19 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SON POSTA e Halkın Sesi Bizde Tenkit Ve Bir Mülâhaza Bir vefikimizin sathiyat mu- harriri evvelki gün şöyle ya- zıyordu: 'lııııyl. bir idareyi, bir ted- biri tenkit etseniz... Tanzimi lâzımdır deseniz, sizl ıınh ruhluluk, muarızlık veya rezkârlıkla itham ılıll- 0 şeyin mükiı #öylerler, Bir ay geçimeden de onun aslahı. takarrür eder. Dikkat ettim: Biz, boyuna muntaram şeyleri 1slah edi- WUL, Eı arkadaşın yarı ciddi, yarı ;ıkı olarak ortaya fırlattığı u mülâhaza etrafında ba « karilerimizle umumi surette bir hasbıbal —yaptık. Bize şunları söylediler: Abhmet Bey (Koska tramvay caddesi 11) — Bu söylediğiniz fıkrayı dün ben de bir gazetede okudum. “Bir şeyi bir idareyi bir tedbiri tenkit etseniz.. Tanzimi lâzımdır. deseniz sizi menfi ruhluluk, mua- rızlık veya garezkârlıkla — itham ederler. O şeyin mükemmel ob duğunu ıüykrlu lıı'ıyıeçıeduı de onun takarrür eder, Dikkat ettim İıu boyuna mum- tazam yleri islah ediyoruz.., çıkarıyorum. Ya biz hakikaten birçok — intizamsızlıklar var da tenkide tahammülümüz olmadığı için muarızları itham — ederiz, veyıdlıııt ;ılunyı tekâmül gü- yasıdır. Herşey yürüyor. Bina- enaleyh dün muntazam olan Bügüm mültaci ileki egörülerek tanzim ediyoruz. Fakat ne de olsa bir muntazam aşı bir ayda muhtacı ıslah görülemez. O de birinci şık daha doğrudur. * Şefik B. (Sirkeci Meşrutiyet eteli) — Muharririn fıkrası çok doğrudur. Bir gün bir iş tenkit edilir. Bunun etrafında kıyametler kopar, tekzipler yağdırılır. Fakat biraz sonra da filhakika bu işin ıslahına, tanzimine karar verilir. Bence bu da bir fazilettir. Ya muntazam olduğu iddia edilen şeylere ilelebet ısrar edilse hali- miz ne olur? Muarızların maksa- dı da herşeyi muntazam görmek- ten mütevellit bir — endişedir. Keşki h"iry evvelâ tenkit sonra tekzip edilerek ıslah edilse daha ne isteriz? * Abdilkadir B. (Fatih Zincirlikuyu $2) —Bu muharririn bu fıkrası bile menfi rublulukla itham edilmiye- veğini kim tahmin eder. Maalesef bizde — böyle.. Tenkide taham- mülümüz pek azdır. Başka mem- leketlerde tenkidin büyük yeri vardır. İnsan kendi kusurunu bizzat göremez. Göz bile kendi- ee sini görmek için aynaya ııuhtıçtır. Gazetelerde, memleket aynasıdır. Samimi tenkitlere ta- hammüle alışmah —ve muvafık tenkitler derhal tesirini göster- melidir. Muharriri bu fıkrasından Bolayı tebrik ederim. Şarap İçin İyi Cins Üzüm Yetiştirilecek Halkalı Ziraat mektebinde çalışan — şarapçılık — mütehassısı, mektebin nümune bağlarında ye- tişen üzümlerden otuz beş çeşit şarap yapmıştır. Tetkikat netice- sinde bu şarapların iyi ve mü- kemmel olduğu anlaşılmıştır. Bil- hassa arının ispirto ve şeker derecesinin ümit edildiğinden da- ha fazla olduğunu — memnuni- yetle görülmüştür. Bu Şarapların yirmi sekiz çeşidinden nümw- neler ıynl.ın.k tahlil ettirilmek üözere Müskirat İnhisar İdaresine gönderilmiştir. Bu tahlil netice- sinde, —memleketimizde — yetişen üzümlerden hangisinin şarap ima- line daha elverişli olduğu anlaşı- lacak, o cins üzüm yetişen bağ- ların çoğaltılmasına çalışılacaktır. İkramiye Tahsildarlara Verilen Paralar Getı Alınacak Belediye üç medenben her ay Defterdarliğa Belediye resim- lerini — tahsil —eden memurlara tevzi edilmek Üzere ( 300 ) lira kadar bir ikramiye — veriyordu. Divanı Muhasebat belediyenin bu masrafını yolnı bulmuş ve be- lediyeye bu paraların — istirdal edilmesini bildirmiştir. Belediye bundan sonra Defterdarlığa ıkrı- mı 'e vuınlyecıkür Diğer ta- şimdiye verilen lhımıyelerı de gen istemiştir. Bu paralar tahsille alâkası olan Defterdarlık: memurlarına tahsil ettikleri vergi ve resim nispelin- de tevzi ediliyordu. İhracat İçin Üzüm Halkalı Ziraat Mektebi, ihra- cata elverişli üzüm cinsleri ye- tiştirmiye karar vermiştir. Ziraat Vekâleti mektebe yeni tahsisat vermiştir. Şimdiden bağ yerleri hazırlanmıştır. İhracata yarayıcak üzüm cinsleri birkaç senelik bir tiecrübeden sonra tespit edildiği için bu çubuklar bu sene çoğal- tılacaktır. Evkafın 200 Bin Lirası Evkaf İdaresi müzayede ka- mununa nazaren kiraya verdiği binalardan *6 15 nispetinde para teminatı almaktadır. Evkaf İda- resi, borçlarını vermiyenler aley- hine dava açmıştır. Evkafın ala- cağı paranın miktarı 200 bin lirayı tecavüz etmektedir. DARİLİ BABERLER Kaçakçılık Mücadelesi İçın... Gümrük İdaresi Yeni Ted- birler Tatbikına Başladı Şehrimize — gelen malümata göre hükümet kaçakçılık müca- delesi kanununun ilk tatbik edil- diği günden bugüne kadar ge- çen zaman Zzarfında alman neti- celer üzerinde tetkikatta bulun- muştür. Umumi kanaat, bu mü- him mücadelenin semereli şekil- de devam ettiği şeklindedir. Diğer taraftan — gümrük ve inbisarlar vekâleti mücadelenin daha faydalı şekilde yürütül- mesi maksadile bazı yeni tedbir- ler ittihaz etmiş, bu hususta İs- tanbul — gümrüğüne de tebligat yapılmıştır. Bu tebligat üzerine şehrimizde bulunan gümrük baş- müfettişlerinden Refik ve Kadri Beyler bu tedbirlerin tatbikına memur edilmişlerdir. Yeni tedbirlerin tatbikatı ne- ticesi olarak Timanımıza — gelen Yüzde Yüz! Faizci Sarraflar Hakkında Tahkikata Girişildi Rehin yapmak suretile borç para veren müesseseler, alâkadar murakıpler tarafından sıkı bir surette teftiş edilmektedir. Bütün mües- seselere teşmil olunan bu teftiş bir müddet devam edecek, bu husustaki nizamnameye — uygun hareket etmiyenler mahkemeye verilecektir. Diğer taraftan mütekaitlerin maaş cüzdanlarını kıran sarrafların yüzde züz faiz aldıkları murakıp- ler tarafından tespit edilmiştir. Bunlar hakkında ciddi tabkikat icrasıma başlanılmıştır. Konyada Bir İçtima Kanya tacir ve esnafları bir- kaç gün evvel Fırka salonunda bir toplantı yapmışlardır. İçtimaa altı yüz kişi iştirak etmiş, Vali ve diğer hükümet erkânı da içti- mada hazır bulunmuştur. İçtimada Halk Evlerinin maksat ve gaye- lerinden bahsedi!miştir. Balıkesirde Kaçakçılık Balıkesirde son birkaç gün içinde muhtelif kaçakçılık hâdi- selerine cür'et eden dokuz ka- çakçı yakalanmış ve bunlardan beşi hapse mahküm edilmiştir. milli ve ecnebi vapurlar rıhtım- larda ayrı ayrı yerlere yanaşa- caklar, eskiden olduğu gibi karı- şık durmıyacaklardır. Vapurların yanaşacakları — noktalar — tespit edilmiştir. Diğer taraftan ecnebi vapur- larından — çıkan yolcularla» milli vapurların — getirdikleri yolcular gümrük salonlarında ayrı aynı yerlerden çıkacaklardır. Vapur: lardaki yolcularını istikbale ge- lenler muayene işleri bitirildikten sonra görüşebileceklerdir. Bu şekilde başlamılan müca- delenin — ilk neticeleri şöyle o muştur: On tane kaçakçılık hâ- disesi meydana çıkarılmış, sine- ma filmi, ipekli kadın çorabı, sucuk, ipek elbise, yünlü kumaş, ipek ve pamuk mensucat yaka- lanmıştır. Zaro Ağa |Akıbetinden Hiçbir Haber Geldiği Yok İhtiyar Iıılıııde. Amerikada ve Avrupada başından türlü ma- ceralar geçen Zaro Ağanın son vaziyeti hakkında hiçbir. haber gelmemektedir. Elyevm Londrada bulunan Zarö Ağanın buradaki zevcesi dün bir muharririmize şunları söylemiştir: “— Oralara gittikten sonra bizleri unuttu. Artık ne mektup, ne de para gönderiyor. Yoksu- lak bir taraftan, kendisinden haber alamadığım için merak bir taraftan, çok fena bir vazi- yetteyim. Yerini ve adresini bik mediğim için mektup ta yazamı- yorum. Allah encamını hayra çevirsin...., Kâğıt Fabrikası | Şehrimizde kâğıt fabrikası | açılması maksadile — müteaddit mali gruplar tarafından tetkikat yapılmaktadır. Köyler Va Mahalleler İstanbul belediye hudutları içindeki mahallelerle vilâyet hu- dudu dahilindeki bütün köylerin isimleri — maballi — telâffuzlarına göre en doğru bir şekilde tesbit edilmiştir. Bu bususta bir kitap Günün Tarihi Çekilen Mısır Kredi * . Fonsiyesi Kahire, 18 — Yüzde (3) faiz ve ikramiyeli Mısır kredi Fonsiye tah- villerinin (16) mart keşidesinde: 1886 senesi tahvillerinden 297,403 numara SO000; 1903 senesi tahvillerinden 623,280 numara 50,000; 1911 senesi tahvillerinden 179,539 numara 530,000 frank kazanmışlardır. Moda Kiraliçesi Tayyaresile şebrimize gelen Ingiliz moda Kıraliçesi Ledi Çartor Aero Kulüpte bir koferans verecektir. Bir Milyonez Geldi Amerika — milyonerlerinden M Kram kızile birlikte şehrimize gel- miştir, Doktor Va Dişçiler Etiba Muhadenet Cemiyeti dün Galatasaray salonunda bir çay ziya- feti tertip etmiş, Dişci mektebinde okuyan ecnebi talebe şerelfine de Türk talebe tarafından bir xziyafet verilmiştir. Talebe Birliği Dün İdare I—îeyîeü İntihap Edildi Millt Türk Talebe Birliği ikin- €i kongresi dün yapılmış ve çok hararetli münakaşalar olmuştur. Bir aralık 16 murahhas içti- mat terketmiş, fakat ihtilâf ha- lolunarak intihaba geçilmiş ve idare heyeti intihabı yapılmıştır. Hasan Şükrü, Şevket, Naci, Mu- zaffer Canbolat, Macit, Mahir, Reşit ve Necmi Beyler seçilmiş- lerdir. Zevcesini Dövmüş Üsküdarda —Çavuşdere cad- desinde 44 numaralı evde olturan boyacı Seyfi izinsiz sokağa çıktı- ğı için zevcesi Növber Hanımı fena halde dövmüştür. Dedikodu Kavgası Arap camiinde oturan Madam Oralya bir dedikodu meselesin- den komşusu Matımazel Sofiyaya dayak atmıştır. Habeşistan Başvekili Habeşistan Başvekili Beciranda Zallaka cenapları, refakatinde Habe- şistan Parin Sefiri M. Lagen olduğu halde dün Avrupadan şehrimize gel- miş, Parapalas oteline inmiştir, M. Beciranda Topkapı — sarayını, müzeleri ve Ayasofyayı gezdikten sonra akşam tzenila Ankaraya gitmiş: tir. Başvekil Cenapları bütün Avrupa hükümet merkezlerin! gezdiğini, Gari Hı. ne de İmparatorun pir mektubu- nu takdim edeceğini ve sah günü İstanbula döneceğini söylemiştir. —— Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Böoy Ve Sayfiye L Hasan B. — Eh, artık bahar gel- di, göçler başladı, her tazafa harıl! harıl l eşya taşınıyor. 2: Hasan B. — Bu sene acaba en iyi sayfiye neresi? Adalar mı dersin? 3 Hasan B. gidiyor? yıları mı? Bütün bu eşvalar ne tarafa — Yoksa Boğaziçi ke 4& Yolcu —cHııın Bev.’ bıı'eişd yalar oralara değil, Çarşıiiçine satılığa gidiyor. Bu sene ea kalabalık sayfiye: Bilpazarıl