5 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

5 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

6 Sıyfı_ SON POSTA * HARUNÜRREŞİT » — Şimdi sıra merasime geldi. Yanıma girip çıkmaklığın mazbult olmazını isterim, Bu ine tibatın miras şeklinde - cereya- ama razı değilim. Babamın, de- demin yaptıklarını unutalım, yeni pekiller bulalım. İlkin sıkıldığımı gelenlere anlatmak için ne yap- malıyım? Yahya bu çocukça suale mü- masip bir cevap vermek için ze- kâsını zorlarken Harun atıldı: — Eslâf ne yapardı? Birer birer söyle de ona göre bir ka- rar vereyim. — Şahinşahların — huzurunda bulunanlara işaretle çekilmek em- ti vermeleri, eğer aldanmıyorsam, Nuşirevan devrinde başlar. Bu İra- ni hükümdar, nedimlerinin ya- nından ayrılmalarını arzu edince bir ayagını uzatırdı ve nedimler çekilip giderlerdi. Onun halefle- rinden çoğu, ayni yolda hareket ettiler, Fakat “Firuz,, gözlerini uğuşturmakla ve meşhur“Behram,, başını göğe kaldırmakla yalnız kalmak istediklerini iflham eder- lerdi. Muaviye... — Lâüânetullahı aleyh — Vealâ alihi ve ensarihi l.. O adam, yanımdakileri savmak için “ iza şi'tüm , derdi. Oğlu, © maksatla —" Alâ- bereketu- lah , cümlesini kullanırdı. Ab- dülmelik, elinde bir ağaç bulun- dururdu. ve bu ağaçı yere bırakınca huzuruda — bulunanlar, artık çekilmek lâzm — geldi- ğgini — anlarlardı. Hükümdarları taklit eden serdarlar da var- dır. Meselâ Hübeyrenin oğlu, yanındakilerden kurtulmak - iste- diği zaman uşaklarından bir mendil — isterdi, misafirler bu işareti anlayıp çekilirlerdi. Büyük ceddiniz Süffah, esner ve elindeki yelpazeyi yere düşürürdü, Bira- deriniz ve muhterem pederiniz, sarahaten yanındakilere izin verir- lerdi. Efendimiz, hangi bir şekil arzu buyurursanız ihtiyar ediniz. Tebaanız. — işaretinize hürmetle inkiyat edecektir. Harun, bir kadeh ve bir. ka- deh daha içti; uzun uzun düşün- dü ve karar verdi: — Ben — kaftammın eteğini açacağım. O dakikada meclis boşalmalıdır. Bu işareti lâzım gelenlere — telkim —ve tamim ediniz. Bunu söyler söylemez de kaf- tanının eteğini açtı ve Yahya, te- bessümünü gür ve beyaz bıyık- larının kılları arasında saklıyarak buzurdan — çıktı. Şimdi Harun, #ofrasile başbaşa kalmıştı, ertesi geceden itibaren nizam ve inti- cam dahilinde başlıyacak şahane hayatın hayalini yaşıyordu. Bu- aunla beraber bir şahinşahın koca bir geceyi yalnız göçirmesi kendisine tuhaf ve hatta mana- uz görünüyordu. Bu sebeple © gece için bir şeyler yapmak, deli bir zevk içinde sarhoşla- mak istiyordu. Fakat karısından, amcazadesi — olan Zübeydeden korkuyordu. Çünkü o, saltanatın kendisine — intikalinden — sonra bilhassa kıskanç — olmuştu ve kocasını da tarassut — altında bulunduruyordu. Saraydaki kızlar bu tarassudun kendileri için fena elabetler ihzar edeceğinden kork- Yuını'—l-- Tarihin Esrarengiz Sayfaları Zübeyde tukları için emirülmümininin ilti- fatına kolay kolay kulak vermi- yorlardı. O derece ki yanağı okşanan, kulağı parmak busesile tatyip edilen, saçları karıştırılan halayıklar bir daha efendilerinin — —a — zz yanına — çıkmıyorlar, çıkamıyor- lardı. Zübeydenin incili kamçısı halifenin yumuşak parmakların- dan daha fazla bürmet telkin ediyordul! ( Arkanm var ) —J ——— : —aeer Çin - Japon Muharebesi Şiddetle Devam Ediyor (Baş tarafı 1 İncl sayfada ) İngilizlerin Eir Tefsiri Londra, 4 — Japonyanın Çin hakkındaki — iddialarına — daima Japon Hariciye Nazırının nutku- nu tefsir eden gazeteler, bilhassa Taymis, —Japonyanın Mançuriyi Çinden ayırmak. ve orada bir muhtar idare kurmak istediğini vebu arzasunda kendini baklı bulduğunu yazıyor. Taymis, Cemiyeti Akvam Tah- kik Komisyonu Çine muvasalat ettiği zaman merkezi Mukden olmak üzere Mançuri istiklâlinin ilân edilmesi çok muhtemeldir, diyor. Japonlar Yeni Kuvvetler Gönderiyorlar Tokyo 1 — Şanghaydaki Ja- pon kuvvet'erinin ihtiyaca kâfi olup olmadıklarını tetkik eden harbiye, bahriye, harlciye, nazır- larından mürekkep heyet, bahriye silâh endazlarını değiştirmek için yeniden bir piyade fırkasının izamına karar vermişlerdir. Japon kuvvetleri, Vo-Sung is- tihkâmatını düşürmek için tedbir- ler almaktadırlar, Şanghay, 4 — Japon deniz ve hava kuvvetleri, Şanghayın methaline ve Şanghaydan geçen Vangpu nehrine hâkim bulunan Va-Sung istihkâmatını bombar- dıman etmekte — devam — eyle- mektedirler. Ayrıca kara kuvvetleri de bu istihkâmları karadan Şanghaya bağlıyan demiryolu istikametin- de ve Şapey Üzerine yeni ve kuvvetli bir taarruz yapmışlardır. fakat bir netice alamamışlardır. Çinlilerin buradaki müdafaa tertibatlarının bir mil derinliğin- de olduğu söylenmektedir. Bu mıntıkadaki Çin kuvvetleri ( 50) bin olarak tahmin edilmektedir. Japonlar yeni takviye kuvvetleri beklemektedirler. Şapey-Va-Sung cephesinde mütemadiyea top seş- leri gürüldemektedir. Şanghay 4 — Amiral Taylori bâmil olan Amerikanın Huston , kruvazörü, karaya, 300 silâhen- dar çıkarmıştır. Bir Japon Amira!ı Harakiri Yaptı Tokyo, 4 — Teşkil edilen Bçancü filo kumandanlığına tayin edilen Amiral Namura Şang- baya varmıştır. Bu zat, Amiral Şiyozavanın — yerini — alacaktır. Vazifesinden kaldırılan Amiral Şiyozava'nın — Harakiri — yaptığı şayidir. Bu habet resmen tekzip edilmişsede Harakirinin — vukuu muhakkaktır. (Harakiri, tecssürden mütevellit bir nevi Japon usulü intihardır. Japonlar, bir vazifede muvaflak olamazlarsa, İmparatorlarına bir fenalık yapılırsa, Hükümdar ken- dilerine iltifat etmezse, kendi hatası yüzünden bükümdara bir zarar gelirse, Japonlar Harakiri yaparlar. | Sivi! Japonlar Şanghaydan Çılıyorlar Şanghay, 4 — Buradaki Ja- ponlar şehri kütle halinde ter- ketmektedirler. ( 1200) kişi ay- rılmışlir. ( 3500 ) Japonun daha şebirden çıkacakları tahmin edi- liyor. Çinli halk, Çin ordusu için mütemadiyen iane topluyor. Şim- diye kadar (120) bin dolar top- lanmıştır. Şanghay Belediyesi (50) bin dolar vermiştir. Yunan Komunistlerin'n Bir ’ Nümayişi Atina, 4 — Yunan komfinis- Şubat & Bugün M A Jİ K Sinemasında ÇETEÇCE'LOPEZ KORSİKA ÇAKIRCALISI Tamamen sözlü fevkalâde Fransız filmi, $ büyük yıldız olan VITAL. SUZY VERNON - JEANNE HELBLİNG - ROLLA NORMAN — ve DANIEL MENDALİLIE tarafından temsi! edilmektedir Bugün saat 10,30 da tenzilâtlı matine. Duhuliye 25 kuruş «Ü p Bugün: MELEK sinemasında Büyük bir takdir uyandıran MONTE - GARLO | BOMBALAR ALTINDA bir sinema ve musikisi ibtişamıdır. Heyeti temsiliyesi başmda JEAN MURAT ve KATHE | V. NAGY tarafından. Tenzilâtlı matineler; ELrtİAMRA'da Görülecek Filmler MELEK'te AEREENEENN ELHAMRA sinemasında İkinci Türkçe sözlü ve şarkılı film, KAÇAKÇILAR Feriha Tevfik Hanım ile Darülbedayi — san'atkârları tarafından, Fiatlerde zammiyat yoktur. saat (l de saat 10,45 de 8 Şubat ( Bayramın birinci ) Pazartesi gönünden itibaren ( Bayram Gala ) programı: ee ŞİK ve ALKAZAR sinemalarında (İlk defa olarak Şimdiye kadar görü'len aşk, ihtiras ve sergüzeşt ll)-lıılııll 6 dehşetlisi RACANIN ESİRESİ Sesli, Sözlü, Muazzam eser Baştan başa dehşet, beyecan, kin ve ateş mücadelelerile malâmal olan bu film, Borneo adasında hakiki hayvanatı vahşiye arasında büyük Ffedakârlıklarla tertip edilmiştir. gemar Raşit Riza tiyatrosu Bugün matine 14,30 da Nur Baba Komedi 4 perde Akşam 21,30 da Kudret Helvasi Vadvli 3 perde ——— leri Adliye Nezareti önünde nü- mayiş yapmıya teşebbüş etmiş, Japon Sefaretine taşlar atmışlar- sa da isabet ettirememişlerdir. Bunlar, son hadiselerde mahküm edilen arkadaşları için nümayiş yapıyorlardı. Polis bunları dağıt- mıştır. Amerikalıların Endişesi Bedevam Vaşlagton 4 — Şanghayda Amerikan ve Japon karakolları arasında bir hâdise çıkmasından endişe edilmektedir. Amerikan kuvvetlerine ber türlü hâdiseden ictinap etmeleri için her an sıkı emirler verilmektedir. Matbuat, Amerikanın uzk Şarkta bir ihti- lâfa sürüklenmemesi mütaleasın- dacır. Harbin Muharebeleri Londra 4 — Harbin civarınm da Çinlilerle Japonlar arasında vukua gelen muharebe çok şid- detli olmuştur. Japon tank ve tayyareleri Çinlilerin 286 ve 28 in- ci alaylarını ağır zayiata uğrat- tıkları bildiriliyor . Japonya Sulh Tekliflerine İtiraz Ediyor Londra 4 — Japon Hariciye nazırı, İngiltere, Amerika, Fransa tarafından yapılan sulh — teklifle- rini şimdiki şeklile kabul ede- miyeceğini bildirmiştir. Haricive Tavonvanın — üm aa narıtı, Bugün Saat 15,30 da tenzilâtlı matina Yalnız talebelere ve suvare Saat 21,30 da —İeymrom YAT lmım mnmı lll 1 Galip lhw TÜRKÜSÜ İlk musikili Bayramın bir, iki ve 3 üncü günleri matina ve suvare. Fiatb» komedi. Bestekârı lerde zam yoktur. Hasan Ferit Nakili: Konferans Bugün saat (16) da, Beyoğ- hunda Amikal Kulübü salonlarım da, İ(ılyın Lisesi ve Ticaret Mektebi Müdürü Dr. Prof. Fer- raris tarafından “Fütürizmin men- şel ve fütürist edebiyat,, mevzua hakkında bir konferans verile- cektir. Konferans fransızca ola- caktır. Muallim beyler ve lise ve yüksek mektopler talebeleri konferansa serbestçe gelebilirler. Esrar Kaçakcısı Veli Ahmet isminde bir çe- hıs bir kilo esrar kaçırırken ya- kalanmış ve Ihtisas mahkemesine verilmiştir. çok basiretli ve duürendiş bi im sanı olmakla tanman Prens Sa- eyjinin mütalaasını aldıktan som- ra hükümetin bu kararı verdiğini söylemistir. ALEMDAR Sinemasında Mevsimin en muazzam, en şen ve eğlenceli opereti Maurice Chevalier tarafından Şen M .lâZİm Tamamea Franmrzea aözlü, sesli ve şarkılı ve danalı film. Rejisörü: Meşhur ( Aşk Resmi geçidi ) nin mübdei Ernst Lubitech İzdihama mahal kalmamak için bu film devam ettiği müddetçe matinelere 2-4-6, suvare 9,30 dadır..