Hükümetin böyle bir tedbir almasının sebe- bi, amelenin umumi bir grev yapmıya karar verdiği hakkında bazı — şayialar — çıkmasındandır. Hükümet bu cemiyetin bir daha faaliyete geçmemesine kat'l su- rette karar vermiştir. Fakat ce- miyet murahhasları bizzat Kral Feysala biz arize vererek, yapı- lan hareketin kanunsuz olduğunu söylemişlerdir. İzmir At Koşuları İzmir (Hususi) — Sonbahar at koşuları hazırlıkları tamamlandı. Bucadaki koşu mahallinde (1800) metrelik yeni ve güzel bir pist yaptırıldı. Yarışlara iştirak için bugüne kadar (113) at kay- dettirildi. bunların biçbirisi haset | bilginin, | | Başlıca Sıvaslılar Mektep lstıyor Adedinin Azlığı Yüzünden Birçok Talebe Açıkta Kalmıştır Sıvas, (Hususi) Sıvyas — günden güne güzelleşi- yor, dersem ya- lan söylememiş olurum. Yol faa- liyeti, yavaş ta | olsa lerilemiş ve © şehir yeni bina- lar kazanmıştır. cadde- lerle mağazaların — temizliği nazarı | dikkati — celbet- © mektedir. Fakat şunu da söyliyeyimki, Sıvasta — Maar:? teşkilâtı — bir-> noksandır. Buraca irfan kadrosu denebilir ki, yalnız bir lisenin dar çerçevesi arasında — sikişip kalmıştır. ilkmektep ihtiyacı bariz bir surette kendini göstermek- tedir. Orta tahsil çağına gelmiş yüzlerce talebe mektepsiz kal- mıştır. Bu vaziyet karşısında burada hk vakit kaybetmeden bir orta- SUİKAST Adana Elektrik. Şirketini Yakmak İstediler Adana, 29 ( Husust) — Bura Elektrik Şirketi binasında çıkan bir yangın ehemmiyetsiz - birkaç defter ve masanın yanmasından sonra söndürülmüştür. Yangının bir sulkast eseri olduğu ınluıl- mıştır. Salâhattin Koyun Yetiştiriliyor Balıkesir, ( Hususi ) — Kıvır- cık ve merinos koyunculuğu için teşkil olunan cemiyet faaliyetine devam etmektedir. Birçok koyun- cular cemiyete aza oldular. Ruslar İncir Alıyorlar İzmir, 29 (A.A) — Bir hafta zarfında Rus ticaret mümessilliği tarafından — İzmir — Borsasından 413057 kilo incir satın alınarak Rusyaya sevk olunmuştur. Vapurcuları Dinliyelim İzmir, (Hususi) — İstanbul ile Ayvalık ve İzmir arasında işliyen milli — vapurlarımızdan — İstanbul Gümrüğü Dahili Ticaret beyanna- mesi aramadığı halde İzmir Gümrü- gü İzmir-Ayvalık seferlerini yapan vapurlardan beyanname istemekte bu yüzden vapurcularımız müş- kül vaziyette kalmaktadırlar. Vapurcularımız. bu meselenin halli için İktisat Vekâletine mü- racaat ettiler. Bitliste Muallim İhtiyacı Bitlis, (Hususi) — Her yerde olduğu gibi burada da yeni sene derslerine başlanıldı. Fakat orta- mektep muallimlerinin bir kısmı gelmediği için tedrisat biraz ak- sak gitmektedir. Bu vaziyet tene- lerce böyle devam etmektedir. müessesesi, diğerlerine nazaran daha müsmir bir sahada faaliyet göstermektedirler. Fakat bu iki mektepte de aslahat yapılmak Tâzımdır. Kız Muallim Mektebinde bir- Çatalcada.. İstanbullular Ça Çatalcanın Ucuzluğundan — Niçin İstifade Etmıyotlar? Çatalca, (Huıvıl) — -Balkan harbinde harap olan Çatalcamız, ©o zamandanberi yapılan inşaat ile bugün kısmen imar cdilmiş bir vaziyettedir. Kasabamızda her sene teşrini- evvelin ilk haftasında bir panayır kurulur, bütün civar köylerden mahsulât getirilip burada satılır, panayır buranın husus! bir bayram haftasıdır. Bu seneki panayır çok güzel ve berketli oldu, ayrıca iki yüz elli çocuk ta sünnet edi- lerek günlerce şenlikler yapıldı. Panayırın kurulduğu yer zümrüt gibi yeşilliklerle süslüdür. Bilhassa burada Ferhat Paşa suyu ismi verilen güzel ve şifalı bir su vardır ki hemen hemen memleketin hiçbir tarafında böy- le faydalı bir su yoktur. Bu su- yun en büyük faydası böbrek hastalıklarına karşı çok müessir olmasıdır. Eğer belediye biraz harekete gelip te bu suyu fenni bir şekilde şişelere doldurtup İs- tanbul ve diğer yerlere gönderirse bir bayli para kazanacağına şüp- he yoktur. İstanbullulara faydalı bir tavsiyede bulunayım: Burada her perşembe günlü bir pazar kurulur ve bütün mah- sulât ucuz fiatlerle satılır. İstanbuldan buraya kamyon seferleri vardır ki ucuzca gidilip gelinmektedir. Ucuz mal almak lıııyın İstanbullular bu pazardan istifade etmelidirler. di On Kaçakçı Tutuldu Blkesire tâbi Giresun nahi- yesi merkezile bir kısım köyle- rinde taharriyat yapılmış, netice- de tütün kaçakçılığı yapan on kişi ve (276) kilo da kaçak ti- tün yakalanmıştır. Sıvasta Kız Muallim mektebi binası mektep açmanın çaresine bakıl- malıdır. Kız ve Erkek Muallim Mek- teplerine gelince; bu iki irfan m ı kaç vilâyetin ta- lebesi okumakta- dır. — Mektebin (155) leyli ve(55) te nihari talebesi vardır. — Ancak mektebin kadrosu müsait olmadiğı için birçok talip- , leri geri çevrilmiş- | —lerdir. Fakatdaha mühim olan cihet binanın çok eski ve bir mektep olmıya hiç elve- rişli bulunmama-- sıdır. Şimdi Sıva- sın maarif ihtiya- cının bir de hulâ- sasını yapayım : Kııy &.ıııllıııı Mektebi için güzel bir bina ve genç bir mu- allim kadrosu lâzımdır. Bir orta- mektep mutlaka açılmalıdır. Lise ücretleri biraz indirilmeli, ükmek- tep ihtiyacı da tatmin edilmelidir. Gönül ister ki gerek maarif ihti- yacı, gerekse diğer ihtiyaçları süratle temin edilerek — Sıvas nümune bir vilâyet merkezi haline getirilsin. Sıvaslıların temennileri işte buduı M. Klnıı MUĞLADA Tütünlerimiz Çok Ucuz Fiatla Satılıyor Muğla, (Hususi) — Kumpan- yalar tarafından tütün mubayaa- tına devam edilmektedir. Fakat fiatlar çok ucuzdur. Bu vaziyet karşısında tütün çiftçimizin bir şey kazanmasına imkâme yoktur. Kuyucak mahsu- lünden birinci mal tütün (55) kuruşa satılmıştır. Tütün İnhisar İdaresinin mubayaata başlıyacağı bildiriliyordu. Fakat bu hususta İdarenin buradaki müdürlüğüne henüz hiçbir iş'ar yoktur. Bir Komünist Tutuldu Adana, 29 (Husust) — Komü- nistlik tahrikâtından maznun olup Tarsus köylerinden olduğu anlaşı- larak altı aydanberi o havalide aranan şoför Ragıp yakalanmıştır. Salâhattin Akhisar Piyasasında Akhisar, ( Hususi ) — Tütün piyasasında — hararet — kalmadı. Kumpanyalar mal almadığı için satışlar durmuş gibidir. İnhisar resi ise el'an mubayaata baş- lamamıştır. Karşiyaka Mağlüp oldu İzmir, 30 ( Husust ) — Malül gaziler menfaatine yapılan hususi bir maçta İzmir Spor takımı Karşıyaka takımını 1 - 3 mağlüp etti. Söz Dinlemiyen Fırıncılar Adana, (Hususi) — Belediye, sıhhate mugayir ve hamur halin- de ekmek çıkaran fırınları kapat- maktadır. Son günlerde bu se- bepten dört firm kapatılmış ve ceza da kesilmiştir. *-*-*'“—fsğ—f' : Söz Aramızda İzdivaçtar İlk Şart Eskiden erkekler Evlenecekleri vakit alacakları kızda aradıkları en birinci meziyet, namus ve asaletti. Bundan sonra sıra ilet İyi huylar, tam bir ev kadınlığı, güzellik gibi kıymetler İstenirdi, O zamanın kızları da müstakbel kocalarının kumarbaz ve sa: olmalarından korkarlar, iyi bir baba olabilecek çalışkan, fedakâr, ahlâk sahibi bir erkeğe nasip olmalarını dilerlerdi. Geçenlerde evlenmiye namzet erkeklerden biri kapı kapı görücü germiş. Ona çıkarılan kızlar ara« sında namusları, güzellikleri ile tanmmmış olanlar, asra uygun bu: lunanlar, asil ve temiz ailelere memiş. Arada vasıta olup, kızlar: gösteren hanım : — “ Oğlum! Neye karı verdin. ? Allah için ( M kızına — diyecek — yok.,, ufak harla koluna takıp gezebilirsin,, diye kızın meziyetlerini sayıp döktükçe genç sorarmış: başka — tanıdığınız Birçok — başka olmayınca kadın merakla demiş ki: — Me biçim kız arıyorsun öğlümi? “Maşüllaki siyab; kumral, sarışın, esmer hepisini göster- dim... Bir anlat bakalım istediğin nedir?? — Şey valde... Bizim kutulâyemut geçinen kimseler için izdivaçta başlıca bir şart vardır. — Pek iyi anlıyamadım... Ne demek istediniz?.. — Dünya buhranı malüm... Tamdığınız zengin bir kız varsa hemen nişanlanalım!.. Hattâ be- nim görmeme bile İüzum yok.., Serveti hakkında küçük bir tahs kik kafi. Eski zamanlarda kızlarımızın erkeklerimizde... — erkeklerimizim kırzlarımızda aradıkları en bü- yük — kiymet kadınlık — ve ahlâktı. Asrımızda ise erkeğin kadında... kadının erkekte a- radığı en birinci meziyet, izdi- vaçta en başlıca şart para ve zenginliktir. Bu hakikat ortada dururken şimdiki izdivaçların tes mellerinin çürüklüğüne başka se- bep aramak gülünç olur. Meliha Avni .» . Gizli Vergi Bir Müessesenin İtirazları Kabul Edilmedi Oruzdibak müessesesinin vergi gizlediği hakkında geçenlerde bir — ihbar yapılmış, Defterderlik - tar rafından müessesenin defter vt vesikaları tetkik ettirilerek (100) bin liralık bir vergi alınmasıns karar verilmişti. Müessese bunf itiraz etmiş, fakt bu itirasın mü” him bir kısmı Ankaradaki Temyif komisyonu tarafından reddedil” miştir. Bu lbem derhil müsest” | seden almacaktır.