5 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İktısat Sütunu Borçlarımız İçin Bir Hal Şekli Teklif Ediyoruz İhracat maddelerimizin en mü- himlerinden biri de şüpbhesiz ki afyondur. Fakat son senelerde bu ihraç maddemizde artık bizim için faydah olamıyacak bir hale gelmiştir. Maamafih bu mutlak bükmü vermeden evvel vaziyeti izah et- mek lâzımdır. Türkiye senede (6000) sandık, yani takriben (450) bin kilo afyon çıkarır. Afyon zeriyatile geçinen | (3-4) yüz bin köylümüz vardır. Alfyon — ihracatımızdan — senede 'Türkiyeye giren para sekiz on milyon liraya baliğ olurdu. Bu gün ancak iki milyon liralık af- yon ihraç ediyoruz. Demek ki senede — afyon — ihracatından 6 milyon lira bir #çığımız vardır. Bu niçin böyle oldu? Türkiyeden — maada — afyon İstihsal eden memleketler İran ve Bindistandır. Bu memleketlerde çıkan afyon ticareti aşaği yukarı İngilterenin — elindedir, — İngiltere bu afyonlari Çine, Japonyaya, Cenup adalarına sevkeder - ve mühim iş yapar, İngiltere Afyon Hcaretini in- bisar altına almak için, ortaya İnsan! bir nazariye atmıştır. AF- yondan kokain gibi, hercin gibi oyuşturucu maddeler yapılabilir. Göya bunun önüne geçmiş ol- mak için İngilizlerin teklifile Ce- miyeti Akvamda bir Afyoa komis- yonu teşkil edildi. Bu komisyon her memlekette Afyondan yapı- lan tibbi ecza miktarını tesbit etti. Bu suretle afyon ithalât ve Ihracatını kontrol altına aldı. Her tarafta beynelmilel kaçak- çılık teşkilâtı vücude getirildi. Bütün bu kontrol teşkilâtı en ziyade — bizi — mütecasir — etti. Çünkü — diğer — memleketlerde afyonu mamul baline koyan sanayi mevcuttu. Hatta Yugos- lavya bile büyük bir fabrika yapmıya mecbur oldu. Biz ise, Cemiyeti Akvamın — kontrolunu takviye etmiş olmak için dahilde inkişafa başlıyan afyon sanayiüni durdurduk. Netice ne oldu? Afyon Ihra- €atımız. ve afyon sarfiyatımız birdenbire düştü.” Senevi ihraca- timız — (2) milyon İirayı yeçmez oldu. Afyön fiatleri (30-40) Hiradan sekiz liraya indi. Köylü afyonun okkasını ancak - sekiz liraya istihsal edebildiği için bun- dan ea ziyade mutazarrır olan afyon müstahsillerimiz oldu, Vaktile Cemiyeti Akvam bize | &İyon zeriyatının mea'ini teklif etmiş. Hükümet buna mukabil bir tazminat verilip verilemiye-« ceğini Ööğrenmek istemiş, Bize 50 milyon İngiliz tazminat verme- yi kabul etmişler. Fakat her medense bu mesele neticelenme- miş. Bugün alacaklılarımıza şöyle bir teklif yapamaz mıyız? Madem- ki beynelmilel bir itilâfa kur- ban olarak senede 6 milyoan lira feda ediyoruz. 6 milyon lira bizim şimdi borçlarımıza mukabil sene- vi taksita — tekabül eder. İkisini karşılaştırıp şu borç- lardan bizi affedemezler mi? iğimiz Balıkesir ( Hu sul ) — Şeker bayramında — çehe rimize İstanbuldan, Darüşşafaka, Bure sadan İdman yurda, Akhisardan Genç- birliği ile müsabaka cakları gibi ayrıca | Azkerl mahfil «& nemasında Akhi- sar ve Bursanın genç İdmancıları birer — müsamere vereceklerdir. Kardeş şehirler. den gelecek fut- bolcularla yapıla- cak müsabakalar daha şimdideı cular arasında büyük — bir uyandırmıştır. Bu meyanda yapıl lara hazırlık olmak üzere Idman- birliği ve Idman yurdu gençleri on beş gündenberi ekzersizlerle aatren- man yapmakta ve nefes kabiliyetle- rini arttırmaktadırlar. Spor teşekkül- Bir Nahiye Halkı Rekabet Karşısında Zonguldak - vilâyetimize tabi ( Ulus ) isimli bir nahiye vardır. Bu şirin nahiyemizin halkı hemen kâmilen ormancılık ve kereste Hicaretile — meşgüuldürler. Fakat, son günlerde teşekkül eden bü- yük orman şirketlerinin rekabeti bu nahiyemizin ormancılık faali- yetini tamamile durdurmuş, ke- reste ticaretini de söndürmüştür. Bu yüzden ticaret ve daha doğ- rusu geçinme sahaları yalnız ormancılığa inhisar eden halk tabakaları arasında zaruret baş- göstermiştir. Vaziyeti mazarı dikkate alan Vilâyet Umuml! Meclisi Ulus hak- kında âcil ve esaslı tedbirler almayı düşünmektedir. Umumi Meclis azasımdan birkaç zat (Ulus)un — bugünkü vaziyetini bildiren ve buna karşı seri bir yardım istiyen bir takrir hazır- lamışlardır. AHMET Alâiyede Sakat Ve Malül İnsan Pek Fazladır Alâlye (Hususl) — Yenli sene yol verğisi için muayene başla- mıştır. Hergün birçok sakat ve malül kimselerin muayene edildi- ği göze çarpmaktadır. Diyebilirim ki hiçbir memlekette buradaki kadar malül yoktur. Ararzinin dağlık olması ve yolların munta- zam olmaması birçok kimselerin sakat kalmasına sebebiyet ver- mektedir. Çünki dağlık kısımlar- da ve bozuk yollarda sık sık ka- zalar vukubulmakta ve kazaze- dele de ekseriyetle sakat kalmak- tadır. Bunda bu havalı halkının ormancılıkla İştiğal etmesinin te- Kiri vardır. M. ASIM L’nlıl(uîrr Idmanbi Ü lerinin başında bulunan ve ayni zamanda muntaka reisi o'an muallim Emnüddin Beyin, maçlar tertibi su- vetile memleket sporuna çok büyük yardımları dokunmaktadır. Bahkesirde mıntake şampiyona bulunan ldman bizliğinin senelik fev- kalâde kongresi cuma günü Halk- Adana, (Hu- susi ) — Patl- yan kazan hü- disesinde yara- lananların sıhhi vaziyetleri — iyi- leşmektedir. Ka- zazedelerin aile- lerine Belediye yardım — etmek- tedir, Beş — kişinin ölümüne — sebep olan bu müthiş faciayı Müddei- umumilik tetkik etmektedir. Mü- hendiş Ziya, Zi- raat Bankası Mensucat fabri- kası Müdürü Sü- küti, makine mü- makine — ustalahendisi — Samuel, rından Hacı Osman Bey ve E- Fendilerden mürekkep bir heyet fenni tetkikat yapmıya memur edilmiştir. Heyet, kazanın — tahammülün- den fazla verilen tazyik yüzünden patlamış olduğunu tesbit etmiştir. Hacı usta bu raporun ittifakla hazırlanmadığım, kendisinin aksi kanaatte olduğunu söylemektedir. Hacı usta bu facianın yükünü, veren — mütehaasısların omurzuna yüklemektedir. — Mütehassısların Kurtuldular Ercis 2 — Köylerde nüfus yoklaması yapmıya giden ve | yolda Üpiye tutularak kaybo- dukları zannedilen üç kişi, sağ ve salim olarak Gürküste bulun- muşlardır. VAMIK kazanı evvelce muayene edip rapor Balıkesirde Spor Faaliyeti Orada Bayram Günlerinde Muhtelif Futbol Müsabakaları Yapılacak lrliği birinci takımı Adana Faciası Tahkika- 'tının Verdiği Neticeler + Tipiye Tutulanlar|Bir winde aktedilmiş v” klüp için birçok faydah kararlar Wt- Ebaz olunmuştur. Bu meyanda klübün musiki şubesi de teşekkül etmiştir. Ayrıca musiki öğ- renmek — arzusanu gösterenlere — kıy- metli genç'erimize den İemail Safa B. tarafından ders ve- rilmesi de karar- laştırılmıştır. İdim- an birliğinin yenl idaro heyeti Lütfi Bcyin riyasetinde teşekkül etmiş ve Fahri riyasete de Nafın Başmühen- disi Turhan B.la- tihap olunmuştur. Şehrimirde atle- tizm şubesinda büyük varlıklar gör- teren Idman gücü, bayramın Üçüncü günü çekilimek Üzere zengin bir eşya | piyangosu tertip etmiştir. Bundan başka bayramın ikinci günü Halk Fırkası s#alonunda İdman yücü balosu verilecektir. M. Ali Hemşeri Gözile Sulh Çıkmıyorsa Maaş Çıkıyor Ya! Şu #son senelerin kesatlığı yetişmiyormuş gibi bir de dev letlerin kesesine Cemiyeti Akvam diye kocaman bir delik açılmıştı. Yüzlerce Japon tayyaresinin Çin şehirlerine ateş yağdırdığı, Av« rupa devletlerinin Çin sularına sürü sürü zirhlı gönderdiği şu son günlerde, harıl harıl Terki Teslihat Konferansına hazırlanan bu külfetli cemiyet, hâdisatın tekmesi altında sallanmıya baş- ladı. Hâlâ yıkılmamasına şaşma- mak kabil değil. Bu münasebetle aklıma bir fıkra geldi: Zenginin biri kurak bir yerde bir kuyu kazdırmak sevdasına düşmüş, Kuyu iyiden iyiye alçaldığı halde bir türlü su çıkmazmış. Zengin adam her« gün kuyunun başına gittiği za- manda içinde çalışan kuyucunun kendi kendina bir şeyler mırl- dandığını işitirmiş. Bir gün me- rak edip kulak kabartmış. Ku yucu kendisini kastederek: — Behey sersem adaml di yormuş. Buradan su çıkmaz diye sana kaç defa söyledik, bir türlü kalın kafana sokamadık. İnatçılığr nn cezası kucak dolusu para dö- küp durursun. Behey şaşkın! Sen türkçe anlamaz wısın? Ne yapsan beyhude... Burauda su çıkmaz... Çıkmaz vesselâml! Zengin adam — dayanamayıp kuyunun başından içeriye seslen- miş: — Behey nabekâr! Sen bana sersem, şaşkın diyorsun ama sen Yukardar Cesetler moloz yığınlarının altındam çıkarılırken. Aşağıda: Uzaklara fırlıyan 1500 kiloluk karan parçası verdiği rapora istinaden sanayi müfettişliği de sekiz on ay evvel kazanın mütehammil oldu- gu hakkında bir rapor vermiştir. Hacı usta, 3i sene evvel yapılan kazanın ihtiyarlamış ve hurda haline gelmiş olduğunu ileri sür- mektedir. Tersanemizin yetiştir- diği ustalardan olan Hacı usta, Adana havalisinde mütehassısların ve mühendislerin İmkâasız gör- dükleri birçok işleri yapmakla göhret kazanmıştır. SALÂHADDİN Esrarkeşı'n İtirafları İzmir, (Hususi) — Esrar iç- mekle maznun Diyarbekirli Os- man oğlu Bekir isticvabında şunları söylemiştir: *“— Ne yapayım müptelâsı- yım, İçmezsem bastalanıyorum, fenalaşıyorum. İçersem kendimden geçiyorum. Kimseye ne ilişiyorum, ne de kimseyo fenalığım dokunyor.. benden sersem, benden şaşkıme sın! Su çıkmış çıkmamış, sana ne? Su çıkmıyorsa ekmek çıkıyor yal. Cemiyeti Akvamdan sulh çık- madığı ve çıkmıyacağı muhakkak, Fakat cemiyetin yüzlerce azası, müşaviri, mütehassısı, kâtibi, ter- cümanı, mütercimi hiç istiflerini bozmasınlar. Cemiyeti Akvamdan sulh çıkmıyorsa, maaş çıkıyor yal. Hemşeri Türk Buğdayı Suriyede Gümrük Resmi Alınmıyacak Berut ( Hususi ) — Türkiye. dea Lazkıyeye gelecek — olan 1.178.632 kilo tohumluk buğday- dan gümrük resmi alınmaması takarrür etmiştir. Garip Bir Tagayyüp Kırk senedenberi Lâzkıyede- ki İngiliz mektebinin müdürlüğü- nü yapan Mis Edgan ismindeki ibtiyar kadın bir haftadanberi ortadan kaybolmuştur. Kadının akıbetinden endişe edilmektedir. Kız Kaçırma Hâdisasi Bandırma (Husul) — Burada İhsaniye — mahallesinde — Recep Ağanın kım Emine Hanım Bul- garistan muhacirlerinden Hüseyiu isminde biri tarafından igfal olu- narak kaçırılmıştır . Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu Vasfi Raşit Bu kıymettar eserin ikinci cildi çıkmıştır. Bu cilt te birinci cit gibi yirmi formadan mü- rekkeptir. ve fiati daha ucuz- dur. Eser ince k ğgından hacmi de k Fiati (2