13 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

I Tenkit Ve Neşriyat | Dar Kapı Müellifi: Andre Gide Mütercimi: Burhan Ümit Yirminci asır Fransasınm en sivrilmiş edebi simaları arasında ilk hatıra gelen Andr& Gide dir. Çeyrek asırdanheri bütün kitap- | ları dünyanın her tarafında oku- nan ve genç nesiller üzerindeki tesirlerile şöhret alan bu edip ve mütefekkiri, biz, Türkler, tanımıya başlıyoruz. Burhan elmasaydı, Gide in maruf bir kitabını millt kütüpanemizin ter- cümelere ait boş raflarında gör- mekte epey gecikecektik. Kendisinden — öğrendim —ld, Suphi Nurij Bey de Andre Gidein üç eserini tercüme etmiş ve henüz neşretmemiş: Dostolevaky, İmmo- raliste, Narcisse. “ Dar kapı ., bir romandır. Orada, gökle yer arasında kalmış bir kadın aşkı bulursunuz. Buluf ve toprak arasında parçalanarak kanıyan bu kadın kalbinin çat- laklarından, müellifin bakışile, bü- tün bir hristiyanlık ruhunu ve fel- sefesini görmek mümkündür. Fa- kat buna rağmen, kitabın muhar- ririni bir hıristiyan mutasavvıfı, ya- Ümit yeni | | İzmir Sporcuları Çalışıyor Futbol Antren İzmir, ( Husust ) — Milli Ta- | müstait oyuncu seçmek gelen futbol antrenörü kıma Özere Mister Pegnam mesaisine devam | öanekde Gi talnadari! Çalışlar ni tadır. Mister Pegnamın İzmiri ve | İzmirli sporcuları nasıl bulduğunu öğrenmek istedim. Bana şu izahatı verdi: “— İzmire gelirken bu kadar faal bir spor gençliği ile karşı- laşacağımı tahmin etmiyordum. İzmir takımlarını, İstanbul fatbo- | küne nazaran üçüncü, hatta dör- hut mutaassıp, hararetli bir Katolik | farzelmek hata olur. Çünkü An- dre Gide, katılaşmış, kabuk bağ- lamış ve asla değişmiyen bir ati- de sahibi değildir; her şeyi bhisse- den bu san'atkâr mütefekkir, hiç bir akideye mıhlı kalmamıştır. Ruhun mütemadiyen kaynayan ve Fer saniye binbir terkip yapan statlındaki inikâsları mümkün ol- duğu kadar samimi ve klâsik denecek kadar sade ifadeye ça- hşan bir muharrirdir. Birçok münekkitler tarafından şüphe ile karşılanan bu samimi- yet, muharririn şuursuz - olarak okuyuculara kurduğu bir tuzak mıdır? Hakikt ve tam bir sami- miyet mümkün müdür? Bu tti- barla Andr& Gidein samimiysti hangi derecededir? Bunlar, mü- nekkitlerin cevabını vermiye hâlâ çalıştıkları bir takım çapraşık suallerdir. ve halledilmeleri, bir takım ruhiyat davalarının halline | bağlıdır. ; Bir kere daha bu eserden bahsedeceğim güne Yadar, “Son Posta,, karilerine bu kitabı oku- malarını rica ederim. Bu müta- leadan sonra yapacağımız tenkidi möüsahabede, — karilerimle — daha fazla anlaşmak imkânı olacaktır. Şimdilik haber vermek iste- rim ki eser çok güzel terceme çedilmiştir. Hatta, bu itibarla, birçok telif eserlerimizden daha Türkçedir, Andrö Gide Türk olsaydı ve kitabını Türkçe yaz- Iyı'ı_ mütemadiyen — istihaleler yeçiren dilimizi bu kadar kıvrak ve yumuşak bir elle yuğurabilir miydi, bilmiyorum. P. &. Buğday, Arpa düncü sınıf derecede zannederdim. Üç haftadanberi İzmir takım- | | larının vaziyetlerini tetkik ettim. Evvelâ şunu söylemeliyim ki, İzmir takımları İstanbul takımlarından derece Hibarile daha iy tanbulun belli başlı klüpleri ele- manlarına istinat etmektedir. İz- mir takımları ise elemandan zi- yade takımın | istinat ediyor. | kirlerimi açıkça söylemek | pattığı halde yeni Fiatler İki gündür Tekrar | Düşmiye Başladı yday Fiatleri son hafta irde kiloda (10- 20) para kadar e'miş, bu yükselişe de Rusla- übay iriştik- | kiralarının yakında İzmir takımları hakkındaki fi- iste- mezdim, Altay ve Altınordu ta- kımları forvert itibarile çok iyi. Bu iki takım benim gösterdiğim (W) sisteminini büyük bir muvaf- fakıyetle tatbik etmektedirler. Karşıyaka spor takımının mu- | hacim hattı çok iyi olmakla be- raber daha fazla Macar sistemine kaçıyor. Bu sistem son iki sene içersinde eski kıymetini kaybet- miştir. Macar sistemi oyun üze- rinde müessir olmaktan çok uzaktır. İzmirspor ekibi, “Takım,, halinde İzmirin en kuvvetli takı- mıdxr Bu ekibin mudafıuı çok Kiralar Ticaret Odaıına Göre Yakında Düşecektir Kastamonu mcb 'usu Suat Be- yin Millet Meclisine verdiği ( ha- yatı ucuzlatma) kanunu etrafında şehrimizde tahkikatta bulunduk. Suat Bey ev kiralarının da yüzde yirmi indirilmesini istemektedir. Ticaret odası istatistik büro- sunun hazırladığı bir cetvele göre, orta halli ailelerin oturdukları ev- lerin kira bedellerinde üç sene- Genberi bir değişillik yoktur. İstanbulun hücra köşelerinde ise ev kiraları düşmektedir. Her- kes parasını apartıman ve eve ka- evlere — talip fazla olduğundan Apartıman kira- larında bariz bir düşüklük görül- memektedir. Bununla beraber ticaret oda- sının âlâkadar şubesi bu vaziye- olduğunu ve ev düşeceğini tin gayritabil söyîemek(ediv | ıalzınnda bugdıy ve arpının bır miktar düştüğünü haber veriyor- Bu sebeple Zahire Bor- du. | sasında buğday fiatleri cinse göre | (5-10), arpa n—ıtlerı ıse (10 15) on bir oyuncusuna | oru Antrenör Mister Pi gnam İzmir stadyomunda kuvvetli olmakla beraher muha- cim hattında aksıyan çoktur. Oyunculara — geliyce, spordan Nazmi, İhdan ve Lütfi Beyler yalnız İzmirin değil, Tür- kiyenin en iyi — hafbekleridir. Kaşıyaka spordan müdafi — Rıza Beyle iki açık oyuncular iyidir. Altmordudan sağ iç oymyan Sait Bey, sol müdafi Osman ve kaleci Sabahattin sayılı oyunculardandır. Altay klübünden Vebap, İsmail Hakkı ve Feyzi Beyler birinci » | Gazetecilik Mek- tebinin Esasları Darülfünun Divanı — evvelki akşam toplanmış, dört saat ka- dar görüşülmüştür. Müzakere çok hararetli olmuş, bilhassa gazete- cilik mektebi etrafında münaka- şalar yapılmıştır. Divana - yapılan bir teklife göre, mektebin tahsil noktalar müddeti iki sene olacaktır. Ders- | ler nazari ve ameli olmak üzere iki kısımdır. Sene sonlarında ise | şifahi ve tahriri imtihanlar yap- lacaktır. Mektepte, — değrudan doğruya — gazeteciliği — alâkadar eden bahisler okutulaes" — bun- dan başka siyasi tarih, bukuki ve iktısadi malümata da ehem- miyet verilecektir. Mektebe kim- lerin gireceği henüz tesbit edi- memiştir. Divan azasından bir kısmı, ilk sene alınacak talebenin yalnız tarih ve coğrafyadan — imtihan edilmesini, Jise — şehadetnamesi aranılmamasını ileri sürmüşlerdir. İkinci seneden itibaren de yalınız lise mezunlarının alınmasını teklif etmişlerdir. Önümüzdeki çarşamba günü Divan bu mesele ile tekrar meş- gul olacak, bu arada tahsil müd- detinin iki veya Üç sene olması meselesi de görüşülecektir. Fakat geçenlerde yazdığımız İzmir- | Mister Pegnam 'İzmir Gençlerini Çok Olgun Buldu |Bir Kamyon Hendeğe Yuvarlandı | vel Kasabadan buraya gelmekte sınıf - oyunculardır. Bir ay sonra İstanbuldan ge- lecek olan her hangi bir muhte- lit takımın İzmirde kolay bir ga- libiyet elde edemiyeceğini iddia edebilirim,, . Görülüyor ki futbol antrenörü | İzmirin spor ve bilhassa futbol | varlığım mükemmel buluyor. Fa- kat diğer taraftan Karşıyaka spor kulübünün antrenörü, kendi ta- kımına antrenör Mister Pegnomın | antrene etmesini istemiyor. Bu | iki antrenör arasında İngiliz ve Macar sistemleri dolayısile mü- | nakaşa zuhür etmiştir. Macar antrenör Her Şivenk İngiliz sis- teminin iflâs ettiğini iddia et- mektedir. Adnan İzmirde At Yarışları İzmir 13 ( Hususi) — Bugün şehrimizde sonbahar At koşularına | başlanacaktır. Yarışlara girecek olan atların sikletleri tesbit edil- miştir. İzmir (Hususi) — İki gün ev« olan şoför Recebin - idaresindeki bir kamyon Kokluca civarında bir hendeğe yuvarlanmış, yolcu- larla şoför ve muavini yaralan- mışlardır.. Konyada Futbol Konya (Hususi) — Kupa maç- larında İdman Yurdu takımı Ge- dikli takımma karşı galip gel- miştir. “—Mübadele _Mübadillerr İçîn Bütçeye | | Bir Buçuk Milyon Kondu Geçen sene, Ankarada yapılan Türk - Yunan — mukavelenamesi mucidince hükümet, 1912 sene- sinde — Şehremnneti hududu dahilindeki etabli Rum ve Yu- nanlıların mübadillere — verilmiş olan emlâkini iadeye başlamış- tır. İade edilecek emlâk 340 kadar tabmin edilmektedir. Bu emlâk evvelce kendilerine taffiz edilen mübadillerin mağdur ol- maması için meclise verilen 932 | | bütçe lâyihasına bono bedeli ola- rak bir buçuk milyon lira tahsisat Köğ liüşbek! İki Fabrika Açılıyor Romanyalı bir grup memle- ketimizde bir cam fabrikası aç- mak için teşebbüsata girişmiştir. Fabrika pencere camları ve su bardakları yapmak - kararındadır. Bir Alman firması da Alman- yadaki tarak fabrikasını buraya nakletmek için teşbbüsata gi- ıı.şmıştır ııbı butge dozyıııe mektebin açılması ve tedrisata başlaması bu gsene mümkün olamıyacak, ancak gelecek seneden itibaren işe girişilecektir. Bulgaristanda En Yüksek Maaş 185 Liradır Sofya, (Hususi) — Meb'usan Meclisi, mühim meselelerin müza- keresile meşgul olmaktadır. Bil- hassa memur maaşları için ha- kanun — lâyihası en mühim meselesini teşkil et- mekte, bütün Bulgar efkârı umu- miyesini alâkadar etmektedir. zırlanan günün Lâyiha çiftçi partisi tarafından uzun uzadıya tetkik ve münaka- | şa olunmuştur. Parti, bu tetkikat nelicesinde memur maaşlarında şu esasın müdalaasını kararlaş- tırmıştır: “En yüksek memurun maaşı (12) bin Levayı, yani türk parasile ( 185 ) lirayı gecemez. Nazırların maaşı da ancak bu miktarı tecavüz edemiyecektir.,, Çiftçi partisinin — bir azrası — harcırahların — ve kısım diğer dahil — etmiş- masrafların da bu miktara olması esasını müdafaa lerdir. Parti, kanun lâyibasının bu son şeklini Meb'usan Mecli- sinde şiddetle müdafaa etmeyi de ayrıca — kararlaştırmıştır. Diğer taraftan bin beş yüz levalık ma- aşların indirilmemesi de prensip olarak kabul edilmiştir. Bulgar Komühistleri Solya, ( Hususi ) hafta içinde gizli bir meydana çıkarılmış, bun- ir ihtilâl hareketile hükü- meti devirmek — istedikleri anla- şılmıştı. Başvekil M, Müuşanof bu münasebetle şu beyaüliita bu- lunmuştur : Geçrnv komünist “Memlekette, gayrikanıni bir komünist teşkilâtı mevcut oldu- ğu meydana çıkmıştır. Tahkikat neticesinde bu gizli fırkanın mem- lekette bir ihtilâl hareketi yap” mak istediği de anlaşılmıştır.., Hükümet bu mesele etrafında | çok müteyakkır davranmaktadır. Fındıklarımız Zahire Borsası Tacirleri Tenvir Edecek Son zamanda cenebi piyasa' larında Kafkas fındıklarının Tü fındıklarına — rekabet — ett yüzde 25 ucuz satıldığı gör tür. Ticarct Borsası bunun sebeP” leri hakkında ilmi bir tetkik yaf' mıştır. Bu tetkika göre Kafkâf fındıkları az yağlı ve Türk ©W dıklarından büyüktür. Yalmz bir zim fındıklarımız lezzetli ve yaf olduğundan daha tiymetlidir. Ancak bizim tacirlerin şartları Rus ihracatçılarının Ş9? larından ağır olduğu için Endif larımızı garp piyasalarında ğ letle sürmek kabil olama dır. Zahire Borsası bu tacirleri irşat edecektir. satif Beş Yüz Lira Deve (l-ıı"'Ş Birkaç gün evvel Kuz v '”_,ı ta bir hırsızlık olmuş, Me isminde bir hamalın (500) '*'K_ çalınmıştır. Yapılan tahkikal v'l ticesinde paranın Mehmetle odada oturan hamal Ali dan çalındığı anlaşılmıştır. tin bir kısmı — Alinin url'. bulunmuş Mehmede verilmişt f t ırl'ı 3f