5 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Dilencilik Müca- delesi Lâzım Dün yazmışlık: Odesa şeh- rinde tek bir dilenci yokmuş. | Bu imevzü üzerine muhtelif kimselere sorduğumuz sualk- lerin cevaplarını bu - sütun- Tarda okuyunuz : A Bey ( Sirkeci Sancaktar sokak 5) — Azizim bence fakirlik ayıp değildir. Fakat dilenmek ve bil- hassa dilenciliği bizdeki gibi ka- zançlı meslek haline sokmak çok ayıptır. — Gazetede, — Ödesada biçbir. dilenci olmadığım — oku- dum da çok hoşuma gitti. Bir adam nekadar da fakir olsa meş- ru bir surette ekmeğini kazana- bilir.. Bence dilenciler şiddetl ta- kip edilmeli ve halk buoların tacizinden kurtarılmalıdır. Ali Riza B.ıSüJı:mınlyo sokak 21) — Dilenciligği kökünden kal- dırmak - için — içtimal muavenet teşkilâtlarımızı çoğaltmak ve kuv- vetlendirmek lâzımdır. İstanbulda gayrimüslimlerden dilenenler he- men yok gibidir. Bu unsurların hususi içtimal yardım teşkilâtları vardır. Gerçi bizim de Darülâ- cezemiz ve kimsesizler yurdumuz gibi bazı müesseselerimiz varsa da bunlar kâfi değildir. Fevzl Bey (Kulnhı:ı Saraçishak mahal- lesi 1) — Dilenmek çok ayıp bir- şeydir. Bankada altınları, evleri, apartımanları olan dilencileri az mı işittik? Mukadderat sevkile bir adam fakir - olabilir. Fakat dilenmeğe tenezzül etmez. Dilen- cilik ruhun asaletini körleten ve öldüren bir iştir.. Şuna buna avuç açanlar haya damarları çat- layanlardır. Fıkaraya yardım bir borçtur. Fakat ben dilenenlere biç acımam ve esasen kanunla- rımız da bunu menetmiştir. * Merat Bey ( Diştabibi Sirkeci 5) — Geçen gün kahvehanede genç bir erkek benden para is- tedi. Çalış dedim. İş bul da ça- lışayım, cevabını aldım. Kendisi- ne ayda on lira ile bir iş teklif ettim. Boğazına da bakacaktım. İşin ciddiyetini anlayınca — yılışık yılışık güldü ve yanımdan uzak- laştı. Bence çalışmak - istiyen bir adam bu memlekette aç kalmaz. Ayağını topal, kolunu çolak gibi göstererek ve uydurma — çocuk bularak dilenenler vardır. Sonra Darülâcezeye götürülen dilenciler orada rahat rahat yeyip içtikleri halde gözleri daima sokaktadır. Bence dilenciler tecziye edilme- Kdir. Hakiki — fakir ve işsizlere de çalışacak müesseseler yapma- hdır. 'SON. POSTA OMASONLAR 'İhtilâf !Ne Şekilde Çıkmış? — | ' Masonlar muhalefet gurupu ile, Meşiki Azam arasındaki ihtilâf hakkında malümat vermiştik. Bu ihtilâf şu şekilde doğmuştur: Azim locasında bazıları, ar- kadaşlarının vicdan hürriyetine ri- ayet etmiyerek senelik idare he- yeti intihabatını işkâl etmişler ve bu aralık nümayiş mahiyetinde bir cepten diğer cebe tabanca nakletmek gibi bazı şeyler de olmuştur. Bunun üzerine Meşrıkı Azam intihabatın - karıştırılması- na müsaade etmemiş ve bazı ka- rarlar almıştır. Bu kararlar üze- rine bir kısım masonların masom- | lukla müebbeden katen alâkası kesilmiştir. Muvakkaten alâkası kesilen- ler Kaymakam mütekaidi Asım ve Beşiktaşlı Hayri Beylerdir. Beş Mayıs Bayramı Beş Mayıs mektep bayramı haftası bugünden itibaren başla- yacaktır. — Mayısın — bu haftası içinde bütün talebeler kırlarda gezintiler yapacaktır. İdman Şenliklere Bu Ayın Yirmisinde Başlanacak Bu sene idman şenlikleri 20 Mayısta yapılacaktır. Mektepler- de şimdiden hazırlıklara başlan- mıştır. Bu seneki şenliklere 3000 den fazla talebe iştirak edecek- tir. Stadyom — idaresi — şenlikler için fazla para istediğinden mü- zakere yapılmaktadır. Muallimlerin Ücretleri Lise ve Ortamektep, Muallim mektepleri muallimlerinin maaş- darından 'ayrı olarak aldıkları üc: retler bu ay verilmemiştir. Bunun sebebi tahsisat verilmemesinden ileri gelmektedir. Muallimler alâ- kadar makamlara müracaat ede- rek ücretlerinin verilmesini iste- yeceklerdir. Arabacıların Kavgası Kasımpaşada arabacı İsmail, bir iş meselesinden arabacı Hay- rullahı taşla başından — yarala- mıştır. veya muvak- | Buğday |Fiatler Bir Miktar Düşüyor Dün, —Anadoludan İstanbula (53) vagon buğday gelmiş ve buğday cinsine göre 5 - 6 kuruş fazlalığı dolayısile bir haftadan- beri buğday fiati düşmektedir. Dün Anadoludan gelen tiftik miktarı 235 balye, iç fındık mik- tarı ise (23) vagondur. Tiftik fiati (30-50), iç fındık fiati ise (66- 67 ) kuruş arasındadır. Dün borsada 12 buçuk lira üze- rinden bir miktar afyon satılmıştır. İmtihanlar İlkmektep!e_rin Günleri Tesbit Edildi Maarif — müdiriyeti — İlkmek- teplerin — imtihan gününü tesbit etmiştir.. Bu sene — mektepler gripten dolayı bir müddet tatil | edildiği için tedrisat müddetinin | biraz temdidi muvafık müştür. İlkmekteplerde 10 hazi- | rana kadar derslere devam görül- sınıf talebelerinin karneleri veri- lecektir. Beşinci sınıf imtihanla- rına 10 haziranda başlanarak 20 | haziranda nihayet verilecektir. | Yeni Bir : |Mesele Ticaret Müdüriyeti, tahdit mu- cibince İstanbula verilen eşyanın tacirler tarafından Anadolunun muhtelif yerlerine gönderilip gön- derilemiyeceğini, göniderildiği tak- dirde bu şekildeki muamelelerile eşya fiatini arttırdıklarından do- layı bu tacirler hakkında takibat yapılıp yapılamıyacağını — İktısat vekâletinden sormuştur. Alına- cak cevaba göre bazı kararlar verilecektir. Bir Sabıkalı Mahalle Bek-ç;sine Dayak Atarken Yakalandı Burhan isminde bir sabıkalı dün gece Beyoğlunda Madam Marikanın evine taarruz etmiştir. | Burhan kendisini yakalamak isti- | yen mahalle bekçisi Gülbahar ağayı döverek kaçarken polisler | tarafından yakalanmıştır. arasında satılmıştır. Gelen malın I edi- | | lecek, 10 baziranda 1-2-3-4 üncü | / YALOVADA ıBulunan_ Eser |Tetkik IE diliyor Müzeler idaresi — geçen sene Yalovada keşfedilen tarihi bina | ile ehemmiyetle meşgul olmakta- | dır. Bir haftadanberi müze mü- dür. muavini ile müze — mimarı Yalovada binanın tamamen mey- dana çıkarılmasile meşgul olmuş- lardır. Dün de müzeler müdü- rü Aziz Bey son vaziyeti tetkik etmek üzere Yalovaya gitmiştir. İki hafta sonra eser bütün ma- | nasile meydana çıkmış olacaktır. Bu binanın eski devirlerde hü- | kümdarların harp seferleri esna- sında dinlenmelerine mahsus bir mahal olduğu anlaşılmıştır. Bir kitabe — meydana çıkmadığı için eserin hangi devre ait olduğu kat'iyetle anlaşılamamışsa da inşa tarzı itibarile — dördüncü devre ait olduğu tahmin edilmektedir. Bu bina tamamen meydana çıkarıldıktan sonra halkın tema- açılacaktır. Bir Beraet Kararı Kaçakçılıkla maznun Rüstemiye vapuru kaptanı Sabri Bey dün İhtısas mahkemesinde beraet etmiştir. şasına Ve Öldı';;ğnler Henüz Meçhul Duruyor ;Ölen Geçenlerde Maslakta (32) yerinden yaralı bir ceset bulun- muştu. Dün bir gazete bu cina- yetten suçlu olarak bir Bafralı- nn tevkif edildiğini yazıyordu. Bizim yaptığımız tahkikata göre cinayet henüz esrarını muhafaza etmektedir. Jandarma ve polisin ehemmiyetli takibine rağmen ne cesedin hüviyeti anlaşılmış ne ne de katiller hakkında bir ip ucu elde edilmiştir. Osmanlı Bankası Müdürü Maliye Vekili ile görüştükten sonra Ankaradan şehrimize - dö- nen Osmanlı Bankasının Paris şubesi müdürü bugün Parise ha- keret edecektir. Bu Ne Biçim Müşteri Üsküdarda bakkal Hüseyin Ef. nin dükkânına cigara almak bahanesile giren şoför muavini Süleyman çekmeceden para ça- larak kaçarken yakalanmıştır. an a — gea ğ Son Postanın Resimli Hikâyesi: 1: Komşu — Hasan Bey, bak, aklıma ek tuhaf bir şey geldi. 2: Komşu — dönerken... Beraberce şu köşeyi caklın Mehmet 3: Konşu — ... dŞ Senin Omeğkar 'alar Bey karşına çıksa ne T Şeker Ve Kahve Bollaşacak Ankara, 4 — Şekerin pahalılan- masına karşı hükümet tedbir almak- tadır. Bu huüsüsta İktısat Vekili şunları söylemiştir : *“— Mayıs ve haziran için üç bu- çuk milyon kiloluk kadar yeniden şeker kontenjanı veriyoruz. Şeker ve kahveyi memlekette bol bol sata- bilmek ve mukabilinde memleketten döviz çıkarmamak — için tütün ve bunun benserleri ile mübadele esa- sina müstenit —bizimle — anlaşmıya hazır fabrika ve müesteseler vardır. Böyle bir neticeyi elde etmek için tetkikat yapıyoruz. Başvekil Paşanın avdetinden sonra bu hususta cezri bir karar verilecektir.. Yeni Ticarethaneler Ticaret Odası ” Meclisi yirmiden fazla yatağı olan hususi hastahanele- rin ticarethane addedileceğine karar vermiştir. Şehir Meclisinde Şebir — Moclisi dün bazı meseleleri müzakere Havayici zaruriye meselesinin müna- kaşası cumartesi gününe kalmıştır. Zabitlerimiz Geldiler Nist> beynelmilel büyük at mü- sabakalarına iştirak eden zabitlerimiz dün şehrimize dönmüşlerdir. Harbiyenin Yeni Talehesi Askeri Liselerden bu sene diplo- ma alan yüzlerce genç, yüksek as- keri tahsil görmek üzere dün mera- simle Harbiyeye gitmişlerdir. Mübadil Bonoları Maliye Vekâleti mübadil bonola- rını göndermiştir. İskân idaresinde teşkil edilen bir beyet bugünden itibaren bono - tevzlatma — başlıya- caktır, Gençlik - Hilâllahmeri Hilâliahmer tarafından hazırlanan Gençlik Hilâliahmeri Teşkilâtı ni- zamnamezi Maarif Vokâleti tarafın- dan tasvip edilmiştir. Bir Polis Mahküm Büyükderede İsmail isminde bir genci öldürmekten maznun polis Hilmi Efendi bir sene üç ay hapse ve 500 lira tazminat itasına mahküm olmuştur. Bir Tayyare Faciası Dün Mersin civarında bir Alman tayyaresi yere İnerken parçalanmış, yolculardan —Alman fabrikatör M. Hans ve bir Madam yaralanmıştır. Otomobil Faciası Dün akşam köprü üstünde bir otomobil faciası olmuştur. Şoför Mustafa Ef. nin 1336 mumaralı oto- mobili köprüden geçerken bir çocu- gu çiğnememek için manevra yap- mış, fakat direklerden birine bindi- rerek ön kısmı parçalanmıştır. Ne- Hcede şoför, muavini ve müşteriler yaralanmışlardır. Onu - bilmiyecek Hasan Bey ne var ? Tıpkı senin gibi yapar, görme-