13 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

13 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

N3 Müğes eee? BOLŞEVİK Nasıl Geldi? N-dir? Ne Oluyor? Yazan:ı De Monzi Hişge Kararnamede aynen: “ Top- raklara mülkiyet — hakkı anen bila tazminat mülgadır.,,deniliyor- du. Arazi sahiplerinin bütün top- rakları, manastırlara, kiliselere, İlâ.. ait bütün malikâneler, çift- likler, tarlalar, arsalar resen köy Sovyetlerin? geçiyordu. Gayrimenkul sahiplerinin mülkiyet haklarını nezeden ka- rarname, toprağa ait hususi mül- kiyeti kaldırmıyor; zengin, orta, fakir her nevi köylü kütlelerini bu yerlerle Sovyetler etrafında topla- mak ümniyesini tahakkuk ettiri- yordu; o köylüler ki hepsi aslen- esir ve emlâk va arazi sahipleri- nin can düşmamı idiler. İktidar mevkiini alan amele sımfı köylerde Burjuvazi ihtilâlini ikmal ediyor, Tierzetanın 1789 - 1793 te Fransız köylüsünü toprak sahibi etmek ve zeamet zem cirinden kurtarmak Üzere yaptığı mı şimdi de Sovyet Rus köylüsü için yapıyordu. Bu kararnameden köylünün edeceği istifade ne idi? Birinci teşrin ihtilâli 18,000,000 desiatinlik toprak dağıtıyordu. Bundan başka — vergi — altında irtilak hakları ve borç altında ezilen köylüler artık bu kabil yüklerden kurtuluyorlardı. Nihayet Kamenef halk komi- serleri meclisinin teşekkülü tar- zına dair olan kararnameyi oku- du. Bu komiser tabiri artık nazır kelimesini kullanmamak istiyen Troçkinin eseridir. Halk komiserleri ilk meclisi Leninin riyasetinde olarak Dahi- liye Rikofa, Ziraat Miliutine, Ha- riciye Troçkiye, Maarif Lünaçars- kiye, — Tâbüyet Staline — tevdi dilmek suretile teşkil olundu. Antonof - Ovseenko, Krilenko, Dibenkodan mürekkep üç kişilik bir komite Harbiye ve Bahriye işlerini göreceklerdi. Bolşevikler sol ihtilâlci - Sas- yalistleri hükümete almak iste- dikleri kalde bunlar reddetmiş- lerdir. Sovyetlerin Rus- ittihadı ikinci komitesi birinci teşrini2 Yirmi birinci günü sabahı toplandı. Kerenskinin Hareketi Kerenski, Jeneral Krasnofun ları arasına - iltica etmişti. Jeneralin askerleri Petrograttan Yirmi kilometre mesafede Çars- koye Seloyu Gacinayı işgal etlik- leri bir sırada Payıtahtta Harbiye Mektebi talebesi - Junkers - isyan eder ve telgrafhaneyi basar. Kızıl Hassa ve Donanma Neferatı, Kazakları, birinci teşri- nin otuzunda Pulkovo - tepele- Tinde durdurur. Bu mukaver-etten şaşıran ve Yapılan propagandalardan mane- viyatları bozulan Kazaklar Krens- kiyi teslim etmek isterler ve Krashofu teslim ederler. Kerens- ki kıyafetini değiştirerek bir oto- mobil içinde kaçar ve Rusya hu- dutlarından bin bir zahmetle ya- ayı atar. Muahharen en fena bir siya- Bet takip etmekle itham ettiği eyazlarla bir münakaşa esnasın- da Kerenski şu garip sözü sar- feder: ; * Muvakkat hükümet, devril- ; Mişti.. Artık yapılacakışey Preğr. yşe Famın ilsinal va an milhiim kısmını Nakleden: Haydar Rifat tatbik etmekten ibaretti: Bolşe- viklerin üc hafta içinde işini bitir- mek, Rusyada milli bahusus kuv- vetli bir hükümet tesis etmek... Fakat bu üç hafta biraz fazla BÜürüyor.. Moskovada Petrograttaki ihtilâl tertip ne- ticesi olduğu halde Moskovada kendiliğinden — infilâk — etmiştir. ekmek yoktu; vaziyet ciddi idi. Amele, fabrika komita- larının tasdikıni beyhude yere isteyip durmuştu. Şimdi birçok cemiyetler grev ilân ediyordu. Buharin ve Smirnof tarafından idare edilen Moskova Sovyetleri- nin Bolşevik ekseriyeti — ihtilâle müteallik bir sürü tedbir ittihaz etti. Fırkanın bir içtimamda ihtilâl reye kondu. Bir şahit şunları yazmıştır: “Hatipler, ellerinde rakkamlar, istatistikler, isbat ettiler ki harbe nihayet verebilecek yegüne kuv- vet olan amele, ikldar mevküni eline almazsa, Rusya harap ola- caktır; ekmek ve mahrukat kıtlı- ğı olacak; şimendiferler; fabrika- lar işlemekten kalacaktır. — İrat edilen nutuklarda ilmi bir ma- hiyet vardır. Zannolunabilir. ki, bu meclis içlimai tahribat yap- mayı kurmuş bir ihtilâlciler mec- lisi olmaktan ziyade ulemadan mürekkep âli bir mahfel idi. Ya- rısı askeri teşkilât mümessillerin- den ibaret olan samiler kayıtsız görünüyorlardı. Söz alıp itiraz eden olmadı. Reye müracaat edildiği zaman bütün eller kalktı. Konferans ittifak ile ihtilâle ka- rar veriyordu. Sovyet birinci teşrinin yirmi dördüncü günü kızıl hassanın, yirmi beşinde -bir askeri ihtilâl komitesinin teşkiline karar verdi. Duma da Umumi Selâmet na- mile bir komite teşkil eder ve bu komite askeri ihtilâl komitasına kendi kendisini feshetimesini em- reder. Runun üzerine bir sokak müharebesi başlar, altı gün de- vam eder, çok kan dökülür. Birinci teşrinin 28 nin akşamı, 29 uncu gecesi Yunkerler, Kızılların elinde olan Kremlin sarayını ab- loka eder; Kızıllar teslim olur. Sabahleyin hepsi idam edilir. Bu- nun üzerine müsademeler şidde- tini iki kat arttırır. Beyazlar mos- kova Sovyetini muhasara eder; fakat yardıma koşan ihtilâl etmiş alaylar ve Kızıl hassalar da onla- rın etrafını çevirir. Kızıllar beyaz- ların üstüne Muvano tepeleri den top ateşi açarlar. İkinci teşrinin ikinci günü beyazlar teslim olur. Galipler onlara bayat ve hürri- yetlerini bağışlar. ( Arkası var) Sayfiye Arıyanlar! İstanbulun münasip bır sem- inde yazlık bir ev istiyorsanır; Ev sahipleri! Siz de evinizi mevsimlik olarak kiraya yerecekseniz SON POSTA ya hemen bir ilân veriniz. Müşteri Bulaca” - giğ hııd-'-üıhı olabilirsiniz. 9 T dmirat L I K Ve Almanya r i | -— J 0SON POSTA Borçları —i Berlin 12 — M. Brüning irat et- tiği bir nutukta, tabdidi teslihat konferansında, Almanyanın tah- didi teslihat hakkındaki noktai nazarının diğer devletler tarafın- dan daha iyi anlaşılmakta oldu- ğunu, tamirat meselesi hakkın- da Alman telkinatının her ta- rafta hatta alacaklı memleket- lerde de ileri gittiğini, oralardaki efkârı umumiyenin siyasi borçla- rin İlgasının tahdidi - teslihatın birinci şartı olduğunu anladık- larını söylemiş ve demiştir ki: — Maatteessüf bazı alâkadar hükümetler, Almanyanın günün birinde tediyata başlıyabileceği | iddiasında bulunmaktadırlar. M. Brüning, müfrit — milliyetperver- lerin siyasetini de tenkit etmiştir. Hover, Veto Kakkını Kullandı | Vaşington, 12 — M. Hover, Mümessiller Meclisi — tarafından kabul edilen gümrük tarife kanu- nu lâyihasma karşı Veto hakkını kul'anmıştır. M. Albar Tomasın Cenazesi Şamping 12 — Cenevre bey- nelmilel — mesai bürosu müdürü M. Albert Tomas'ın — cenazesi defnedilmiştir, Çankırı — vi'âyetinin Çerkeş kazasnda kâin çit devlet or- manından her sene 3308 M. 3 çam ve 171 M. 3 köknarki ce- man 3479 M. 3 çam ve köknar eşçarının V0 senede 34790 M. 3 gayrimamul — metre — mikâp ve çam ve köknar eşçarı beher gayri mamul metre mikâbı 113 ©n üç kuruş mubammen deli üzerinden talibine ihale edilmek üzere müzayedeye ko- nulmuştur : Müza ede ve ihâale kapalı zarf usülile ve 661 - 799 No, li kanuniarın ahkâmı umumiyesi veçhile 8-6-932 — tarihine müsadif çarşamba günü saat 15te Çankırı vilâyetinde mü- teşekkil Orman satış komis- yonu buzurunda İcra - edilece- ğginden taliplerin —mali iktidar- larını göslerir. Ticaret Odası vesikasının ve mübhammen - be- delden aşağı olmamak - şartile S'ıvfı —e _lâ;_Mezaîl"ı—lv( Sulistimali Evkaftan Metrosu 7 Liraya Alınan Bir Mezarlık Yüz Binlerce Liraya Satılmış (Baştarafı | irci sayfada) Zira, Sultan Süleymanın ve- zirlerinden Avlonyalı Ayas Paşa- nın 933 tarihinde bıraktığı va- kıf, Fındıklının biraz üstündeki emlâkile bahçelerine ve bir kısımı mezarlık yerine inhisar etmekte- dir. Bu vakfiyede içine su #kan bir bağın vücudu da kaydedil- mektedir. Ayas Paşanın vakfettiği yer- ler vaktile mütevellileri -tarafın- dan satılmıştır.. Şu hale nazaran Belediyeye göre asıl Ayaspaşa mahallesindeki mezarlık üzerinde hak iddia ederek kendilerini Ayaspaşanın Zürri evlâdi gibi Kgösterip bunu alan mütevelliler, kendilerine —ait — olmıyan — bir malı almışlardır. Buranın met- resini evkaftan 7 liraya alan bu zevat, 30-40 - İiraya satmış- lar, alanlar ise bilâhare bu yerin dönümünü 50 bin liraya ipotek ettirmişlerdir. O zaman, burayı satmak - için servileri kesilirken vaziyeti gören ve bu hale acıyan Alman sefiri o vakitki Müze Müdürü Halil Beye müracaat etmiş ve demiş- tir ki: “Bu mezarlığın bütün seyyah rehberlerine ismi geçmiştir. Va- purla limana gelen seyyahlar ev- velâ bu kesif ormanı görürler ve çıkar çıkmaz da burasını ziyaret ederler. İstanbulun güzelliği bo- | zuluyor. Müdahale edemez - mi- | siniz? O vakit Müzeler idaresi ve ahi- dat komisyonu Evkaf mezdinde teşebbüslerde bulunmuşsa da mu- wvaffak olamamıştır. Şimdi Abidat komisyonu da mütevelliler aley- bine nakli kubur yapmadıkları ve ölülerin — taşlarını satmak, mezarlığı tabrip etmek noktasın- dan bir dava açmıya karar ver- miştir. Mahkemenin teşkil ettiği ehli vukuf ta bu — mezarlığın Ayaspaşaya ait olmadığı netice- sine varmış ve raporunu hazır- lamıştır. Diğer taraftan bir âsarı atika mütehassısı olan Efdaleddin. Bey de bu hususta bize dedi ki: vereceği — bir senelik — bedeli miktarıman yözde ellisi nisbe- tindeki teminatı muvakkatesini muhtevi teklifnamelerini ihale kanunumun — İ0'uncu — maddesi sarahati dairesinde mezkür sa- ate kadar komisyona tevdi ey- lemeleri ve şartnam ve muka- velename — ahkâmını — anlamak istiyen taliplerin Ankarada Or- man İşleri Umun Müdürlüğü İstanbul ve Ankara Orman Müdiriyetile Çankırı - Orman İdaresine müracaat eylemeleri ilân olunur. Fotoğraf (6hlili Kuponu Tabiatinizi — öğrüNMek fatoğrahnıe! 5 adet kupon ile bir istiyorsanız likte gönderiniz. Fotoğrafınız sıraya tabidir. ve İadö edilmez. Jı n | Fotoğraf — intişar edöcek ni Y Fotğrafın - klşesi S0 kuruşlak pol mukabilivde gönderilehilir. (. * — Burada Şinasi ve meş- hur Türk tarihçisi Fındıklılı Ha- san Halifeden başka Tophanenin (3,5) asırlık bir tarihi metfundur. Burada Tophanenin müşürü paye sinde sayılan birçok kumbaracı başılarla (17)inci asırdan sonra Tophanede dökülen muazzam ve san'atkârane topların bütün us- talarımın kabirleri de vardı. Şinasinin mezarı Gümüşsuyun- dan takriben otuz metre yukar- da ve bir pencerenin önündeydi. Çok güzel bir taşı da vardı. Şimdi bucaya bir apartıman ya- pılmıştir. Kesif bir servi armanı halinde bulunduğu için burasma gölgesinden kinaye olarak Karan: hkmezarlık derlerdi. İstanbulda hiçbir. kırılmış ve devrilmiş taşı olmıyan yegâne Türk mezarıydı. Servileri kesildi güzelim taş- ları da kırdırılarak taşçılara sa- tıldıi. Nakli kubura bile Tüzum görülmedi. Şimdiki apartımanların Tâğımları bile ecdadımızın kemik- leri arasından geçiyor.,, İzmirde 72 Maznunlu Bir Dava... (Baş tarafı 1 inci sayfada ) nunların 16 müdalfaa vekili ken- dilerinde müdafaa vesaiki mevcut olmadığı, esasen cürmün Gümrük beyannamelerinde yapıldığı iddia- sı karşısında bunların mahkemeye gösterilmesini istemiş ve gösteri- lecek bu beyannamelere göre müvekkillerini müdafaa edecekle- rini söylemişlerdir. Bundan sonra müddeiumum! muavini Ziya Bey; davanın — esas noktalarızı hukuki cepheden say- mesini; diğer taraftan maznun- ların da — kendilerinde mevcut defterler ve vesikalar, gösterme- lerini söylemiştir. İkinci celse mayısın 3lindedir. Adnan Andre Moruva İklimler Aslı | senede 3M0 defa — bamlmaştır. Haydar Rifat Bey — tarafından tercüme edildiğini söylemek muvaf- kayetinin derecesini — gösterir. Yeni çıktı. -a genran — Darülfünun Mubayaaî Komisyonundan: Tıp Fakültesile Eczacı ve Dişçi mektepleri ve idarei merkeziye ile diğer fakültelerin 1-6-932 tarihinden 1-6-933 tarihine kadar yalnız yaş sebze ve kuru meyva altı aylık diğer bilümum ihtiyaçları bir senelik olarak kapalı zarf usulile münakasaya ko- nulmuştur. Fiatler mutedi! görüldüğü takdirde birlikte ve yahut tefrik olunarak ayrı ayrı ihale edilebilecektir. Bunlardan | Haziran 032 tarihine, sebze yaş ve kuru meyva, süt, yoğurt, tereyajğnı, Muhtelif kuru erzak 2 Haziran 93: Sadeyağı ve zeytin yağlarile sabun, et, ekmek L h Eczai Tıbbiye ve kimiviye ve lâboratuvarlar malzemesi 6 — », h Hayvan yemleri envar bezler ve sair ihtiyaçlar # M Odun, mangal, kok, ve envat maden kömürü gaz ve enva: makine yağları. 0 : ğ e İdarei merkeziye ile diğerlerinin her nevi mahrukat ve sair ihtiyaçları da 11 Haziran 1932 taribine müsadif günlerde saat 15 te ihale edilecektir. Bunların her birerleri için ayrı ayrı mevcut şart- name ve ihtiyaç listelerini görmek ve fazlaca malümat almak istiyenlerin mülga Harbiye Nezareti binasında Darülfünun Müba- yaat Komisyonü kitabetine ve münakasaya iştirak edeceklerin de bu baptaki teminatı. muvakkatelerini bir gün evvel muhasebe / veznesinc' yatırdıktan - sonra makbuüz. Ve teklifnamelerile birlikte — / komisyonumüuza * müracaatleri — F N