19 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

19 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

— SON POSTA Sayfa 5 LAT SA A S Z D T NSN Gönül İşleri ı Okumuş Amerika Alacaklarından Vazgeçmiyor Kızlarla Evlenmeli Mi? Siyaset Âlemi Amerika Alacağından . Vazgeçmiyor Vaşington 18 — Amerikan Âyan Azasından M. Rit, İngilte- renin Amerikaya olan borçları- nın yeniden tetkik ve Londra se- firliğine tayin edilen sabık Maliye Nazırı M. Mellonun bu vazifeyi de üzerine aldığına dair çıkan baberleri Reisicümhur — namına tekzip etmiştir. Bu zat, bu meselenin evvelce müzakere — edildiğini bir — da- ha müzakereye lüzum ve taham- mülü olmadığını söylerken İngilterenin — Amerikaya — borç olarak verdiği paranın çok fazla- Sını diğer Avrupa devletlerinden aldığını söylemiştir. Amerikaya Muhaceret Yins Tahdit Ediliyor Vaşington 18 — Meb'usan Meclisi, Amerikaya muhaceret edecekler için bugün kabul edil- miş olan azami miktarı yüzde on azaltmıya matuf olan kanum pro- Jesini tasvip etmiştir. Mukden Şehrine Hücum Hazırlıkları Şanghay, 18 — Çin memba- larından gelen haberlere göre Çin gönüllüleri Mukdene karşı bir taarruz bazırlamaktadırlar. Bu , taarruz ile, şehri Japonların elin- den almak — gayesini takip et- mektedirler. Bunun için bu şehir civarında mühim kuvvetlerin top- landığı haber veriliyor. Ayrıca yüz bin kişilik bir Çin kuvvetinin Oç kola ayrılarak Mukden Üzerine yürüdükleri ve önlerine tesadüf eden yeni Man- guri hükümetine ait bütün alâ- metleri tahrip ettikleri bildirili- yor. Japonların şehirde idarei Brfiye ilân ve mühim askert nok- talara top yerleştirdikleri şayidir. Fransada Yeni İntihap Şekli Paris, 18 — Fransır Meb'usan Meclisi, dün bütün gece intiha- bat kanununda yapılması düşü- nülün tadilâtın müzakeresile meş- gul olmuştur. Bu müzakere, mec- lis tarafından kabul, fakat âyan meclisi tarafından — reddedilen projenin —reyiâm — encümenince geri alınmasından doğmuştur. Bu projede ekseriyet kazanamıyan- lar için ikinci bir defa daha im- tihap yapılmasının men'i, kadın- lara rey hakkının İtasını derpiş ediyordu. Meclis, Âyan meclisinin nok- tak nazarmı kismen kabuül ile ekseriyet kazanmıyanlar için ikinci bir intihap yapılmasını ve kadın- lara hakkı rey verilmesi mesele- lerini reddeden şekli tasvip et- miştlir. Rusya Kör Değil, Diyorlar Moskova 18 ( Hususi ) — Sovyet Şüralar İttihadi Reisi Kalenin, bir nutuk irat ederek şunları söylemiştir: — “Her yerde olduğu gibi Uzak Şarkta da kuvvetli bir sulh siyaseti takip edeceğiz. —Fakat her tarafta kapitalist devletlerin aleybimize çevirdikleri entirika- ları görmiyecek — kadar da kör değiliz. Devletin muhafazası için hükümetin aldığı tedbirleri ha- kın da tasvip ettiğine eminim., Rusyadan Almanyaya Altın Riga 18 (Hususi) «« Sovyet Devlet Bankası Almanların Rayp> ge— eaeeeeamaş | bankı namiına 110 sandık. altın -— TAKVİM —- / CUMARTESİ J 31 Gün 19- Mart - 932 — Kasmiş Arabt Ruml KX » Zillade - 1380 6 -Mart- sene- 15449 Vektt JEzi Akışam J2 — |i “Yata | L SifİS. soj İmsak 10 6 İ4- Vakit (Eraal | V. ti Güzeş | 11 466 6 Öğle |& 1hı n İkindi | & 2açıs. 46 göndermiştir, Lehistanın Nüfusu Varşova, (Hususi) — Son . ya- pilan tahriri nüfus neticesinde Lehistanda - (310,927,000) nüfus bulunduğu anlaşılmıştır. Son on sene zarfında Lebistanın nüfusu (5) milyon artmıştır. EDEBI TEFRİKAMIZ , &6 FĞ AÇLIK Müellifi: Knut Hamsun Yorgun — beynimin — artıkları olan ve derhal istimal ettiğim ban iyi fikirler ve hakir sözler aklıma geldi. Böyle bir vahşi hayvanlar ter« biyehanesinden ne beklemeli ? Fazla olarak birtakım hayvanla- m kafeste görmek beni biç alâ- kadar etmez. Bu hayvanlar teşhir edildiklerini biliyorlar: Bu yüzler- ©e mütecessis bakışı hissediyor- lar ve tesirleri altında kalıyorlar. Hayır, bana kendilerine dikkat edildiğini bilmiyen hayvanlardan fülerinde boş vakit geçiren, ya- Mütercimi: P. 9 hut ta yerde yatarak, tembel yeşil gözlerile ayaklarını yalıyan ve dü- şünen vahşi mahlüklardan bahse- diniz. Ha? — Oh, şüphesiz, çok hakkr nız var. — En ehli ve korkunç vah- şetile hayvan, İşte yalnız bunun zevki var. Gecenin koyun karan- lığında sessiz, firari adımlar, or- manın korkosu ve mırıltısı, ge- çen bir kusima çığlıldarı, rözgür, kan kokusu, yukarda boşlukta çatırdı ve bir. kelime ile vahşi Çinliler Mukdene Yürüyorlar Kakire 18 — Şimdiye kadar Mısırdaki meşhur ehramların adedi muayyen ve malümdu. Bunlar üç tanedir. Fakat Kahire Darü!fünunu hocalarından Selim B. Hasan, Gizede büyük ehramların birar öte- sinde şimdiye kadar bilinmiyen kum içine gömülü yeni bir ehram meydana çıkarmıştır. Yeni meydana çıkarılan ehram, diğerlerinden daha küçüktür. Fakat yapılış tarzı itibarile diğerlerinden farklıdır. Bu ehramlar Firavunlara mezar olarak yapılmışlardır. Mezarlara ko- laylıkla girilemesin diye bu sonuncu ehrama sahte kapılar ve met- haller yapılmıştır ki bu diğerlerinde yoktur. Ehram, şimdiye kadar ismi malüm olmıyan Kıralıça Hent Kaus, yani “Yüksek ve alçak Mısır Kıralının annesi ve Allahbın anası, namına yapılmıştır. Tarih- çiler bu esere pek büyük bir kıymet atfediyorlar. Bir Tethiş Çetesi Var Japonyada Tokyo 18 ( Hususi ) — Banker Baron Dav'unu katletmekle maz- nun olarak yakalanan Darülfünun talebesinden Feruyçi ismindeki genç şayanı dikkat bazı ifşaatta bulunmuştur. Bu genç İsticvap edilirken şunları söylemiştir: — “Ben yalnız değilim vâsi bir kütleye mensubum, Emelimiz idarenin başında bulunan ve dev- let için muzır olan şahısların bepsini imha etmektir. Bu gayeye er geç vâsıl olacağız.,, Bir Tayyare Kazası Londra, 18 — Esseks civa- rında uçan bir askeri tayyare düşmüş, iki râkibi telef olmuş- lardır. Arnavutluğun Paris Sefiri Öldü Paris 18 — — Arnavutluğun Paris Sefiri İlyas Bey Viryoni vefat etmiştir. lııyv.aııuı üstüne abanan hayvan saltanatının Tuhu... Fakat onu yormaktan korktum ve büyük sefaletimin duygusu beni tekrar yakaladı ve (ezdi. Yalmız biraz iyi giyinmiş ok saydım, ona bu Tivoli vahşi hayvanlarını — gezmek — zevkini verebilirdim. Böyle yarı çıplak bir dilencinin refakatinde Karl Joe- han sokağı boyunca yürümekten zevkalan bu kadımı anlamıyor- dum. Allahım, ne düşünüyordu acaba? Ve ben kendime kıymet verdirerek, boş yere ahmak gibi gülümsiyerek onun yanında niçin yürüyordum? Bu uzun gezintide sürüklenmek ve bu Vâtif ipekli kuş tarafından takip edilmek için makul bir sebep var mıydı? x f LĞeke İ S ei Ölni Pariste Banka Haydutlar Viyana 18 (Hususl) — Pa- riste küpegündüz Baruh Banka- sını soymağa muvaffak olan hay- dutlardan Kuezeviç burada ya- kalanmıştır. Üstünde 32,090Frank bulunmuş ve cürmünü itiraf et- miştir. Maznun Parise gönderile- cektir. Ayni bankayı soyan hay- dutlardan Kostincek de Belgrat- ta yakalanmıştır.. Bu — maznun Belgratta muhakeme edilecektir. 3 öncü haydut henüz aranmak- tadır. İntihar Eden Milyoner Çok Klicenap Bir Adamdı Paris, 8 — Geçen gün İntihar eden Fastman Kodakın direktörü milyoner Jorj Fastman Amerika-« nın en âlicenap ve insaniyetper- ver adamı olarak — tanımmıştı. Paris şehri onun seyahatlerinden çok istifade ederdi. Mumaileyh bir sene evvel nümunelik bir din enstitüsü ihdası için (25) milyon dolar teberrü etmişti. Bu benim için büyük cehitlere mal olmuyor muydu? Yüzümüze değen en hafif rüzgür dokunuşu, bir. ölüm soğukluğile kalbime kadar işlemiyor muydu? Kafamın içinde gürültü koparan cinnet, aylardanberi — fasılasız — mahrı- miyetlerin sebebiyet verdiği bir cinnet değil miydi? Bu kadın beni evime girmekten, ağzıma biraz süt koymaktan alıkoyu- yordu. Niçin bana sırtını çevirip gitmiyordu? Ümitsizdim ve ümitsizliğim beni son dereceye sevkediyordu; dedim ki: — Nihayet, benimle beraber germemelisiniz — Matmazel; — sırf bu cibisei — yüzündea sizi her- kesin gözünde küçük düşüyrü- MA I cevap muş kızların her halde, cahil kızlara hnispetle, |daha iyi ee kadını ve daha İyi anne olaca- ğını yazmıştım, Bunu okuyan İzmirden Ahmet Emin isminde bir karim bana kendi tecrübesini anlatan bir mektup gönderiyor. Okumuş kız- Tarın evlendikten sonra ruhl! ha- letini ve bunun erkekte husule getirdiği in'ikâsı gösterdiği için, bu mektubun bazı parçalarını naklediyorum : *“Diyorsunuz ki “ fazla olarak okuyan kız bergün bayatını ka- zanmak imkânına malik müsta« kil bir şahsiyettir. , İşte Hanım- teyze, bu şahsiyetlerin bir tanesi başımda. Ben Ortamektep merunt ve müstait| bir esnafım. Zevcem de lise mezunu, Sevişerek evler diğimiz halde mes'ut olamadık. Daha evlenmezden evve! ev işles rini deruhde eden zevcem, evlen- dikten sonra devam eder coş- kun sevgime mukabil ev işlerizi ihmal ediyor ve tahsil görmüş yüksek duygulu — olduğu — için böyle — ev işlerile —uğraşacalı seviyede olmadığını söylüyor. Bu yüzden hergüm zarardayım. Eve de gönderdiğim harç geriye iade ediliyor, yemeğe gidiyorum bir şey yok. Mecburt hanımla berak ber çarşıda yemek mecburiye- tinde kalıyorum. Şimdiki duyga evlenmezden evvel olsaydı basit bir köylü” kızım lise mezununa tercih ederdim. Bence okuyan kız meslet sahibi ve bekâr yaşamalı, çünki ev kadını olamaz. Ev kadım ya cahil yeya ex okumuş olmalı., Bu gencin çıkardığı hüküm yanlıştır. Evvelâ kabahat kendi- sinden daha okumuş bir kızla evlenmiş — olmasındadır. Kadın evde kendisini erkeğe faik him setmemelidir. Hissettiği gün evix de bozulduğu gündür. Bu aileda kız tahsil itibarile erkeğe faiktın Sonra, kadın kocasının servet ve muhabbetine istinaden onu istir- mara çalışır. Ona biraz da madak yanın öbür yüzünü gösteriniz, Derbal yelkenleri indirir. Bir et kadını için kocasını lokantaya gitmiye mecbur etmek en büyük ayıp ve en tehlikeli oyundur. HANIMTEYZE orum. Evet, bu hakikatin te endisiş düşündüğümü — söylüyo« rum. Mephut kaldı bana seri bir bakış fırlattı ve dedi kit — Allahım, hele bakın ! Dedi ve fazla bir şey söylemedi. —Ne demek istiyorsunuz ? Diye sordum. — Oh! Hayır, bana bundan bahsetmeyiniz. Azıcık yolumuz kaldı. Ve biraz daha bızlı yürümiye başladı. Darülfünun sokağını sap- tık ve Sent Olag meydanının havagazi ışıklarını görmiye baş- lamıştık. — Yeniden — adımlarını ağırlaştırdı. — Sizin mahremiyetinize gir- mek istemem, dedim, fakat ay- rılmadan evvel isminizi söylemek (Arkası var )