19 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

19 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

Şarkın Yeni İGANDİ KİMDİR Peygamberi İngilizlerin Umumi Valileri Perdeyi Alçalttı. Artık Benimle Müzakereye — 76 — | yelerini arttırmak ile iktifa etmi- yordu, ayni zamanda hükümeti Maamafih bu hâdise * Menfi | de ele geçirmek gayesini takip müukavemet , kaidesini vaz ve tatbik eden Hintlilerin bütün cihana karşı gösterdikleri dürüsti ve aklı selim eserlerinin birincisi ve sonuncusu olmadı. Size birkaç misal arzedeyim; Cenubi Afrikanın şimal kı- sımlarında yaşıyan Hintliler grev yaptıkları zaman Edgekonib ha- yalisinden şeker kamışı zer'eden İngilizler büyük bir endişeye kapıldılar. Tarlada yüzüstü bırakılan ka- mışlar derhal toplanıp değirmene götürülmediği takdirde büyük zi- yana uğrıyacaklar, mahvolacak- lardı. Binaenaleyh on iki bin Hintli derhal işe sarıldı ve ancak kamışları toplayıp değirmene gö- türdükten sonra grev yaptı. Başka bir vak'ayı daha anla- tayım: Grev hareketi başladığı zaman Durban Belediyesinde ça hşan Hintliler de işi bırakmışlar- dı. Bunların arasında - sihhiye umurunda ve hbastanelerde istih- dam edilenler vardı. İşlerini bırak- tıkları takdirde hastaların müte- essir olmaları ihtimali düşünüldü ve derhal işlerine iade edildi. * Menfi mukavemet - kaidesi- Bi tatbik eden — Hintli bir karar vermeden — evvel kar- gısında bulunan muarızının - va- ziyetini — düşünmeli ve ancak ondan sonra harekete geçmelidir. | İşte bu sayededir ki ben, ibraz ettiğimiz dürüslinin beryerde iz bıraktığını ve Hintlilere müsait bir muhitin vücuda gelmiye baş- ladığını görüyorum. « Lord Harding vaziyeti yakin- den görmek üzere Sır Banjamen Bobertson u hususi bir vapurla Cenubi Afrikaya gönderdi. Bu tat bizim ayrılacağımız gün muvasa- lat edecekti. Fakat bizim Ceneral Smut ile randevumuz olduğu için kendisini beklemedik ve Andrews ile birlikte Pretoryaya gittik. Ha- kikati halde Ceneral Smutu yalnız ben görecektim, fakat arkada- şımın yakında bulunmasına da lüzum görüyorum. Ceneral Smut endişeli idi, Cenubi Afrika - ittihadında ilân edilen şimendifer grevi o kadar geniş bir mikyas almıştı ki, hü- kümet örfi idare ilânına mecbur olmuştu. Avrupalı amele yalnız yevmi- Ekmeğinizi tartırınız. Narh tartı üzerinedir. <&iğ Aldanmayınız!.. ediyordu. Ceneral ile ilk mülâ- katımız kısa oldu. Fakat dikkat ettim. Bu zat Hintli harekâtı- na başlamadan —evvel — bize karşı takındığı mutaazzım tavrı birakmıştı.. O zamanlar benimle kozuşmıya bile - tenezzül etmiyordu. Vakıâ Hintlilerin menfi hareketi ile ortaya çıkan tehlike Bizim Daktilo Şark Yıldızı Selma Han- mim hatıratı iki, üç güne kadar bitiyor. Selma Hanımın — yerini, hergün —gördüğünüz — bizim içli, hassas, ince daktilomuz alacaktır. BİZİM DAKTİLO: Kevser Hanımdır. Sekiz on seneden- beri başından geçmedik ma- cera — kalmamıştır. — ( Bizim Daktilo sizi Selma Hanımın hatıratı kadar ve belki ondan ziyade alâkadar edecrktir. © zaman da ayni derecede idi. Fakat ortada bir grev mese- lesi yoktu. Binaenaleyh ceneral beni karşısına almıya lüzum görmemişti. Halbuki şimdi mü- aya girişmeye bazırdı. Bu şerait dahilinde muvak- kat bir anlaşma tesis ettik. Bir- çok İnzîliı dostlarımız bu neti- ceden — memnun oldular ve muvakkat anlaşmanın tam bir anlaşmıya — tebdili — zamanı geldiği vakit bize yardım ede- ceklerini vadettiler. Fakat beri tarafta bu muvakkat anlaşmayı | Hintlilere kabul ettirmek — güç | oldu. Birçokları: Anlaşma için | 1908 tarihinde yapılan teşebbü- sün verdiği fiyaskoyu batırlattılar ve dediler ki: — Ceneral Smut ©o zaman bizi aldatmıştı. Bu bâdiseyi ha- tırlamamanız mucibi teessüftür. Biz. eminiz ki vaziyet bu defa da ayni olacaktır.. Muhakkak menfi — mukavemete bir — defa daha başlamak — mecburiyetinde kalacaksınız. Fakat o zaman sö- zünüzü — kime - dinletebilirsiniz? Herkesin ber dakika işini gücünü bırakması mümkün müdür? (Mabadi yarın) -—7 I Yeni nesillere ne okutacağız? I Köprülü Zade Mehmet Fuat Bey Diyor Ki: “İhtiyaç Her Şeyi Doğuracaktır. Bu İhtiyacı Hisseden “Yeni Yeni Teşekküller Meydana Çıkmıştır.,, ( Baştarafı 1 İnci sayfada ) her yerde Arap bazfile oku- yup yazanlar hâlâ var. Yeni harflerle basılan eserler, şimdi- den büyük revaç temin etmerler. Bir kaç sene beklemek Jlâzım. Fakat büyük sermayeli şirketler, yarının ihtiyacını düşünerek bu günden kitap hazırlarlarsa, ileride kazanacakları muhakkaktır. Köprülü zade Fuat B. bunlari söylerken, ben henüz bu mese- leye kimsenin ehemmiyet verme- miş —olduğunu — düşünüyordum. Kıymetli muhatabıma buü endi- şemi izhar etlim: — Henüz, dedim, ne Maarif Vekâleti, ne münevverler, ne mat- buat, ne bususi teşekküller tara- fından müspet bir teşebbüs ya- pılmadı, batta bir alâka bile gös- terilmedi. Bir kaç sene sonra yeni neslin karşısına tamtakır bir kütüpane ile çıkacağız. Fuat Bey bu noktada son derece Ümitsiz. değildi: — Maarif Vekâleti, dedi, bu ihtiyacı her halde nazarı itibara alacaktır. Fazla olarak bu ihtiyaç- tan pek çok şeyler doğacağını umarım. Hem yeni yeni bazı teşekküller de meydana çıkıyor. Meselâ “Kitap Sevenler Cemiyeti,, bazı yeni neşriyat şirketleri, hep böyle bir ihtiyacın mahsulü telâk- ki edilemez mi? Fuat Beyle biraz da basılması icabeden — kitapların mahiyeti üzerinde konuştuk. Müderrisimiz, şimdiden bir sürü kitap isimleri saymayı erken ve lüzumsuz bu- luyor gibiydi. — Bu mesele — para bulun- duktan sonra düşünülür, dedi, ve para bulunmadan evvel yü- rütülecek mütaleaların — faydasız olduğunu söyledi. 315 Kuruş Çalmış Rizeli Mehmet isminde bir sabıkalı Kasımpaşada Pazarye- rinde Mehmet İsminde birisinin” (315) kuruşunu çalarken yaka- lanmıştır. '_L_"'"'* a N Bu k şam Radyoda Neler Dinliyeceksiniz 9 Kânunusani 932 Salı l İstanbul — (1200 metre, 5 kilovat) 18 gramofon İile opera havaları 19 birinci kısım alaturka sar, 20 gramofon plakları. Anadolu Ajansı haberleri, 21 ikinci kuam alaturka saz, 22 orkestra. Heilsberg — (276 metre, 75 kilo- vat) 20,15 senfonl. Brüna — ( 341 metre, 36 kilovat) 19,08 Boru ile çalınan havalardan Lyra, 19,35 mamatör musikisi, Mühlaker — (360 metre, 75 kilo- yat) 19,45 küçük hikâyeler, 20 Ber- linden naklen halk konseri, Bükreş — (394 metre 16 kilovat) 20,30 konferana, 20,45 şarkı konserl. Belgrat — (429 metre, 2,5 kilovat) 20 milli havalar, 20,30 Zağrepten nakil. Roma — (441 Mmetre 75 kilovat) 21 İtalyan musikisi Kleopatra. Viyana — (S17 metre, 20 kilovat) 19,35 Milli yüzük, tiyatro konseri, Peşte — (550 metre 23 kilovat) 19,>0 Diejâdin 5 perdelik npera. Varşova—(1411 metre, 158 kilovat) 20,1$ halk kongeri, Berlin— (1635 metre, 75 kilovat) 19,30 Almanya İiktızaden müstakil olabilir. mi mevzuu etrafında bir konferans, 20,15 şen musiki, 21 spor haberleri, 21,10 klarmonl. Gizmem Dikkat; Dercetmekte olduğumuz — programların Avrupayı — ali olan kısmı vasat! Avrupa saatine göre tanzia edilmiytir. İstanbul saatine tatbikı için Avrupada saat (12) olduğu | — zaman İstanbulda (1) e geldiği farzedilmelidir. İstanbul Bu Sene Ucuz 20 Kânunusani 932 Çarşamba İstanbul— (1200 metre, 5 kilovat) 18 gramolon İile opera parçaları, 19 alaturka birinci kısım saz, 20 gramofon neşriyatı, Anadolu Ajanımı haberleri, 21 alaturka İkinci , kısım saz, 22 orkestra. Heilaberg — (276 metre, 75 kile- vat ) 19,45 Org konseri, 20,30 kon» ferane, 21410 Der Tareador, opera. Brüno — (341 metre, 36 kilovat) 19,30 operasından naklen — Jenufa operası, Mühlaker — (360 metre, 75 ki'ovat) 19,45 halk koönseri, 21 Flarmoni, Bükreş — (394 metre, 16 kilovat) 19,45 Romanya operastndan nakil. Belgarat — (429 metre 25 kilovat) 20,30 Keine Florami, operet 3 perde Roma — ( 441 metre 75 kilovat ) 20 gramofon, 21 operadan nakil Viyana — (SI7 metre, 29 kilovat) 20,40 Dara Antliz Amerika. 21,0$ tempo, 22,15 Viyana musikisi, Peşte — ( 550 metre, 23 kilovat ) 1940 şen gece, 20,40 Çigyan or- kestrası. Varşova— (1411 metre, 158 kilo- vat) 20,17 halk koönseri, Berlin — (1635 metre, 75 kilovat) 20 Breslavdan naklen şen gece, Kuzu Eti Yiyemiyecek Belediyenin, Resim Yüksekliğine Çare Bulması Şayanı Arzudur (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Üç gün evveline kadar kuzu başına (20) kuruş resim verilir: ken bu miktar (Sağlık Zab.tai Hayvaniye Nizamnamesi ) muci- bince (70) kuruşa — çıkmıştır. 7-9-931 tarihinde Millet Meclisi- nin tasdikına iktiran eden bu nizam mucibince her et mezba- hada muayene edilecek, damga- lanacaktır. Bu nizamnameye göre bu sene Hasır iske-esine ve di- Bir Kiliseda Kavga London, 18 — Bir kilisede 3 aile arasında tabancalarla ya- pılan bir kavga neticesinde 4 kişi ölmüş 3 kişi yaralanmıştır. Kışlalar Yıkılıyor Berlin 18 — Versay muahede- si mucibince Treves topçu kışlası müştemilâtından on altı binanın yıkılmasına yakında başlanacaktır. Prens Nikola Parise- Gitli Pariş 18 — Kıral Karolun bi- raderi Pren Nikola, beraberinde, bir hayli dedikodu uyandıran karısı Madam Saveana olduğu halde buraya gelmiştir. Prens Avusturya yolile gelmişti. Yolda, Münihte hasta bulunan annesi- ni de ziyaret etmiştir. Prensin bu kadınla evlenme- sine ağabeyi Kıral Karol muha- lefet etmiş ve prens te Roman- yadan çıkmıya mecbur olmuştu. ğer iskelelerde muayenehane aç- mıya — lüzum kalmıyacaktır. * Bu nizamname tebliğ edileli birkaç ay olduğu halde hariçten gelen kuzular hakkında eski ta- limatname tatbik edilmiştir. Binas 1 enaleyh noksan resim alınmıştır. Şimdi vaziyet tetkik edilerek bu fark ya memurlardan, yahut ku- zu sahiplerinden (alınacaktır. * Belediyenin de en büyük emeli, halkın sıhhi ve ucuz et yemesini temindir. Bundan şüphe etmiyoruz. Bu itibarla senenin mahdut mevsimine munhasır ve mahdut bir miktarı geçmiyecek olan bu resimden fedakârlık ya- parak hem estafı hem halkı hi- maye etmesi görülmesi arzu edi- len bir feragat olacaktır. #otoğraf Tahlili Kuponu Tablatisizi Üğrenmek let'yorsunız fotoğrafınını $ adet kupoa ile bir- Hkte gönderinle. Fotojrahmı “uraya tabidir. ve ada edil ves, Fotoğrafın kllşesi mukabilinde gönderilebilir.