19 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

19 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Tuna Civarında Yeni Faaliyetler s Fransız Başvekili Tardiyö ta- rafından teklif, İngiltere ile İtalya tarafından da bazı kayıtlarla ka- bul edilmiş görünen “ Tuna Dev- letleri İktısadi Birliği , günün hâkim bir meselesidir. Çünki, iktısadi ve mali vaziyetleri bozuk giden beş Balkan ve Merkeri Avrupa Devletini, biribirine karşı müsaadekâr gümrük bağları ile bağlamak gayesini takip ediyor. Bu teşekkül münasebetile Alman | malbuatı, ilk zamanlar, şiddetli İf neşriyat yaptılar. Fransızlar da fonlardan geri kalmadılar. Hatta, — içlerinden bazıları, Almanya istese de, iste- mese de bu Birliğin vücuda gele- ceğini söylediler. Şimdi görlüyo- ruz ki bu Birliğin teşekkülüne Almanya da muarız değildir. ve projenin tatbik olunmasına, o da muvafakat etmiştir. Fakat daha evvel Paris Kabinesile İstişare ederek Birliğin, Alman iktısadi ve siyasl menfaatlerini baltalamı- a kalkışmıyacağı ve Almanyanın Lyau meseleleri üzerinde müecs- sir olmak daiyesini gütmiyeceği hakkında teminat almıştır. Almış- tır, diyoruz, çünki yapılan neş- riyat, böyle bir vadin istihsal olunduğunu gösteriyor. Bu proje M. Tardiyö tarafın- dan ileri sürüldüğü zaman, bu- nun alâkadar devletler arasında rüçhan esasına müstenit gümrük rifeleri ihdasile başlaması tek- İf edilmişti. Fakat bu sarahat, bu devletlerin üzerinde yapılmak islenilen bir razyik mahiyetinde telâkki edildi ve bertaraf olundu. Son gelen haberler, İngiltere, Fransa, İtalya ve Almanya tara- fından Birliği vücuda getirecek olan — Macaristan, — Avusturya, Romanya, Yugoslavya ve Çekos- lovakyaya bir nota vererek hâ- kimiyeti milliyelerine halel ge- meksizin bu Birliğe rızalarile iş- tirak ettiklerine jıil' karar verip müzakereye başlamalarını bildir- diler. Bu nota, nihayet zahiri bir formüldür. Başlıyacak olan müza- kereler esnasında Fransanin Kü- çük İtilâfa mensup zümre, İtal- yanın Macaristan, Almanyanın da Avusturya üzerinde müessir ol- mıya çalışmıyacaklarını kim temin edebilir. Şu halde, beş küçük devletin iktısadi varlıklarını kur- tarmak — meselesi — mevzubahs olurken yine büyük — menfaat- lerin tesadüfüme şahit olacağız ki, bu da bu Birliğin doğmadan ölmesi gibi bir netice verir. Şu halde, en büyük vazife, | daha ziyade büyük devletlere ve bu arada, bu fikri ileri süren Fransaya düşüyor. Eğer o, Birliğin samim! sur- rette teşekkülüne taraftarsa, cere- yan edecek müzakereler arasında sulh fikrinin hâkim bir mevki tutmasını temin etmelidir. Bu tar- zi hareket, zaten müşevveş bir halde bulunan bilhassa Avrupa elkârını tatmin yolunda büyük bir hizmet olur. Diğer taraflan Bulgaristan, her nedense birliğin haricinde bırakılmıştır. mun da vaziyeti maliyesi iyi değildir. O da, bu vadide elinden tutulmya — muhtaç — görünüyor. Sonra Tuna ile alâkası büyüktür. Acaba bu birliğe taraftar olam- lar, kasten mi Bulgaristanı mu- tasavver teşekkül — haricinde biraktılar, Yoksa Bulgarların ileri Sürdükleri şartları — ağır lar da bu devletin bertaraf edil- bu | | buldu- | mesini daha müreccah mı gördü- | ler? Bu nokta, bilhassa aydınlan- ttüya muhtaçtır. Çönkü Bülgaris- tansız böyle bir birlik, biraz da kapısı kapalı bir eve benzer. 1 — Zindan duvarları insa- nin hürriyetini selbeden hakiki bir mahpes değildir. Moskova, 17 ( A,A )— Şang- haydan bildirildiğine göre Japon- lar bir taraftan yakında sulh mü- zakerelerine başlanacağı haberle- rini işaaya devam ederlerken diğer taraftan da Şanghay civa- rındaki — mevzilerini takviyeden hali kalmıyorlar. Şanghaya yeni- den Japon harp gemileri mü- bimmat ve asker gelmektedir. 2 — Kollara ve ayaklara vu- rulan zincirler, ancak bizim mad- di bürriyetimizi tahdit eden ma- nialardır. Gerîy; alınması mevıubıl_ısedîl-ş miş olan 9uncu fırka geleceklir. Moskova 18 (A. A.) — Tas ajansının salâhiyettar mahafilden aldığı malümata göre Sovyet hu- dut muhafızlarile Japon kuvvet- leri arasında Siberya hududunda müsademeler vukubulduğuna ve bir Japon tayyaresinin yere indi- rildiğine dair İngiliz membaların- Cemahiri 3 — Fakat hakiki esaret ruh ve fikir esaretidir. Cahil kimseler ebedi mahpes içinde yaşıyorlar demektir. Japonyanın Maksadı Nedir? Sulh Şayiaları Devam Ederken Ja- ponlar Cephe Ta_ıllliigızğile Uğraşıyor : dan çık;n haberler hakikate mu- karin değildir. Sovyet hudut — muhafızlarile Japon — kuvvetleri arasında hiç bir müsademe vuku bulmamış ve hiç bir Japon tayyaresi de Sov- yet arazisi Üzerinde uçmamıştır. Esasen Mançuride bulunan Japon kuvvetleri Sovyet hududuna şim- diye kadar yaklaşamamışlardır. Amerika, Rusyanın Kuv- vetlenmesini Arzu Ediyor Muslmvı.vls (A A. )ıîıâllMSv:yd“ I;ı.yi&nldı— i 81 ington 'et anın â::nmııı:.meı:!'eünî ud::lı etmektedi. lüttehide uzak şarkta bir kuvvet mu- vazenesi tesisi için Sovyet Rusyanın kuvvetlenmesini arzu etmektedir. Cemahiri Müttehide Sovyet Rusya ile mukarenete karar verdiği takdirde atacağı ilk adım Sovyet Rusyaya bir heyeti murahhasa gön- dererek ticaret muahedesi aktetmek olacaktır. Siyasi Buhran Yunanisînndı Kabine Buhranı Başlıyor Atina, 18 (Hususi) — M. Ve- nizelos milli bir kabine teşkili için harekete geçmiye karar ver- miştir. Mili kabine teşkili im- | kânsız olduğu — takdirde M. Venizelos bazı fırkaların iştirak ve müzaheretile bir temerküz kabinesi teşkiline çalışacaktır. Fakat iyi habar alan mehafil yakın istikbalde siyasi bir buh- ranın şiddetle başlıyacağını ve kolay kolay gderilemiyec:' ni bildirmektedir. Buhranın başlıca sebebi mall mesaildir. Bitliste Kaçak Tütün Bitlis, 18 ( Hususi) — Dün gece burada otuz beş kilo kaçak tütün yakalandı. Sahipleri meç- huldür. Aranıyorlar. NİYAZİ YILMAZ |Bulgaristan Borçlarını Verecek Mi? Sofya, 18 (Hususi) — Bulga- ristanın harp ını vermiye- ceğine ve bir moratoryom ilân edeceğine dair haberleri Başvekil N. Muşanof tekzip etmiştir. Diğer taraftan Bulgaristanın bir istikraz akdi için giriştiği müzakerelerin müsbet bir netice ile biteceği haber alınmaktadır. Berçlara ait hulül eden taksit bankaya yatırılmıştır. Kıral Karol Ve Zevcesi Bükereş, 18 (Hususi) — Ro- manya Kıralı Karolun zevcesile barışması için bazı teşebbüslerde bulunulduğu haber veriliyor. Kı- ralın yaverlerinden bir zat, bu maksatla — Floransaya — hareket etmiştir. Amerikada Fazla İstihsal Edilen Buğ- daylar Ne Olacak? Şikago 19 — (A.A.) — Zi- raat nazırının, Amerikada buğday ve pamuk fazla istihsalâtının satışını temin maksadile hariçte ir seyahate çıkacağına dair olan beyanatı neticesinde buğ- day fiati buşel başına 200 dolar düşmüştür. Piyasada böyle bir siyasetin dünya buğday piyasalarında bir inkisar tevlit etmesinden ve tüc- carın maneviyetini bozmasından endişe ediliyor. Buğday fiatinin sukutuna se- bep olan diğer âmil de Forum Boardımn hariçte buğdayı kredi ile satabilmesi için M. Hooverin yeni bir muaveneti maliye aradığı- na dair olarak çıkarılan haberdir. ae a İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Bilecik Meb'usu İbrahim Bey köylünün vaziyetini ve eşya fiatleri arasındaki nispetsizliği şu vakamlarla izah ediyor: “Köylünün Harbı Ümumiden evvelki vaziyetile bu- ünkü vaziyetini mukayese ve tetkik edelim. Harbı mumiden evvel buğdayın okkası d0 para idi, gazin tenekesi 3, şekerin okkası 2, kahvenin okkası 3 ku- ruştu. Köylünün - giyebileceği elbise 120, iyice bir ayakkabı 60 kuruştu. Demek ki Harbı Umumiden evvel bir çiftçi 1 okka İSTER İNAN, İSTER buğdayla yarım okka şeker, 50 dirhem kahve, 1 okka gaz alabilirdi. Bugünse şekerin okkasi 60, kahvenin okkası 700, gazin okkası 30 kuruştur. Bugün yarım okka şeker almak için bir okka buğday değil 15 ok- ka buğday, yine 50 dirhem kahve için bir okka buğ- day değil 15 okka buğday vermek lâzimdir., Bu şerait altında ekmek fiatini arttırmakla, veya- hut diğer herhangi muvakkat tedbirlerle köylünün vaziyetini ıslah mümkün olacağına, artık İNANMA! Sözün Kısası Mündericatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. Mektep Kapatan Bir Vilâyet ! Konya vilâyetinin bu seneki maarif bütçesinde geçen senelere nazaran mühim miktarda tasar- ruf yapılmıştır. Bu yüzden tensi- kat zarureli hâsıl olmuştur. Bu cümleden olarak vilâyet merkezinden 35, kazalardan 38 ve köylerden de 76 ki ceman (139) muallim, Ayrıca 3 ilk ted- risat müfettişi, bir maarif sıhhiye müfettişi ve üç kâtip açığa çıka- rılmaktadır. Bundan başka merkezde Akif Paşa ve Kara Kurt ilkmektı lerile vilâyet mıntakası dahilinı mevcut olan merkezde iki ve Akşebirde bir ana mektebi kapanacaktır. Bir Facia Dokuz Kişi Öldü, On Kişi Yaralandı , Napoli, 19 ( A. A.) — İki elektrik katarı, dün akşam bir tünelden geçerken — makinistin dikkatsizliği yüzünden birbirlerile müsademe etmişlerdir. 9 - kişi ölmüş ve 10 u tehlikeli olarak, 22 kişi yaralanmıştır. Sporcu Nazır Sir Samoel Hor Mükemme! Bir Tenisçi Ve Patencidir Londra 18 (Hususi) — Londra Spor sarayında İngiliz kabinesi azasından bir zatin, patenle buz üzerinde parlak bir muvaffakıye- tine şahit olunmuştur. Bu zat Sir Samoel Hordur. Bu merasim, bir hayır mücs- sisesi namına tertip edilmişti. Esasen mükemmel bir atlet olan Sir Samoel Hor, siyasi ha- yata atılmamış olsaydı, İngiltere tenis şampiyonasını kazanacakti. Müthiş Bir İnfilâk Beyrut, ( Hususi ) — Lâzkiye önünde Şirketi Vataniyeye ait bir vapurda müthiş bir infilâk olmuş ve vapurmüstahdemininden dördü paramparça olarak ölmüş- tür. Vapur derhal sahile çekilmiş ve diğer yaralılar hastanelere nakledilmişlerdir. Yaralılar içinde ağırları da vardır. İnfilâkın sebe- bi tahkik edilmektedir. Fethi Beyin Tekrar Meb'us Olacağı Haber Veriliyor (Baş terah 1 inci sayfada ) “Üç veya dört Vekilin deği- şeceğine dair on beş gündenberi bazı şayialar deveran etmiştir. ,, Bu haberi tamamlıyan ikinci bir Ankara telgrafında ise aynen şöyle denilmektedir: “Resmi — mahafil — kabinede herhangi bir tebeddül ihtimali şayiası karşında ademi malümat beyan etmektedir. Şimdiki halde şayıaları teyit edecek alâmet te yoktur.,, Bu hususta üçüncü bir Anka- ra telgrafı daha kat'? cümleleri | ihtiva etmektedir. Bu telgraf ta aynen şudur: “ Ankara, 18 — Kabinede tebeddülât yapılacağına dair olan şayialar asılsızdır. ,