18 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Şeytanın Zararı Yalanım fenalığı hiçbir. yere gymamasındadır. Yalnız hakikate değil, yalanlara da uymaz sırıtır. Hakikatin güzelliği her şeye uymasındadır. Kâinat bir — mekanizmadır. Kuvvetler biribirile, kanunlar yek- diğer diğerile ahenk dahilindedir. Kü- | remiz güneş etrafında bu saye- de muntazaman devreder, hayat bu sayede inkişaf eder. Madde için doğru clan bu fikir için de doğrudur. Hakikatin kuvveti, ahenk vücur de getirmesindedir. Her hakikat biribirini tamamlar. Bütün haki- katler ayui ailenin çocukları gibi- dirler. Biribirlerile kavga etmezler. | Halbuki bir saçmaya kapıl- dığınız zaman, ona ne kadar sarı- lırsanız okadar hataya düşersiniz. İnsanın ilk vazifesi inanmak değil, inamlacak şeyi aramaktır. İman etmek değil, iman edilecek şeyi bulmaktır. Her yalan bir hastalık mikro- buna benzer. Bu mikrop öldürül- medikçe ergeç bir fenalığa sebep olur. İnanmak, hakikatin muakkibi, arkadaşı, yoldaşıdır. Yalan müddet —yürür gibi —görünür. Bazan insan bu yürüyüşe aldana- rak yalanın sökeceğini zanneder. Fakat nihayet hakikatle karşıla- gınca yere serilir. Yalan küre üzerinde takip edeceği yolu bilmez. Her adımda biraz daha zayıflar ve nihayet düşer. Dünyayı anlayanlar, yalnız na- muslu ve iyi kalpli insanlardır. Onlar muvaffak olurlar. Çünki kâinatta bütün kuvvet onunla be- raberdir, beraber çalışır. Hakikatle — elele yürüyenler bir müddet ıztırap çekerler. Fa- kat bu ıztırap muvakkattir. Ya- | lanın muvaffak — olduğuna ina- nanlar yarım - körlerdir. Uzağı görenler, şeytanın nihayet yarı yolda kalacağını bilirler. Naki Şimendifer Mektebi İlga Kararından Vazgeçi- leceği Tahmin Ediliyor İstasyon ve iren memuru yetiştirmek Üzere on sene evvel tesis — olunan Şimendifer mektebinin bütçede tasarruf maksadile lâğvına karar verildiği baber — verilmektedir. Bu mektep şimdiye kadar birçok mütehassıs yetiştirmiştir. Mütehassıs ihtiyacı karşısında böyle Faydalı bir müessesenin lâğvından — sarfınazar — edilmesi elbette ki çok muvafıktır. Esasen bu ihtisas yuvasının senelik tah- sisat ve masrafı ancak beş bin lira kadardır. Bu miktar tasarrufun diğer şubelerden temini çok mümkün- dür. Bu itibarla bu faydalı mü- essesenin ilgası hakkında verilen kararın bütçe müzakeresi esna- sında — reddedileceği — şimdiden tabmin olunabilir. İdman Şenlikleri Mektepliler idman şenliğini gelecek cumaya tehir yazmıştık. Şenlik Kadıköyde Fe- nerbahçe stadında yapılacaktır. hüküm, | | | de | sözü | olmadı mi, | mt buhran Haydarpaşadaki | Bergamanın Taşı, Toprağı Ve Havası Altındır Her Sene 4 Mılyonluk İhracat Yapıyor hamir (Husu | — İktiısadi bul randan az müteessir — olan ve iktısadi var- Eğim en fazla muhafaza eden, İzmirin ve belki Türkiyenin yegâne — kazası Bergamadır. Bu cümleyi | bana, dün Ber- gamada yaptığım telkikat esnasın- da bir Bergamalı tacir söylemişti. Bu zat söylediği kıymetlendirmek ve izah etmek için şunları ilâve etti: “— Bergama, diğer kazalar gibi yalnız bir, iki istihsal mad- bi | desine bel bağlayacak bir vazi- yette değildir. Bu sene zeytin tütünden, tütün madı mı, palamuttan, o da ol- madı mı afyon sakızından, hu- bu battan, pamuktan, mazıdan ve ok | özümden para almak mümkünm- | dür. Bergamanın ve havası altındır.., Filhakika Bergama karası, bu zatın saydığı istihsal maddeleri- toprağı, suyu Karamanda | Beledi&e-ı'ı—in Faali- yeti Bekleniyor Karaman (Hususi) — Beledi- yemizin bu seneki varidatı, umu- vaziyetine Trağmen eksilmemiştir. Çünki kazamızda alış veriş, diğer kazalara nispetle daha iyi gitmiştir. Fakat Beledi- ye, esas varifelerinden bir kıs- mına henüz başlamamış variyet- tedir. Tamire muhtaç olan yollar için yığılan taşlar, henüz olduğu gibi duruyor. İdıman Yurdunun spor sahası | için ayrılan (200) liralık tahsisat bir türlü almamamiştır. Belediye tarafından bir si- nema Linası yapılmak için istim- lâk edilen birkaç dükkân yıkıla- rak binanın yeri hazırlanmıştı. Fakat aylardanberi faaliyete ge- çilememiştir. Bunlardan başka bir çocuk bahçesi yapılmak - için girişilen faaliyet te bugün yarıda kalmış | bir vaziyettedir. Belediyemizden biraz gayret bekliyoruz. Hiç obk mazsa yarıda kalan işler tamam- Tansın. L Somada Tütün Ziraati Soma (Hususi) — Tütününün nefasetile şöhret bulmuş olan yeşil Somamızın tütün zeriyatı bu hafta bitam bulmuş ve birin- ci çapasına başlanmıştır. Amele yevmiyesi 30 kuruştan 60 kuruşa kadardır. Adanada Bir Sarhoşluk Adana ( Hususi ) Ak Mehmet mahallesinden Sarı Ali oğlu Ziya zilzurna sarhoş olarak şuna buna sataşmıya — başlamış ve kendini yakalamak istiyen zabıta — memurlarını da — tahkir etmiştir. Hakkında tahkikat ya- | pılmaktadır. | köyler Kütahya, Bergamada bir tütün sergisi nin hepsini de ayni derecede yetiş- tirmekle meşhurdur. Geçen sene 3,907,393 liralık ihracat yapmağa muvaffak olan bu kaza hakkında elde ettiğimiz malâmatı — ya- zıyorum: — Her şeyden evvel bir zira- at memleketi olan Bergamada binlerce dönüm bağlık, bahçelik araziden başka 200,000 dönümü aşan 93 çiftlik vardır. Bütün kazada 25569 bina var- dır. Kasabada — mevcut - (28) ilkmektepte 2300 mibari — talebe tahsil etmektedir. Bundan başka | Kütahya Vilâyeti Asri Bir Köy Kazandı Kütahya (Hususi) — Bahıkesir Kütahya hattımı yapan Yülyüs Berger şirketi, faaliyete başladı- ğı zaman Üç yerde karargâh kur- muş, mühendis ve amelesi için asri köyler tesis etmişti. Bu güzel Bahkesirdedir. Şirket hatlı tes- limden sonra Balıkesir ve Değir- misazdan — ayrılmış, — kütalıyada kalmıştır. Bugün Değirmisazdaki —asri köyde banları 14, bazıları 7 ve | beşer odalı 12 ev vardır. Bu evler sıhhi şekilde yapılmıştır. Hepsinde elektrik, su ve telefon | tesisatı vardır. Şirketin Balıkesirdeki — kısım Müdürü M. Hofman bu asri köyü —bütün tesisatile birlikte hükümete terkedeceğini, Kütahya Valisine bu hususta malümat ve- receğini bildirmişti ürkiye —haritasında — henüz mukayyet bulunmıyan bu - atri köyün Kütahya Vilâyetine hediye olarak — verilmesi şirket lehine kaydedilecek bir hâdise nlıcık!ır Bereketli Vıgmurhr Bandırma (Hususil — Birkaç gündenberi bavalar hep bulutlu ve hafif rüzgârlı geçmektedir. Hafif olarak sepeleyen yağ- murlar çiftçinin yüzünü güldür- müştür. Gök daima bulutlu bir şekildedir. * Bu sene çıkan - balıklar arasında en fazla tutulan balık çiroz balığıdır. İki Esrarkeş Yakalandı Bandırma ( Hususi ) — Paşa- mescit mahallesinde çalgıcı İbiş ve arkadaşında 5 dirhem esrar yakalanmıştır. Kendilerini takip eden polis memuru Halit Efendi tarafından cürmümeşhut halinde yakalanmışlardır. Değirmisaz ve | daima faaliyet ha- | | den cem'an ! linde — bulunan 59 millet mekte- | bi vardır. Berga- mada tüccar ade- | di 589 dur. Daima faali- yet halinde bulu- nan 28 yağ, pa- lerce ainele ça- lışmakta ve mai- şetlerini — temin etmektedirler. Dört milyon Zraya yakın ih- racat yapan bu güzel kasabanın bu seneki ithalât yekünu 194369 liradır ki, ihracatın nısfı derece- sindedir. 931 senesinde Bergama kaza- sından — 387,603 lira vergısı 197,116 lira muhasebei hususiye vergisi ve 85,000 lira da | belediye resmi tarhedilmiştir. Son zamanlarda ıslah edilen 25 yataklı dispanser halkın ihti- yacını temine kâfi imiş. Berga- madan ayrılırken, bende kalan | tahassüsler, — diğer — kazalardan | ayrılırken kapıldığım bedbinlik- ten çok farklıdır. | Alâiyede Kanlı Bir Cinayet Yapıldı Alâiye, ( Husasi ) — Birkaç ün evvel bu civarda kanlı bir acia oldu. Hâdisenin tafsilâtını yazıyorum : Bu civardaki Kürtler köyün- de Ala Mahmut isminde birinin güzel bir kızı vardır. Emine is- | mindeki bu kız, güzelliği kadar çalışkanlığı ve işküzarlığı ile de herkesin nazarı dikkatini celbet- mektedir. Fakat ayni köyden Çil İsmail oğlu İbrahim isminde yaşlı bir adam on iki sene ev- velindenberi bu güzel kıza göz koymuş, kendisine varması için sayısız müracaatlar yapmıştır. Bu uzun seneler zarfında güzel Emi- neye birçok ta genç talipler çıkmış, fakat her defasında araya giren İbrabim mubtelif desiselerle bu genç talipleri vazgeçirmiştir. Emine bundan on ay kadar evvel Yanık Hasan oğlu Ömer isminde bir gençle sevişerek evlenmiştir. Fakat bu izdivaca hiddetlenen İbrahim, dağda yolunu beklediği ere tabancasını çevirmiş ve: “Seni yaylaya il, cehenneme göndereceğim., dedikten — sonra ateş etmiştir. Çıkan kurşunlar zavallı Ömerin beynini , parçala: mış, öldürmüştür. Şerir İbrahimle cinayet ortak- ları olan diğer iki şerir bu kanlı hâdise Üzerine firar etmişler, fa- kat on saat sonra yakalanmışlar- dır. İbrahim yaşlı bir adam ol- duğu balde bir de karısı vardır. M. ASIM Gözden Sürme Çalar Gibi Adana ( Hususi ) — Tarsuslu Yusuf oğlu AK isminde bir şahıs Nari Efendinin üç yaşmdaki ço- cuğunun — kulağından — küpesini aşırırken yakalanmıştır. hükümet | Mali Bahisler Umumi . eya Vergi Tahsilâtı Devlet Bankası tarafındam neşredilen bir risalede vergi tahs silâtı hakkında faydalı malümat gördük. Bunlardan bir kısmınlı naklediyoruz: 1931 - 32 mali Gincı ayı olan geçen - teşrinisani — zarfında umumi bütçenin varidal fasılları meyanına dahil menabis 20 milyon 155,5720 Tira tahsil edilm Bu miktar, bütçe tahminlerine nazaram 4,506.772 bra ve geçen senenilii ayni ayı zarfın tahsilât yeküe nuna nazaran 1, 09,854 lira fazs ladır. Bu yekündu dahil bulunan füvkalâde varidat, nâzım varidal ve müteferrik hasılat cem'an 6,823,851 liradır; bunun da 24,735 lirası fevkalâde varidattan ve 4,312 lirası mülga vergiler baka- $ senesinil yasından tahsil olunmuştur. Bu — miktarların — tenzilinden sonra teşrinisani 1831 ayının adi tahsilâtı — 13,331,720 liraya —inmektedir. — Teşrinisani 193tin adi ve daimi hasılatı sü tarzda inkisam etmektedir:! Vasılasız vergiler 3.832.613, vasıtalı vergiler 5.629.802, İnhis | sarlar 2.065.495, Devlet emlâll ve emvali 320.507, Devletçe ida' re edilen müesseseler hasılati 512.621, Umumi müesseseler - ve şirketler basılatından Devlet hise | ve daimi | seleri 70.679, yekün 13.331.720,99 liradır. Teşrinisani 1931 in 13,331,720 | liradan ibaret olan adi ve daiml varidatı — 1930 — taşrinisanisinili — ( 17,133,582 liraya çıkan- varidâ* — tından 3,801,861 lira noksandır. 3 milyon 801 bin Hiralık bü tenakus, 1930 — teşrinisanisi zar“ fındaki vasıtasız vergilerden — vu* kubulan tahsilât yekünuna naza* | ran 393,963 noksan hasılat verett | vasıtasız vergilerden, ayni ayâ nazaran — 3,292,997 lira noksalf hasılat veren vasıtalı vergilerden ve devlet emlâk ve emvalinit 274,231 lira noksan gelirindem neşet etmiştir. Cari bütçe senesinin 6 ıncı ayt nihayetinde vasıtasız vergilerdei vukubulan tahsilât, muhammenatâ 447,422 — liralık — bir fazla- kaydetmiş, — diğer vergi menabi, Aayni altlı aylık devre zarfında muhammenata nazaral aşağıda — gösterilen — noksanları arzetmiştir: Vasıtasız vergiler - 1,215,238, İnhnisarlar 294,312, Devlet em lâk ve emvali 19,909, Devletçe idare edilen müesseseler hâsılatı 236,154, Umumi müesseseler ve şirketler hâsılatından Devlet his- seleri 16,611 Hirar. Devletçe idare edilen müesse- seler meyanında Posta, Telxııf_ ve Telefon idaresinin "Vi"i“dî 1931 zarfındaki hasılatı geçen seneye nazaran 135.830,54 li ve diğer mümasil müesseselerim aynı aya ait hasılat yekünu da 9.420,09 lira fazla olmuştur. Amasyada Bir Cinayet Birkaç gün evvel Amasyadâ bir cinayet olmuş, Şehir Yati Mektebi — hademelerinden — Ali Efendi öldürülmüşiür. Bu cina* yeti yapan Tatar Mehmet A ismindeki şerir henüz yakalamır mamıştır. nazaran