20 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

20 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

“SON: PÖSTA | Senğlerce Evvel Ö!en Bır Adam Dirildi ! Sigorta Parasını Almak İçın Yalandan Ölen Bir Açıkgöz Fakat Yalancı Ölünün Foyaları Nihayet Meydana Çıktı Senelerce evvel ölülerin arası- na karışan bir adamın tekrar ha- yata rücu ederek diriler arasında rol oynamiıya kalkışmasının, kânı var mıdır? Bu suali size sorsalar eminiz, derhal: — Hayır, cevabımı verirsiniz. Fakat müsaade ederseniz biz aksini iddia edeceğiz ve iddia- mıcın delillerini de göstereceğiz. Fransanın “Liyon,, şehri Polis müdiriyeli bir bisiklet hırsızlığı meselesinden dolayı Lüi Düran adını taşıyan bir adamı arıyor- muüş. — Burguvan — kasabasında, Mösyö M. Tüiliyenin yanmda bahçıvanlık ettiğini öğrenmiş, bu zata müracaat etmiş: — Evet, benim yanımda çalı- şıyordu, fakat üç sene evvel ay- rıldı, Jan Piala isminde bir kadınla birlikte Cezayire gitti, cevabını almış ! Bisiklet —hırsızlığı — meselesi mühim değildir. Fakat ortada bir müddei vardır, hakkı üzerinde ısrar etmektedir. Binaenaleyh *Lion,, polis müdiriyeti Cezayir im- miş, Cezayir polis müdiriyeti de Lâi Düranın bir sene evvel Kos- tanten — kasabasında — öldüğünü öğrenmiş, neticeyi Fransaya bil- dirmiş, bittabi mesele de kapan- mış. Fakat, bu işin bir de mabadi vardır. * Birkaç hafta evvel “Liyon,,da makine taciri M. Bottet elinde tediye — edilmemiş — bir — fatura ile M. Tülliyeye müracaat etmiş. M Tüüye işini bilen bir adam emniyetile: — Benim size borcum yok, demiş! — Nasıl olur, bir müddet ev- vel oğlunuz geldi, sizin namınıza motorlu bir tulumba aldı. — O halde size gelen adam oğlum değildir, oğlumun ismini takınan bir dolandırıcıdır. Siz bana eşkâlini tarif edebilir misiniz? — Hay hay! Makine tacirinin tarif ettiği eşkâl, birkaç sene evvel M. Tülliyenin yanında çalışmış ve bir sene evvel ölmüş olan Lüi Düranın eşkâline tamamen teva- fuk etmektedir. M. Tüiliye şaşırmış, fakat Aayni zamanda batırlamış ki kendi- sinde eski hizmetçisinin bir fo- toğrafı vardır, gidip getirmiş ve makine — taciri bu — fotoğrafı görünce: — Ta'kendisi! diye haykırmış! * Devletin nüfus kayitlerinde ölü görünen ve bakikatende mey- danda olmıyan bir adamı bulmak ve meselenin esasını anlamak bittabi kolay olmamışlır. Fakat bereket versin Lüi Düranın vak- tile eşe dosta verdiği fotoğrafla- rına! Zabıta bu fotoğrafların en iyisini çoğalttırarak polis memur- larına dağıtmış ve: — Bu adamı bulursanız tutu- huz! emrini vermiş | * İki hafta evvel bu fotoğrafı — taşıyan sivil polislerden biri bir !ıırı;dı Lüi Düren ile karşılaşm- Rolünü muvatffakıyetle . Oynıyan kadın | ca derhal tanımış, yavaşça yanına yaklaşarak arkasından : — Bonjur Düran | diye bağır- miş, adam yerinden sıçramış, fakat kaçmamış, inkâr etmemiş, evet benim demiş ve üzeri arandığı zaman cebinde 1900 lira ile bir aile cüözdanı bulunmuş. Bu aile cüzdanında Düranın ismi hizasında ( vefat etmiştir ) kaydı ile belediyenin damgası vardır. x Şimdi komedinin nmasıl tertip edilmiş olduğunu anlatalım: Lül Düran kendisini Cezayirde (15) bin Türk lirasına sigorlta ettirmiş ve varis olarak metresi Jan Pialayı göstermiş. Maksadı sigorta kumpanyasına bir oyun oynamaktır. Filhakika sigorta muamelesi- nin ikmalinden biraz sonra bir güa lüzumundan çok fazla mik- tarda kinin almış, şiddetli bir nödete tutulmuş, metresi hemen doktora koşmuş, doktor gelmiş muayene etmiş: | — Madam cesaretinizi muha- faza ediniz, ne yapalım, kader | böyle imiş. Zevciniz güneş çarp- masına tutulmuş, maalesef çaresi yoktur, demiş! Kadın ağlamıya başlamış - veği ertesi gün de tekrar doktora koşarak : — Zevcim öldü, demiş! Doktor teşhisinden emindir, derhal vefat ilmühaberini vermiş. Bu müddet zarfında ise Lüi İ Düran hummayı atlatmış, evinde beklemektedir. Kadın gelip te vefat —ilmühaberini — gösterince adam komedinin en mühim kıs- mainı Oynamıya hazırlânmış ve yü- züne biraz permanganat sürerek sonra yotağına uzanımış, kadın da işin Üst tarafımı ikmale çıkmış, yaptığı Şey şudur: ri göstermiş, şirketine müracaat etmiş, tabut istemiş, sonra evine dönmüş! Ertesi gün cenaze kaldırmıya gelenler yatakta ölüye benziyen adamı görmüşler, hazırlığa ko- yulmuşlar, fakat kadın: Fransada âdetimiz, biz cesedi tabuta kendimiz koruz, siz çekiliniz, demiş! Adamlar çekilmişler, Düran yatağından kalkmış, tabutun içine 60 kiloluk bir ağırlık koyduktan sanra dolaba saklanmış, müteca- kıben kadın cenaze kaldırıcılara: — Hazınız, demiş, onlar -da Hâdisenin arka tarafını anla- mışsmızdır! Kadın sigorta şirketine müracaat ederek parayı almış ve kocasile birlikte Fransanım yolunu tatmuş. Maksatları küçük bir ev alarak bir köyde istirahate çekil- fakat istirahate çekilememişler, yakayı ele vermişler. Şimdi ikisi de hapishanededir. İşin garibine bakmız; Kadın tevkifhanede dünyaya bir çocuk getirmişlir. Bir iki güne kadar zevcile münasebetini meşrulaştı- racak, soura da mahkeme huzu- runa çıkacaktır. A DY O 20 Haziran Pazartesi İstanbul — ( 1200 metre ) 18 gra- molon, 19,5 alaturka #ax, 'Cennet Ha- nnn ve Yesarı Asım Beyin iştirakile Ajans haberleri, ya Kuvartet hi Belkis ve safiye Hanımların İştiraklerile, 29 orkestra. Bükreş C 894 metre ) 20 Salon orkestrası, 90,15 piyano könseri, £ o 445 çifte piyano salon örkettrası. Relgrad — (120 metre) 20 konferans, 20,35 Viyanadan nakil, 22 Üsküpten naki?f muhtelit konser. Roma — (4d1 metra) 21 gramofon 22 şon musiki. Prağ — 488 metre) 20,20 Saksifon konseri, (Bohullar)ın tiyatro — hatıra- Tarı, 21 akşam konkeri. Viyana (C SİT metre ) 90 Radyo fennt hakkında konferans, 20,£5 — milli operadan naklen Der Musikat operası, 23 akşum könseri, Peşte — (550 metre ) 90 Halif kom- ser, 21,45 (Şopen) den muhtelif parça- lar, 23,10 Çigğan orkestrası, fasıla e- nasında konferane, Varşova— (411 metre) 20,15 gazete | haberleri. 21,15 Havay çiçeği isminde- | ki operet. Berlin — ( 1635 metre ) 20 Günün haberleri, 20,20 edebiyat bahisleri, 21 Hambargtan ıımıı 21 Haziran Salı İstanbul — (1200 motre) 18 gramofon, 19,5 alaturka saz, Halız Burhan heyeti tarafından Ajans baberleri, &aat ayarı 20,5 gramofon ile opera parçaları, S1 alaturka saz, Hafız Burhan heyeti ta- | rafından 2? orkestra. Bükreş — (394 metre ) 20 Radyo or- bakikaten ölü siması takındıktan | Belediyeye gitmiş, ilmühabe- | cenaze — kaldırma | tabutu alarak mezara götürmüşler. | mekmiş. Filhakika evi almışlar, | “Dün Selamk Takımını Yine Mağlüp Ettik Fakat Aradaki Sayı Farkı, Hiç Denecek Kadar Ehemmıyetsızdır | Dün Galatasaray-Fener muh- teliti Taksim stadyomunda Selâ- niklilerle ikinci maçını yaptı. Bililtizam — Selânikliler — diyoruz. Çünki — misafirlerin — herhalde dinlendikten ve seyahat yor- günlüklarını — çıkardıktan — sonra ikinci maçı da görünce bun- lara Selânik Muhteliti demiye ne dilimiz varıyor, ne de kale- mimiz işliyor. Biz burada Selâni- | ğgin bir tek klübü Arisi gördük. | Bı bir tek takın Selânik muhte- Kti diye son iki maçta ıcyrcnıgımıı | takımdan, her huzusta, bilhassa | futbolü kavramış olmakta on kere yüksekti. İ Galalasaray - Fener muhteliti | ile yaptığı iki maçta 1-2 ve 0-1 gibi kendileri için çok iyi, bizim için | çok fena neticeler alan bu takım | stadyoma devam eden çocukların bile takdir edeceği veçhile futbol teknik ve taktiğine tamamile bigâne ve tam manasile bir arsa oyunu oynamaktadır. Yegâne meziyetleri yorulm- yacak kadar atletik kabiliyet sahibi — olmaları, - bilgisizliklerini can ve başla bir uğraşma ile telâfi edebilmeleri ve bilhassa kendilerinin oyun tarzını kabul eden muhtelitimiz karşısında bir an olsun arsa oyunundan şaşma- malarıdır. Biz, bu futbolcüleri ilk maçta zorla 2- 1 mağlüp ettik. Meğer | bu netice ne güzelmiş! Çünki ikincisinde güçbelâ 1-0 — yenebil- dik. Eğer misafirlerin sarfettik- leri enerji yanında bu enerjinin onda biri kadar teknik olsaydı sahadan mağlüp çekilmekliğimiz çok muhtemel olurdu. Bizim takıma gelince: Kaleci- mizden bahse lüzum yok. Takı- mımizin fena oyununa rağmen kendisine iş düşmedi diyebiliriz. İkinci devrede yer alan üçün- cü müdalili de hesaba katarak müdafilerimiz. hakkında söyliye- ceğimiz : Kimisinin arpa ——-—— kestrası. 20,5 konferanglii-20, 17 Alek sandreska tarafından şarkı 21415 rad- yo örkestrası. Belgrat — (429 metra) 20 © Bı, 20,5 Komutük, 21 gramefon Zagraptan nakil, 23,50 akşam k Roma — ( 441 motre ) W0 haberleri, 21,45 muhtelit konter, studyadan komedi. Prağ — ( 488 metre ) 90 Flit kom- reri, 20,20 Çek şarkıları, 20,45 iki ki- şilik kame Si 10 keman könseri, 21,40 askeri bando. Viyana — (817 metre) 19 konlerans, 21,05 keman kongeri; 21,50 şen Peşte — ( 550 metra ) WW.05 konseri, 20,45 gazete ve roman, I, operanın orsgestra heyeti. Varşova ( MU motro ) £ multelif, 0 e | gam könseri geleri, 290,40 f 21,25 Kora şarkıları, makil. 22 Uresfardan İki takım dünkü maçtan evvel | Ayırıca en canlı spor bâdis., eri, £OK "llçfi xn boyu vuruşları, kimisinin yıldırmak için yüklenişleri, kimisinin adedi üçü beşi geçen ıskaları, Selânik takımının beceriksiz. muhacimle- rinden maada diğer herhangi bir takımın muhacimleri karşısında bize hiç değilse iki ç sayıya malolurdu. Muavin hattına gelince: Orta- da tamamile canla başla oynayan ve bütün enerjisini sarfeden fa- kat yüzde doksan kendi muha- | cimlerini bulamıyan bir merkez muavinin iki tarafında biri haf hatlına yeni geçmiş bir oyoncunun kendini bu hatta da göstermek için sarfettiği sert gayret, diğeri iti- yat balini almış bir ustalığın verdiği lüzumsuz lâkaydi bu hattı tavsife kâfidir. Muhacim hbattı * Ah ©o muhacim hattı.. Ah o Allallık muhacim hattı... Birşey- ler yapmak için, takımına mü- fit almak için kan tere batan yüzü gözü tozt oprak kesilen sağ açık hakkında birşey söylemek istemiyoruz. Geri kalanlar dünkü oyunlarına nazaran sadece birer şöbreli şayia olduklarını göster- diler. İfrat kombinezonlar, lüzum- suz çalımlar, top yarım metre önlerinden geçerken gösterilen istiğnalar bu futbolcülerde giltik- çe eksilen fenni ve bedeni kabi- liyetlerle birlikte ecnebi bir ta« kım karşısında gayret mefhumu- nu da gösteriyordu. Bunları yazdıktan sonra ta- kım hakkında umumi bir malü- mat yürütmek lâzımgelirse, diye- biliriz ki dünkü muhtelitin he- men bütün oyuncuları - futbolü çok iyi anlamış, fakat ya idman- sızlıktan, ya nefessizlikten, ya biribirile anlaşamamazlıktan ve- yahut ta - bikkınlıktan — fufbolü çok unutmuş kimselerdir. Bunların — kendi takımlarına yapacakları en büyük iyilik, ken- dilerine yeni ve hakiki bir he- ves gelinciye kadar, zevklerini tatmin etmek istiyorlarsa yalnız egzersiz. maçlarında ispatı vücut ederek, böyle maçlarda küçük kardeşlerini kenardan alkışlamak ve teşvik etmek olmalıdır. Maçın hakemi — yine mister Allendi. Yukardaki — satırlarımız maçın tafsilâtını tekrar ettirmiyecel kadar v-zıhlır. Yegâne hâdise ola- rak kaydedilecek nokta ilk dev- renin — başlarında Rebiinin — bir şutunu Mehmet Salimin hafif bir — burun falsosile göle tahvil etme- — sinden - ibarettir. * Oimpiyat İlâvasi Bizim futbo'cülerimiz yönel mi? - Selânik muwteliti ile Fener « Galatasaray — mühleliti — arasında yapılan pazar miçının — tafsilâtı ve şavanı dikkat & — <idi. Çıktı 1 rofes-