19 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

19 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HABLKIN GÖZÜ HALKINKULAĞI HALKIN. DİLİ — ee e Sene 2 — No: 593 Yazı işleri telefonu: Iıı.nı.ı_ - — CUMARTESİ — 19 Mart Kabinede Tadilât Şayıası Asılsızdır Bu sabah yeni bir şayiadan haberdar olduk. Mühimce telâkki eltiğimiz bu şayianın esası şudur: Sabık Paris sefiri ve yine sabık Gümüşhane Meb'usu Ali Fethi Bey tekrar siyasi hayata atılacaktır. Buraya kısaca kaydettiğimiz bu şayiayı tamamlıyan mütemmim tafsilât ise şöyledir: Fethi Bey münhal —meb'usluklardan - birine namzetliğini — koymak — suretile meb'us intihap edilecektir. Şu kadar var ki Fethi Beyin Halk Fırkasına girmek suretile mi namzetliğini koyacağı, yoksa müstakil olarak mı hareket ede- ceği kat'i olarak kestirilemiyor. Bu şayla esasen birkaç gün- denberi deveran ediyordu. Diğer taraftan Fethi Beyin mühim bir Mmemuriyetle Avrupaya da gide- teği tarzında bazı baberler alın- maktadır. Fakat bütün bunlar he- nÜZ teyit edilmemiş birer şayiadan ibarettir. Şayiaların doğru ve yanlış olduklarına ait kat'? bir hüküm vermek bugün için müm- kün olamamaklar beraber doğru- luğu ihtimallerinin daha ziyade varit bulunduğu söylenebilir. Kaibneye Ait Haberler Dün bir sabah gazetesi kabi- nıdc bazı tadilât yapılacağını Tekrar siyast hayata atılacağı söylenen Ali Fethi Bey haber veriyordu. Nitekim bu ha- beri biz de naklederek bildirmiş, bunun ancak rivayet kabilinden olduğunu da ilâve etmiştik. Filhakika dün gece yarısına kadar Ankaradan bu rivayet etrafında haberler, rivaye- tin asılsız bir şayia mahiyetinde olduğunu — göstermektedir. Bu hususta gelen Ankara haberleri şöyledir: ( Devamı 3 üncü sayfada ) T rk Doktorlarının Şiddetli Bir İtirazı Bugünkü Türkleçş Kırma Ve Melez Addeden Fen Adamları Hata Ediyorlar Tıp Fakültesinde Antrpolojl deiresi ve dalrenin şefi Şevket Aziz Bey Tıp Fakültesinde Antrpöloji ismi verilen bir kürsü vardır. Yapacağımız tabir ilmi olmamak- la beraber bu kürsünün, ölçülere istinat ederek muhtelif milletler Ve cemaatlerin ırk farklarını tetkik ile meşgul olduğunn söylemek, kaba taslak bir tarifini yapmak olur. Bu kürsünün Müderrisi M. Muşe isminde bir Fransız, mua- vini de, Şevket Aziz B. namında bir doktordur. Ayrıca bir mecmua intişar etmektedir. Bu mecmuanın etrafında toplanan bir de cemiyet mevcuüttür. ( Devamı 11 inel sayfada ) Ağrı Maznunları Dokuz Klşı Daha Ada- naya Gönderildi Bitlis. 18 (Hususi) — Ağrı isyanına İştirak etmekle maznun dokuz kişi daha Ercişten buraya getirilmiş ve Adanadaki muha- kemeye yetiştirilmek Üzere sev- kolunmuşlardır. Niyazi Yılmaz Köylü Lehine :Sanayicilöre Fedakârlık Yüklemek Doğu Olur Mu? Muhtelif cephelerden - tetkik edegeldiğimiz buğday — meselesi hakkında, İktisat Vekâleti Komi- serlerinden İktısat ve Maliye Mec- muası sahibi Saim Nuri Beyle çö- rüştük. Bu zat, bu meselenin hal çaresini diğer bir cepheden mü- talea etti ve dedi ki: — “ Ekmek fiatinin ow iki ku- ruşa terfille hem köylüye ve hem de hükümet bütçesine büyük bir yardım temini kanaatinin bir ha- yali mahz olduğu anlaşılmıştır. Meseleyi diğer bir cephesinden j vazetmek hatıra gelebilir.. Mem- leketimizde sanyiin bugün bulun- doğu vaziyet: buhrandan istifade eden ve buhranın ortaya attığı ve nemalandırdığı bir vaziyettir. Türk — köylüsünün herkesçe kabul edilen elim vaziyeti yanın- da Türk sanayicisinin müreffeh vaziyeti ve hükümetten, muhte- lif iktısadi tecssüslerden gördü- ğü yardım meydandadır. Bu sa- nayi, Teşvikı Sanayi Kanımile ka- Zanç vergisinden, diğer bazı mua- fiyetlerle gümrük ve tahdit siste- minden istifade ederek nema- lanmaktadır. Türkiye sanayüi, kumaş, ipek- liler, trikotaj, şeker ve saire mamulâtında bu himayeyi fazla- sile görmektedir. Buna mukabil Türk köylüsü vergi ve Ziraat Bankasından al- dığı borçların terakümü, teşkilât- sızlık yüzünden istihsal masrafı- nın fazlalığı ve bir taraftan dün- ya buhranının zirat mahsulâtta tevlit ettiği fiat düşkünlüğü ak- tında bulunmaktadır. Binaenaleyh akla gelen en mülâyim fikir: Türk köylüsünün vergi borçlarını müm- künse, affetmek; Ziraat Bankasına olan borçlarını uzun — vadelere ayırarak bir tesviyo suretine rap- tetmek, kooperatif ve birliklerle köylüyü teşkilâtlandırıp istihsal masarifini azaltmak icap eder. Ayrıca imtiyaz We himayeye maz- har olan Türk ' sanayicisine bir fedakârlık tahmilile hâsıl olacak mebaliği doğrudan doğruya, Türk köylüsüne prim olarak vermek daha doğru olur kanaatindeyim.,, Son Posta 1902 İdare işleri telefonur — İstanbul — 20203 Fiatı 8 kuruş 'DörtİnsanKatili Nasıl Öldürüldü? IGuzel Yusuf, Dört Kışıyı Daha Öl- dürmek Ve Sonra Kaçmak İstıyordu? ŞH Jdam mahkümunun cesedi ve firarinin öldürülmesini temin eden Acem Belediye Reisi Kadir Efendi ( X ) Aksaray 16 (Hususi) — Ha- Dishane damını delerek kaçan ve jandarmalar tarafından öldü- “ülen güzel Yusuf ismindeki dört msan katilinin İstisaline ait tafsi- lâtı bildiriyorum: Güzel Yusuf Kırgıllıdır. Ha- pisahane- damını deldikten sonra takibe —memur edilen yüzbaşı Osmüan — Beyin kumandasındaki jandarma müfrezesi, bu şeriri bir türlü ele geçiremiyordu. Bu arada firariuin bir gün burada, bir gün de şurada — görüldüğüne — dalr haber ve şayialar çıkıyor ve halkı sinirlendiriyordu. Alınan tedbirleri tamamlamak ve kaçak mahkümun bir tarafa savuşmasına meydan verememek için Aksaray Valisi Ziya B. Kır- gil, Acem, Ulukışla, İmarat ve Eskil Belediye reislerini ner- dine — çağırarak icap — edem talimatı verdi. Jandarına ve poli- sin vazifesini yaptığını, bugün (Devamı 8 inci sayfada) Bitlis (Husust) — Kıçıkçılıl: Mücadeleıı Kıııunımuı tatbikatına ehemmiyetle devam edilmekte ve mücadele müsmir neticeler ver- mektedir. Son günlerde birçok kaçak eşya yakalandi ve kaçakçılar derhal tutularak mahkemeye verildiler. Bu cümleden olarak bazı kim- selerin şeker kaçakçılığı yaptıkları haber alınması üzerine tahkikat icra edildi ve (73) sandık kaçak şeker yakalandı. Bundan başka Simek nahiyesinde bir cür'etkârın evinde taharriyat yapıldı. Ne- ticede ( 1100 ) deste cıgra kâadı ile ( 657 ) kilo kaçak tütün elde edildi. Diğer taraftan bazı kaçakçılık teşebbüsleri daha olduğu haber alınarak tahkikat ve taharriyata girişilmektedir. Niyazi Yılmaz I Herşeyde Tenzilât ı — Eller yukarıya! Hemen yüz lira vermezsen beynini patlatırım. — Bana bak, elli liraya ram olmazsan ben de senin aleyhinde ihtikâr davası açarım!