8 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Efendiye İhtiyacımız Var Efendi diyince ne anlıyoruz? Maiyetinde —işçi çalıştıran bir patron, yahut, çiftliğinde binlerce kişiye hükmeden bir zengin ta- savvur etmiyoruz. | Efendi, — İngilizlerin Centle- ment kelimesinin tam karşılğıdır. Efendi, öyle bir sıfattır ki m- | ayyen vasıflar bulunmasını — isti- zam eder. Büyükler “ efendi gi- bi otur. ,, “ Efendi gibi hare- ket et ,, derler. Efendi, herşeyden evvel dü- rüst adamdır. Eföndi, bir adama söyliyemediği — şeyi söylemez. Efendi, söylediği sözün eridir, mes'uliyetini müdriktir. Verdiği #Özü tutar. Efendi, hakkını müdafaa eder- ken bile tecavüzkâr vaziyet al- mar. Efendi, naziktir, terbiyelidir, kibardır. Efendi, kimseyi rencide ve rahatsız etmek istemez. Herkese karşı hürmetkâr ve muhabbet- kârdır. Efendi, işinde, oyununda, ko- nuşmasında dürüst ve iltimada şayandır. Efendi zayifleri ezmez, kuv- vetliden korkmaz. İşte biz sporda, ticarette, sa- nayide, gazetecilikte, avukatlıkta, hulâsa her meslekte böyle efen- dilere muhtacız. Efendi arıyoruz. yüzünden arkasından NAKi Umumhaneler Kaldırılacak Trabzon ( Hususi ) — Umum- hanelerin kaldırılması hakkında Belediye mahafilinde bir cereyan yardır. Mevcut cereyanlara göre amumhaneler — kaldırlmasa - bile muhakkak suürette islah edilmesi Mzmdır. Edirnede ! Köylüler Mühim Bir Mü- cadele Usulü Keşfettiler Edirne ( Hususi ) — Babacs- kinin Kuleli ve Havsanın Yola- geldi köylerinde ve daha birkaç , köyde pancar böcekleri türemiş- tir. Haşerenin zuhur - ettiği ma- hallerde mücadele yapılmaktadır. Kuleli köylüleri mücadele için Amerikanvari — bir usul - bulmuş- lardır. Köylüler köydeki kümes hayvanlarını toplayarak pancar tarlalarına götürmekte ve tarla- lara sahvermektedirler. Tavuklar pancar böceklerini yemekte ve az zamanda — pancar tarlalarını bunlardan temizlemektedirler. Romayı Müdafaa İçin... Roma, 7 (A. A.) — Roma üzerinde faşist aleyhtarlarının tay- re ile uçmalarına mâni olmak maksadile ecnebi tayyarelerinin veya ecnebi memleketlerden ge- len tayyarelerin müruruna ait her türlü baberleri ve tayyarele- rin şekil ve işaretlere müteallik imuamelâtı toplamak Üzere Dahi- Hiye Nezaretinde bir — merker vilctda yetirilmistir. Aksarayda Maarif İşleri Ortamektep Yalnız Talebenin Değil, Halkın Da İ rfan Ocağıdır Aksaray (Hu- ğ Bd Yalnız Aksaray- susi ) — Şehri- Hd ğY — ) daki abone mik- mizde asrın me- İ tan yüz- elli deni ve zaruri den fazladır. bir. icabı. olan Gençlerin — bu konser ve mü- hümmalı — faali- samerelere o ka- yetleri bize istik dar fazla rağbet bal için ümit vasdır ki bütün verici — mahiyet- halk perşembe ve tedir. pazartesi günleri Dün hocası- öğleden sonra nın Öönünde diz varkitlerini hemen, , çöken, — falaka hemen Ortamek- altında WHW tepte geçiriyor- 4 v:khcımıltrdeî lar. yuklıyan — zaval Aksarayda Ortamektep Musiki Heyeti ini nn.ılll::;ı“î " 'X Müdür s',n,'xx Musild ıı—n.'ı:ı Ahmet Beyler ) ""kıu I.M.în" kından takdir eden Ortamektep Müdürü — Seyfettin ve Ankara Musiki — Muallim — Mektebinden mezun Ortamektep Musiki Mual- limi —Ahmet Beyler mektepte talebe arasında 9 erkek ve ilç kız. - talebeden mürekkep — bir heyet vücude getirmişlerdir. B grup perşembe günleri umum. — alafranga ve alaturka koönserler — vermekte, bir hayli alkış toplamaktadır. Bu hayırlı işte orta mektep müdürü Seyfettin Beyin hissesi çok büyüktür. Diyebilirim ki bizim ortamektep yalnız - talebe- lerin değil, verilen musiki ziya- fetleri ve konferanslarla halkım da irfan ocağı halini almıştır. Talebe velilerine verilen mü- samere ve konserler ve umum tarafından takip edilen ilmi ve içtimaf — konferanslar — Aksaray gençlerini telif ve tetebbüle bir hayli alâkadar etmiştir. Bu me- yanda Aksaray vilâyet matbaa- sında tabedirmekte bulunan ay- hk ve “Bizim Mektep,, is- mini taşıyan mecmua — yalnız Talebe Hanım ve Efendilerin yazılarile intişar etmektedir. Bu mecmuada çıkan yazılar şumullü ve hayati mevzulardan seçilmek- tedir. Bu itibarla mecmuaya karşı halkın büyük bir alâkası vardır. | fenle, edebiyatla meşgul olan gençler almıştır. 4 Vekâlet emrine — alınan Muhasebei — Hususiye — Müdürü Tevfik Beyin yerine Cebelibere- reket Muhasebei Hususiye Baş- kâtibi Selâmi Bey tayin edik- bir. X4 Meclisi Umumi — içtima: encümeni daimi azalarının intiha- bile hitama erdi. Encümen aza- ları meyanında yalız Tahir Ağa- nım yerine genç Muallimlerden Ragıp Bey seçilmiştir. Diğerleri tekrar intihap edilmişlerdir. t 3 Bugünlerde çok ve bere- ketli yağmurlar yağmaktadır. O. 1 Gemlikte Bir Ortamektebe İhtiyaç Var Gemlik, (Hususi) — Kasaba- mızda ortamektep ihtiyacı şiddet- li bir şekil almıştır. Bu hususta ciddi ve kuvvetli bir. teşebbüste bulunulmuştur. Halk bu işi büyük bir alâka ile takip ediyor. X4 Kasabamızda Ziraat Ban- kası nam ve hesabına büyük bir fabrikası tesisi için tetkikat icra edilmektedir. 4 Son günlerde burada bir kedinin kudurduğu ve etrafa sal- dırdığı görülmüş, kedi derhal öldürülmüştür. Ne ise bu kuduz hayvan hiçbir zarar yapmamıştır. Köylüye Arazi İzmir ( Hususi )— Torbalıdaki fakir — köylülere 1600 dönüm arazi dağıtılacaktır. Balıkesirde Belediye Şehrin İmarı İçin Uğraşıyor Balıkesir Belediyesi imar faa- liyeti son aylarda artmıştır. Ez- cümle istasyon civarında bir park vücude — getirilmiş Vve yeniden birkaç çeşme yaptırılmıştır. Diğer — taraftan şehrin bir kadastrosu tanzim ve Kasaplar deresinin kapatılmasına teşebbüs edilmiştir. İstasiyon — civarında tren hattı ile şose arasındaki meydanlık'ta diğeri gibi güzel bir park baline ifrağ edilecektir. | Adanada_ Asri Mezbaha LNM üeüi Te Adanadaki yeni mezbaha Adana ( Hususi ) — Belediye tarafından şebrimizde yaptırılan asri ve fenni mez inşaatı bitmiş gibidir. Verilen malümata ve yapılan tahminlere göre mer- baha işe başladıktan sonra et fiatleri bir miktar artacaktır. Mezbaha (350 ) bin liraya mal olmuşlur. Mabeyn Ricali Mabeynde için için hâ- kim olan, perde arka- sında rol oymıyan gizli simalar kimlerdi? Tefrikamız pek yakında başlıyor 30 sene evvet bizi idare edenler || —| Adanada Bereket Yağmur- ları Yağıyor Adana (Humisi) — Haftılar: dan beri beklenen yağmur niha- yet yağmıştır. Tarsus, Mersin ovaları müstesna, Çukurovanın hemen her tarafına faydalı ve mebzul yağımurlar dökülmüştür. Kuraklık dolayısile mevsiminde yağmur yemediği için vaktinden evvel başak verip kazıklanan veya hiç büyümiyen hububata bu yağmurun pek faydası. olmüa- makla beraber pamuk mahsulü için çok büyük kıymet ve ehem- miyeti vardır. Maahaza pamuk mahsulünün tamamen neşvüne- ması için toprağın daha rutubete ihtiyacı vardır. Bunun için de 200 - 250 milim daha yağmur yağması lâzımgelmektedir. Tarsusta Bir İdam Kararı İnfaz Edildi Tarsus (Hususi) — 930 secesi şubat ayı içinde parasına tamaan ve taammüden Kasap Mehmet Efendiyi burada öldürmüş olan Kürt Mehmet _ışıvıı ismindeki şahıs hakkında Tarsus Ağır Ceza Mahkemesi idam kararı vermişti. Bu karar Temyiz Mahkemesi tarafından tasdik ve M. Meclisi tarafından da tasvip edildikten sonra kespi katiyet etmiş ve hü- küm infaz olunmuştur. Mahküm Mehmet çavuş salben idam edil- miştir. [ Söz Aramızda Acaba Hangi Taraf Haklıdır? Erkekler kadınların okuması aleyhinde istedikleri kadar söy- lesinler. İş hayatına girmemeleri icap ettiğine dair bin bir tane sebep göstersinler, Kadınların bu aleyhte sözlere bu sebeplere itirazları ve cevapları oluyor. Hangi tarafın kuvvetli olduğunu siz tayin edin. * — Artık eski zamanlar geçmiştir. Kadının tamamen ev hayatına, evde bir bostan bey- giri gibi çalışmıya dönmesine imkân yoktur. Bu vaziyet zama- nın icabıdır. Değil yalnız erke- ğgin, hatta kadının arzusu bile inzimam etse yine o eski yünle- rin geri gelmesine imkân yoktur. “— Erkeğin, kadının tahsiline ve iş hayatına girmemesi için gösterdiği bütün sebeplerin, yap- tağı bütün itirazların altında iti- raf etmek istemediği bir sebep saklıdır: Bütün bu feryat erkeğin mutlak hâkimliğini kaybetmesi korkusuudandır. ,, Başka bir hanım ilâve etti: “— Okuyan kadın şuuruna | sabip olduğu için bu — esarete katlanamıyor tabii.. Bu esaretten kurtulmak için de evvela erkeğin sırtından kendi yükünü kaldırması icap ediyor. Oradan da iş haya- tına geçiyor.. “—Hem efendim. Bence oku- | mak meselesi kadınlık, erkeklik meselesi değil, her şeyden evvel bir insanlık meselesidir. Olku- mak, dünyayı görmek — nasıl yalnız bir. sınılın hakkı ilse | bir cinsin de hakkı değildir. Her- kesin, bütün insanlığın hakkıdır. Binaenaleyh kadının da... O halde erkeğin, kadının tahsiline itirar etmesi tabii eskilerin bunu yal- nız imtiyazlı sınıfa hasretmesine benziyor... Yok eğer bugünkü erkeklerin de bâlâ, bir zamanki pa: palar gibi kadının ruhu olup ol- madığında şüpheleri varsa o za- man mesele değişir.,, Bundan evvel erkeklerin iti- razlarını gösteren yazıyı batırlı- yanlar ikisi arasında mukayese yapabilir ve hakh olan tarahı se- çebilirler. B. HALİM İzmir Hapishanesinde İzmir ( Hususi) — Hapisha- 1122 mevkulf ve mahküm vardır. Haddi istiabisi- ni çoktan — geçen hapishanenin vaziyeti Müddeiumumiliğe — bildi- rilmiştir. nei umumide Orhangazide Orbangazi ( Hususi )— Çocuk haftası münasebetile kasabamızda bir gürbüz çocuk müsabakası ya- pılmiş — ve birinciliği kazanan yavruya mükâfat verilmiştir. Hüküm Giyen Memurlar İzmir ( Hususi ) — Bayindir Muhasebei — Husüsiye memurla- rından Alâaddin, Murat, Nuri ve Recep efendiler zimmetlerine pa- ra geçirmekle maznunen muha- keme edilmekte idiler. Alâaddin efendinin 7766, Murat efendinin 3139, Nuri elendinin 2485, Recep efendinin 11604 lirayı zimmetle- rine geçirdikleri — sabit olmuş, maznunlar beşer sene birer ay 22 şer Eıı bapse mahküm - ok muşlardır.