5 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Afyon Piyasamızın Vaziyetine Dair Son afyon tahdidatı, senede bu yüzden sekiz milyon ka- dar temin ettiğimiz faydayı iki milyona indirdi, Halbuki İngilizler, bir zaman, (50) milyon İngiliz lirası mukabili bize bir itilâf teklif etmişlerdi. Yüzüstü kalan bu tekliften #onra bugünkü vaziyet ha- zindir. Bu münasebetle gö- rüştüğümüz bazı karilerimiz bize dediler ki: Mustafa Sabri Eey (Cığaloğlu Cexri Kasım 5) — Afyon ihracatımız geçen senelerde (8) milyon iken bu #ene iki milyona düşmüştür. Af- yon konferansının tahdit teklifini kabul (etseydik bugünkü feci vaziyet bâsıl olmazdı. Çünki çok yetiştirip (Osatamamak © veyabut ucuza satmaktânsa az yetiştirip pahalı satmak çok iyidir. Çünki hem çiftçimiz yorulmaz hem tarlalarımız işgal edilmezdi. Ayni zamanda biz tahdit teklifini kabul ettiğimiz takdirde (50) mil- yon İngiliz liralık bir tazminat verilecekti. Bu yarayı toptan alır ve eski borçlarımıza kapatırdık. Bu suretle borçtan kurtulmuş olurduk. Hüseyin Bey vi # — Afyon fiatları çok düş- kündür, Bugünkü fiatlar. eski fi- atların altıda biri bile değildir. Bu düşkünlük zannımca tahdit konferansına iştirak etmememizin tabii bir neticesidir. İhracatımız da sekiz milyondan iki milyona düşmüştür. Tahdidi kabul ettiğimiz takdirde İngilizler bize (50) milyonluk bir tazminat teklif etmişlerdi. Bugün bem bu tazminattan Oomahrum kaldık hem de mahmızı satama- dık, Bence bu tazminat alınarak memleketimizde meselâ birkaç şeker mensucat fabrikası yapılsa idi, afyonda kaybetti ğimizi bu fabrikalardan kaza" nırdık. Hasan Bey - o y- — Afyon ekmek ve yetiştir. mek zor bir iştir. Çok itina ve zahmetle meydana gelir. Bir köy- lü kendi mesaisini ve tarla kira- sm besaba katmadan afyonu bugün ancak 7-8 liraya maleder. Halbuki bugünkü afyon piyasas da budur. Eğer bize bakikaten devletler bir tazminat teklif et- mişlerse bunu kabul edip mem- leketimizde meselâ afyon yerine ayçiçeği yetiştirsek daha faydalı olurdu. KAÇAKÇILIL Yeni Bir Şebeke Daha Meydana Çıktı İstanbul ( Polis | Müdüriyeti İkinçi şubesi mühim bir kaçakçı- hık daha meydana çıkarmıştır. Bu kaçakçılığın m bir şebe- ke tarafndan idare edildiği anlaşılmaktadır. Polis Müdüriyeti şebekenin bütün şahıslarmı ya- kalamak için tertibat almıştır. Kaçakçıların birkaç gün içinde tamamen meydana çıkarılacağı söylenmektedir. Portakal Grip Yüzünden Fiatler Artmıya Başladı Antalya ve bilhassa Dörtyol bavalisi memleketimizin portakal deposudur. Buralardan harice her- şene mühim miktarda portakal gönderilip satılır. Ancak bü sene Dörtyol mahsulü, Rusların taailülü se henüz salılamamıştır. u sebeple faatlar hayli düş müştür, Fakak çok gariptir ki son günlerde grip salgının te- sirile buralardan memleketin di- ğer taraflarına fazla miktarda portakal sevkedilmiştir. Bu yüz- den portakal fiatları bir mikdar artmıştır. Ancak mahsul geçen seneye nazaran yüzde elli fazla olduğundan fiatların daha çok artması mümkün görülmemektedir. Ihtilâs Şimdilik ( 8500 ) Lira Açık Tespit Edildi İhtilâs yapmakla muzaun Be lediye mutemedi Nail Bey hak- kandaki tahkikata devam edil mektedir. Şimdiye kadar 8500 Bra açık tespit edilmiştir. Üze- rine şık ve yeni elbiseler giyin- miş olan Nail Bey dün tevkifhi- neden Belediyeye getirilerek tek- rar isticvap edilmiştir. Üzüm Yıyalım Milli İktisat ve Tasarruf Ce- miyeti şehrimiz şubesi bayramda şeker yerine kuru üzüm ve incir yenilmesi için faaliyete geçmiştir. Bugünlerde Cemiyet Azasından iki hanım kuru üzüm ve incir | yenilmesi Ohakkında radyo ile | birer konferans vereceklerdir. —— SON POSTA Bazı Şirketler Mah- kemeye Veriliyor Son zamaularda halktan ser- maye toplayarak teşekkül eden birtakım şirketlerin faaliyetlerini k nuna ve nizamnamelerine wy- durmadıkları görülmektedir. Ti- caret Müdüriyeti bu şirketlerden şimdiye kadar 8-10 tanesini mah- kemeye vermiştir. Vaziyeti bu şekilde olan dört şirket hakkiın- da da tahkikata yeniden başlan- miştir, Halkın sermayesile teşek- kül eden bu şirketlerin halkın menfcatlerins “uygun hareket et- meleri muhakkak temin edile cektir, Mahmutpaşadaki Garip Bir Yangın Evvelki gece Mahmutpaşada İsrail Efendinin elbiseci dükkâ- nından yangın çıktığım ve dik- kânım tamamen yandığını yar mıştık. Zabıta mağazanın içinde bir teneke benzin bulduğundan ve mağaza da sigortalı olduğun- dan tahkikata başlanmıştır. Ayni zamanda hâdise akşamı mağaza- nın saat 7 de kapandığı ve yan- gının saat onda bekçiler tarafın- dan görüldüğü söylenmektedir. Ağır Cezada Azadan Asım Bey Ansızın Rahatsızlandı Ağır Ceza mahkemesinde dün muhakeme yapılırken azadan Asım Beyin üzerine fenalık gele- rek baygınlık geçirmiştir. Asım Bey derhal riyaset odasına alma- rak tedavi edilmiş ve otomobille evine götürülmüştür. Cümük Wuhafaza Teşkilâtı İstanbul Gümrük Muhafaza Teşkilâtı dünden itibaren Güm- rük Umum Muhafaza Kuman danlığıra yeçmiştir. İstanbul Mu- kafaza Müdüriyeti badema Umum kumandanlıktan emir alacaktır. Iki Yangın Taksimde (Nebil sokağında Mehmet Efendinin o oturduğu evden yanşın çıkmış, evin lara- çası yandıktan sonra söndürül müştür. Halatta Tahtaminare cadde- sinde İstiralinin yemirçi dükkâ- nından yangın çıkmış Ve sön- dürülmüştür. KAYBOLMUŞ 18 Yaşında Bir Genç Ortada Yok Son zamanlarda genç hizmetçi kızların kaybolması âdeta moda olmuştur. Dün de genç bir erkek kaybolmuştur, Şehzadebaşında o Kahveciler caddesinde 204 numaralı evde oturan 18 yaşında Emin isminde- ki bu genç, birkaç gündenberi ortada yoktur. Zabıtanın tahar- riyatına “rağmen bulunamamıştır. Bir Maznun Kendisini Yakalıyan Poli- sin Kolunu İsirmış Dün Adliye İcra Dairesinde garip bir hâdise olmuş, bir adam iki Polis Memurunu ısırmıştır. Adliyede iş takip eden Murat Kiğork Ef, dün bir polise haka- ret ettiği için zabıt varakası tw- tulmıya başlanmış, bu esnada Murat Ef, avazı çıktığı kadar bağırmıştır. Ayni zamanda yere yatarak tepinmiye başlıyan bu zat bayılır gibi bir hal gönder- miş, kendisini kapı altına götür mek istiyen polislerin parmakla” rını ve kollarımı ısırmıştır. Sahtekârlık Bir Buçuk MilyonlukGizli Emlâk Fulundu İstanbul Defterdarlığına bir buçuk milyon liralık bir gizli emlâk ihbarı yapılmıştır. Defter- darlık, bu emlâki sahtekârlıkla zimdetine geçiren bazı eşhas hakkında Müddetumumiliğe mü- racaat ederek bunlara terettüp edecek cezanın tecile tâbi olup olmadığını sormuştur. Otomobil Kazaları Divanyolundan geçmekte olan 2109 numaralı şoför Enverin idaresindeki otomobil aşçi çırağı Mehmede çarpmıştır. e Mehmet ağır surette o yaralanmış, şoför otomobili bırakarak kaçmıştır. Mezarlıklarda Belediyenin kâfi tahsisatı ol- madığından bu sene asri mezar- lıklar yaptırılamıyacaktır. Bu sene ki. büyük mezarlığın duvar yapılacaktır, ge Şubat 5 Günün Tarihi | El Müsaba- kaları Cuma Gün- leri Yapılacak Fenerbahçe » Galatasaray kiöple- ri Kurtüluşla İtalyanları da a'arak İstanbul © mıntakasından hariç bir ( Olimpiyat) liki teşkil etmişlerdi. Olimpiyat likinin maçları düne ka» dar pazar günleri oynanmakta idi, Cumaları oynanan resmi lik maç- larının stadyüm İdaresinin o ruri masraflarını bile kapamadığını gören mıntaka beyeti, cuma maçlarının hasılatını arttırmak üzere yapılan teklifi kabul etmiştir. Bu swetle oimpiyat likinin maçları da cuma günleri #oü maç olarak oynanacak» tır. Birkaç aydır sönük geçen cuma maçlarına can verecek clan bu kap rardan sonra yine stadyumda ber hafta heyecanli maçlara şahit ola cağı. Bu meyanda Galatasaray - Fener bahçenin İkinci maçı da bir cumaya tesadüf edecektir, Bugünkü Müsabakalar Bugün Taksim stadyumunda Be şiktaş » Vefa birinci takımları kar- şılaşacaklardır. Bu maç, lik maç'as rının İlinci devresinin en mühim müsabakasını — teşkil © etmektedir. Bundan bâşka Beykoz « İstanbulspor da karşılaşacaktır. Bugün ayrica Galatasaray lü“ bünde de © voleybol şampiyonası maçlarına devam edilecek, Süley- maniye - Fener, Galatasaray - Eyüp ve Beşiktaş - Topkakı çarpışacaktır. Bugün Kadıköyünde de şu maç- lar vardır: Fener ikinci takımı - Eyüp, Fe ner B, - Kasımpaşa, Fener A. - Me da, Kurtuluş - Arnavutköy, Pera » Etibba Odasında Etbba Odanı İdare heyeti Oda kongresince kabul edilen temennile- rin birer birer tahakkuku için faali- yete geçmiştir. İdare beyeli dün toplanarak doktorların hemen hepsi tarafından tesisi istenilen kütüpba- Benin biran evvel" vöcede getirilme» sini görüşmüştür. Alınan karara göre Avrupadaki Tıbbi neşriyat bu baftalar içinde getirtilerek okunmak üzere şirndiki Sıbhiye Müdürüyeti binasında açıla” cak kütüphaneye konacaktır. Tramvay Teli Bozuldu Dün Beyoğlunda Şehit Muh- tarbey caddesinde 201 numaralı elektrik arabası, tellerin kontak yapması yüzünden bozulmuş ve bu hatta bir müddet tramvaylar işleyememiştir. Bayram Namazı İtanbul © Müftülüğünden . tebliğ edildiğine göre bayram namazi saat leri şöyledir: Saat 2 7 Ezani Vasati m zar Ola Hasan Bey Ve Kunduracı Son Posta'nın Resimli Hikâyesi ; Pa i: Hasan Bey — Pazarola kunduracı başı! Elindeki resim nedir? Bakıp bakıp neden gülüyorsun? mükemmel bir şehir yoktur. İnsana ca- sına canlar kalıyor. 2: Kunduracı — Hasan Bey, İstanbu İun resmine bakiyorum. Yolları bu kadar ZE X Hasan Bey yollar İnsana canıma can katmaz; o ye- kuşlar, o imiş çıkışlar adamı öldürür. Aman yabu, bu saydı, ederdik. 4: Kunduracı — Gel sen birde bana sor. Eğer İstanbulun yolları düpedüz ek biz kunduracılar toplan iflâs