6 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

& Hergün Teslihatı Tahdit İşinde Devletlerin Vaziyetleri Cenevrede Teslihatı Tahdit Konferansı başladı. Bütün dünya- nım gözü bu konferansa çevril- miştir. Konferanstan bir metice çıkıp çıkmıyacağını anlamak için, muhtelif devletlerin bu mesele- deki noktai mazarlarını — bilmek kâfidir. Almanya — Almanya, teslihat meselesinde — diğer — devletlerle müsavi vaziyette bulunmak arzu- sundadır. Versay muahedesi ile vazedilen memnuiyetin kaldırılma- sı ve onun da diğer devletler kadar silâh sabibi olması lâzım geldiğini müdafaa etmektedir. Fransa — Almanya tarafın- dan lâakal ( 15) sene sulh mu- abedelerini ihlâl edilmiyeceği te- min edilmedikçe teslihatta ufak bir tahdide bile taraftar değildir. İtalga — İtalya silâhların tahdidine taraftar değildir. Fakat Amerikaya hoş görünmek için Fedakârlık etmekten çekinmiye- cektir. Lehistan — 'Lehistan silâhla- rın tahdidine yanaşmıyor. Çünki bir taraftan Dancig koridoru, bir taraftan Rusya tehlikesi karşısın- da — vaziyetinin — sağlamlığından emin değildir. Rusya — Rusya, imkânsız ob duğ bilmesine rağmen veya bildiği — için, silâhların tamamen terki fikrini ortaya atmıştır. Amerika — Amerika Avru- panın - teslihatı terketmesini iste- mekte, hatta alacaklarından vaz- gcjmui için bunu gart koşmak- tadır. Fakat kendi — hesabına wfak bir tahdide bile taraftar değildir. Küçük İtilâf — Yugoslavya, Kalya. — tehlikesi hHg kıl&ı müddetçe silâhlanmaktan — vaz- geçmiyecektir. Çekoslovakya. — Macaristanın sulh muahedelerini ihlâl (edeme- mesini şart koşmaktadır. Romanya da ayni vaziyettedir, fazla olarak Rusyadan da kork- maktadır. Macaristan — Macaristan, askeri kuvvetlerini Romanya ve Çekoslovakya derecesine çıkar- mak arzusundadır. İngiltere bahri | Vaşingtondan ÂAmerika Filosunun Manev- ı Soîı Postanın Resimli Makalesi SÖON POSTA rası Borsaları Da Karıştırdı Londra Ve Paris Borsalarında... Paris, 5 (H. Radyo ) — Amerikanın I in sularına hareket emri aldığına dair haberler burada çok derin bir alâka ve heyecana sebep olmuştur. Vaşington ve Tokyodan alı- nan mütemmim haberler, bu filonun Asya filosunun Ç bir Amiral gemisi ile on muhribinden ve birkaç muavin gemi- den mürekkep olduğu şeklindedir. iki torpido ve gerekse Londra borsalarına da tesir etmekten uzak kalmamıştır. Bu sebeple ilk günlerde her iki borsada da hara- retli muameleler olmuştur. Bir kısım esham ve tahvilât fiatleri, hariçte heye- canın tesiri altında mühim miktarda tenezzüle uğramıştır. Amerika Donanmasının Çin Sularında Ne İşi Var? Londra, 6 ( D. Hususi ) — alınan haberlere göre Amerika Donanması Umum Kumandanı Amiral Prat (Nevyork Taymis) gazetesine, Çin - Japon silâhlı ihtilâh, bu meyanda ÂAme- rika — Müttehit Hükümetlerinin rolli ve vazişeti hakkında mühim İngiltere — silâhlarını — tahdide — muvafakat etmekle bu hususta ilk adımı attığı fikrindedir. ve diğer dev- letler tarafından bu misal takip edilmedikçe daha ileri gitmiye razı olamıyacağını söylemektedir. Tütün Kongresi Dağıldı Husasl ) — Tü- Ankara, 6 tün kı son — içtimamı yaparak mühin kararlar verdi ve dağıldı. Hükümetten temenni mahiyetinde — olan bu kararlar şu suretle hülâsa edilebilir. Tütün — ziraatının — mıntakavi ve mevzil olarak tahdidi, kaçak- çılık mücadelesi için Hfiatlerin daha ziyade uı_:uılıhhuı. kop- yelik ince ğ,lııüım zımbalan- ması, ihraç - edilecek tütünlerin üzel bir şekilde hazırlanması, E:dl. hariçte satış propagandası vesair müteferrik maddeler. 408 Tane Saat Çalındı Bu sabahı erkenden Divan- yolunda — bir — hırsızlık — olmuş, (315) numaralı Kirkor Gür- ciyan —Efendinin saatçi dük- nı — soyulmuştur. — Hırsızlar Müşterilere ait 3408 tane cep ve kol saati çalmışlardır. tivarda bundan evvel de bazı hırsızlıklar olmuştu. Polisin nazarı dikkatini celbederiz. beyanatta bulunmuştur. Bilhassa Asya filosunun Çin sularına ha- reket emri hakkında Amiral Prat, filonun — sadececee — bir manevra maksadile açık denize çıktığına işaret etmiş, bu hâdise hakkında başka bir maksat mü- lâhaza edilmesinin doğru olma- dığını söylemiştir. Amiral Prat, Çinde müharebe cereyan eden sahadaki —Amerika — tebaasının, bilhassa kadın ve — çocukların Amerika gemilerinin muaveneti | İ ı | ları mukarrer olduğunu da ilâve etmiştir. Dikkate şayandır ki Amiralın bu beyanatı, Reisicümhur M. Hu- verin riyasetinde beyaz sarayda yapılan — bir, içtimar müteakıp vukubulmuştur. (Son Posta: Son vaziyet ve hâ- diseler üzerine alelâcele yapılan bu :îiıııı M. Hoover, hariciye nazırı Sümaon, hariciye müsteşarı, har- biye ve bahriye nazırlarile umum ku- sayesinde tehlikeden kurtarılma- İmandanamiral Prat Iştirak etmişlerdi.| Ş ÜDi —ai e lner Çin, Son Nefesine Kadar MücadeleyeDevamEdecek Loyang.6 ( A-A)— Çin Çing Ven, şanghaya acilen takviye kuv- vetleri ve malzeme gönderildiğini beyan eylemiştir. Röyter Hanıma sormuşları Adet Eşya 7 Manto 1s Elbise 100 Çorap —H Ajansı muhabirile görüşen Başvekil Vang Çin Veng, çin hükümeti siyasetinin iki prensip üzerine müştenit Burhan Cahit Beyin refikası Samiye Burhan Cabit —— Şık bir kadın, tuvaleti için seneda ne sarfeder? Hanımefendi şöyle bir liste vermişi başvekili Vang j 160 | se Fiatı> — Yekün 250 1755 | 250 3750 15 1500 İSTER İNAN, İSTER İNANMA! | Boya; koku; saç isvaleti — 1000 olduğunu, bunlardan birinin arazi hâ- kimiyetini nezeden muahedeleri kat'iy- yen imza etmemek, ikincisinin de Japon- ların müsellâh tecavüz ve taarruzlarına mukavemete devam bulunduğunu ilâve eylemiştir. etmekteri” : ibaret 2500 1500 25 30 fakarpin Şapka 12000 Ve bu Histe makul bir kadının masrafı imiş. Bunun içinde iç çamaşır masrafı yok. Bu listeye bakarak Samiye Hanimefendinin Türkiyede bulunduğuna ve bizim fakrimizle alay etmediğiae, ırtik: İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- fir. Akvam Cemiyeti Çin- Japon Sulhün- den Ümidini Kesti ( Baş tarafı 1 inci sayfada ) Japonlar Şanghay Vosoung demiryolundan daha şimale iler- lemiye muvaffak olmuşlardır. Sa- at G da Voşungta sükün hü- küm sürmekte idi. İkinci Protesto Vaşington, 5 (A. A.) — İn- giltere ile Cemahiri müttehide beynelmile mıntakanın üssülhare- ke olarak kullanılmasını tekrar Tokyo hükümeti nezdinde pro- teste etmişlerdir. Bakalım Para Edecek Mi ? Loudra, 5. — ( ALA. ) — Res- mi mahafilde beyan edildiğine göre İngiliz. Amerika, Fransa ve İtalya hökümetleri dört bü- yük devletin tekliflerine Japonya tarafından — dün verilen cevap Üzerine yapılan yeni teşebbüs hakkında müzakerede bulunmak- tadırlar. Akvam Cemiyeti Ümitsiz Cenevre, 5 (A. A.) — Akvam Cemiyeti Meclisi Reisi Fransız Başmurahhası M. ( Pol Bonkur ) Çin Murahhası M. Yen ile görüş- müştür. M. Pol Bonkur Çin mw- rahhbasına | Japonyanın, — büyük devletler — tarafından — yapılan üyuşma — tekliflerinden — ikisini kabul etmemesi hasebile Çin - Japon ihtilâfının hal ve tesviye- sinin şimdiki balde çok müşkül bir muadeleden başka birşey aolmadığını söylemiştir. sinin bu beyanatı açıkça şu demek- tirı Çin-Japon mubarebesine nihayet vermek, uzak Şarkta dökülen kan- ları dindirmek bugün İçin bir. emel muhaldır. Silâh Tahdidi Ümitleri Kuvvetlendiren Yeni Bir Teklif Cenevre, 6 (A. A.) — Terki Teslihat koferansına verilen Fram sız teklifleri projesi bir mukad- dimeden sonra başta ilk - ikisi, sivil tayyareciliği, bombardıman tayyarelerini ve bir takım bahri malzemeyi Cemiyeti Akvamın emrine tevdi eden, üçüncü bey- nelmilel bir kuvvet ihdasını der- piş — eyliyen, dördüncü, — sivil halkın himayesini istihdaf eden ve beşincisi, eyliyen beş faslı ihtiva etmektedir. Bu projenin tevdü konferans ve Akvam Cemiyeti mahafilinde | 4 Son Posta: Akvam Cemiyeti ret- lİdam Edilecek! Nairobi Kenya 6 (A.A) — Ali divan, Kenya mıntakasında, yerli! bir kadına büyü yaparak | hasta düşmesine sebebiyet ver- diği iddiasile öldürülen bir bü- yücünün katlinden dolayı yerli halktan 60 kişiyi idam ve 10 kişiyi de daimi teb'it cezalarına mahküm etmiştir.