1 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

1 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

e GĞ G5 ç aei B Sayfa Dünyada Spor Zabella Avrupada Rekor Kırıyor Henüz Yirmi Yaşındaki Bu Koşucuyu Hayretle Seyrediyorlar Arjantinli meşhur koşucu Za- [ bellâ birçok dünya rekorlarına sahiptir. Bu koşucu, geçenlerde eski rekorlarından birkaçını da kırmış, yeni rekorlar tesis etmişti. Son gelen haberlere göre Arjantinli atlet Avrupaya geçmiş ve Çekoslovakyada yeni idman teşebbüslerine girişmiştir. Telgra- fi aynen yazıvorum Kosice “ Çekoslovakya ,,28 (A. A) — Meşhur Kosice - pistinde yapılan Maraton kuşusu 2 saat 33 dakika 19 saniyede Arjantinli Zabala tarafından kazanılmıştır, Mumaileyh 20 yaşında olup Av- rapada Olimpiyat oyunları - için antrenmanlarıni yapmak Üzere gön- derilmiş idi. Bugün kazanmış olduğu müsa- baka 8 inci beynelmilel Maratom koşusu olup Çekoslavakya cüm- |buriyetinin teessüsünün 8 inci yıl- dünümü münasebetile tertip edil- miş idi. Rakipleri Merkezi Avru- ,panın en mühim kuşucuları olan |Zabellâ daha maçın bidayetinde ,başa geçmiş ve Budapeşteli Ga- lambosdan 14 dakika evvel gel- miştir. Zabellânın tahakkuk ettir- diği müddet, Cezairli El-Vafi Amsterdam Maratomunu tabak- kuk ettirildiği müddetten ancak 22 saniye fazladır. Yoni Tayyare Seferleri Londra, 28 (A. A.) — Mü- Jâzim Hamilton ve biraderi, dün akşam — İngiltere - Avusturalya battı Üzerinde yeni bir rekor tesis etmek Üzere Lympne tayya- re karargâhından — havalanmış- lardır. Yeni Bir Rekor Nevyork, 28 (A.A.) — Ame- rikahı kadın tayyarecilerinden Mis Nichbols, bugün “Okland,, ile Louisville “Kentuckg,, arasındaki 3218 kilometrelik mesafeyi saatte wasati 105 mil katetmek suretile yeni bir kadın rekoru tesis et- Japonyada Âtletizm Tokyo, 28 (A. A.) — Bugün öğleden sonra iki cihan atletizm rekoru tesis edilmiştir. Olimpiyat — şampiyonlarından Mikyo Oda, 3 adımda 15,58 ve Muüci Manbu da uzun atlamada 7 metre yapmışlardır. Karagümrük Gençleri Bundan beş sene evvel tesis olunan Karagümrük İdman Yur- dü © zamandanberi devamlı bir mesai neticesinde faaliyetini ge- nişletmiş ve civar halkın alâka- sını kendisine celbetmiştir. Haber aldığımıza göre klüp için son gün- lerde yeni bir bina tedarik edil- miş ve Cümhuriyet bayramı günü bütün civar halkın iştirakile bu yeni binanın küşat resmi yapı- miştır. Merasim çok parlak olmuştur. Gençlere daha fazla çalışabilmek ve ilerilemek fırsatı dileriz. — aüi ? SON POSTA t Sesli Sinema, Karışık Değildir. Fakat < Tiy ! Rejisör sesi tanzim ediyor Sesli sinema ilk nazarda ine sana oldukça müşkül bir iş olae rak görünür, Halbuki fennin ilerie Temesile bu iş çok basit bir şeke le konulmuştur. Bir defa sesli sinem icat olunalıdanberi sinema almakta vücuda gelen fark ma- kinelerin oldukça büyümüş olması ve biraz daha tekemmül etmesi- dir, Sadayı filme almak için alı- nan tertibat asıl filimden tama- men ayrıdır ve bunu alan, tan- zim eden aletler de başka bir odaya konulmuştur. Bu suretle bu tertibatın asıl sinema stüdyo- su ile alâkası telefon rabıtasına bırakılmıştır. Sesli sinemanın esası dercet- tiğimiz resimlerde — gördüğünüz gibi pek basittir. Sadayı mikro- fon denilen alıcı âlet bunu şid- detlendirici diğer âlete nakleder. O da sesi lâmba vasıtasile filme yerir. Sadaaın kuvvet va titrekli- Sesli bir sinema alınıyor ğine göre filim Gzerindeki ziya kuvvetleri de o derece açık veya koyu yapılır, Binaenaleyh bu sa- dayı tekrar elde etmek için yine resimde gördüğünüz gibi filim çevrilir ve ( Haute preguence ) li bir lâmba vasıtasile sesi şiddet- lendiren âlete buradan da hant parlörlere verilerek asıl işittiğimiz sada hâsıl olur. En ziyade ehemmiyet veril- mesi İâzım olan şey stüdyo teş- kilâtıdır. Bunlar, penceresiz, ha- İspanyada Yeni Tahrikât Madrit, 30 — İspanyol me- murin kadrosunun gayri mahdut bir zaman için azaltılmasına dair bir kararname — neşredilmiştir, Elsosyalist gazetesinden başka diğer bütün gazeteler, bu karar- nameyi tasvip etmiyorlar Bilhassa Elşol gazetesi, kararnamenin bü- tün İspanyada heyecan uyandır- dığımı kaydediyor. Ayrıca meb'- uslukla menurlügün ve bir şa- hısta bir kaç memuriyetin topla- namıyacağına — dair de — ayrı bir karar verilmiştir. Memur tahdidatı meselesi, yeni talırikâta yol aç- ni A DERE İ M nn At Çok Dikkat Ve Çok Ahenk Söyleten sözler lâmbatar vasıtasile büyültülürken riçten hiçbir sada giremiyecek şekilde mazbut olarak yapılır. Son zamanlarda, atelye süsleri bile ses aksi yapmaması için massif ola- rak yapılmaktadır. Renkleri tabi- ate mümkün mertebe mutabık ve sesin tabil ve fasih olması bu tedbirler sayesinde temin edile- biliyor. Sesli filim yaparken sinema zesimlerini alan operatörle sesi filme alan ve tesbit eden operatör başka başkadır. Sada filme alı- nirken — atelyenin — yambaşında, diğer *bir odada ve atelye ile arası kalın cam tabakalarile ay- filmin cereyanına göre stüdyo dahilinde Jâzım gelen yerlere mikrofonlar — bağlatır. — Hakikt ameliyat —rejisörün — mikrofonile sada odasında bulunan operatöre Verdiği emir üzerine başlar. Sada operatörünün makinesi, sinkronik bir dinamo vasıtasile sinema re- simlerini alan makineyi de ayni zamanda harekete getirir. Sadaları ihtiva eden filim bilâhare sinema resimlerini taşıyan filmin yan tarafına ve tahminen (3) milimetre genişliğindeki çiz- gilerle kopye edilir. Bu suretle sesli bir filim vücuda gelmiş olur. Mikrofona söz söyletir ve sesi aksettirilirken rılmış ses giremiyecek bir yer” yapılmıştır. Bu işle meşgul olan operatör — oradadır. Stüdyonun mikrofonlarından — gelen sesleri ihtiyaca göre şiddetlendirir. veya hafifletir. İcabı halinde artistlerin söyleyişinde veyahut muzikte ta- dilât yaptırır. Bu arzularını rejisör muavinine telefon - vasıtasile bil- dirir. Hakiki filim alınmazdan evvel tecrübeler başlar, “Ses operatörü,, D Sun'i Kaçakcılık Nevyork, 30 — Şarl Edison kauçuk imali usulönü amelileştir- mek bususunda Ford müessese- Bile beraber çalışacağım beyan etmiştir. Bir Banka Kapandı Paris, 30 — Bernandi ban- kası gişelerini kapamıştır. Açık (6) milyondur. Banka müdürü hap- se atılmışır. . mıştır. On bin genç bükümet memurluğu iİçin imtihana hazır- landıklarından — ve birçok uzak yerlerden geldiklerinden vaziyet biraz müphema görünüyor. Bunlar şebirde nümayişler yapıyorlar. Bu filim işlediği zaman bir taraf- fan sinema resimlerini gösterir. Diğer taraftan sesi şiddetlendiren âlet vasıtasile havt parlör sesi çıkarır. Bundan da anlaşılıyor ki sesli sinema zannedildiği kadar müşkül ve karışık bir şey değildir. Fakat çok dikkat ve çok ahenk istiyen bir san'attir. Mitat Nuri İki Makedonyalı Mahküm Safya, 30 — Protogerof ta- raftarlarından olup Mihanilof par- tisinin reisi Gürtofu öldüren iki Makedonyalıdan — biri müebbet diğeri on beş sene hapse mah- küm olmuşlardır. İran Ve Afyon Mukavolesi Cenevre, 30 — Yugoslavya ve Türkiye ile beraber dünyanın en büyük müstahsili olan İran, 13 temmuz 931 tarihli Afyon İş- tihsal ve imalinin tahdidine dair olan mukaveleyi imzalamıştır. y PD A, Sesli Filim Nasıl Yapılır Bir Kariimizin Sey- iki gün için olsun birer vapur daha Tr P SN N E lll / Teşrin ——— l Kari Mektupları ı risefaine Tavsiyesi İdare, Fırtınalı Günlerde İhtiyat Tedbirleri Alma- sını Unutmamalıdır Haydarpaşa istasyonuna ge- çen fırtına günü ilk ve ikinci ve müteakıp trenlerle gelenler, Seye risefain idaresinin bir ihtiyataız- liğile — karşılaştılar. — Fırtına anl zuhur eden bir haldir. Ancak tehlikeli bir mâni şeklini alma- dan halkın nakil vasıtasını temin etmek ve çarelerini bulmak ta u idarenin başlıca vazifesidir. Fırtına olabilir, mavnalar batabi- lirk. Muvakkat bir müddet için de vapurlar işliyemiyecek bir var» ziyete gelebilir. Lâkin bhalkın na- kil vasıtası hiç bir zaman ihmal edilemez. İdarenin Haydarpaşadaki me- murları iki, Üç tren yolcusumu, mekteplerine gidecek çocuklari soğuk ve acı rüzgârın altında bi riktirip bekletmekten ve onlara karşı lâzım gelen tedbirleri alma- maktan mes'ul değil midirler? Vapurların işlemek — ihtimali olmadığını bildikleri halde yolcu- ları vaktö zamanile haberdar etmemişler, - bilâkis gişelerinden bilet vermişlerdir. Bu gibi fevkalâde hallerde neden kış tarifesi mucibince (45) dakikada ve saatte bir hareket ettirilen vapurların aralarına bir ilâvesi düşünülmiyor. Seyrisefain idaresi trenle birleşecek vapur yolcularına bir kolaylık olmak üzere Kadıköy-Haydarpaşa iske- Teleri arasında istimbot Bulum durmalıdır. ; M. Rifat Terkos — Şikâyetleri Devam Ediyor Terkos hakkında yazılan yazı- lar ciltler teşkil edecek kadar çoktur. Ben de bizzat şahit oldu- ğum bir hâdiseyi yazıyorum: Sabâhleyin mektepte yüzümü- zü yıkayacak kadar su bulamı- yoruz. Gün geçmiyor ki Terkosun yüzünden birçok evlet yanmasın, yüzlerce valandaşımız açıkta kal- mış olmasın, Nasıl oluyor da bu kumpanya — halkın, — gazetelerin, Belediyenin müteaddit ihtarlarına bigâne kaliyor. Belediyenin — Terkosu — satm satın almak istemesi- şüphesiz baklı ve makuldür. Devir ve tes- lim muamelesinin uzamaması için tesisatın derhal Belediyeye geç- mesi mümkün değil midir? Gazetenizin bu vadideki neşri- yatını takdir ederken maruzalı- mmn sütunu mahsusuna dercini rica ederim. Niyazi İlhami Çocuğum Mektepsiz Kaldı Mektepler — açıldıktan sonra Üzsküdarda bulunuyordum. Sekiz yaşına giren çocuğumu orada bir mektebe verdim. On beş gün sonra vazife icabı İstanbul tara- fına taklettim. Çocuğumu Be- yazıttaki mekteplere götürdüm. Kaydettirmek istedim. Hiçbir mek- tepte boş yer yok. İk ta'sil mecburidir. Ben çocuğumu — resmi — mekteplerde okutmak istiyorum. Hiçbir yer bulamıyacak mıyım? Süreyya Son Posta: Maarif müdüriyetine müracaat ediniz, çocuğunuzu moektebe kaydettirirler.