5 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

5 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

5 Kânunusani l-Siyaset Alemi—U Gandi | Nasıl Tevkif Edildi? Bombay 4 — Sabah saat üçte Bombaydaki evinde tevkif edilen Gandiden evvel kongre reisi M. Patel tevkif edilmiştir. Gandinin tevkif müzekkeresinde “ Makul ve kâfi görülen sebep- lerden ,, dolayı - tevkif — edildiği yazılıdır. Gandi hapishaneye gitmeden evvel M. Patele bir mektup gön- dermiştir. Bu mektupta milletle beraber hakikat yolundan ayrıl- mamayı, her türlü şiddet hareke- tinden uzaklaşmayı, istiklâl uğ- runda icap ederse hayatını feda etmekten çekinmemesini tavsiye ediyordu. Fakat M. Patelin daha evvel tevkif edildiğini bilmiyordu. M. Patel kendisine halef ola- rak icra komitesinden diğer bir zatı tayin etmiştir. Kendisi Ver- voda hapishanesine sevkedilmiş- tir. Sevkinden evvel millete bir beyanname neşretmiştir. Bunda “ Müthiş bir harp vukua gelece- ğini, fakat milletin bu ulvi feda- kârlığı şiddet usulüne müracaat etmeden yapacağını ümit ettiğini bildirmiştir. Gandi de Yervoda hapishanesine götürülmüştür. İngiliz Matbuatının Memnuniyeti Londra 4 — Hindistan hükü- meti tarafından alınan son ted- birleri bu sabahki matbuat mem- nuniyetle karşılamaktadır. Fakat yuvarlak masa konferansında is- lâmları temsil eden azadan M. Jinnahi fikri sorulması üzerine sulh getirecek kararlar — ittihaz e(_meıden evvel Hint hükümeti- nin tasfiye tedbirleri tatbik etti- ğini, bunun da tehlikeli birşey olduğunu söylemiş, demiştir ki: — Yalnız tenkil tedbirleri almak, başlı başına bir felâket getirebilir! demiştir. * Bombay 4 — Bugün Madra- sın şimaline — 500 İngiliz askeri ['Önderilmişlîr. (54) müfritin kaIan vermiyecek — tahrikâtına nı.hayet verdirilmiştir. ÇinKuvvetleri Bir Şehri Aldılar L.undrı 4 Mukdenden D'e_):Iı Ekspres gazetesine bildiril- diğine göre Çin kuvyvetleri Ku- pantza — kasabasının istirdadına muvaffak olmuşlardır. » - Londra 3 — Mukdenden bil- dırıldiğ'ine göre (5(!))“ îıı:ydııl Minçuang kasabasını işgal ve sa- baha kadar yağma etmişlerdir. 3 bombardıman tayyaresi 150 haydudu öldürmüştür. Hindistanda Şiddet Tedbirleri Alındı Bir Amerikan Konsolosunu Yaraladılar Hindistanda Şiddet Tedbirleri Peşaver, 4 — Keşif kısmına mensup tayyareler bu havali ka- sabaları üzerinde uçarak birçok risaleler atmışlardır. Bu risale- lerde ahaliye faydasız tahrikât- tan — vazgeçmelerini ve sükün içinde her zamanki gibi işlerile meşgul olmaları, tasavvur edilen ıslahin muvaffak - olabilmesi için yardımda — bulunmaları — tavsiye olunmuştur. * Kalküta, 4 — Bengale eyalet komitesi dün akşam fevkalâde surette toplanarak bir diktatö- rün riyaseti altında ve Triyom- vira şeklinde bir harp meelisi vücuda getirmiye karar vermiştir. Komite reisi istifa etmiş ve kim- se diktatörlüğü kabul etmemiş olduğundan bu diktatör komite Din tâli azası arasından İntihap edilmiştir. Hint Borsaları Kapalı Bombay 4 — 72 İplik ve do- kuma müesseselerinden dördü ile kıymetli maden, pamuk, hububat ve esham borsaları Gandinin tevkifini protesto için kapan- mıştır. Arjantin İhtilâli Nevyork 4 — Arjantin — ihti- lâli bastırılmıştır. 100 kadar tev- kif yapılmıştır. Fakat — başlıca rüesa Üıguvıyı kaçmışlardır. Harbin Amerikan Konso- solosuna Tecavüz Nevyork 4 — Assossyeted Prese gelen 'bir tegrafa göre Amerikanın — Harbin konsolosu M. Kalyert Çemberlayin, devriye gezen bir Japon devriyesinin üç neferi tarafından taarruza uğra- mış ve yüzünden yaralanmıştır. Amerikan — Ceneral — Konsolosu Japon Konsolosu nezdinde şid- detli bir teşebbüste ve protesto- da bulunmuş, Japon Konsolosu da derhal şiddetli tahkikat icrasını emretmiştir. M. Çemberlayin der- hal Harbine hareket etmiştir. *SON POSTA ,, nın Milli Tefrikası : TI AH, MİN EL AŞK! MUHARRİRİ: SERVER BEDİ Ne vakit gidersin? Bu gece mi? Bravo, yahu... Bu kadar çabuk ha?.. Evvelâ Fahrettin Beylere telefon et, çünki Narin orıdı oturuyor, bir randevu al, git konuş. Sana böyle — şeyleri anlatmıya hiç lüzum yok ya... Ne ise... Pekâlâ... İşte onların telefon numarası, kaydet. Şimdi telefona gidiyorsun ha? Beraber çıkalım. Ben de yamında durayım. Bakalım seninle görüş- meyi kabul edecek mi? Anlar çünki... Benim gönderdiğimi an- lar. Haydi bakalım. Aman, val- lahi kalbim çarpmıya başladı. Haydi. -0— Artık romanımın — bundan sonrasını Halimin ağzından yaz- mıyacağım. Çünki o güne kadar, dostumu yalnız dinlemekten ve sözlerini notetmekten ibaret olan vazifem, ©o günden Bsonra faal bir şekle girdi. Telefonu açtım ve Falhreddin SON POSTA Çin mektepli kızları, Japonlarla mücadele için kalka nutuklar söylüyorlar Gandi Tevkif — Edilmeden Bombay, 4 — Gandi, Ahmet- âbada gidecekti. Fakat Valü umuminin berhangi bir İstişare talebine karşı hazır bulunmak üözere geyahatini tehir etmişti. Halbuki poliş memurları Gandiyi şimendiferle — seyahat — ederken tevkif edeceklerdi. Onun bu ani firarı memurları Şaşırttı. Esasen Gandi için matem alâmeti olarak süküt günü baş- hyacaktı. Hareketini tehir ettik- ten sonra, Avrupada kendisine refakat eden iki İngiliz polis müfettişin» iki tane saat alarak hediye etmiş ve üzerlerine şu kelimeleri yazdırmıştır : “Gandi — tarafından betle,. Çinde Bir Suikast Şangay 4 — Nankin hükü- meti sabık Maliye nazırı M. So- ongün eski evinde bir bomba bulunmuştur. Bu suikast - failleri- nin, M. Soongun evini değiştirdi- ginden haberleri yoktu. İngiliz Amele Fırkasında Londra 4 — Amele Fırkası Mehafili, M. Mak Donaldın tekrar Amele Fırkasının başına geçmesi için gizli müzakereler yapıldığı şayizlarını — tekzip — etmektedir. Fırka reisleri de' bu haberi tek- zip etmişlerdir. muhab- Beyin evini buldum: — Narin Hanımefendi orada- lar mı? diye sordum. Galiba telefonda Fahreddin Bey vardı: — Kimsiniz, zahaliniz? Dedi. — Bendeniz bir. muharririm; Narin Hanımefedile bir dakika bususl görüşmek - istiyorum. — Muharrir mi?.. Telefonda iki üç saniyelik bir süküt oldu. Arkasından: — Bir dakika... Denildi. Bekledim. Halim, yanımda, gözleri birer tavla pulu gibi büyümüş, boğulacak gibi sık sık nefes alıyordu. Bakışla- rımla kendisine biraz itidal tav- siye ettim. Mendilini çıkardı ve — terini — silnmiye — başladı. İngilizler Ve Mançuri Londra 4 — Son Japon ha- rekâtını gözden geçiren Taymis mzetesi, şu noktalinazarı — ser- lediyor: Şimali Mançurinin vaziyetinde daha ziyade vuzuhsuzluk - vardır. Fakat soviyetlerin, Açıktan açığa Japonlara mumaneat etmeye kal- kışmalarına ihtimal yoktur. Ce- miyeti Akvamın hatltıhareketi de biltabi Tokyo hükümetinin tarzı hareketine bağlıdır. Mançurinin Çinden ayrılma- sını yine Mançuri efkârı umumi- yesinin kabul etmesi mümkün değildir. Japonyanın, Çin milleti gibi şayanı dikkat bir menfi mukavemet ibrazına kabiliyetli bir millete karşı kullanacağı en iyi ve en emin silâhın orda ol- madığı muhakkaktır. Kuigçennin işgalile arazi ihti- lâfh hemen, hemen halledilmiş olduğundan Nankin ile Tokyo arasında müzakereye başlamak doğru olur. Bu tarzı hareket tekrar Cenevreye müracaattan daha kıymetli neticeler verebilir. Cenevrede bu kabil meselelerin ameli surette halli vasıtalarının mevcut olmadığı tecrübe ile sabit olmuştur. Sabık Kayser Hasta Berlin, 4 — Doornden öğre- nildiğine —göre sabık — Alman İmperatoru İkinci Vilhem şid- detli bir soğuk — alğınlığından bastadır. Hiç şüphe yok, zavallı, âşıktı, fâşık, fena halde tutkun. Onun yalnız kalbini değil, hayatını da kurtarmıya mecbur — olduğumu hissediyordum. Telefonda ince, — titrek ve mağrur bir ses duydum; — Buyurunuz. — Narin Hanımefendile mi teşerrüf ediyorum? — Evet. — Beni tanımazsınız, Hanım- efendi. Bir muharririm. Sizi çok hususi bir meseleden dolayı zi- yaret etmek istiyorum. Şimdilik üç ricam var: Evvelâ ismimi sor- mayınız; ikincisi maksadımı sor- mayınız, üçüncüsü de, ki ricala- rımın esasını teşkil eder, beni dinlemek lütfunu esirgemeyiniz, Gönül İşlerı' Melankolik Bir Kızın Derdi Dün, melankolik bir kızdan bir mektup aldım. Hiçbir ıstırabi ve derdi olmadığı halde daima muzlarip görünen, ve hergün bir vesile ile ağlıyan bu genç kız, bana bir derdini döküyor : “ Ben, diyor, annemin ufak bir sözü beni rencide ediyor, Ona karşı birşey söyliyemiyorum, Fakat gece odama çekildiğim zaman bir saat ağlıyorum. Sonra bu hal birkaç gece devam edi- yor. Daima taliime ve bedbahtlı- ğima ağlarım, Zâhiren şen ve neşeli bir kızım. Fakat daima için, için gözyaşı dökerim. “Sevecek — çağda — olduğum halde aşk nedir bilmiyorum. Ba- zıları bana müsrif, kıskanç ve geçimsiz diyorlar. Ufak hareket» lerden alınışımı kıskançlığa, üstü- me başıma itina edişimi israf, hakikati olduğu gibi söyleyişimi geçimsizlik addediyorlar, Ve saire ve saire...,, Kırık kalp imzasile bu satır- ları yazan genç kız, kendi kabu- gu içine çekilmiş melankolik bir gence benziyor. Daima kendini dinliyor. Bütün hisleri kendisile meşguldür. Etrafı onu rencide ediyor. Bu genç kız ruht bir tezat içindedir. Bir taraftan sevmek, sevilmek, gülmek ve eğlenmek isti. yor. Fakat aldığı terbiye, yaşa- dığı muhit onu bütün bunlardan mahrum ediyor. Bu mahrumiyet onu sinirlendiriyor. Fakat derdini kimseye söyliyemiyor. Hatta duye duklarını kendi kendine de itiraf edemiyor. Onun için kendisini bedbaht görüyor. Halbuki hayata atılan, ça- lşan bir kız, artık bu kadar kendi kabuğu içinde yaşayamaz,. Kendisini muhite uydurmıya, her şeyden — mütecesssir — olmamıya, her harekete ehemmiyet verme- miye mecburdur. Hayat bukae dar dert ve ıstıraba mütebammil değildir. Genç yaşta bir kız için melankoli yakışmaz. Binaenaleyh hayatı kendinize zehir etmeyiniz. Her şeyden bir neşe ve saadel çıkarmıya - çalışınız. HANIMTEYZE Basrada Kolera Basra, 4 — Son kolera has talığı Irakta 2334 musap kaydete miş, bunlardan (1445) i ölmüştür. Yalnız Basrada ise (1119) musap kaydolunmuş ve (559) kişi ök müştür. Narin gibi garibeleri seven bir kadına bu suretle hitap ete mek lâzımdı. Kendisini merakta bırakmak iyl olacaktı. Nitekim beni dikkatle dinliyen Halimin yüzünde parlak bir sevinç belir- di ve nitekim Narin şu cevabı verdi: — Beni çok enteresse edi- yorsunuz, Beyefendi. Arzunuzu bir şartla kabul ederim. — Beni görür görmez bir muharrir ol duğunuzu ispat etmelisiniz. Ak datılmak istemem. Bütün muhar- rirlere karşı hususi bir... bir... takdirim olduğu için arzunuzu kabul ediyorum. Yoksa tanıma- dığım insanların telefonla iste- dikleri herşeyit kabul eden ka- dınlardan değilim. (Arkamn a)