8 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

& Siyle Halkın Sesi Ucuzluk Tetkikatı Yapılmalıdır Tramvay ve elektrik fiatlerinin tenzili için Belediye Riyasetine bir takrir verildiğini yarmıştık Bu mevzu etrafında halkın mü- talcasımı da ilâve ediyoruz! Ahmet B. ( Firuzağa M ) — Tramvay ve elektrik üc retlerinin — indirilmesi — hakkında Şehir Meclisine bir takrir veril- miştir. Ben muhasip ve iktısatçı değilim. Sorduğunuz için şöyle indi bir mülâhaza yürüteceğimi Gerek tramvay nakliyatı gerekse elektrik sarfiyatı bundan on sene evveline nisbetle azalmamış bilâkis artmıştır. Kömür ve amele ücretleri çok ucuzlamıştır. Elektrik ve tramvayların da — ucuzlaması lâ- smdır. » Osman Bey (Taksim kıraathanesinde 3) — Tramvay ve elektrik - şir- ketleri bence — bubrandan en az müteessir olan müesseseler- dir. Çünki kazanç azaldıkça faa- liyet ve hareket fazlalaşmıştır. Tramvaylar eskisine nisbetle çok insan taşıyorlar. Elektrik te me- deni bir ihtiyaç haline gir- diği —için hemen her ev ve her müessese elektrik almıştır. Tramvay, elektrik, havagazı ve Terkos ücretlerinden tenzilât yap- mak lâzımdır. * Nuri Bey (Kapalıçarşı! Karamanlar sokak | — Hayat ucuzladı Giyoruz Fakat Hmon beş kuruşa, şeker altmış dört kuruşa, kahve üç yü- ze çıktı. Benim bu ucuzluğa hiç aklım ermedi. Pirinç ve bulgur bile — pahalandı. Tramvay - ve Elektrik — Şirketlerinin — fiatleri hakkında hiçbir fikrim yoktur. ğ:=: meclisindeki müzakereleri liyorum. Bakalım ir sa- hipleri ne söyliyecekler. Tabü bunlar — salâbiyetli — adamlardır. Tetkikat yapmışlardır. * çok tenakus etmiştir. Fakat tram- vaylara binenler ve elektrik ya- kanlar azalmış değildir. mevaddı iptidaiye, kömür ve amele ücretlerindeki tenakus nis- betinde biletlerde ve elektrik ücretinde tenzilât yapılması ka- naatindeyim. — Murat Bey ış-n:a-np Emin Nured- din mahallasi 73) — Tramvay — ücretlerinin ve elektrik fiatlerinin fazlalığı hak- kındaki şikâyetler şayamı tetkik- tir. Belediye bu hususta tetkikat yapmalıdır. —7 on Postanın Resimli Hikâyesi: 1: Komşu — Hasan Bey, dile ben- den ne dilersin 1.. BiR MESELE Vapurcular Kömür Fiatinden Şikâyetçidir Müli vüpofüdürüdü" Kütlüktan Zadeler, İktısat Vekâletine mü- ederek — Ereyli Kömür racaal Şirketinden şikâyct etmişlerdir. | Kalkavan Zadeler Ereyli Şirketi- nin Rusya- Avrupa arasında işli- yen Türk — vapurlarına, ecnebi vapurlara verdiği fiatten daha fazla ücretle kömür — sattığım iddia ediyorlar. İktısat — Vekâleti —meselenin tahkikini Ticaret Odasına yaz- mıştır. Ereyli Şirketi 930 ve 931 senesinde Rusya - Avrupa ara- sında hiçbir Türk vapuru işleme- mediğini ve binaenaleyh pahalı kömür satmak mevzuubahis ol- madığını — söylemektedir. Bizim vapurcular arasında yaptığımız tahkikata göre 930 we 931 de Rusya - Avrupa arasında Türk vapurları işlemiştir. Ticaret Odası bu meseleyi tetkik etmektedir. Gümrükte Dört Numar;îAmbardan Başka İşlerl)e Çıklı Dün gümrük idaresinin 4 nu- maralı eşya ambarında bir kısım eşyalariın kaybolduğunu, tahkika- ta — başlamlarak — iki memura işten el çektirildiğini - yazmıştık. Gümrük idaresi bu husustaki tahkıkatına ehemmiyet vermiştir. Diğer taraftan haber aldığımıza göre, yine bu 4 numaralı am- barda bazı yolsuzluklar daha ya- pıldiği öğrenilmiştir. Bu yolsuz- luklar ayrı ayrı beş, altı hâdise- den ibarettir. Gümrük müfettiş- leri bunları da tetkik ediyorlar. Belediye Mahkemeleri Adliye Vekâleti — tarafından İstanbulda yalnız - Belediye işle- rile olmak üzere bir sulh hâkimliği kabul sedildiğini yaz- mıştık. Bu hâkimin maaşı Bele- diye tarafından verilecektir. Müd- deiumumiliğe henüz bir tebliğ vaki olmamıştır. Sarseriler Toplanıyo” Polis sokakta dilenenleri ya- kalıyarak hakkında serseri mua- melesi yapılmak üzere müddeiv- mumiliğe tevdi etmektedir. Dün de bunlardan beş tanesi müdde- iumumiliğe verilmiştir. * 2 — Şöyle bir köşk mü ? Fiatler Su Meselesi De | Tetkik Edilmeli | şelkk Nelü bazıları bir takrir mür fiati indiği i. Azalarından vererek, kö- tramvay fiatlerinin de indirilme- | simi istemişlerdi. Elektrik, tramvay ve su — fiat- lerinin yüksek olduğunu iddia edenler, elektrik şirketinin elek- triğin — kilovatım halka —17 kuruş —10 paradan verdiği halde, fabrikalara kilovatı 2,20, — 6,60, — 9,30, — karuştan elektrik verdiğini ileri sürmekte- dirler. Fabrikalara tenzilât yapan şirketin halka da tenzilât yapma- sını istemektedirler. — Kendisile görüştüğümüz bir mütehassıs su fiatleri hakkında şunları söyle- mektedir : “— Terkos ve Kadıköy su şir- ketleri suyun metro mikâbına 15 kuruş alıyorlar. Bu paranın çok- luğu yetmiyormuş — gibi, şirket sa parasından başka üç ayda 90 kuruş saat parası, 125 kuruş tamir parası alıyor. “Halkın kısmı azamının kazanç miktari azaldığı için şirketlerin mukaveleleri yeni baştan tetkik edilmeli ve tasarrufkâr — esaslara raptolunmalıdır. ,, Şehir Meclisi Mülkiye encü- meninin yeni bir tarife haz rlamak- ta olduğu söylenmektedir. Hamallık Yeniden Haingerlınp Alhın- mıyacağı Tetkik Ediliyor Belediye İktısat Müdüriyeti iki aydanberi yeni hamal kay- detmemektedir. Dün — belediye İktısat Müdürü, Ticaret Müdürü ve Şehir Meclisi âzasından Necip ve Âli Rıza Beyler fırkada top- lanarak yeniden — hamal alın:ıp alınmaması Üzerine görüşmüşler- dir. Söylendiğine göre yeniden hamal kaydına başlanması çok muhtemeldir. Yeni Açılacak Fabrikalar Teşvikisanayi kanununun değiş- miyeceği — şeklinde — Ankaradan akseden haberler sanayi âlemin- de iyi tesirler yapmıştır. yakında şehrimizde bir cam, bir lâstik, bir çivi ve birde kontrplâke — fabri- kası açılacaktır. Sanayi müdiri- yeti bu fabrikalara —mütehassıs olarak yetişmek üÜzere l?ııı 'Türk gençlerini yerleştirecektir. bağlık, bahçelik güzel ’ 3 — Yoksa, bir yığmı para mı ?.. için elektrik ve | i MUALLİMLER Sükna Bedeli Henüz Tetkik Safhasındadır | İstanbul muallimlerinden otuz beş kişiye üçer lira kıdem zammı verilmesi kati şekilde takarrür etmiş ve bütçeye tahsisat kon- muştur. Miuallimlerin sükna be- dellerine gelince, bu iş henüz daimi ençümenden çıkmamıştır. Muallimlere bu sene sükna bede- li verilip verilmiyeceği henüz kat'i şekilde belli değildir. Damarını Kesmiş Karagümrükte Sarmaşık soka- ğında —oturan Hamdi, — sarhoş olmuş ve sol bileğinin damarını ustura ile kesmiştir. Hamdi Gw raba hastahanesine kaldırılmıştır. Buğday Geldi Dün Anadoludan — şehrimize (70) vagon buğday gelmiş ve iyi buğdaylar altı kuruş on paraya kadar satılmıştır. Piyas sağlam- Taşmaktadır. Millet Mektepleri Bu sene 13,42 Kişi Şahadetname — Aldı İstanbuldaki Millet Mekteple- rindeki imtihanların arkası alın- mıştır. -Vilâyetimiz dahilinde bu sene Millet mekteplerine 11,243 kadın, 15,921 erkek talebe kay- dolunmuştur. Ba — talebelerden 4,698 kadın, 8,344 erkek Millet mektebi şahadetnamesi almıştır. Bu sene kaydedilen talebe mik- tarı geçen seneye nazaran epeyce azdır. Geçen sene talebe miktarı kirk binden fazla idi. Bir Evdeki Çöküntü Birkaç gün evvel Lâlide Fethi Bey caddesinde yeni yapılan bir evin çöktüğünden bahsetmiştik. Hâdise polis raporile de tespit edilmiştir. Fakat evi yaptıran Haseki hastanesi imamı Yunus Efendi ile evin mimarı Muhiddin Bey hâdisenin inhidam olmadığını, ikinci katta iki potrel arasına heoüz yapılan bir voltanın üzerine daha kurumadan ağır bir sandık kovduğunu ve yalnız bu küçük kısmın — çöktüğünlü söylemekte- dirler. Garsonlar Mektebi Garsonlar Cemiyetinin yeni idare son mektebi tesisine çalışılacaktır. | yapmak cürümlerile şimdiye Komünistlik Maz- nunları Adliyede Beyanname dağıtmak ve tahrikât kadar şehrimizde yakalanan — kömüc istlik maznunlarının adedi (45) tBr. Bunlar- dan 26 kişi istievap edildikten sonra | serbest bırakılmışlardır. Yakalanan- lardan İki şoför | mayıs gecesi Süleymaniye minaresine bayrak tak- mak cürmile zan altındadır. İçlerinde bir kadın bulunan” maznunlar - Adli- yeye teslim edilmişlerdir. Darülfünun Emini Darülfünuu Emini Muammer Ra- şit Bey dün Ankaradan şçehrimize dönmüştür. Dilencilikten Vazgeçmişler Evvelce — Darülâcezeden — ellişer lira kefalet vererek çıkan eski dilen- cilerden bir kısmı dilencilikten — vaz- xgeçtiklerine dair mahalle İlmühaber- leri ibraz etmişlerdir. Saracoğlu Şükrü Bey Saracoğlu Şükrü Beyin dün Parise hareketi mukarrerdi. Şükrü Bey, hareketini caha birkaç gün sonraya tehir etmiştir. Belçika Sefiri Geldi Ankarada bulunmakta olan Bel- çika sefiri M. Raymon, dün şehri- vöze gelmiştir. Darültünunda Konferans Şehrimize gelen Bulgar Profesör- ierinden V. Stefan dün hukuk fakül- tesinde kalabalık bir sami kütlesi huzurunda ilk kontferansını vermiş- tr. Günde Altmış Bin Çitt Şehrimizde bir günde G0 bin çift ayakkabı yapıldığı, fakat bunlardan mühim bir. İazmının mukavvalı ok duğu anlaşılmıştır. Kendisine Polis Süsü Vermiş dolandırmak istiyen, boşta ge- zen takımından Recep yakalan- mıştır. Katil Maznunları Asker Naciyi katil ve döri arkadaşını ağır suretle cerh et- mekle maznun Arap Rece&o Süleymanın Ağır Cezadaki muha- kemeleri dün nihayet bulmuştur. Gelecek celsede karar verilecektir. Şeker İçin t Kontenjan Ankara, 7 — Mayıs ve hazıran aylerı için memlekete şeker ithali bakkındaki kararname bugün Heyeti Vekile âzaları tarafından imza olu- —M w-_ Mhıı ar- zolunmuştur. l Si A Pazar Ola Hasan Bey Ve Şeker Kıtlığı l 4: Hasan Bey — Bunların hepsi senin olsun. Bana yüz dirhem şeker verebilir misin? Komşu — Ne söylüyors Cöasi kar helanse İssena el İi Hasan Fey? a süvanakim!