19 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

19 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Borçlar Meselesi Karşısında Amerika Vaşington 18 — Hariciye Ne- zareti, önümüzdeki) haziran tari- kinden sonra borçlar moratoryo- munun bir sene müddetle uzatıl- ması için yapılması muhtemel olarak gazetelerde mevzubahis edilen teklif hakkında bir şey söylememiştir. Bundan dolayı Hühümetin mukabil hattı hareketinin şekli malüm değildir. Fakat hâkim olan his Ameri- kan Hükümetinin şimdilik borçlar meselesini kurcalamak istemediği merkezindedir. Harekete geçmek için de Lozan Konferansı veya sair Beynelmilel bir faaliyet ne- ticesini beklemektedir. Kongre, borçlar vaziyetini şimdiki şeklile değiştirmek istememektedir. Yab pız borçlular hattı hareketlerinde serbest bırakılacaklardır. -Afrika- da birtakım yeni vergiler ihdası düşünülürken hükümetin alacak- larından vazgeçmesi — halk Üze- rinde fena tesir yapacağı için bu hattı hareket ihtiyar edilmiştir. Fransız Sosyalistleri Ve Borçlar Paris 18 — Sosyalist Lideri M. Blum, Pöti Parsizyen gazete- sinde, — Sosyalistlerin — tamirat borçları hakkındaki kanaatlerini izah ederek diyor ki: *“Tamirat prensibini terketmi- yeceğiz. Yapılan zararları maddi bir tarzda tamir etmek vermek demek değildir. Fakat bakkaniyet ve adli nısfet mecburiyetidir. Almanyanın ta- mirat borcu tabii hak Üüzerine, daaa doğrusu kısaca hak üze- rine müstenit bir borçtur. Macaristanın Moratoryomu Nevyork 18 — Kredilerin 'tem- didi bakkında Macar Bankaları ile Nevyork Bankaları arasında €ereyan eden müzakeratın inkitaa uğradığını Nevyork Taymis gaze- tesi yazmaktadır, Çünki Macar Bankaları (36 ) milyon dolar tah- min edilen kısa vadeli Amerikan kredilerinin faiz ve komisyonunu Bdeyebilecek miktarda kambiyo- ya malik bulunmaktadırlar. Ame- rikan Bankalarının Macaristandan gelecek çekleri kabul etmiyecek- leri söylenmektedir. Bazı Ameri- ka Bankalarının Macaristanda bir- takım alacakları bulunduğu ve moratoryom bolayısile bunların üzerine çek keşidn etmemekte oldukları muhtemeldir. EDEBI TEFRİKAMIZ : 8 | Siyaset Alemı ı ıSevgııımle Mi Almanya, Silâhlanmak Hakkımdır, Başkasile Mi Diyor - Rusya Yenı Vergı Topluyor Almanya Silâhnacağım . Diyor Berlin 18 — 1871 senesinde teessüs etmiş olan Alman İmpa- ratorluğunun (61) inci yıl dönü- mü münasebetile birtakım içti- malar yapılmıştır. Kolonyada Tahdidi Teslikat Konferansından'bahseden murah- has Raynbaben sabık muhariplere hitaben bir nutuk söylemiş ve Almanyanın da diğer milletler gibi silâhlanmak hakkına malik oldüklarını — söylemiştir. Düasel- dorita da Almanyanın harp müc- rimi olduğu iddialarına ve tami- rat borçlarına karşı nümayişler icra edilmiştir. Hitler de Berlinde bir nutuk söyliyerek — şimdiki — hükümet adamlarının — tereddi — etmemiş bir millet — vücuda — getirmek olduğuna, böyle bir millet vücuda getirildikten sonradır ki müessir harict bir siyaset takip edilebi- leceğini söylemiştir. Hitler demiştir ki: Bir kısım Almanların Fransa ile, bir kısmının da İngiltere ile beraber yürümesine kail olması kâfi değildir. Alman milletinin bir kısmı, Alman milletinin kur- tulmasına kail olması, diğer kıs- mının da Alman milletinin olması lâzımgeldiğine kail olduğunu ilân etmesi daha muvafıktır. Hindistan Vaziyeti Puna 18 — Gençlik birliğini idare eden kadın diktatör, tahri- kâmiz nutuk söylediği için tevkif edilmiş ve on iki ay hapse mahbküm olmuştur. Maharashatra şehrinin kadın diktarörile on bir arkasdaşı da tevkif edilmişlerdir. * Karaşi 18 — Müslüman, Me- cusi, Parsi yüzlerce âyan, tacir, ve doktor, yerli mallar satın al- ma birliğinin içtimamda hazır bulunmuştur. Birlik siyast mahi- yette olmayıp yerli mahsullerin satışını temim edecektir. * Honolulu 18 Amerika Ayan Meclisi Havai adalarındaki tahkikatın teahhburuna karar ver- mişlir. Adliye Nazırının tahkikat neticesine intizar edilmektedir. Hindistanda son gönlerde çıkan ihtilâ'lerin çok kanlı olduğunu telgraflar bildiriyordu. Resimde, Hint ihtilâlcilerinin süvari polisler tarafından dağıtı- dığını Körüyorsunuz. İspanyada Bir deniz Resmi Geçidi Alikant, 18 — İspanyol Ret- sicümhuru M, Alkala Zamora burada bulunmaktadır. İspanyol filosu kumandanı Alvaro dö Güt- yan Reisiclmhuru amiral gemi- sinde kabul etmiştir. Amiral bu münasebetle önümüzdeki mayıs ayı zarfında (40-50) barp gemi- sile bütün İspanyol — sahillerinde bir. geçit resmi yapmak tasav- vurunda olduğunu Reisicümhura söylemiştir. Fakat İspanyol harp gemileri kâfi miktarda olmadığından bu merasime iştirak için Cennbi Amerkanın İspanyol hükümetleri donanmaları geçit resmine davet edileceklerdir. Reisicömhur bu tasavvuru hükümete memnuniyetle iblâğ edeceğini söylemiştir. Ispanya Kıralı İsviçrede Fontenblo, 18 — Sabık İs- panya Kıralı hasta bir akrabasını ziyaret için İsviçreye gitmiştir. Yeni Bir Tahtelbahir Yapıldı Tarant 18 — Ârjantin hükü- meti hesabına Salto isminde yeni bir lıhhlhlhl' denize — indiril- Habeş - Veliahti Londra 18 — Habeş veliahti Fırtına Ve Feyezan Londra 18 — Son zamanda yağan şiddetli yağmurlar neti- cesinde, Trion ve Domegal kont- luklarında mühim feyezanlar ok muş, yüzlerce hektar çayır sular altında kalmıştır. Birçok evlerin halkı damlara iltica etmişlerdir. Son derece şid- detle esen rüzgâr telefon hatla- rını bozmuştur. Birçok yerler- den zarar ve hasar haberleri veriliyor. Amorikadaki Zayiat Glenolora 18 ( Amerika ) — Vukua gelen feyezanlar yüzün- den (2000) ev mahsur bir hal- de kalmıştır. Feyezan sahası (320 ) kilometre tutmakta olup altı vilâyete şamil bulunmakta- dır. Nüfusça telefat haber veril- memiştir. Rusya Yeni Vergi Alıyor Moskova 19— Hükümet 1932 senesinde gerek şehir ve gerek kasabalarda bir defada alınacak bir vergi ihdasına karar vermiş- tir. Toplanacak para ile şehir- lerde bina yapılacak, kasabalar- da İse iktısad! ve harsi müesse- seler vücuda getirilecektir. Bu karar, beş senelik plân icabın- buradan Parise hareket ehnı.ur dandır. AÇLIK Acaba eserimden bahsedildi- gini duymamış mıydı? Bu ismi, bu unvanı işitmiş gibiydi. — Evet, dedim, bu kitap benimdir. Artık — bu kurşunkalemi parçasını — bulmiya — verdiğim #hemmiyete şaşmamalıydi. — Bu kurşunkalemin — gözüm- Müellifi: Knut Hamsun Mütercimi: P. S. de çok büyük kıymeti vardı; bu [ benim için küçük bir insan gibiy- di. Ona minnettarım. Ve hatıra- sını muhafaza ediyorum. Evet, evet, hakikaten hatırasını saklı- yacağım. Söz sözdür. İşte vazi- yetim bu idi. Bu kurşunkalem ona lâyıktır. Allâha ısmarladık . Kapıya girerken, bende size yüksek vaziyetini lııhd ettiren bir insan hali var, Ben uzakla- şirken mühterem tefeci önümde iki defa eğildi. Tekrar ona dön- düm ve allahaısmarladık dedim. Merdiveni inerken elinde küçük bir bavul taşıyan bir. kadına rastladım. Benim yüksek tavrım ürkekçe köşeye büzü- lerek bana yol açtı. Ona bir şey vermek için gayriihtiyari cep- lerimi — araştırdım, Hiçbir şey bulamayınca çocuk gibi tım ve başımı iğerek — önünden geçtim. — Biraz #onra onun da küçük dükkânın kapısma vur- duğunu — duydum. Bu kapinın önünde büyük bir demir kapı vardı ve insan yığınlarının tema- sından gelen şakırtıyı hissettim. Güneş tam cenupta, Öilı vakti. Şehir harekete gelmiye başlıyor, gerinti saati yaklaşıyor ve “Karl Yohan,, — sokağında insan dalgaları, ılllllliywlll ve selâmlaşarak, dalgalanıyordu. Dir- seklerimi vücuduma yapıştırdım, tostoparlak oldum, köşede bu- cakta rastladığım ve Darülfünunun köşesinde gelip geçenlere bakan tanıdıklara görünmiyerek — yürü- Evleneyim ? A A, ı.ımın:lı masum bir aile kızı, nasılsa, maceraperest bir gençle sevişmiş. Genç, kızı şiddetle seviyor. Fakat kız nati- den emin değil, Şimdiye kadar başından birçok maceralar geçen bu gencin evlendikten sonra da rahat durmıyacağından ve onu bedbaht edeceğinden korkuyor. Bu genç kız, bana sevgilisinin yaşını da söylemiş olsaydı, ken- disine daha kat'i cevap verebi- lirdi—, Gençliğinde — çapkın — olan adamlar, evlendikten sonra ek- seriyetle iyi bir koca ve temiz bir aile erkeği olurlar. Yaptık- ları tecrübeler, onlara serseriliğin zararlarını göstermiştir. Artık ba» şını dinlendirmek, maceradan kurs tulmak arzusundadır. Sevdiği ka- dın biraz şahsiyet sahibi ise, onu tutmasını ve kendisini sevdirmesi- ni biliyorsa, bundan iyi koca bu- lunamarz. Fakak henfiz maceraya doyma» l mış bir genç, evlenmekten ziyada numara doldurmak hevesindedir. Böyle bir gence — düşmek te ecehenneme — düşmekten — farklı değildir. Binaenaleyh bu genç kıza nasihatim şudur, Sevgilinizin yâa- şına, şimdiye kadar yaşadığı hayattan bıkıp bıkmadığına ba- kınız. Bıkmamışsa evlenmeyiniz. Diğer taliplerinizden birile evle- niniz. İzdivaçta ışk şart değildir. Ecaebilerde aşk izdivacı hemen de yok dıniecek kadar azdır. Nişantaşında S. K, Beyet Hâlâ seviliyorsunuz. Kızın sizi nmıdığlnl söylemesi biraz kap- ris, biraz da sizi imtihan içindir. Lâkaydinizden şikâyet edişi de bunun delilidir. O sizden daha ateşli bir aşk bekliyor. Bunu ve- rebilecek kadar ateşli bir genç. seniz derhal bınqıhıhnmk Beyoğlunda H. S. Beye: Kendi bulduğunuz kızı, anr- nızın bulacağı kıza tercih ediniz Çünki onunla siz evlenip siz ya- şıyacaksınız, anneniz değil. Bu işte annenizden ziyade sizin fikir ve reyiniz muteberdir. HANIMTEYZE -— TAKVİM —- / SALI | ! Gün 19- Kâ.sani - 832 Kasm 7 Arabit 1i-Ramaran - 1350 Rumt 6-KA, * sanl » 1348 Vakit 'Eııııl V.t Güneş L AÇT N 1. I1i 24 | Yatan 9. 414 $4 Plmsak İiz. ( Haçın suya atılması | düm. “ şato pımılılıiı cadde- sine çıktım ve tefekllüre daldım, Rastladığım bu Insanlar, sar- şın başlarını ne hafifçe ve ne sevinçle sallıyorlardı. ve hayatta bir. balo salonunda ayak üstü dönüyorlamış gibiydiler. Gördüğüm bu gözlerde hiçbir endişe gölgesi yoktu, omuzlarında en küçük bir yük, hatta belki de hiçbir bulutlu düşünce, bu mes'ut ruhlarda gizli bir küçük azap bile yoktu. CArkası vae ) b AA NL e 7 59 e S 8 YNŞ FN BAA Z. 80 ENÜRRME ÜĞ GNUK e e . HEP — OŞ E KOND AA LAŞ