18 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Halkın Sesi l .A . . .. İhtikâra Niçin Göz Yumuyoruz? Kanun — halka ibtikâr mücade- sinde büyük bir salâhiyet verdiği balde, bazı - tacirlerin yeni bir Ahtikâr hilesine eür'et ettikleri anlaşılıyor. Bunun sebebini yine halkın dilinden şöyle anlatalımı Ömer Masum Bey (Sultanahmet Akbı- yık mahallesi 8 ) — Hükümet tahdit kararını verirken doğuracağı aksülâmel- lerle mücadele için de bir kanun hazırladı. İhtikârla mücadeleyi ta- mamen halka bırakıyordu. Aldanan bir vatandaş derhal adliyeye mü- racaat edecek ve muhtekirlerin eezalandırılmasını istiyecekti. Fakat azizim size sorarım, bu hakkımızı kaç kişi istimal ettik. Herşeyi tahditten evvelki fiatten fazlasına aldık ve ağzımızı açma- dık. Şimdi de muhtekirler yeni bir usul daha keşfetmişler. İhti- kâr — yapacakları bir maddeyi istedikleri fiate satıyorlar, parasını alıyorlar, faturada fiatini noksan gösteriyorlarmış. İsmall B. ıl&ı:.ıı Saltanhamamı $0) — Bizde harbi umumiden kal- ma fena bir itiyat vardır. Birden- bire zengin olmak isteriz. Fırsat kollarız. Hükümet milli paramızı korumak için tahdit kararı verdi. Fakat hakiki ihtiyaçlarımını da nazarı itibara aldı. Yani ne şekersiz de fırsatçı muhtekirlere yüz veren halktır. Bir mal alırken neden fiatini sormuyor, aldanıyorsa ne- den Adliyeye er vermiyor ? Bence halk uyanmalı ve muhte- kirlerin kuyruklarından — tutarak adalete teslim etmelidir. * Halim B. (Üsküdar Bağlarbaşı 65) — Muhtekirler şimdi de bir fatura oyunu çıkarmışlar. Malı fazlasına satıyorlar. Takipten kur- tulmak için de faturaya tabii fiati yazıyorlar. Gerek perakem- deci 'unıfıı ve gerekse halkın buna neden lüzum gördüklerine bir türlü aklım ermiyor. Bu ih- tikârcı toptancıları halk ve pera- kendeciler cürmü meşhut yaptı- rarak polise teslim etmelidir. bfan Bey [Hıiı:u' Caml sokak 37) — Halkımız hâlâ Men'i İhtikâr Kanununda — kendisine — verilen hakları anlamamıştır. Siz hergün gazetenizin bir köşesinde bu'îu- nunun halkın vazifesine ait olan kısmım neşretseniz çok iyi ya- parsınız. Hem Ölüm, Hem Yaralamak Balatta bir meyhanede Arap Kemali öldürmek, Mustafa ve Fevziyi yaramakla maznun Yani- nin muhakemesine Ağır Cezada devam edilmiştir. 1: Hasan Bey — Söyle bana baka- yun, komşu! Dünyanın ca talisiz ları kimlerdir? SON POSTA DAHİLİ EABDERLER Tavuk Meraklısı Bir Madam Beyoğlunda Hamalbaşında oturan Madam Angeliki, Unka- panında İsmet Hanımın evine girmiş ve avluda dolaşmakta olan bir tavuğu yakalamıştır. Tavuk bağırmıya başlayınca, yakayı ele vereceğini anlıyan Madam hemen tavuğun kafasını koparmış ve güzel bir paket yapınıştır. Kadın evden savuşurken yakalanmıştır. Madam karakoldan da kaçmıya teşebbüs etmişse de muvaffak ola- mamıştır. Kaçakçılar Yüz Kadar Hâdise Meydana Çıkarıldı Kaçakçılık kanununun tatbi- kından bugüne kadar gümrük tarafından tespit edilen kaçak- çılık vak'aları yüze yakındır. Bu vak'alar — daha ziyade — ipekli, çatal, bıçak, çakmaktaşı, sinema filimi, kumaş, cıgarkâğıdı ve saire üzerinde olmuştur. Mahküm Edildi Kartalda Emirli köyünde, şe- ker bayramında cambaz güreşi esnasında İbrahim oğlu Ahmedi yaralıyarak daimi — malüliyetine sebebiyet vermekle maznmun Fa- ikin mubakemesi bitmiştir. Marz- nun iki sene 10 ay bapse 500 lira tazminat vermiye mahküm olmuştur. Milyonlar Değerinde Bir Kitap Geçenlerde meşhur Türk de- niz kumandanlarındaa Piri rei- sin bizzat yaptığı İlk Amerika haritasının bir resmini neşretmiş- tik. Haber aldığımıza göre, Piri Reisin şehrimizdeki kütüphane- lerde meşhur bir kitabınm buzu nüshaları bulmmuştur. ( Kitabı bahriye ) ismindeki bu kıyınetli eser “el yazması — olduğu gibi içinde de birçok haritalar vardır. Maarif Vekâleti bu milyonlar değerindeki — eserin mushalarını Ankarada Etnografya müzesinde teşhir ve muhafaza edilecektir. 2 Hasan Bey — Ö adam- | hasta olanlar mı? Yatalaklar mı? Şifa lüm — derecesinde bulmaz illetlere yakalananlar mı? ı |— Ne Etleri Yiyoruz? Geçen Sene Mezbahada 540.Bin Koyun Ve 33 Bin Keçi Kesildi Belediye tarafından yeni ha- zırlanan bir cetvele göre, geçen 931 senesinde İstanbul mezbeha- sında (607,565 ) bayvan kesi- miştir. Bunlardan — (33,365) i keçidir. Bu yekündan ( 13503 ) ü erkek ( 5295 )dişi ıl — ve ( 14567 ) si de tiftik ke- çisidir. — Ayrıca — (540) — bin koyun ve (2)binde oğlak kesil- miştir. Koyunların cinsi de şöyle tespit edilmiştir: ( 250 ) bin kara- man, (70) bin dağlıç; (80 ) bin kıvrak, (170)bin kuru Yine geçen sene zarfında ( 1200 ) do- muz, (23) bin öküz, (2) bin man- da ( 1,800 ) inek, ( 1,100) dana, (800) malak — kesilmiştir. Bu müddet zarfında biç deve kesil- memiştir. Yalnız ( 930 ) senesinde mezbehada beş deve kesilmiştir. Bir gazete mezbahada kesilen hayvanların yüzde kırkının keçi olduğunu, halbuki kasap dükkân- larındaki etlerin üzerinde ne keçi ve ne de deve eti etiketlerine te- sadüf edilmediğini yazıyordu. Bi- zim yaptığımız tetkikata göre mezbahada kesilen keçi miktarı yüzde kırk değil, ancak yüzde iki buçuktur. Bu hususta kendi- sile görüşen bir muharririmize Belediye Reis Muavini Nuri Bey şunları söylemiştir: “İşte İstatisti- ği alınışsınız. Elinizde görüyorum. Buna — nmazaran kesilen — keçi miktarı umum — yekünunun an- cak yüzde üçünü — tutuyor. Bunların üzerine mezbeha keçi damgasını vuruyor. Fakat esasen az olduğu için belki na- zarı dikkati celbetmiyor. Memur- larımız da etiket — koymıyanlar bakkında takibat yapıyorlar. Bu sene hiç deve — kesilmemiştir. Yüzde — kırk gibi bir nispetin nasıl bulunduğunu bir türlü an- hyamadım. ,, İht_iîğ;r İçin Belediye İle Ticaret Mü- dürlüğü Faaliyete Geçiyor Ticaret Müdüriyeti, tahdit kararından sonra fiatleri yükse- len maddeler hakkında tı:kih— tına devam etmektedir. Yalnız toptancılarla mücadele — etmek suretile ihtikârın Öönüne geçile- miyeceği anl şılmıştır. Öğrendi- ğimize göre, nisandan itibaren Belediye ve Ticaret Müdüriyeti eşya fiatlerini yükselten peraken- decilerle esaslı şekilde mücadele edecektir. Bu suretle hayatın kısmen — ucuzliyacağı tahmin edilmektedir. Bir Cinayet Davası Bir işret meclisinde Mike iş- minde bir genç maktul düşmüş- tü. Bu cinayetin maznunları olan Niko ve Minanın muhakemesine dün Ağır Cezada başlanmıştır. Bu Da Başka Türlü Hamal Hasan Ağa sırtında bir çuval sabun yükü ile Mercan yokuşunu dalçın dalgın tırmanır- ken, peşine Kemal isminde bir açıkgöz takılmıştır. Kemal bir jletle çavalı keşmiş ve sabunları çalmıya başlamış, fakat biraz sonra yakalanmıştır. ae — Komünistler Dün Edirneden Dört Maznun Getirildi Dün Edirneden — şehrimize Refet İsmail, Riza Hayri, Selim Sırrı ve Nuri Riza isminde dört komünistlik maznunu getirilerek Müddeiumumiliğe — teslim — edil- miştir. Müddeiumumilik bunları da yedinci müstantikliğe vermiş ve isticvapları yapıldıktan sonra tevkifhaneye — yönderilmişlerdir. Kırklareliade yakalanan — diğer komünisler de İstanbula getirile- rek muhakemeleri birlikte yapı- lacaktır. Karaya Oturdu Mergera isminde bir İtalyan vapuru Karadeniz boğazı hari- cinde dün karaya oturmuştur. Ticaret Talebesinin Tetkikleri Yüksek Ticaret Mektebi son sın:f talebesi dün Muhasebe Mu- allimi Atıf Beyin refakatinde İş Bankasında tetkikat yapmışlardır. Talebeler imtihan zamanına ka- dar diğer bankaları da gezecek- lerdir. Diğer taraftan Âl Ticaret talebesi de nisanın 13 ünde bir Anadolu seyahatine çıkacaklar, Garbi Anadolu şehir ve kasaba- larmda tetkikat yapacaklardır. 3: Hasan Bey — Par letten, aç'ıktan sürüm altında yatanlar mı? 1 l Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 'azar Ola Hasan Bey Ve Dünyanın En Bedbahtları ı zlklar, sefa- mi? Köprü Günün Tarihi Gizli Emlâk İhbar- ları Arttı Menkul ve gayrimenkul - gizli mülk ve mal ihbar edenlere peşin olarak ikramiye verileceği hak- kımda bir buçuk ay evvel yeni bir kanun kabul edilmişti. Kanu- nun neşrindenberi İstanbul Def- terdarlığına (15) kadar ihbar ya- pılmıştır. Defterdari.k hu ihbar- ları tetkik ettirmektedir. Gizli olduğu anlaşılan emlâkin ikrami- yeleri muhbirlere derhal verik mektedir. İkramiyelerin miktarları şöyledir: Gayrimenkullerde beş bin Jli- raya kadar yüzde (20), menkulle» re yüzde otuz, beş binden (25) bine kadar olanların beş binden yukarısı için — gayrimenkullerde yüzde (15) menkullerde yüzde (25), (25) biâden (50) bine kadar gayrimenkullerde yüzde ( 12) ve menkullerde yüzde (15) liradır. .. . K Rüstemiye Kaptanı Dün Hakkında Tevkif Müzekkeresi Kesildi Rüstemiye vapurundaki tah- rikât ve kaçakçılık hakkındaki tahkikata — devam edilmektedir. Vapur kaptanı Sabri Bey dün dördüncü —müstantik tarahından isticvap ve tevkif edilmiştir. Kap- tanın bavulunda, Şeyh Esade ait fotoğraflar, dini kitaplar, delâili hayrat, — nakşibenai risaleleri bulunmuştur. Sabri Beyin Türkiye ve Rusyada propaganda yapıp yapmadığı — tetkik edilmektedir. Maxzman dün gümrükteki —ihtısas mahkemesinde kaçakçılık nokta- sından isticvap edilmiştir. Vali Muavini Fazh Bey, hâdisenin alel- âde bir kaçakçıhık vak'asından ibaret olduğunu söylemektedir. Çünki kanun mucibince tahrikât ana vatan hudutları dahilinde yapılması lâzım gelmektedir. Bu ise kaptan hakkında varit değil- dir. Yedi Senelik İnşaat Belediye İhsaiyşat Müdürlüğü şehrimizde 926 senesindenberi yapılan binaların miktarını hbavi bir cetvel hazırlamıştır. Bir Haftada... Bir haftada — Beyoğlunda 9 randevu evi kapanmıştır. Gülhane Wüsameresi Gülhane Tıbbi Müsamerele- rinin altıncısı pazar günü Gük hane konferans salonunda yapı- . — Müsamerede — muhtelif torlar muhtelif mevzular - et- rafında söz söylemişler ve ilmi münakaşalar yapmışlardır. .a 4& Hasan Bey — Hiçbiri değil, kem- şu. Bu zamanda ex bedb ht mülyonerler... Bak sıra ile intihar ediyozlar. ada ular,