26 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

26 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

26 Haziran SON POSTA İşten El Çekmiş Bir Hırsızın Hatıraları: Edgar Pip Dirildi Muharriri : Arnold Gotopen Üak a Bt Tömelef — Eda Ü DARAA — Beklemiyao Birl Takik Harekeli Yarın Sabah Bizim Eve Gelir Misiniz ? - Altüst Olan Bir Plân - Sana 100 Lira Var! — Aman ne suratsız adamdı, beni bayağı korkultu. — Merak etmeyiniz, bir daha önünüze çıkmaz ! — Acaba? — Bundan eminim ! — O halde mesele yok! Muhavere bu noktada kaldi. Fakat itiraf ederim ki ben gö- ründüğüm kadar müsterih deği- (dim. Vakıâ Londra çok büyük bir şehirdir, fakat bu koca şe- hirde iki kişinin yekdiğerile kar- şılaşması yine mümkündür. Alelhusus Manzana — bütün kuvvetile çalışacak, beni bulmıya uğraşacaktır. Şw halde ne yap- malı? Düşündüm. — Tehlikeden kurtulmak için en iyi çare bir an evvel Holandaya gitmek va Edithi de birlikte götürmektir. Ertesi sabah bu karar ile erkenden sokağa fırladım. Fakat daha iki adım atmamışlım ki, köşebaşını siper almış olan bir adam karşıma çıktı : — Pardon Mister Pip, bir dakika sizinle konuşmak isterim! Baktım; bu, bir gece evvel beni Manzananın elinden kurta- ran ve Bil Carper ismini taşı- dığını söyliyen külhbanbeyi idi. Ne derece sıkıldığımı tatavvur edebilirsiniz. Bununla beraber Ozüntümü hissettirmemiye — çalı- şarak : —Hay hay buyurunuz, dedim. Ayni zamanda da yürümiye de- vam ettim. Bir köşebaşında dur- duk. Herif söze başladı. Hulâsa: — Dün akşam size çatan adam ortağınızmış, kendisini mah- vettikten sonra sokakta bırakmış- sınız. Bu bana ait bir mesele de- ğildir. Fakat ayni zamanda öğ- rendim ki çok zengin bir adam- mışsınız. Bu şerait karşısında size yaptığım iyilik mukabilinde aldığım parayı az gördüm. Lütfen bana şimdilik on lira verir misiniz? İş anlaşıldı: Müthiş bir şantaj- cının eline düşmüştüm. Bu vazi- yette namuslu bir adamın yapa- cağı şey derhal zabıtaya mitracaat etmektir. Fakat bildiğiniz se- beplerden dolayı ben polis yar- dimini istiyemezdim. Şu halde yapılacak en tabii şey herifin İstediğini — vermek, — sonra da memleketi değiştirmek suretile elinden — kurtulmaktı. — Bununla beraber: — Patam yoktur! Dedim ! — O halde evinize dönünüz, bulup getiriniz! Çaresiz eve döndüm, ben içeri girdim, o kapının önün- de — kaldı, — dairemize — kadar gidip Edithi rahatsız etmekte fayda yoktu, merdivende birkaç dakika bekledikten ve cüzdanım- dan on lira çıkarıp hazırladıktan sonra tekrar sokağı boyladım. Herif bekliyordu. Parayi verdim. Artık kendisini derhal sava- bilirdim. Fakat biraz ağzını yok- lamayı faydalı gördüm. Herifin Böylediğine göre ortakları vası- tasile beni tahkik ettirmiş, adre- Simi öğrenmiş, sonra da fransızca bilen bir adam vasıtasile Manza- hayı sigaya çekmişti. or ya, tehlikeli bir dakika düşündükten sonra: — Yüz lira kazanmak ister misin? Diye sordum. — Hay hay! Dedi. Emrinizi söyleyiniz! Ciddi bir tavır takın- dim. — Hayır. Şimdi olamaz. Ya- rın sabah saat on birde evime geliniz. Adresi biliyorsunuz, ora- da konuşuruz, dedim ve elini sıka- rak ayrıldım. Ve sokakta biraz do- laşarak vakit geçirdikten sonra | doğruca istasyona gittim. Dovr iskelesi için iki tane bilet aldım | ve oradan bir otomobil ile eve döndüm. Edith benim bu kadar erken geleceğimi — bilmiyordu. Görünce memnun oldu: — Seni de birlikte götürmiye karar verdim, eşyamızı ona göre hazırlamanı söylemek için istical | ettim, dedim. Edith bu haber üzerine boy- numa sarıldı. Yüzümü gözümü öpücüklere boğdu, bir çocuk gibi seviniyordu. Beklenmiyen Bir Ziyaret... Bu satırları okuyanlar belki de Holânda seyahatinde Edithi yanıma almıya karar verişimin sebebini merak ederler. Bir iki kelime ile söyliyeyim: ile Bil Çarper mademki adresimi biliyorlardı, beni kaçırınca mut- laka Edithi bulacaklardı, Holân- daya — gittiğimi — öğrenedeklerdi, arkamdan takibe çıkacaklardı. Binaenaleyh işin eyisi Edithi de yanıma alarak arkada ip ucu bırakmamaktaydı. * Öğleden sonra saat üçe doğ- rü bavullarımız hazırdı, — otelci- nin hesabını gördükten sonra hizmetçiyi göndererek bir oto- mobil getirttim. Hizmetçi bir iki dakika sonra geldi: — Otomobil hazırdır, fakat şoför bavulları indirmek için yu- karı çıkmak istemiyor, dedi. Bavullar ağır değildi, omuzu- ma yüklenerek) indirebilirdim. Fakat beni zengin bir aile ço- cuğu zanneden Edith'in yanında utandım, hizmetçiye: — Gidiniz bir hammal riniz, dedim. - Üç beş dakika sonra oda asının önünde dev gibi bir ge belirdi, yayık bir şive ile: — Hamal istiyormuşsunuz, ki işte ben geldim, dedi. Bu fadam Bil Çarperdi. Ve hizmetçinin çekilmesini müteakip tavrını derhal değiştirerek: — Demek çifta Aşıklar yak culuk var. Öyle mi? Diyerek alaya başladi. (Baş tarafı 3 Üncü sayfada ) noktasından Ffena idi, meselenin yalnız bir yüzü idi. Bu cinmet devrinin ilelebet devam et- mesi mümkün değildi.Bunlar, sabah gazeteleri açtıkları zaman, gece uykularında bir misli daha zem gin olduklarını öğreniyorlardı. Bütün bunlar, onlar için güzel şeylerdi. Kendi hesabıma, birden- bire sermayesini iki misline çe kararak - faaliyetini arttıran mü- esselerin sermaye — sahiplerine acırım. Şurası muhakktır. ki bugün sınaf ve ticari müesseseler ıslaha muhtaçtırlar. Artık mes'uliyetsiz para ka- zanma zamanı geçmiştir. Hususi sermayeler, milletlerin hayatları üzerinde okadar büyük tesirler yapmaktadır ki, millet ve devlet- ler artık bu sermayelere serbestçe istediklerini yaptırmak hakkmnı veremez. Mesele fertlerin şahsi teşebbüslerin inönüne geçmek de- gildir. Bilâkis ferdi teşebbüsler . devlet tarafından teşci edilir. Fakat siyasi ve içtimat iktısat umumun menfaati namma devle- tin kontrolü — altına vazedilmek lâzımdır. — İktısadi müesseselere veski ilimadın — iadesi en mühim meselelerden birini teşkil eder. Maliyeciler — halkı — okadar al- dattılar ki, bugün —artık — on- lara karşı umum! - bir itimatsız- hk vardır. Bu itimat tcessüs etme- dikçe dünyanın salâh bulmasına imkân yoktur. Bu itimat, ancak mes'uliyetsiz küçük bir akalliyetin delice işler yapamıyacağı kanaati hâsıl ol- makla, teessüs edebilir. KREDİ LYONE BAN ANONİM —: KASI ŞİRKETİ Tamamen tediye edilmiş sermaye Fr. 408 milyon İhtiyat akçesi Fr. 800 - milyon 30 Nisan 1932 tarinindeki Bilünçodur. MEVCUDAT Mevcudat, Hazine Fransa — Baankası Fr. S.744.672.019,75 Bankalardaki Matlubat » — 342414.892.71 Cüzdan ve Müdafsal Milliye senedatı » 6191205.517,87 Teminatlı avanslar » — 321167.828,76 Hesabatı cariye « SINDOLAN, I Esbam ve tahvilâtlı” mevcuda ( Hisse senedatı, bonolar, tahvllâtlar ve raatlar ) ” 4.510.570,85 Mu'rtelif hesabat » — 23320083108 Emlâk — n 35/400.000,08 Fr. 16.135.546.730,90 DÜYUNAT AF ai L Vadesiz mevduat ve senedat Fn 5.603.602.053,55 Hesabatı cariye » — 8.229,320.221,09 Badettahsil — vacibütediye besabat » — 25115690941 Poliçalar " 219.437.029, 17 Vadeli senedat ” 325.337.207,70 Muhtelif hesabat » — 28403226342 1931 senel hesabiyesinin temettuu “ balıyesi « » 44.203.280. ,, Senel sabıkanın * Kâr ve Zarar , hesabı bakıyesl » 13.567.774,92 Muhtelif ihtiyat akçeleri » — SOX0D00NÜ, ,, Tamamen tediye edilmiş sermaye ” » Meclisi İdara Reisi Baron Brincard Ğ — Fr GAST Umumi Müdürler — — R. Masson E. Escarra Buçyre Beuausr Fakat bu, | | 41,253 B_ulgaristan Sıytı h 11 ——— —e Artistleri Gü- zel Bir Temsil Verdiler şattı. Bulgar artisi ve gazetecileri bir arada Şehrimizde bulunan misafir Bulgar artistleri dün gece Tepebaşı | tiyatrosunda ilk oporetlerini temsil ettiler. Aşk ile başlıyan ve izdi- vaçla nihayetlenen operet çok alkış topladı. Sahnede 50 artist dans etmekte ve 25 artist te şarkı söylemekte idi. Bulgaristanda yüksek tahsilini ikmal etmiş milli hars terbiyesi için çalışan amatör gençler- den mürekkep olan bu heyet cidden hazıruna güzel bir gece ya- (Baş tarafı | inci sayfada) projesi mukavelesi yapıldı. Bu pro- je mucibince, İzmir vilâyeti sa- hillerinin 30 kilometre dahilinde oturan Makedonyadaki — Türk köylerindeki köylüler mübadele edileceklerdi. Fakat araya umu- mi harp girince projenin ihtiva ettiği esaslar tatbik — edilemedi. Fakat İstiklâl harbini müteakıp İzmirden çekilen Yunan ordusile birlikte rum ahli de Yunanistana gittiler. Bunun üzerine Lozanda bepimizin malümu olan mübadele mukavelenamesi imzalandı. Türk 923 tarihinden — itibaren tatbik edilmeye başlanan mübadele ha- reketi neticesi olarak o tarihten bugüne kadar — Yunanistandan Türkiyeye mübadil sıfatile 499,239, kişi gelmiş ve iskân edilmişlerdir. Bu mübadillerden başka — gayrimübadil olarak 172,029 — harikzede sıfatiyle 14,312 mülteci — sıfatiyle 35,936, leket dahilinde muhtelif mınta- kalara iskân edilmişlerdir. - Bun- dan başka Şark vilâyetlerinden de 2,774 kişi Garp vilâyetlerine naklolunarak iskân edilmişlerdir. Bu suretle memleket dahilinde iskân edilenlerin miktarı 742,820 kişidir. Memleket — dahilinde âdiyen iskân edilen bu miklar abaliye 88,700 ev, 5,000,000 dönüm ara- zi, bağ ve bahçe, 4,300,000 ka- dar da zeytin,. incir ve diğer ağaçlar dağıtılmıştır. 7,618,000 — kilo tohum ve zahire, 27,501 tane pulluk, 12 traktör, ziraat alâtı, 22,994, çift hayvanı verilmiş ve sermaye ola- rak 15,238 Jlira dağıtılmıştır. Bunlardan başka iskân işleri için tamir masrafı olarak 19,279 lira sarfedilmiş ve 69 tane nümune köyü tesis olunmuştur. — Bu nü- mune köyleri için 1,786,684 lira sarfedilmiştir. Mübadele ve iskân maksadile 339 tarihinden — 929 oe aa ü ve Yunan hükümetleri tarafından | » | Bunlara ayrıca — börç olarak Mübâdele Ve İskân Hare- ketlerinin Umumi Neticesi ll Bu İşler İçin Şimdiye Kadar 16,861,876 Lira Sarfedilrt—rrıiştir H yerli ahaliden 18,430 kişi mem- | senesinin nihayetine kadar sarfe- dilen paranın miktarı 16,861,876 Hradır. Bu hususta en fazla sar- fiyat 339 ve 340 senelerinde ya- pılmiştir. Bu suüretle her seneye düşen miktar — 2,410,000 lira ka- dardır. İklimler Müellifi: Andre Moruva Nütercimi : Haydar Rifat Kitabın aslı bir senede 340 delfa basılmıştır. Yg_nı' İyeşriqı! Temmuz 1914 — Gazetemiz ta- rafından tefrika odilmiş olan meşhur Emil Lüdvigin eseridir. Haydar Rifat Bey tarafından tercüme edilmiştir. Her kitapçıda 150 kuruş fiatle satılmakta- dır. Tavsiye ederiz. e AkaGündüz Kitap evi ve kâatçılık Sahipleri: Kemal, Bilâl, Adil Anafartalar cad. No. 69-71 Ankara Telefon. 3377, Telgraf, Ankara - Akba Ankara'nın en büyük kitaphanesidir. hastalıkları — mütehissı Çocuk Dr. SEMİRAMİŞ EKREMH. Böyoğla mektep sokağı Tel: 2496 Kulak, Boğaz, Burun Mütehassısı Dr. Ekrem Behçet Beyoğlu, Mektep sokak 1 Tel: 24096 Fotoğraf iahli ü Tabiatinisi öğrenmek — İstiyorsanız fotoğrafınını 5 adot küpon ile bir- likte gönderiniz. Fotoğrafınız sıraya tâbidir. ve İale edilmez. İsim, meslek veya san'at? HBangi kuallaria cevabı ? Fotoğraf intişar edocok mi ? Fotoğrafın klişesi grüşlük — pul mukabilinda gönderilebilir