5 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Sporcularımızın Atina Seyahati Yunanistanda, Yunan muhteliti- ne (4 - 1) mağlüp olan Galata. saray » Fenerbahçe muhtelitinin bu mağlübiyeti hakkında dün bazı karilerimizle hasbıhal ettik. Bu fena netlce hakkında bize şunları — söylediler * Hikmet B. (Sulanahmet Çatladıkapı 23) — Yunanitandaki maç beklenil- miyen bir mağlübiyetle nzticelen- di. Ben bunu tabil bulurum. İzah edeyim: Sahanm ve seyircilerin oyuncular üzerinde inkâr edile- mez mühim bir tesiri vardır. Gurur da oyuncuların mağlübi- zetini hazırlıyan bir amildir.. Bi- zimkiler Slavya ile berabere kal- dık diye mağrur gittiler, Yunan- hları nasıl olsa yeneriz dediler, Sahada (20) binden fazla Yunanlı vardı. Bunların kalbi temennilerine makes — olan tezahüratı — göz önüne geliriniz. Bizimkileri teşci ve teşvik edecek belki seyirciler arasında bir tek Türk bile yoktu. Buradan giden on üç seyircinin ekserisi de Rumdu. Yunanlılar buraya geldikleri zaman on bin seyirciden altı binini Rum teşkil ediyerdu. Sahamızı yabancı bul- madılar. Ayni zamanda da va- pur yorgunluğu vardı. İşte bun- dan dolayı mağlüp oldular. Yok- sa oyuncularımız çok mütecanis ve kuvvetli idiler. * Mustafa Remzi B. (Beyoğlu Aymalr geşme 77) — Yunanistana giden takımımız burada Slavya takımile henüz çarpıştığı iyi bir metice aldığı için bu defa oldukça temrinli ve uygun bir halde idi. Yüzde yüz galebe ümit * ediyordu. Bu maküs netice beni eski kanaati- me İrca etti. Bizim #porumuz çok zayıf, muttarit şekilde çalı- şamıyoruz. Binaenaleyh sporumu- zu yetiştirinceye kadar böyle beynelmilel maçlara iştirak et- memeliyiz. Hulka B. (Alumy. Langa caddesi 112) — Yunanlıları harpte yendik. Şimdi dost olduk. Futbolde ye- nememişsek bunu nezaket olarak telâkki etmeli. Bu işin lâtife tarafı.. Hakikat ise şudur: Bu defaki takımımız çok kuvvetli idi. Mağlübiyetlerini şuna atfedi- yorum. Vapur — yorgunluğu — ve muhitin yabancı olması. Tütün İnhisarında Tütün İnhisarı Umum Müdür Vekili Hüsnü Bey dün şube mü- dürlerini yanına çağırarak uzun müddet görüşmüş, İnhisarlar Ve- kâletine gönderilecek malümatın hazırlanmasını - emretmiştir. |: Komşu — Hasan Bey, evvelâ şöyle bir manifaturacı mağazası açtım, kazanamadım, dükkânı kapattım. SON POSTA DAHİLİ HABERLER SANAYI Fabrikalar Takviye Ediliyor Tahdit kararından sonra faa- liyetini artıran Sanayi ve Maadin Bankas nın Bakırköyündeki men« sucat fabrikası için İngiltereye ısmarlanan (65 ) makinenin yola çıkarıldığı hakkında — Bankaya malümat gelmiştir. Makineler şu lerde gelecek ve derhal yer- erine — konocaktır. Fabrikanın iplik dairesinde ( Haşıl ) yapmak için tahdit — kararına dar Patates unu kollanılıyordu. Şimdi fabrika bu un yerine adi buğday unu kollanmaktadır. Ancak buğday unu çabık ek- şidiği için kokmakta ve fabrika- nın havasını ifsat etmektedir . Ayni zamanda patates — ununun vazifesini de görememektedir. Bu cihet nazarı dikkate alınmış ve ihtiyaca karşılık olmak üzere hariçten tekrar patates unu geti- rilmesine müsaade edilmiştir, Kâtip Hanım Dosye Kaybeden Hanım Muhakeme Edildi Kend'sine teslim olunan bir dosyeyi kaybettiği için işini sui- istimal cürmile mahkemeye veri- len zabıt kâtiplerinden Fahrün- nisa Hanımın muhakemesine dün devam edilmiştir. Maznunu, zevci avukat Cemil Bey müdafaa etmiş, Fahrünnisa Hanım n huhuk mezanu olduğunu, esasen stajiyer olarah çalıştığı için varide ve sadireden mes'ul olamıyacağımı söylemiş, beraat kararı verilmesini istemiştir. Ka- rar gelecek celsede verilecektir. Belediye İktisat Müdürlüğü Vefat eden Belediye İktısat Müdürü Kemal Ömer Beyin yeri- ne henüz kimse tayin edilmemiş- tir. İktısat Müdürlüğü vekilliğini nısıf maaşla Mezarlıklar Müdürü Süleyman Bey yapmaktadır. Bu Müdüriyete Sanayi Müdürü Na- fiz ve İktısat Vekâleti müşavirle- rinden Şefik Beylerden birinin tayin edileceği söylenmektedir. Adliyede Teftiş Adliye — Başmüfettişi — Nafiz Bey dün sabah saat dokuzda Adliyeye gelerek memurların vak- tinde vazifeleri başına gelip gel- mediklerini teftiş etmiştir. 2 : Komşu — Sonra bir otomobil aldım, takside işlettim, hesabın altından çıkamadım, otomobili sattım. Evkaf İcare Vergi- l leri Ne Nispette Tezyit Edildi? (İcarei Mücccele) ismi verilen Evkaf vergisinin, Bina İratları Vergisi ununa göre tezyit edildiği yazılmıştı. Bu vergi ev- velce tevsili vakıflardan binde iki buçuk ve tevsisiz vakıflardan binde (3) nispetinde alımıyordu. Şimdi ise nispetler tezyit edildiği için vergiler şu şekilde hesap ve tahsil olunacaktır. Meselâ: 329 senesinde altın esası Üzerine yapılan tahrirde (100) lira gayrisafi irat konulan bir binanın vakıf icaresi için bu (100) Tira (6) ile zerbedilecek, çıkan (€00) liradan yüzde yirmi tenzil olunacak, geriye kalan (480) Tira tekrar (10) adedile zarbedilecektir. Bu suretle binanın bugünkü kâğıt paraya —göre — kıiymeti anlaşılmış — olacaktır. — İşte bu (48.0) Lıranın binde (2,5) ve binde (3) kısmı icare vergileri olarak tahsil edilecektir. Bu şekilde tahsil edilen vergi eski nispetlere göre yüzde (48) kadar bir fazla- lık göstermektedir. Çimento Yeni Fabrika —Açmak Fikrinden Vazgeçildi Bazı firmalar Karadeniz ba- valisinde ve Adana civarında çimento fabrikaları açmak tasav- vurunda idiler. Fakat İstanbul ve Ankaradaki çimento fabrika- ları senede (200) bin ton ka- dar çimento istihsal etmektedir- ler. Bu miktar Türkiyenin ihtiya- cına tekabul ettiği için bu fir- maların şimdilik çimento fabrika- sı açmaktan ınazar ettikleri söylenmektedir. Lâstik Ayakkabıla- rın Giim_r_ü_k Resmi Bizim Kunduracıların öteden- beri haklı bir şikâyet ve istekleri vardır. Hariçten gelen ve çok az gümrük resmi verilmek sure- tile ithal edilen lâstik ayakka- bılar bizim kunduracıları zarara sokmakta, onlara rekabet imkâ- nı vermemektedir. Kunduracılar bundan fazla gümrük resmi alın- ması hakkında birkaç defa alâ- kadarlara müracaat etmişlerdi. Öğrendiğimize göre İktısat Ve- kâleti bu talebi muvafık bulmuş, Gümrük tarifesinde tadilât lüzu- muna karar vermiştir. Bu husus- ta yakında bir kanun lâyihası hazırlanacaktır . görüyor musun? l Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve En Kârlı Ticaret 3 : Komşu — Fakat şimdi ben tica- retin yolunu buldum. Bak şu dükkânı BiR DAVA Belediye Evkaf- tan Yüz Bin Lira Talep Ediyor Belediye — tarafından Evkaf İdaresi aleyhine yeni bir mezar- hk davası açılmıştır. Bu dava ile Belediye Evkaftan hem bir me- zarlık, hem de (100) bin lira ka- dar kira bedeli istemiştir. Bu mezarlık, Yüksekkaldırımda Ga- la kulesi civarında geniş bir yer işgal etmektedir. Evkaf İdaresi burasımı arsa haline ifrağ etmiş ve kiraya vererek parasını ken- disi almıştır. Belediyenin iddiasına göre, kanun mucibince bu geniş arsa- nü Belediyeye geçmesi lâzımdır. Halbuki Evkaf burasını, kanuna rağmen, el'an elinde bulundur- maktadır. Bu dava da, evvelce açılan bu neviden (20) dava ile birlikte yakında rüyet edilecektir. Fabrikalar İptidat Maddeleri Nasıl Tedarik Edecekler? Dünkü Ankara telgrafları sınai müesseselerin dahilde yeti- şen iptidai maddeleri ucuzca te- darik etmeleri için vekiller heye- tince bir kanun lâyihası hazır- landığım — bildirmektedirler. Bu mesele hakkında yaptığımız tah- kikat neticesi şudar: “Sınal mücssese'er memleket dahilinde yetişen iptidai madde- lerden: Tuz, ipek, yün, deri, af- yon gibi maddelere muhtaçtırlar. Sınaf müesseselerin bu madde- leri müsait şartlarla alabilmeleri için hükümetin şu Üç esastan biri- ni tatbik etmesi muhtemeldir. 1 — Ziraat veya sanayi ban- kası bu maddeleri toptan alarak kredi ile fabrikalara verir. 2 — Hükümet bu maddele- rin tarifelerini tenzil eder. 3 — Bunlar üzerinden ok- truva resmini kaldırır. Bu üç esasın mezcedilmesi de muhtemeldir. Bir Esrar Kaçakçısı Kâmil isminde bir şahıs esrar kaçakçılığı cürmünden Ağır Ce- zada muhakeme edilmiş ve esrar sattığı anlaşılarak giyaben 10 ay hapse, 150 lira da para ce- zasına mahküm olmuştur. Günün Tarihi Bir Kurtuluş Yıldönümü Meş'um mütareke günlerinde işgal edilen güzel Adanamız, bundan (11) sene evvel bugün kurtulmuş, ana yatana kavuşmuştu. Bu münasebetle şebrimizde bulunan Adanahlar bugüm için bir tesit merasimi tertip etm'ş- lerdir. Meraslın iki buçukta Halk Evinde yapılacak, İşgal ve kurtuluş hatıraları canlandırılacaktır. Delgun bir tesit brogramı bazırlanmıştır. Celeplerin Müracaati Ankarada Belediye memurlarının tekaütlüğü meselesini ve diğer Bele- diye işlerini takip etmekle meşgul olan Belediye Relis Muavini Hüâmit Bey birkaç gün daha orada kalacak- tır. Hâmit Bey bu arada bazı celep- ler tarafından Mezbaha İdaresi aley- hine Şürayi Devlete yapılan müra- eaatleri de halledecektir. Bir Dayak Davası Eski Aarabacılar kâhyası çolan Hayri Efendi aleyhine yeni bir dava açılmıştır. Hayri Efendi bu davada iki kişiyi dövmek ve polislere ağır lâkırdılar söylemekle — maznundur. Bu yeni davaya dün İkinci Cezada başlanılmış, şahitlerin — dinlenilmesi kararile talik olunmuştur. Bir Polis Nahkemeya Verildi Miço isminde bir maznunum kaçmasına sebep olduğu iddiasile Yusuf Efendi isminde bir polis mahkemeye — verilmiş ve dün İkinci Cezada muhakemesine baş- lanılmıştır. Polis Yusuf Efendi hâdiseyi inkâr etmiştir. Gelecek celsede şahitler dinlenilecektir. Marmâra Faciasının Muhakemes Marmarada Hirisis ismindeki Yunan vapurunun çarpması yüzün- den Varna ismindeki Bulgar vapurunun batması ile neticele- nen facianın hukukl tazminat noktasından muhakemesine yarın Birinci — Ticaret Mahkemesinde devam edilecektir. Yarınki celse- de ehli vukuf dinlenilecektir. Atletizm Müsabakaları Atlelizm heyetinden — tebliğ olunmuştur: 1 — 15-1- 932 Cuma günü saat 10,5 ta Beşiktaş'ta yapıla- cak Kros Kentri müsabakasına iştirak edecek kulüpler, atletle- rin esamisini 5 - |- 932 akşamına kadar atletizm heyetine gönder- meleri, 2 — Atletlerin saat 10,5 ta Beşiktaş cimnastik — kulübünde hazır bulunmaları aksi takdirde müsabakaya iştirak edemezler, Gümrük İstatistik Müdürlüğü Ankaraya Taşınacak Şehrimizde bulunan gümrük istatistik müdürlüğünün — Anka- raya makledileceği — söylenmek- tedir. 4 : Komşu — Orada takma kol, ba- | cak ve koltuk değneği satıyorum. Bu o- tobüs ve otomobil kazaları yüzündea >lş veriş dehşet, Hasan Beyl